Skocz do zawartości

Zmniejszenie kół przyczepy


Guido

Rekomendowane odpowiedzi

18 godzin temu, Misio napisał:

Jak dobijają to raczej kłopot z zawieszeniem...

Sumarycznie, brakowałoby cirka z 6-7 cm na pomieszczenie skoku koła pod obciążeniem?

Problem wynika z użycia osi towarowej, osie kempingowe mają inną konstrukcję, i mniejsze skoki pod pełnym obciążeniem, wahacz, obrócony "w negatyw" (pod ciężarem pustej budy wahacz "patrzy" w górę, dochodzi 200-300 kg, więc niewiele zwiększa to skok). Rdzeń, korpus i wałki w osi kempingowej (zwł oś "delta", przeważnie stosowana) też są dostosowane do stałego (bazowego, wyjściowego, startowego) obciążenia rzędu 75-80% DMC (ciężar pustej budy-DMC), tak, że skok względem towarówki jest mniej "pełny" (mniejszy zakres skoku pod obciążeniem). Oś towarowa pracuje na pełnym skoku (na pusto wahacze patrzą w dół pod kątem ok. 40 stopni), żeby tłumienie było możliwe dla każdego obciążenia (powiedzmy od ok. 20% max. obciążenia dla pustej przyczepy, do 100% obciążenia). W miarę dokładania obciążenia oś towarowa będzie mocnio "pogłębiać" skok, to sa "głębsze" skoki przy pełnym obciążeniu, niż przy osi kempingowej. Do tego w cepie kempingowej rama jest relatywnie wysoka względem  ramy towarowej. Wrawdzie oś towarowa w przeciwieństwie do kempingowej jest pod ramą a nie w jej przekroju, ale siłą rzeczy, jak wrzuci się nadkole z kempingu, to nadal braknie miejsca na dalsze ok. ok. 2-3 cm, co wynika z różnicy odległości oś wahacza-poziom podłogi. Dokładając większe wychylenia pod dużym obciążeniem dla osi towarowej, nadkole w szczycie musi być wyższe dobrych kilka cm.  Przy dmc 1300 w osiach kempingowych praktycznei zawsze stosuje się też amortyzatory, więc część sił ulega rozproszeniu na pracy amora, co w niewielkim stopniu, ale zawsze, zmniejsza skok "dynamiczny" zawiasu (w czasie jazdy).   

Ale też nie rozumiem - raz przyczepa jest na bazie lekkiej podłodziówki, raz DMC 1300? Lekkie podłodziówki są przeważnie na 60-mm profilu, więc jak na nim od razu leży podłoga, a w podłogę będzie wpuszczone nadkole, to przy osi towarowej z metra nadkole będzie niskie.

Na czym to jest w ogóle budowane? Na jakiejś fabrycznej cepie, podłodziowej, z homologacją? Bo jak tak, to rama lekkiej podłodziówki, oś 1300 (w homologacji musiałaby być max. 750), koła w homologacji założę się że coś koło 155/70R13, w papierach pewnie lekka bez hamulca?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, AdamH napisał:

A nie lepiej podłożyć któtki profil między osią a ramą i dać dłuższe śruby mocujące

 

To w połączeniu ze zmianą kół na mniejsze powinno zupełnie rozwiązać problem, tylko czy taką zmianę w konstrukcji przyczepy można legalnie wykonać własnym zakresie, czy mogą być potem jakieś problemy? Jeśli byłaby to tylko kwestia przeglądu, to i tak do samego przeglądu przyczepy chcę domek zdjąć, więc mógłbym i te profile wtedy zdemontować. Druga sprawa to znaleźć takie długie cybanty, bo nimi jest złapana oś do ramy i pytanie o stabilność takiego połączenia na siły boczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, czyś napisał:

Na czym to jest w ogóle budowane? Na jakiejś fabrycznej cepie, podłodziowej, z homologacją? Bo jak tak, to rama lekkiej podłodziówki, oś 1300 (w homologacji musiałaby być max. 750), koła w homologacji założę się że coś koło 155/70R13, w papierach pewnie lekka bez hamulca?

