Skocz do zawartości

Budowa campervana - wybór bazy


mikegolf

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, zaczęło chodzić mi po głowie zbudowanie campervana na bazie blaszaka. Dlaczego zbudowanie? Ano m.in. dlatego, że cel jest głównie rowerowy - obecnie jeżdżę osobówką z rowerem na haku i namiotem w bagażniku. Chcę zatem mieć dostosowanego pod siebie i swoje potrzeby (duży przedział bagażowy gdzie można wygodnie schować rower), oraz fakt że kupując gołego blaszaka mogę już nim jeździć "jak jest" - z rowerem w środku i materacem na pace + kilkoma prowizorycznymi udogodnieniami - nadal wygodniej niż życie "wokół osobówki", a z czasem (np jesienią) zająć się budową właściwego rozwiązania, w miarę jak pozwolą fundusze i czas.

 

Zatem, wracając do sedna - najważniejszy wybór w najbliższym czasie to baza. Po zapoznianiu się z opiniami / ocenami aut na portalach, mam przykre wrażenie że auta nieco starszej generacji (okolice 2000-2005) cieszyły się lepszymi opiniami jeśli chodzi o niezawodność, niż nowsze generacje (2005-2015). Z drugiej strony, starsze auto to z reguły niższy komfort podróżowania i zazwyczaj (statystycznie) większy przebieg - zatem finalnie celuję w okolice 2012+

Zakładając budżet 30-40k brutto za blaszaka, widzę że największy wybór jest wśród:

  • Fiat Ducato 3 / Citroen Jumper 2 /  Peugeot Boxer 2
  • Opel Movano / Renault Master
  • Craftera i Sprintera wstępnie odrzuciłem ze względu na opinie o nowszych modelach ... Pytanie czy słusznie?

no i pytanie, jakie to ma zalety i wady jako baza, pewnie wielu z Was robiło podobne rozeznanie?

Ponadto - patrząc na parkingi, kempingi itp widzę, że szczególnie popularny wydaje się być wybór Ducato (ewentualnie jego bliźniaki czyli Jumper / Boxer), zaś mam wrażenie że mniej widziałem na bazie Mastera/Movano. Czy są ku temu jakieś ważne powody?

Czy warto rozważać inne auta pod tym kątem? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, mikegolf napisał(a):

jakie to ma zalety i wady jako baza

Przede wszystkim musisz przemyśleć układ jaki planujesz w aucie, wtedy będzie nieco łatwiej. Myślę że wybór auta determinuje ilość miejsca w środku więc sprawdź wymiary i będziesz wiedział dlaczego na kempingach dominują trojaczki. Ja nie jestem oryginalny bo zrobiłem jak prawie wszyscy i wybrałem Ducato. Jeśli też pójdziesz tą drogą to wystrzegaj się jedynie silnika 2.2 i sprawdzaj progi przed kupnem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pod kątem przewozu roweru w garażu to gdybym miała wybór to wzięłabym, któregoś z trojaczków ale najdłuższego.

Mnie udało się  w L3H2 czyli 6m m zmieścić rower w poprzek samochodu tak na styk 1 sztukę przynajmniej na razie. Po maksymalnym podniesieniu łóżka. 

Jak pokombinuję w przyszłości to zmieści się jeszcze elektryk składany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie najpopularniejszą bazą są klony fiata ducato, pewnie ze względu na koszty zakupu. Jeśli chodzi o komfort w kabinie (jazdy, prowadzenia), to tu są różnice między markami i stąd może się biorą też różnice w cenie, za ten komfort, lepsze wyposażenie się dopłaca. 

Opiniami o autach się nie kieruj, jeśli chodzi o polskie internety to są to opinie o importowanych autach albo skrajnie zużytych, albo po szkodach całkowitych. Portfel Polaka wiadomo jaki jest i procent użytkowników samochodów od nowości jest wciąż niewielki, więc i opinie przeważają o autach zdegradowanych. 

Współczesna motoryzacja jest taka, że to są wszytsko auta zbudowane z tych samych części, w dużej mierze z chin, tylko znaczki na masce się zmieniają..

Natomiast jest pewna reguła ekonomiczna, że jak coś kosztuje 25% ceny nowego, to jest w 75% zużyte, więc to trzeba brać pod uwagę przy planowaniu zakupu, to jest rozczarowująca prawda, w którą wiele osób nie chce wierzyć.

Jeśli nie wiesz na jaką markę się zdecydować, to przejedź się nimi i sam będziesz wiedziec, w której się najlepiej podróżuje.

