Skocz do zawartości

Doraźna przeróbka lodówki na 12v z aku hotelowego.


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam.

Natrafiłem na pewien materiał.

Electrolux 4230L o mocy 120W zasilany z akumulatora 100 Ah.

Jestem przekonany, że treść będzie interesująca dla autora postu.

Jednocześnie będzie ona potwierdzeniem cennych uwag i porad przekazanych przez Kolegów @czyś, @ed oraz @Misio.

 

Artykuł pochodzi od jednego z użytkowników www.Ducatoforum-Wohnmobil.de

akkutest.thumb.png.b0cbcb076fb324b5e63eea8327f96757.png

Poniżej przetłumaczona treść z wniosków końcowych testu.

Cytat

9. Jak długo mogę pracować w lodówce na 12V?
Ponieważ pobór prądu wynosi około 7,5 A na godzinę, akumulator 100 Ah teoretycznie byłby rozładowany po około 13 godzinach. Jednak, jak widać w powyższej tabeli, prąd wyjściowy akumulatora wyraźnie spada po połowie czasu.
10.Dlaczego nie osiągam temperatur pozostałych trybów pracy przy zasilaniu 12V?
Główną przyczyną słabej wydajności chłodzenia wydają się być straty spowodowane zbyt cienkimi kablami (2,5 mm2). W mojej tylnej kuchni wyszło tylko maksymalnie 6A. Po przeciągnięciu linii plus i minus (4mm2) wychodzi maksymalnie 8,2A. Wkład grzejny 12V generuje moc 120W, moc pozostałych dwóch trybów pracy jest nieco wyższa i wynosi 125W. To nieuchronnie skutkuje nieco mniejszą wydajnością chłodzenia.
11.Jak mogę znacznie zmniejszyć pobór mocy przy pracy 12V?
Jeśli lodówka, jak widać w powyższej tabeli, osiągnęła już maksymalną wydajność chłodzenia po około 4 godzinach, brakuje tylko kontroli temperatury jak przy 230V. Na przykład UTM 200 firmy ELV jest idealny do utrzymywania osiągniętej temperatury poprzez automatyczne włączanie i wyłączanie zasilania. To znacznie zwiększa „zasięg” akumulatora pokładowego. Ponieważ programowanie jest zapisywane nawet po wyłączeniu zasilania, urządzenie można również zablokować.
12.Jak chronić akumulatory przed głębokim rozładowaniem przy pracy 12V?
Dla mnie obecnie najtańszą wersją jest mój sterownik słoneczny (30
amper) za około 40 €. W stanie pracy zawsze otrzymuję aktualny stan naładowania akumulatorów, a także aktualny pobór mocy. Wstępnie ustawione dane zapewniają, że moje baterie nie są nadmiernie rozładowane. Instalacja paneli słonecznych jest opcjonalna.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Misio napisał:

Mam wrażenie, że ten test był przeprowadzony do totalnego rozładowania akumulatora, a nie do bezpiecznej granicy...

No niestety w teście zabrakło danych o napięciu na zaciskach akumulatora.

Jak wynika z tabeli - w czasie trwania testu wypompowano z baterii ok. 55Ah.

Mogło zatem tak być, że akumulator został wydrenowany ponad miarę.

Ale ciekawym jest jak pracowała lodówka i w tym kontekście szkoda, że brak informacji przy jakim napięciu zasilania lodówka przestaje efektywnie chłodzić.

Z dostępnych mi informacji (charakterystyk rozładowania), przyjmując prąd rozładowania na poziomie 0,1C ( a w teście było mniej) i zakładając, że akumulator był w dobrej kondycji (o samym typie akumulatora i jego stanie autor artykułu nic nie wspomina) można przypuszczać, że zakończono test gdzieś na poziomie ok. 11.75 V.

Ale to tylko przypuszczenia.

