Skocz do zawartości

Rujevit

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Buduję lekką przyczepkę, która ma być maksymalnie uniwersalna. Jestem na etapie spawania ramy i mam pomysł aby wykorzystać tylną belkę np z Ciquecento/Seicento razem z wahaczami, amortyzatorami, sprężynami i całym układem hamulcowym. I tu kilka pytań:

1. Słyszałem o takich przeróbkach wykonywanych lata temu i ponoć znakomicie się sprawują ale nie mogę nic znaleźć w internetach. Może ktoś coś widział?

2. Jak będą działać hamulce jeżeli chcę podpiąć linkę z najazdu hamownego AL-KO do układu hamulca ręcznego? Nie będę musiał czegoś wstawić w miejsce cylinderków? Temat z pewnością przerabiany w przypadku przyczep SAM z osiami na resorach od dostawczaków, np Ducata.

3. Co generalnie sądzicie o takim pomyśle?

Jest wiele przyczep z seryjnym takim rozwiązaniem. Np. przyczepy Westfalia. W stanach i australii bardzo popularne jest tworzenie wahaczy od podstaw. Ja widzę masę zalet, żeby dopasować komplet z osobówki. Cena za zestaw hamulcowy do seicento to 50zl. Ile kosztuje adekwatny AL-KO? Każdy wie. Kolejna zaleta to wszech stronność takiego rozwiązania. Z jednej strony dobre prowadzenie na asfalcie, z drugiej dobre zdolnosci offroadowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Rujevit napisał:

Jednostkowe dopuszczenie do użytkowania. Mam już doświadczenie z takim procesem i nie jest mi straszny.

Chciałem już coś głupiego napisać, ale chyba mi "zaimponiłeś". Jeśli coś takiego istnieje to może być ciekawie.

Jeśli chodzi o belkę z samochodu to przeważnie sprężyny i amortyzatory wchodzą wysoko w nadkola, co może stwarzać problemy z zabudową. Łatwiej by było zabudować coś na drążkach skrętnych (np. Clio) .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bez powodu napisałem o Seicento/Ciquecento. Patrzyłem jeszcze na Punto albo Mercedesa A calss. Wszystko ma zawieszenie z na wahaczu wzdłużnym. Jako zaletę przedstawia się fakt, że sprężyna i amortyzator, nie musi wchodzić w budę, tworząc dużą przestrzeń ładunkową. W seicento wahacze nawet przypominają te z przyczep Westfalii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Książka budowy, nadzór nad budową etapowo, homologacja jednostkowa, a Ty się pytasz jak to zbudować?

Zabudowa na gotowej platformie z homologacją to duży problem przy przeglądzie, nie każdy diagnosta chce się tego podjąć.

Ale do odważnych świat należy, hobbystycznie to można i cementownie sobie postawić jak budujesz dom, tylko po co.

To tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, nie ma czegoś takiego jak homologacja jednostkowa. Znajdź sobie czym jest jednostkowe dopuszczenie pojazdu. Nie jest to proste acz nie jest to niemożliwe. Dla przykładu można popatrzeć na firmę produkującą przyczepy Bigfoot typu teardrop. Każda z tych przyczep przechodzi jednostkowe dopuszczenie ponieważ załatwienie homologacji dla tak małej firmy jest za trudne, za drogie i za długo to trwa. Jednostkowe dopuszczenie pojazdu i obiektu w budownictwie to bardzo podobne procesy w których najdrożej wychodzą badania. DA SIĘ, NIE JEST TO KOSMOS. Czemu chcę to zrobić? Bo mogę. Bo żadna przyczepa nie spełnia moich oczekiwań. Myślę, że ten temat zamknięty.

Nie pytam jak to zalegalizować bo to wiem. Pytam o przystosowanie układu hamulcowego bo wiem, że to już przerabiany temat a nie lubię wyrzucać żadnych pieniędzy. A bez wątpienia będzie marnotrawieniem zasobów, kupienie belki, której okaże się, że nie przerobie. A jeżeli ktoś robił już takie coś to na pewno ułatwiłoby mi to pracę nad moim projektem, jeżeli ktoś taki mógłby mi coś doradzić.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawiałem belkę  od a klasy i mam mieszane uczucia czy bym ją polecił. Napewno masywniejsza niż w sc. Zależy czy chcesz ją całkowicie regenerować czy kupić jakąś sprawną używkę. Każda a klasa już teraz ma koła pod kątem i Belkę do regeneracji.:D Inny tez rozstaw śrub. Koła 13 4x98 znajdzie się prawie za darmo na olx :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Rujevit napisał:

Witam. Buduję lekką przyczepkę

A tylne zawieszenie z VW Caddy pierwszej generacji ? Tam jest belka na piórach - dosyć komfortowe i wytrzymałe :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbym patrzyl na zawieszenie piórowe to caddy z pewnością byłby na radarze. Chce jednak wahaczowe, wzdłużne. Pióra słabo się sprawują na asfalcie. Belka skrętna słaba w terenie. Wahacze są znakomite tu i tu. Przyczepa będzie ultra lekka więc sejak da rade.

A nawet jakby z Caddiego to jak wykorzystac hamulce? Jakie problemy spotkam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Rujevit napisał:

A nawet jakby z Caddiego to jak wykorzystac hamulce? Jakie problemy spotkam?

Nie pamiętam już jakie tam bębny były. Ale rozwiązanie standardowe jak wszędzie. Więc hample musiały być przez linkę od ręcznego. Można się bawić w hydraulikę. Nie mniej przy temacie "ultra lekka" raczej odpada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam przyczepkę na zawieszeniu z Seja. Tylko jest to naprawdę przyczepka lekka - waży ok 120kg, a jeżdzi na niej łódka, której masa z osprzętem nie przekracza 100kg. Hamulca najazdowego nie stosowałem - ze względu na wagę. Plusem są części za grosze. Natomiast to zawieszenie jest zdecydowanie do lekkich pojazdów - jak nacisnę burtę łódki bezpośrednio nad osią, to bez problemu dobiję zawiechę do odbojów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Rujevit napisał:

Jakbym patrzyl na zawieszenie piórowe to caddy z pewnością byłby na radarze. Chce jednam wahaczowe, wzdłużne. Pióra słabo się sprawóją na asfalcie. Belka skrętna słaba w terenie. Wahacze są znakomite tu i tu. Przyczepa będzie ultra lekka więc sejak da rade.

A nawet jakby z Caddiego to jak wykorzystac hamulce? Jakie problemy spotkam?

Jeździłem 17 lat Niewiadówką na zawieszeniu belka z piórami. Naprawdę prowadziło się ją bardzo dobrze. Miała też przerobiony układ hamulcowy na najazdowy - nie kosztowało to majątku. Przerabiał mi hamulce fachowiec w Tarnowskich Górach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Stu napisał:

Ja mam przyczepkę na zawieszeniu z Seja. Tylko jest to naprawdę przyczepka lekka - waży ok 120kg, a jeżdzi na niej łódka, której masa z osprzętem nie przekracza 100kg. Hamulca najazdowego nie stosowałem - ze względu na wagę. Plusem są części za grosze. Natomiast to zawieszenie jest zdecydowanie do lekkich pojazdów - jak nacisnę burtę łódki bezpośrednio nad osią, to bez problemu dobiję zawiechę do odbojów...

Trochę mnie zmartwiłeś bo moja przyczepka będzie miała tak do 500kg z obciążeniem. Sejko ma niecałe 750kg. Ponad 1100 pod maksymalnym obciążeniem to myślałem, że to będzie śmigać. Właśnie słyszałem o Niewiadówce z takim rozwiązaniem. Czyżbym musiał poszukac jakiejś cięższej furki?

 

Tak przy okazji @Stu, jest szansa żebyś zrobił zdjęcia jak Twoja przyczepa ma rozwiązane zawieszenie?

I jakbyś mógł opisać jazdę z taką przyczepką, czy rzeczywiście prowadzenie będzie tak dobre jak sobie to wyobrażam.

Edytowane przez Rujevit (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawias tylny w Seicento jest delikatny - przecież większość obciązenia idzie na przód.... Ja wybrałem ten model, bo leżał u znajomego, a musiałem szybko wykonać przyczepkę pod łódkę. 500 kg na to nie załadujesz, bo siądzie na odbojach. A co do prowadzenia - mam z dziesięć różnych przyczep, ale głównie takich po kilka ton... - jak podpinam takiego maluszka, to w ogóle go nie czuć - no i powyżej 160 koła się nie kręcą, bo odrywają się od ziemi :D

 

PICT0002.JPG

PICT0018.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.