Ja osobiście wybrałem Transita, który wydaje mi się ma najlepszy stosunek ceny do jakości, i jest w zdecydowanej czołówce jeśli chodzi o komfort jazdy/prowadzenia. (W moim przypadku rowery jadą na hakowcu, szkoda tracić miejsce w srodku.)

IMG_20230816_201836.thumb.jpg.ce630f4ebbfec6dd548e6287b5d87d9c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,
też chodzi mi po głowie budowa kampervana na bazie "blaszaka". Jedna sprawa to kwestie techniczne, wybór bazy ale jak wiadomo na końcu decydujący jest budżet (zwykle ograniczony).
Dużym obciążeniem jest obecnie akcyza prawie 20% przy - upraszczając - konwersji z ciężarówki na osobówkę dla silników powyżej 2litrów liczonej od niestety końcowej wartości auta po przeróbce (info na podstawie mojego rozpoznania w necie).
Pytanie, czy znacie jakieś sposoby na ograniczenie kosztu akcyzy lub w jaki sposób uniknąć zapłaty? Chodzi dla jasności o legalne sposoby.
Znalazłem na olx ogłoszenia samochodów dostawczych dedykowane do przeróbek na kampery, niektóre już przerobione np bez ściany oddzielającej kabinę od przestrzeni ładunkowej i nie zarejestrowane jeszcze w Polsce. Nie drążyłem póki co szczegółów.


Wysłane z mojego 2201123G przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie zapłacić - zostawić gródź i ciężarowy.

 

Żeby mniejsza akcyza kupić silnik 2,0...

W dniu 16.08.2023 o 17:22, mikegolf napisał(a):

no i pytanie, jakie to ma zalety i wady jako baza, pewnie wielu z Was robiło podobne rozeznanie?

Sprinter/Crafter - zdecydowanie najwygodniejsza szoferki i naj bardziej problematyczna karoseria - rdza, wymiary, skosy... No I jak w dobrym stanie to droższy...

 

A Może jednak zamiast blaszaka to kamper z dużym bagażnikiem/garażem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, MichuP napisał(a):

Dużym obciążeniem jest obecnie akcyza prawie 20%

Przerób najpierw z dostawczego na osobowy. Wyliczają to z kwoty podobnego wg eurotaxu minus VAT. Jeśli auto ma jakieś wady to porób zdjęcia, bez rzeczoznawcy osoba w skarbówce może obniżyć należny podatek chyba o około 15% (musisz sobie potwierdzić o ile dokładnie). Mój wyniósł niecałe 3tys zł więc myślę za bardzo mało. Przy zmianie przeznaczenia z osobowego już nie ma obowiązku akcyzy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny poradnik znalazłem autorstwa "MR Kapitan Przyczepa" z zespołem:

https://kapitanprzyczepa.pl/pliki/Kapitan_Przyczepa_Jak_nie_budowac_kampera.pdf

Tematyka od wyboru bazy, przez sprawy formalne i kpl. zabudowę. Super praca, polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziękuję wszystkim za odpowiedzi. 

Odpowiadam na wybrane zagadnienia / sugestie i liczę na poprawki jeśli gdzieś się mylę :)

* trojaczki mają bardzo korzystny stosunek wymiarów zewn. do wewnętrznych, w przypadku L3H2 - wysokość wewnętrzna pozwoli mi stać dotykając głową sufitu ale bez zginania karku). Więcej niż H2 nie wjedzie mi pod dom balkon ogranicza wjazd, mierzone. Zamierzam pożyczyć takiego i testowo wjechać w bramę, sprawdzając czy się "złamie" :)

* Master i Transit - dla mnie mniej korzystne wymiary (szerokość, wysokość)

* Crafter i Sprinter odpadają ze względu na koszty utrzymania (rozmawiałem z mechanikiem serwisującym sporo busów)

* Trzymanie rowerów na zewnątrz - odpada. Jednym z głównych argumentów za busem jest właśnie trzymanie roweru w środku. Gdyby nie to, robiłbym raczej mikrokampera na bazie T5 bez łazienki :)

* układ wnętrza - wstępnie myślałem o łóżku z tyłu z możliwością mocowania go na różnych wysokościach. Jeśli łóżko ma 190cm długości (a tyle musi mieć, bo mam ~185 wzrostu) to rower wejdzie pod spód, wzdłuż, ze zdjętym przednim kołem. W poprzek chyba już niekoniecznie, ale pomierzę - znowu, rowery zjazdowe mają spory wheelbase.

* Poza łazienką potrzebuję stolik do pracy dla 2 os, zatem optymalnie byłoby mieć obracany fotel - czyli zdemontowaną grodź.

