Skocz do zawartości

Instalacja 12V przyczepa Hobby - schemat


Nalini

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

W okresie zimowych, zdecydowałem o założeniu napędu do przyczepy. Wybór padł na zestaw:

ENDURO Titanium 400 LIGHT
Akumulator Lifepo4 100Ah

Przy okazji chciałbym wykorzystać akumulator do zasilania przyczepy (często zatrzymujemy się w miejscach bez przyłącza prądowego). Założenie jest aby akumulator obsługiwał tylko 12V część instalacji, nie był ładowany z samochodu, dodatkowo były zainstalowane dwa gniazda zapalniczki 12V + wskaźnik naładowania akumulatora

Poniżej załączam schemat połączenia który chciałbym wykonać. Proszę o opinie czy mój schemat jest poprawny i możliwy do podłączenia. Zakładam, że akumulator dodatkowy będę włączał i używał dopiero po odłączeniu 13 pinowej wtyczki od samochodu.

 

 

 

 

schemat instalacji przyczepa.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Bez przynajmniej jednego przekaźnika to słabo to widzę. Co jak zapomnisz odłączyć akumulator? Chyba, że chcesz mieć dwie niezależne instalacje 12V. Tylko po co komplikować sobie życie. Miałem tak w poprzedniej przyczepie ale tam fabrycznie nie było właściwie instalacji 12V ( tylko pompka i 2 żaróweczki zasilane z baterii. Po przeróbce max. prąd zasilania wynosił 1,2A i zabezpieczenie miałem na bezpieczniku 1,5A :). Pompka i 4 lampki LED ). Służyła praktycznie tylko podczas postojów w trasie więc miało to jakiś sens. Teraz już bym tak nie robił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja wiedza z elektroniki jest na poziomie szkoły średniej. Jeśli jesteś w stanie napisać/narysować w którym miejscu uważasz że powinien być przekaznik i dlaczego 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś o bezpieczniku do moovera? Hebel w panelu sterowania wystarczy na znacznie mniejsze prądy. Rafał słusznie podpowiada o przekaźniku - prosta automatyka uwolni Cię od obowiązku pamiętania. Taki przekaźnik powinien znajdować się w energobloku trzeba go wykorzystać. W załączniku masz schemat 

instalacja w Hobby.pdf

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie przy moverze zapomniałem dać bezpiecznik. Raczej nie skupiałem się na moverze. Zakładam że wyłącznik oraz bezpiecznik będzie w zestawie i go podlacze bezpośrednio do akumulatora. 

Panel z włącznikiem chciałam podłączyć w miejsce podłączenia 12+ i 12- w przyczepie. Zakładałem ze w sytuacjach gdzie nie będzie prądu z sieci odepnę przyczepe z gniazda 13 pin przełączę "hebel" i będę się cieszyć instalacja 12v. Słusznie zwróciliście uwagę że można zapomnieć odłączyć wtyczkę od auta i wtedy przydałby się automat wykrywający przełączenie hebla (przekaźnik). I tu zaczyna się czarna magia nie wiem jak to podłączyć a juz tym bardziej nie umiem czytać schematu który podesłałeś. Jeśli można prościej będę wdzięczny chyba że prościej się nie da to może będę szukał fachowca który mi pomoże na miejscu 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z  sugestią dodałem do schematu przekaźnik oraz bezpiecznik przy moverze. Przy wyłączonym przełączniku na Panelu sterowania zasilanie płynie z samochodu (przekaźnik jest w stanie spoczynku). Po przełączeniu przełącznika, przekaźnik przełącza na obwód z dodatkowego akumulatora.  Czy powinien gdzieś jakieś dodatkowe zabezpieczenie, kondensator, diodę podłączyć ?

Oznaczony na rysunku Panel sterownia (2 gniazda 12V i wskaźnik naładowania aku) ma być aktywny tylko i wyłącznie z akumulatora dodatkowego przy zasilaniu z auta nie będzie używany.