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję [mention]Tofel [/mention] za te informacje faktycznie jest to wartościowe studium dla mojego przypadku. Z tego co widzę, jeśli dobrze to interpretuje, to test zaczyna się od nieschłodzonej lodowki, po czym działa ok 6h i zaczyna tracić sprawność. Zakładam że skoro ja bym zaczynal pracę na aku już ze schłodzoną lodówką to trochę ten proces byłby dłuższy ale nie sposób określić ile. Mój laicki umysł w dziedzinie elektryczności pyta jeszcze ile z aku 100Ah można pobrać prądu aby to było dla niego bezpieczne? Skoro 55 to już jest na granicy. Pewnie każdy aku ma inną charakterystykę i pewnie zależy czy jest stary czy nowy ale czy założenie 50% jest miarodajne?

 

Z tego i wcześniejszych postów wynika że

1. Mam problem z wystarczającą pojemnością aku, co można zmienić przez dołożenie aku

2. Mam problem ze spadkiem wydajności co przekłada się na mniejszą pojemność do wykorzystania z powodu za małych przekrojów.

3. Tak jak pisałem wcześniej problem odcięcia jest załatwiony w obecnej instalacji czego na początku nie wziąłem pod uwagę. Tracer odetnie prąd i nie pozwoli na głębokie rozładowanie.

 

Wnioski.

Mogę zmienić kable na 4mm, mogę dołożyć aku a najlepiej zrobić to i to.

 

Zakup dodatkowego aku na taką doraźną sytuację nie pasuje mi z powodów ekonomicznych i będę miał dodatkowy ciężar. Już mam krucho w wagą, poza tym na przyszłość jest mi niepotrzebny. Zakup aku wymaga też zakupy przewodów łączących je ze sobą i bezpiecznika między nimi, chyba 200A jeśli dobrze pamiętam.

 

Chyba kupię przewody i zamontuje je na stałe. Będą w przyszłości dawały lepszą wydajność na holowniku mimo że teraz nie czuję z tym problemu. Mam 3 dni na zrobienie tego i zrobienie testu. Schlodzenie na gazie lub 230 przełączenie na 12 na wiekszych przekrojach i testy wydajności aku. Będę je musiał robić z wyłączonym solarem bo na promie nie będzie światła dziennego.

 

Do tej koncepcji miałbym jeszcze pytania techniczne.

W tej chwili wyjście z tracera idzie na ebl. Mogę odłączyć te kable (chyba przekrój 6) i w to miejsce podłączyć nowe kable do lodówki (4mm). Czy mogę nie wypinac kabli do EBL i wpiąć je razem 6 i 4? Jeśli się zmieszczą.

Wtedy na kablach do lodówki mógłbym dać jakiś hebel i go tylko włączyć na promie.

 

Druga sprawa to wpiecie nowych kabli do lodówki. Pod zlewem jest kostka, tam łączą się obecne przewody lodówki z ebl (2,5) z przewodem lodówki. Ale te nowe (4) powinienem chyba wpiąć bezpośrednio do lodówki nie do kostki. I muszę chyba wypiąć stare kable lodówki bo jak będzie podłączona nowymi i włączę holownik to napięcie z niego przez ebl i lodówkę wróci na aku przyczepy nowymi przewodami.??

Już widzę że ta opcja też wymaga spro zachodu.

 

Edit.

Jeszcze jedno. Jeśli puszcze na krótko nowe kable z tracera do lodówki, tylko na czas na promie, to czy pomiędzy tracerem a lodówką powinienem dać bezpiecznik? Chyba tak, w ebl jakiś jest, jeśli nie dedykowany dla lodówki to main.

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem testy na swojej lodówce ale rozszerzyłem je o wszystkie media czyli 230, 12 z holownika i gaz. I oczywiście zrobiłem też testy 12 v na akumulatorze przyczepy. Poniżej przedstawiam wyniki moich pomiarów.

Test na każdym medium prowadziłem w ten sam sposób. Każdy kolejny pomiar starałem się robić po godzinie (mniej więcej z małymi wyjątkami). Na czas pomiaru otwierałem tylko lodówkę na kilka sekund żeby zrobić zdjęcie. Lodowka i zamrazalnik były puste.

Zacząłem od testu na 230 na nieschłodzonej lodowce.

pisze z telefonu przepraszam za brak ładnej tabelki.

230v

Godzina. Temp.lodowki. Temp.zamrazal.