* w związku z powyższym oraz popularnością Ducato  jako bazy pod kampery, zamierzam takiego szukać (2.3 lub 3.0 - ale tych ostatnich mało)
 

w kwestii grodzi i akcyzy:

* z tego co przeczytałem dotąd, akcyzę 18% z hakiem od wartości auta płaci się usuwając grodź i przerejestrowując na osobowy

* w przypadku przerejestrowania na osobowy (lub zostawienia jako ciężarowy), w razie szkody - przy wypłacaniu ubezp. będą brane pod uwagę szkody na aucie a nie na zabudowie? (swoją drogą, jeśli busem [ciężarowym] wartym 5k wiózłbym ładunek warty 200k i ktoś mnie skasuje razem z ładunkiem to co, moja strata? ... chyba że zabudowa liczy się inaczej niż ładunek, ale gdzie wtedy jest granica?)

* natomiast jak rozumiem przy rejestrowaniu na specjalny - kamper jest rzeczoznawca który wycenia wartość auta z zabudową, i to wtedy jest podstawa do ubezpieczenia.

* czy jeśli przerejestruję auto na osobowe (usunę grodź) i zapłacę akcyzę, a następnie dokonam modyfikacji i przerejestruję z osobowego na specjalny-kamper, to wtedy muszę dopłacić też akcyzę do nowej wartości? 

w kwestii Ducato i pokrewnych
* czy lift w Ducato w 2014 wniósł coś istotnego poza zmianami w dostępnych silnikach? Warto np. celować wyłącznie w poliftowe, czy może wyłącznie przedliftowe, czy raczej nie ma to znaczenia?

* jeśli chodzi o różnice komfortu pomiędzy trojaczkami, o których wspominano tutaj, będę wdzięczny za rozwinięcie wypowiedzi :) o ile zapewne uda mi się załatwić Ducato do przejechania się, o tyle ciężko mi będzie znaleźć podobnego Boxera czy Jumpera, a szczególnie na czas wystarczający na wyciągnięcie wniosków :)

* nie mam doświadczenia z busami, nie wiem jakich przebiegów w używanych autach się wystrzegać a jakich nie. Wiem oczywiście że liczy się przede wszystkim stan ogólny, ale zakładam że dopieszczony z przebiegiem 700k+ niekoniecznie będzie lepszym wyborem od przeciętnego z przebiegiem 200k ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, mikegolf napisał(a):

czy jeśli przerejestruję auto na osobowe (usunę grodź) i zapłacę akcyzę, a następnie dokonam modyfikacji i przerejestruję z osobowego na specjalny-kamper, to wtedy muszę dopłacić też akcyzę do nowej wartości? 

Płacisz akcyzę tylko raz przy zmianie z ciężarowego na osobowy, przy przeróbce z osobowego nie ma już żadnej akcyzy. 

6 minut temu, mikegolf napisał(a):

w przypadku L3H2 - wysokość wewnętrzna pozwoli mi stać dotykając głową sufitu

Mam 182cm i po zabudowie jeśli jestem w butach czuje sufit na resztkach włosów. 

Łóżko radziłbym jednak 2m jeśli tylko układ Ci pozwoli. 

Dlaczego nie chcesz L4h2? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, mikegolf napisał(a):

będę wdzięczny za rozwinięcie wypowiedzi :) o ile zapewne uda mi się załatwić Ducato do przejechania się, o tyle ciężko mi będzie znaleźć podobnego Boxera czy Jumpera,

Między trojaczkami jest pomijalna różnica...

19 minut temu, mikegolf napisał(a):

Crafter i Sprinter odpadają ze względu na koszty utrzymania (rozmawiałem z mechanikiem serwisującym sporo busów)

Tak, bo te auta jeżdżą w trudnych warunkach lub długich trasach...

Dużo mniej jest trojaków jako busy dalekobieżne czy przy budowie dróg itd...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mac28 napisał(a):

Płacisz akcyzę tylko raz przy zmianie z ciężarowego na osobowy, przy przeróbce z osobowego nie ma już żadnej akcyzy. 

dzięki!

Godzinę temu, mac28 napisał(a):

Mam 182cm i po zabudowie jeśli jestem w butach czuje sufit na resztkach włosów. 

Łóżko radziłbym jednak 2m jeśli tylko układ Ci pozwoli. 

będę liczył (na kartce) ... ewentualnie dostawka do łózka. Racja, że lepiej z zapasem.

Godzinę temu, mac28 napisał(a):

Dlaczego nie chcesz L4h2? 

