Skocz do zawartości

Akumulator, podłączenie i ładowanie podczas jazdy.


Lolejko

Rekomendowane odpowiedzi

38 minut temu, format napisał(a):

100A to już konkretne przekroje kabli trzeba mieć, nie do odpalenia z przyczepą. Ale tak, XS można spinać równolegle.

Konkretne...

Ale niektórzy jeżdżą też kamperami ;)

A 50A to też kawał prądu i przekroje na poziomie 16-25mm2 też raczej nie osiągalne w przyczepie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

30 minut temu, Misio napisał(a):

Konkretne...

Ale niektórzy jeżdżą też kamperami ;)

A 50A to też kawał prądu i przekroje na poziomie 16-25mm2 też raczej nie osiągalne w przyczepie...

 

Dlatego sytuacja jest o tyle zabawna że zamówiłem XSa 50A po to żeby móc zjechać nim z prądem do 5, może 10A ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Podepnę się pod temat.

Mam Victrony 75/15MPPT oraz DC/DC 12/12 18A.

Czy bardzo się grzeją w czasie pracy?

Czy mogę je umieścić w hermetycznej skrzynce elektrycznej na zewnątrz przyczepy?

Czy może są idiotoodporne i same się wyłączą przy zbyt wysokiej temp. bez uszkodzenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mają radiatory na pleckach, więc nie mogą być w hermetycznych skrzynkach, ma być zachowany swobodny przepływ powietrza. Jeśli chciałbyś umeścić w jakiejś skrzynce zewnętrznej (narażonej na wodę/śnieg) to musiał być obmyślić chłodzenie tych modułów, jakiś rodzaj obiegu powietrza, ale żeby się nie dostawała tam woda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hermetyczna skrzynka na elektronikę to m.zd. średni pomysł.

Całkowita hermetyczność skrzynek to na dłuższą metę fikcja, poza tym sama kondensacja nawet niewielkich ilości pary wodnej, tyle co jej jest w objętości skrzynki przy zmianach temperatury wykończy te urządzenia w sezon, a jakakolwiek, choćby najmniejsza ilość pary wodnej/wody która by tam przesiąknęła, to już kaplica w ciągu paru tygodni. One są wprawdzie w klasie odporności IP43, ale to kwestia opornosci na ciala stałe i zachlapanie od góry, bardziej ze strony wykonania obudowy, a nie elektroniki w środku, ktorą najszybciej wykończy właśnie kondensacja w zmiennych temperaturach. 

To są urządzenia przeznaczone do pracy w swobodnie wentylowanym otoczeniu, tmają radiatory, które muszą mieć możliwość chłodzenia i odprowadzenia nadmiaru ciepła do otoczenia (po coś one tam są). 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odzew.

Już w piątek mam złapać swojego króliczka i gorączkowo zacząłem szukać rozwiązania puszczenia elektryki.

Początkowy zamysł był taki, aby w bakiście (aluminiowa skrzynia) niekoniecznie szczelnej, umieścić: piecyk, gasbank, LiFePo4 i Victrony.

Jeśli umieszczę Victrony we wnętrzu przyczepy będę miał multum kabli do przejścia przez ścianę do bakisty.

Zamysł był taki żeby zamiast w bakiście, Victrony umieścić w elektr. skrzynce nad bakistą.

W bakiście chłodzenie radiatorów będzie wystarczające i deszcz na elektronikę nie będzie padał.

Edytowane przez cezarypl (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, cezarypl napisał(a):

Początkowy zamysł był taki, aby w bakiście (aluminiowa skrzynia) niekoniecznie szczelnej, umieścić: piecyk, gasbank, LiFePo4 i Victrony

a dlaczego chcesz akumulator ładować do bakisty? nie lepiej w okolicach osi przyczepy? według mnie to niepotrzebne dociążanie przodu (10-20kg w zależności na jakiej wielkości aku się zdecydowałeś). Jakbyś aku miał w środku to przecież potrzebował byś tylko dwóch kabli z auta do ładowarki DC-DC i potem kolejnych dwóch ale już krótkich między ładowarką a aku. Nie prościej byłoby właśnie tak?