19.22. 22,5. 21,2

20.25. 20,7. 1,8

21.27. 14,6. -11,8

22.28. 7,8. -15,1

23.28. 3,4. -17,5

0.30. 0,5. -19,1

Korekta nastawy, zmniejszyłem temp lodówki o pół kreski. U mnie zegar jest analogowy w dodatku ma luz około 1/12 tarczy, dość duży. Trudno ocenić co w skazuje. W każdym razie był ustawiony na 8 z 11 pol/kresek. Poniżej zdjęcie potencjometru temperatury i jeden z pomiarów.

c074761a1e8440ceedde2a5184ed35bd.jpg&key=47ba3b17f1082a7aaabb0c8031fe3b75d809e96de6100d7be12fd04695c83bd9

d6d29ca5a1b8ff419aabe1a262b2678e.jpg&key=f86cd523a594fab296a4d19b37a4baeb55e38137eb039edd5ba76d013ccd9dea

 

 

Coś musiałem za bardzo zmniejszyć chłodzenie bo rano było

9.57. 4,0. -6,8

więc zwiększyłem minimalnie. Strasznie te nastawy są nieprecyzyjne.

0428b819e32f6f8e53bacf43959e1b60.jpg&key=512f8eaf42de6e6eae7b1eac758a21c4d01236979aae761a360d59c9b3484022

 

10.46. 5,2. -15,4

11.27. 5.0. -16,7

11.38 wyłączenie prądu i pozostawienie lodówki bez żadnego zasilania, lodówka i zamrażarka puste. Sprawdzam jak szybko traci temperaturę. Temperatura na dworzu 21,5 lekko pochmurno.

12.47. 7,5. -3,4

13.03. 8,8. -1,0

13.15. 9,6. 0,5

Tutaj niepotrzebnie tak często otwierałem lodówkę.

13.15 przelaczenie na gaz.

e7147e50086e799be3baff2312c33e80.jpg&key=9b89070ac34bf4f247b97282f7e6b364204a84186eee54b6039577ff65f6e8ee

 

14.04. 9,9. -10,3. Bardzo szybko chlodzi

15.01. 7,5. -14,2

.... I tak do wieczora

21.02. 0,6. -18,6 korekta o pół kreski w dół

...

8.14. 0,2. -16,6

Mam wrażenie że temperatura w lodówce żyje własnym życiem. Na gazie zdecydowanie chlodzi najmocniej. Czyli po przełączeniu na gaz trzeba zmniejszyć siłę chłodzenia.

18 zaczynam testy na 12v najpierw z holownika. Napięcie z holownika stałe przez cały czas testu 11,4

18.24. 8,6. -13,9

19.05. 9,9. -11,2

20.05. 10,0. -13,0

Odlaczam holownik i przełączam się na akumulator przyczepy. Kupiłem przewody 6mm2 odcinek 3m i połączyłem od tracera, dzięki czemu mam monitoring aku ale podłączyłem do kostki w miejsce oryginalnej instalacji czyli ostatni odcinek ok 1m kabla od kostki do lodówki pozostał 2,5mm2.

Stan aku przed podłączeniem napięcia bez obciążenia 13,3, aku 100Ah AGM. Tutaj dodatkowo będę podawał napięcie i prąd wg wskazań tracera.

20.10. 10,0. -13,0. 10,1A/12,4v ( zdjęcia poniżej)

21.05. 8,9. -14,4. 9,6/12,3

22.05. 7,1. -15,2. 9,5/12,2

23.09. 5,7. -15,9. 9,4/12,0

0,08. 4,7. -16,4. 9,4/11,9

1.09. 3,9. -17,0. 9,3/11,8

2.10. 3,4. -17,3. 9,2/11,7

3.09. 3,1. -17,1. 9,0/11,5

4.09. 2,9. -17,4. 8,9/11,2

5.03. 3,3. -15,5. ----/11,9v bez obciążenia aku odcięty

Odcięcie nastąpiło pomiędzy 4.50 a 5.03 bo o 4.50 jeszcze działał niestety nie spisałem danych. Wydaje mi się że odcięcie nastąpiło po zejściu poniżej 11v.