- "po pierwsze primo", jest ich dużo mniej na rynku.
- po drugie - kwestie manewrowania
- i po trzecie - dosyć krytyczna dla mnie kwestia wjazdu na własne podwórko bez przebudowywania bramy (to akurat do sprawdzenia)

 

56 minut temu, Misio napisał(a):

Dużo mniej jest trojaków jako busy dalekobieżne czy przy budowie dróg itd...

nie wykluczam że stan wynika po części ze sposobu eksploatowania, niemniej do nowszych konstrukcji VW podchodzę z dużym dystansem... Zresztą - czytam teraz podlinkowany wyżej PDF Kapitan Przyczepa (bardzo dziękuję za linka, wygląda super!) i wydaje się potwierdzać moje założenia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

3 godziny temu, mikegolf napisał(a):

* układ wnętrza - wstępnie myślałem o łóżku z tyłu z możliwością mocowania go na różnych wysokościach. Jeśli łóżko ma 190cm długości (a tyle musi mieć, bo mam ~185 wzrostu) to rower wejdzie pod spód, wzdłuż, ze zdjętym przednim kołem. W poprzek chyba już niekoniecznie, ale pomierzę - znowu, rowery zjazdowe mają spory wheelbase.

* Poza łazienką potrzebuję stolik do pracy dla 2 os, zatem optymalnie byłoby mieć obracany fotel - czyli zdemontowaną grodź.

moim zdaniem nie zmiesisz 190cm łóżka wzdłóż, łazienki i stolika w H3. H3 to masz 3m podłogi, z tym że też te wymiary są nieco przestrzelone, bo auta nie są idelanie prostokątne, tylko mają wyokręglenia i producenci podają najdłuższy z dostępnych wymiarów, w relau długość w centralnej częsic auta się zgadza, ale po bokach już jes nawet po kilkanaście cm mniej dostępnej długości; tak samo z szerokością: jest inna na podłodze, inna w środku (tu jest najszerzej), inna przy dachu. np. Transit ma 2 metry szerokośći, w najszerszym miejscu - więc tu byś rower wsadził, to na podłodze i przy dachu ma jakieś 170, więc rower nie wejdzie bez rozbierania za każdym razem.
W każdym z dostawczaków jest podobnie

Jak dasz 190cm łóżko wzdłóż, to zostanie Ci 1 metr czyli upchasz jeszcze łazienke no i w zasadzie nic więcej. L3 się nie za bardzonadaje do łóżek wzdłóż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

 

moim zdaniem nie zmiesisz 190cm łóżka wzdłóż, łazienki i stolika w H3. H3 to masz 3m podłogi, z tym że też te wymiary są nieco przestrzelone, bo auta nie są idelanie prostokątne, tylko mają wyokręglenia i producenci podają najdłuższy z dostępnych wymiarów, w relau długość w centralnej częsic auta się zgadza, ale po bokach już jes nawet po kilkanaście cm mniej dostępnej długości; tak samo z szerokością: jest inna na podłodze, inna w środku (tu jest najszerzej), inna przy dachu. np. Transit ma 2 metry szerokośći, w najszerszym miejscu - więc tu byś rower wsadził, to na podłodze i przy dachu ma jakieś 170, więc rower nie wejdzie bez rozbierania za każdym razem.
W każdym z dostawczaków jest podobnie

Jak dasz 190cm łóżko wzdłóż, to zostanie Ci 1 metr czyli upchasz jeszcze łazienke no i w zasadzie nic więcej. L3 się nie za bardzonadaje do łóżek wzdłóż

L3 wg internetów to 370cm długości ładunkowej? Chyba optymizm producenta nie wynosi 70cm? :P Z tego co widzę ok 300 (310) ma L2 ...

Swoją drogą, jak już wspominasz o szerokości na różnych wysokościach ... przeglądałem też ogłoszenia, i czasem widzę układ z łóżkiem wpoprzek - w jednym (dawno już nieaktualnym) było info, że łóżko ma 190cm .. i niby wpoprzek? Skoro paka ma 182cm i jeszcze dochodzi (odchodzi) izolacja ścian? Chyba że te 182 to między żebrami np przy ziemii mierzone? 

Tak czy inaczej mam już nagranego ducato którego mogę sobie spokojnie zwymiarować (niestety L2, ale może zobaczę ile realnie jest mniejszy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dukaty koło 180 szerokości mają na podłodze, w najszerszym miejscu mają około 200, podobnie transit. Dużo campervanów ma łóżka w poprzek, są umieszczane w najszerszym miejscu i mogą mieć właśnie około 190, nawet 195cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.