Skocz do zawartości

Zmniejszenie kół przyczepy


Guido

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

zrobiłem swoją własną budkę, na bazie przyczepy DMC 1300 i pierwsze jazdy pokazały że koła dobijają do nadkoli. Czy jest możliwe zmniejszenie rozmiaru kół, żeby zyskać na przestrzeni? Mam koła 185 R14 C, które chciałbym zmienić na jak najniższe możliwe, np 195/55 R10C, lub chociaż 155/70 R12C. Ktoś z Was się orientuje czy są jakieś przeciwskazania do takiej zmiany kół we własnym zakresie? Formalne lub praktyczne? 

Dzięki z góry za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dobijają to raczej kłopot z zawieszeniem...

Może ewentualnie wystarczyło by przejść np na 185/70r14

Raczej większość ludzi dąży do powiększenia średnicy koła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Krzysztof57 napisał:

A jaka jest RMC ?

 

W tym momencie około 1000kg, ale dojdzie jeszcze całe wykończenie wnętrza, instalacje i wyposażenie. W sumie planuję zmieścić się lekko poniżej DMC 1300kg, czyli przyczepa jeszcze bardziej siądzie. Gdybym zmniejszył koła np do 10 cali dałoby mi to już spory zapas do nadkola, tylko czy to faktycznie nie spowoduje innych problemów, jak właśnie np zahaczanie o progi? Sporo lawet jeździ na kołach 10 cali i nie mają problemów, ale też mogą mieć inną konstrukcję. Ja zbudowałem swoją budkę na lekkiej podłodziówce i nie ma tam żadnych elementów poniżej osi które mogłyby haczyć nawet po jej obniżeniu, ale nie mam doświadczenia, dlatego jestem ciekaw Waszych opinii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,
zrobiłem swoją własną budkę, na bazie przyczepy DMC 1300 i pierwsze jazdy pokazały że koła dobijają do nadkoli. Czy jest możliwe zmniejszenie rozmiaru kół, żeby zyskać na przestrzeni? Mam koła 185 R14 C, które chciałbym zmienić na jak najniższe możliwe, np 195/55 R10C, lub chociaż 155/70 R12C. Ktoś z Was się orientuje czy są jakieś przeciwskazania do takiej zmiany kół we własnym zakresie? Formalne lub praktyczne? 
Dzięki z góry za pomoc
A gdzie znajdziesz takie małe opony?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, jacek00 napisał:
12 godzin temu, Guido napisał:
Cześć,
zrobiłem swoją własną budkę, na bazie przyczepy DMC 1300 i pierwsze jazdy pokazały że koła dobijają do nadkoli. Czy jest możliwe zmniejszenie rozmiaru kół, żeby zyskać na przestrzeni? Mam koła 185 R14 C, które chciałbym zmienić na jak najniższe możliwe, np 195/55 R10C, lub chociaż 155/70 R12C. Ktoś z Was się orientuje czy są jakieś przeciwskazania do takiej zmiany kół we własnym zakresie? Formalne lub praktyczne? 
Dzięki z góry za pomoc

A gdzie znajdziesz takie małe opony?

Np. te: https://unitrailer.pl/product-pol-3730-Kolo-wzmocnione-do-przyczep-195-55-R10C-z-czarna-felga-Unitrailer.html?rec=101805304

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Misio napisał:

Jak dobijają to raczej kłopot z zawieszeniem...

Może ewentualnie wystarczyło by przejść np na 185/70r14

Raczej większość ludzi dąży do powiększenia średnicy koła...

Zawieszenie jest na osi skrętnej Al-ko i wydaje się być sprawne. Raczej to mój błąd w dobraniu wysokości nadkola i tym samym poziomu podłogi. Po opuszczeniu przyczepy na koła okazało się że siadła dużo bardziej niż zakładałem.

Inna opcja jaka przychodziła mi do głowy to przyblokowanie jakoś limitu amortyzacji odbojami, żeby nie wybić kołem dziury w podłodze na pierwszej większej dziurze, ale to przy osi skrętnej raczej będzie trudne technicznie. Poza tym nie wiem czy pod względem prawno-drogowym są możliwe takie własne przeróbki przyczep.

6 minut temu, Marcin T napisał:

Zamierzasz zgłaszać zmianę przeznaczenia pojazdu?