Moje wnioski są takie że po zastosowaniu kabli 6mm2 na aku 100Ah lodowka trzyma prawie 9h.

Drugi wniosek jest taki że zasilanie z holownika jest najmniej wydajne i to różnica jest kolosalna. 230 też jest słabe i wolno schładza na początku. Najlepszy jest gaz aż trzeba zmniejszać chłodzenie, a na aku radzi sobie bardzo dobrze.

Nie pisałem tego, moja lodowka to dometic 7290

 

b735f4ae46117c9bc686915fe126c6cf.jpg&key=72124188581f28144473d4bcf18cd80fdcdffaa38e5f6e008be748a917229dfc

 

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

700993f7ded30ca48519cd5a04cc7b24.jpg&key=f580cf06c673d56b9f48c1c6d6a8f629b5db5a86f973c652c3e888fcc425879c

23cb2fdd642df297342ae83cc6b173af.jpg&key=e5ce0c8537f08a67e5c5d316aaa440cc55f4d2b0ac2e08fda53f422d77f46dd7

ca3c5fc70bd8b0bb38fdceddcbf61c6a.jpg&key=830d9366866204bf40bca0e83b81a4695a124f99bf4c32cfd197b20fadff91f8

83d3bdff8abc6fe0e83109ab9c5ce570.jpg&key=0f35df5c64566ef73e6982f06c82fb24f99489bf32860b89320932f20c9d32ac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

@miloszb Fajny test. Widać po ilości informacji zaangażowanie w proces pozyskiwania danych.

Wyniki i wnioski z nich wynikające są oczywiście potwierdzeniem dostępnej wiedzy, że najpierw gaz, potem 230V a na końcu 12V.

Również wynik porównania aku rozruchowy vs hotelowy był do przewidzenia - akumulator w przyczepie jest "bliżej" swojego odbiornika, mniejsze są zwykle straty podczas dostarczania energii elektrycznej do lodówki.

Dzięki szczegółowości Twoich pomiarów można też wskazać na pewną prawidłowość.

W poprzednim przykładzie, zasugerowałem (na podstawie dostępnych charakterystyk pracy akumulatorów) stan napięcia na akumulatorze w okolicach 11.75V przy rozładowaniu do poziomu 50% - 45% SOC.

Warto wobec tego odnotować, że wyniki Twoich pomiarów bliskie są potwierdzenia tychże spostrzeżeń. Tzn:

pomiędzy 1.09 a 2.10 mamy zużycie na poziomie 50 - 60 Ah (tak mniej więcej). I przy tych czasach odnotowałeś napięcie na akumulatorze odpowiednio 11.8 - 11.7 V.

Pozwoli to Nam w oszacowaniu (oczywiście z grubsza) np. bezpiecznego poziomu do jakiego możemy rozładować akumulator, bazując na jego kondycji i stopniu naładowania, podłączonym odbiorniku (amperaż) i czasie trwania "eksploatacji". Zwykło się przyjmować dla AGM Standard poziom DOD = 50% jako bezpieczny (nie skracający zbytnio życia baterii).

Zważywszy na powyższe - zakładam że tylko z czystej Twojej ciekawości :) - akumulator "hotelowy" użyty w Twoim teście został rozładowany do ok. SOC = 20%. Myślę, że w normalnych warunkach codziennej eksploatacji lepiej (z pozostającą w akumulatorze pojemnością) nie schodzić tak nisko (czytaj: nie drenować baterii tak głęboko.;)