Dodatkowo nie wiem, na który model ładowarki Victrona chcesz się zdecydować ale jeśli na wersję 50A to ona generuje dużo mniej ciepła niż starsza wersja 30A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator w bakiście, bo moja przyczepka to tylko sypialnia na kółkach:)

A ładowarka jest taka Orion-Tr Smart 12/12-18A 220W
izolowana DC-DC Victron FW-A-34 BT

Zdjęcie pochodzi ze strony producenta/dystrybutora.

https://static.wixstatic.com/media/1c48d6_6ec18e46626f45a2af4e1a1dc8d067df~mv2.jpg/v1/fit/w_1420,h_620,q_90/1c48d6_6ec18e46626f45a2af4e1a1dc8d067df~mv2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, cezarypl napisał(a):

Orion-Tr Smart 12/12-18A 220W

I te 18A Ci przechodzi bez zgrzytów przez złącze przyczepy? Nie grzeje się ten styk?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, format napisał(a):

I te 18A Ci przechodzi bez zgrzytów przez złącze przyczepy? Nie grzeje się ten styk?

To złącze przyczepowe i tamtejszy plus stały czy po stacyjce to się do niczego nie nadaje bo to jest na zbyt cienkich kabelkach. Ja bym tam i 5A zastanowił się czy to nie ryzykowne że się kable gdzieś stopią. Żeby to zrobić dobrze to trzeba pociągnąć całą nową niezależną wiązkę z akumulatora tylko na potrzeby takiego ładowania inaczej to szkoda w ogóle tej inwestycji w zasilacz DC-DC przynajmniej według mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, eastnomad napisał(a):

inaczej to szkoda w ogóle tej inwestycji w zasilacz DC-DC przynajmniej według mnie.

Dokładnie tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, format napisał(a):

I te 18A Ci przechodzi bez zgrzytów przez złącze przyczepy? Nie grzeje się ten styk?

W okolice haka przeprowadzam dodatkowe kable 10mm2 od akumulatora auta, zakończone złączem Andersona 50A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.05.2024 o 08:58, eastnomad napisał(a):

To złącze przyczepowe i tamtejszy plus stały czy po stacyjce to się do niczego nie nadaje bo to jest na zbyt cienkich kabelkach. Ja bym tam i 5A zastanowił się czy to nie ryzykowne że się kable gdzieś stopią. Żeby to zrobić dobrze to trzeba pociągnąć całą nową niezależną wiązkę z akumulatora tylko na potrzeby takiego ładowania inaczej to szkoda w ogóle tej inwestycji w zasilacz DC-DC przynajmniej według mnie.

Bez przesady, ja mam do pinu 9 dociągniętą linkę 1.5mm2 po obu stronach (Ty zapewne zresztą też jeśli masz "fabryczny" hak w CX60). To będąc w pęku ma długotrwałą obciążalność na poziomie 18A. Martwi mnie ile zniesie gniazdo, szczególnie że nie bardzo mam ochotę pilnować jakości styków.

Edytowane przez format (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, format napisał(a):

Bez przesady, ja mam do pinu 9 dociągniętą linkę 1.5mm2 po obu stronach (Ty zapewne zresztą też jeśli masz "fabryczny" hak w CX60). To będąc w pęku ma długotrwałą obciążalność na poziomie 18A. Martwi mnie ile zniesie gniazdo, szczególnie że nie bardzo mam ochotę pilnować jakości styków.

Gniazdo w teorii jest na 25A. U mnie się grzało przy lodówce, która pobierała 17A. A miałem pociągnietę kable 2,5mm dla zasilania po zapłonie. Ogólnie nie bardzo się to sprawdzało. Instalacja się przegrzewała i auto ucinało napięcie, lodówka finalnie przestawała działać. 

Zysk z ładowania prądem 5A w czasie jazdy jest IMO żaden. Wg mnie koszty takiej instalacji są niewspółmierne do zysku. Już lepiej postawić sobie panel, który w czasie jazdy też nam naładuje aku. Będzie IMO taniej i efektywniej 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.