Tak, przyczepa Martz Yacht 1300 z homologacją, kupiona i zarejestrowana w tym roku jako ciężarowa, oczywiście z hamulcem. Waży 309kg, a po zdjęciu całego osprzętu żeglarskiego około 240kg. Szukałem jak najlżejszej żeby zmieścić się z zestawem w kategorii B. Koła 185 R14 C

Tutaj specyfikacja

https://martz.eu/produkt/yacht-1300

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, czyś napisał:

Przy dmc 1300 w osiach kempingowych praktycznei zawsze stosuje się też amortyzatory, więc część sił ulega rozproszeniu na pracy amora, co w niewielkim stopniu, ale zawsze, zmniejsza skok "dynamiczny" zawiasu (w czasie jazdy).   

Czyli w moim przypadku amortyzatory też warto do tej osi skrętnej dodać? Jest szansa że zmniejszy to skok lub zauważalnie podniesie komfort jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Guido napisał:

Tak, przyczepa Martz Yacht 1300 z homologacją, kupiona i zarejestrowana w tym roku jako ciężarowa, oczywiście z hamulcem. Waży 309kg, a po zdjęciu całego osprzętu żeglarskiego około 240kg. Szukałem jak najlżejszej żeby zmieścić się z zestawem w kategorii B. Koła 185 R14 C

Tutaj specyfikacja

https://martz.eu/produkt/yacht-1300

a jak będzie wyglądał nacisk na hak ? ogółem masz dokładnie taką przyczepę ? przedłużałeś ją czy będzie to campingowa z osią bardzo daleko z tyłu ?

Jeżeli tak  - będziesz miał olbrzymi nacisk na hak, lub będziesz musiał bardzo dociążyć tył - a oba te parametry bardzo źle wpłyną na bezpieczeństwo i możliwość jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, maarec napisał:

a jak będzie wyglądał nacisk na hak ? ogółem masz dokładnie taką przyczepę ? przedłużałeś ją czy będzie to campingowa z osią bardzo daleko z tyłu ?

Jeżeli tak  - będziesz miał olbrzymi nacisk na hak, lub będziesz musiał bardzo dociążyć tył - a oba te parametry bardzo źle wpłyną na bezpieczeństwo i możliwość jazdy.

Dokładnie ta przyczepa. Oś przesunąłem na środek ramy. Nacisk na hak jest teraz w granicach 50kg, ale po skończeniu budowy mogę go jeszcze dostosować.

56 minut temu, jacekzoo napisał:

Podeślij fotkę jak całość wygląda, jestem bardzo ciekawy

Chętnie wyślę jak już wykończę całość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Guido napisał:

Dokładnie ta przyczepa. Oś przesunąłem na środek ramy. Nacisk na hak jest teraz w granicach 50kg, ale po skończeniu budowy mogę go jeszcze dostosować.

Chętnie wyślę jak już wykończę całość

Czyli ok, bałem się, że oś została tam gdzie była.

To ma być budka typowo mobilna ? czy tzw tiny house na działkę ?

Wysokość będzie mocno ograniczać. W Polsce już 3,2 czy 3,4m na znaku pojawia się bardzo często.

Powodzenia w budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, maarec napisał:

To ma być budka typowo mobilna ? czy tzw tiny house na działkę ?

Wysokość będzie mocno ograniczać. W Polsce już 3,2 czy 3,4m na znaku pojawia się bardzo często.

Powodzenia w budowie.

Dzięki! Planuję, żeby była jak najbardziej mobilna, w pełni off-grid, ale też dobrze ocieplona, z możliwością łatwego zakotwiczenia i zamieszkania na wymarzonej działce, gdy już taką znajdę.

3 godziny temu, Maras napisał:

Mam przyczepę pod łodziową więc zapytam jaką będziesz miał szerokość w projekcie ? 

234cm. A długość to 425cm. I już nie tylko w projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.