Jeszcze raz, dzięki za przeprowadzony test.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Testy robiłem oczywiście po to żeby się przekonać czy mogę brac jedzenie lodówkowe czy lepiej sobie tego darować. Bo co do waszych wskazuwek wynikających z wiedzy nie miałem wątpliwości .
Dzisiaj dotarliśmy do Szwecji na promie w sumie bez zasilania auto spędziło 9.50h.
Zrobilem tak jak na teście w domu czyli na promie auto było podłączona przewodami 6mm2 do tracera. Zaczynałem z temperatury lodowka 8,6 i zamrażarka -13,8. Po tych prawie 10h w lodówce było 10,1 i -9,4. Nie zdecydowałem się zabierać nie z do zamrażalnika poza dwoma wkładamy. Udało się choć jak czytam Twoja radę [mention]Tofel [/mention] że nie jest to zbyt zdrowe to już na powrocie nie będę tak robił. Mam nadzieję że wszystko zjemy.
Bardzo dziękuję wszystkim za rady. Mój cel został osiagniety. W ramach podziękowania wysyłam wam fotki z wybrzeża Szwecji gdzie dzisiaj stanęliśmy.
95ef67d26bb84af7ec6a05b04c0dc61c.jpg
08b81b2cc797fe1079fabe0754149063.jpg
b11fb57590c4b2e07c1a366297b1674d.jpg
2e5d8ce4fa9a62a9fb66c440e618dc6e.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
W dniu 21.07.2022 o 22:57, miloszb napisał(a):

Dzięki. Testy robiłem oczywiście po to żeby się przekonać czy mogę brac jedzenie lodówkowe czy lepiej sobie tego darować. Bo co do waszych wskazuwek wynikających z wiedzy nie miałem wątpliwości https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji38.png.
Dzisiaj dotarliśmy do Szwecji na promie w sumie bez zasilania auto spędziło 9.50h.
Zrobilem tak jak na teście w domu czyli na promie auto było podłączona przewodami 6mm2 do tracera. Zaczynałem z temperatury lodowka 8,6 i zamrażarka -13,8. Po tych prawie 10h w lodówce było 10,1 i -9,4. Nie zdecydowałem się zabierać nie z do zamrażalnika poza dwoma wkładamy. Udało się choć jak czytam Twoja radę [mention]Tofel [/mention] że nie jest to zbyt zdrowe to już na powrocie nie będę tak robił. Mam nadzieję że wszystko zjemyhttps://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1787.png.
Bardzo dziękuję wszystkim za rady. Mój cel został osiagniety. W ramach podziękowania wysyłam wam fotki z wybrzeża Szwecji gdzie dzisiaj stanęliśmy.  Przeczytaj także artykuły na https://goit.global/pl/newcomers/
95ef67d26bb84af7ec6a05b04c0dc61c.jpg
08b81b2cc797fe1079fabe0754149063.jpg
b11fb57590c4b2e07c1a366297b1674d.jpg
2e5d8ce4fa9a62a9fb66c440e618dc6e.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Piękny widok, chcę tam

Edytowane przez NikodemClin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Wracając do tematu lodówki na 12 V. Tu koledzy rozważali pracę lodówki absorpcyjnej. Ja chciałem zapytać jak by to było w przypadku lodówki kompresorowej,takiej jak montują np w kamperach. Na jaki okres jej pracy wystarczyłby akumulator 100 Ah?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno pytanie. W obecnym holowniku mam poprowadzone zasilanie lodówki w przyczepie. A gdybym chciał kupić tzw. przelotówkę czyli przyczepkę Niewiadów z zainstalowaną lodówką kompresorową , która by była zasilana akumulatorem hotelowym w przyczepce a ten byłby ładowany z solara ale również chciałbym aby był ładowany w trakcie jazdy z akumulatora w aucie. Czy obecna  instalacja w holowniku  przystosowana do zasilania lodówki absorpcyjnej na 12 V może służyć do ładowania akumulatora hotelowego w tej drugiej przyczepce ? Jeżeli tak to jak to by musiało być połączone względem instalacji solarnej, czy bezpośrednio do akumulatora w przyczepce czy przez regulator ładowania instalacji fotovoltanicznej? Chodzi o to aby akumulator w przyczepce był ładowany z auta / z jego akumulatora w trakcie jazdy/ a jednocześnie aby nie było przepływu prądu z panelu  do akumulatora w aucie. Na postoju to nie problem bo plus na zasilaniu lodówki jest po stacyjce ale w trakcie jazdy? Zaznaczam że elektrykiem nie jestem a wszelkie elektryczne czynności  w przyczepce przeprowadzałem po konsultacjach na forum z naszym nie przecenionym kolegą Kristoferem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.