Nie planowałem. To konieczne? Przyczepa jest zarejestrowana jako ciężarowa. Zabudowa, którą na niej zrobiłem jest przymocowana do przyczepy pasami transportowymi i może być z niej zdjęta, więc zakładam, że de facto może być traktowana jako załadunek. Chyba że inspekcje tak na to nie patrzą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Guido napisał:

W tym momencie około 1000kg, ale dojdzie jeszcze całe wykończenie wnętrza, instalacje i wyposażenie. W sumie planuję zmieścić się lekko poniżej DMC 1300kg, czyli przyczepa jeszcze bardziej siądzie. Gdybym zmniejszył koła np do 10 cali dałoby mi to już spory zapas do nadkola, tylko czy to faktycznie nie spowoduje innych problemów, jak właśnie np zahaczanie o progi? Sporo lawet jeździ na kołach 10 cali i nie mają problemów, ale też mogą mieć inną konstrukcję. Ja zbudowałem swoją budkę na lekkiej podłodziówce i nie ma tam żadnych elementów poniżej osi które mogłyby haczyć nawet po jej obniżeniu, ale nie mam doświadczenia, dlatego jestem ciekaw Waszych opinii.

Podana wartość to oszacowanie czy wynik ważenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Krzysztof57 napisał:

Podana wartość to oszacowanie czy wynik ważenia?

Szacowana i ważona iście domowymi metodami, czyli na wagach łazienkowych rozłożonych w 5 punktach podparcia. Do punktu ważenia jeszcze nie dojechałem, właśnie w związku z powyższym unieruchomieniem, ale jeśli się z tym uporam, to przed dalszą budową chcę tam pojechać i zważyć wszystko dokładnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Guido napisał:

Szacowana i ważona iście domowymi metodami, czyli na wagach łazienkowych rozłożonych w 5 punktach podparcia. Do punktu ważenia jeszcze nie dojechałem, właśnie w związku z powyższym unieruchomieniem, ale jeśli się z tym uporam, to przed dalszą budową chcę tam pojechać i zważyć wszystko dokładnie

Proponuję jak najszybciej (przed zaawansowaniem dalszych prac) zważyć przyczepę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Guido napisał:

Zawieszenie jest na osi skrętnej Al-ko i wydaje się być sprawne.

Tu musisz być pewien czy ta oś jest sprawna czy nie . 

 

47 minut temu, Guido napisał:

Po opuszczeniu przyczepy na koła okazało się że siadła dużo bardziej niż zakładałem.

Jak możesz to zrób fotę z boku osi bez założonego koła /felgi  aby było widać ugięcie ramienia wahacza . Fajnie by było aby były dwie foty czyli bez obciążenia i po .

 

51 minut temu, Guido napisał:

Inna opcja jaka przychodziła mi do głowy to przyblokowanie jakoś limitu amortyzacji odbojami, żeby nie wybić kołem dziury w podłodze na pierwszej większej dziurze, ale to przy osi skrętnej raczej będzie trudne technicznie.

Takie gumowe odboje przy osi skrętnej gdzie gdzie mamy naprawdę mały skok to może być dramat na wybojach na śliskiej nawierzchni .

Gumowe odboje to bardziej do resorów a tam jak wiemy jest duży skok zawieszenia.

55 minut temu, Guido napisał:

Poza tym nie wiem czy pod względem prawno-drogowym są możliwe takie własne przeróbki przyczep.

Tu w tym przypadku masz coroczny przegląd na OSKP ....  

Zmiana kół np. na 10" zapewne da większy prześwit w nadkolu . Ale jaki  będzie prześwit podwozia na całej długości budy. Bo może być tak nisko ,że przy małej nierówności drogi będziesz szorował końcem podwozia np. przy przejeździe przez "leżącego policjanta"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Maras napisał:

Jak możesz to zrób fotę z boku osi bez założonego koła /felgi  aby było widać ugięcie ramienia wahacza . Fajnie by było aby były dwie foty czyli bez obciążenia i po .

Przed obciążeniem mam jakieś 7cm prześwitu, po obciążeniu zostaje 2cm. Mocno się przeliczyłem z tą wysokością, tym bardziej że to jeszcze nie jest pełne obciążenie. Znalazłem właśnie na forum schemat odległości minimalnej dla wahacza al-ko i wygląda na to że potrzebuję jeszcze jakieś 8cm zapasu.

283ED6BD-7B11-4F82-A25F-7306DE813C3F.jpeg

8BD720B1-3ADE-480E-B7CE-5795BD5CB82B.jpeg

1 godzinę temu, Misio napisał:

To może zamontować domek wyżej na ramię...

Taki był pierwotny plan, tylko że cała zabudowa od ziemi ma teraz w najwyższym punkcie wysokość 396cm, więc mam do limitu drogowego zaledwie 4cm do dyspozycji, a widzę że potrzebuję 2x więcej.
Zmiana koła na 10cali dałaby mi jakieś dodatkowe 10cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.