 

PS

Z góry przepraszam, za mój brak profesjonalizmu w temacie elektryki. Jak wspomniałem wcześniej moja wiedza jest niewielka. Niestety znalezienie fachowca który wykonałby instalację w moim mieście graniczy z cudem.  

schemat instalacji przyczepa v2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Nalini napisał:

Z góry przepraszam, za mój brak profesjonalizmu w temacie elektryki. Jak wspomniałem wcześniej moja wiedza jest niewielka. Niestety znalezienie fachowca który wykonałby instalację w moim mieście graniczy z cudem.  

Witaj, Nie musisz przepraszać za coś czego nie zrobiłeś. Proponuje przestudiować  tematy związane z samodzielnym montażem Movera i podłączeniem akumulatora.

Jeśli chcesz uzyskać więcej szczegółów to musisz dołożyć informacji o modelu i  roczniku przyczepy oraz opisać (sfotografować) energoblok. To wyjaśni zasadność stosowania przekaźników i sam sposób podłączenia (wpięcia) akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Nalini napisał:

Niestety znalezienie fachowca który wykonałby instalację w moim mieście graniczy z cudem.

Napisz w profilu skąd jesteś.

11 godzin temu, Nalini napisał:

Przy wyłączonym przełączniku na Panelu sterowania zasilanie płynie z samochodu (przekaźnik jest w stanie spoczynku). Po przełączeniu przełącznika, przekaźnik przełącza na obwód z dodatkowego akumulatora.  Czy powinien gdzieś jakieś dodatkowe zabezpieczenie, kondensator, diodę podłączyć ?

A nie lepiej by było wykorzystać + po stacyjce do sterowania tym przekaźnikiem? Gdy auto uruchomione zasilanie z auta, gdy zgaszone zasilanie z aku przyczepy. 

W takiej postaci gdy chcesz korzystać z aku przyczepy na postoju przekaźnik pobiera cały czas prąd z aku przyczepy i będzie go niepotrzebnie rozładowywał.

Osobiście zastosowałbym też przetwornicę step -up do ładowania akumulatora podczas jazdy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Nalini napisał:

Przy wyłączonym przełączniku na Panelu sterowania zasilanie płynie z samochodu (przekaźnik jest w stanie spoczynku).

Proponuję odwrotnie. Zasilanie z samochodu jest raczej okazjonalne i krótkotrwałe, a alternator za chwilę go doladuje. Przekaźnik jednak trochę ciągnie. Szkoda marnować prądu w akumulatorze cepki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, PolariS napisał:

A nie lepiej by było wykorzystać + po stacyjce do sterowania tym przekaźnikiem? Gdy auto uruchomione zasilanie z auta, gdy zgaszone zasilanie z aku przyczepy. 

W takiej postaci gdy chcesz korzystać z aku przyczepy na postoju przekaźnik pobiera cały czas prąd z aku przyczepy i będzie go niepotrzebnie rozładowywał.

Osobiście zastosowałbym też przetwornicę step -up do ładowania akumulatora podczas jazdy. 

Jeśli chodzi o ładowanie aku z alternatora - to z założenia nie będę tego robił. 90% wyjazdów z przyczepą jest w odległości 100-150 km od miejsca zamieszkania. Przy założeniu, że akumulator będzie miał 100Ah, nie widzę sensu doładowywania go w trakcie jazdy

 

Analizując Twoją propozycją + po stacyjce, to oznaczało by że z założenia cepka jest zasilana z aku pokładowego przyczepy, a po włączeniu silnika dopiero przełączało by na zasilanie z samochodu. W tym wariancie pozbawiam się możliwości zasilania przyczepy na postoju z wyłączonym silnikiem z akumulatora samochodu. Pewnie nie jest to duży problem, choć zakładałem inaczej.

 

Zastanawiam się czy jest możliwość zrezygnowania z przekaźnika na rzecz przełącznika kołyskowego dwuopozycjnego.  Jedna pozycja oznaczała by aku z auta druga z przyczepy. Jak dobrze pamiętam widziałem gdzieś takie rozwiązanie w przyczepie angielskiej z lat 90.

 

Moje miejsce zamieszkania: Toruń

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator Lifepo4 100Ah powinien Ci starczyć na kilka dni, więc na dzień dobry ja bym korzystał tylko i wyłącznie z tego akumulatora. Czyli odłączyłbym przewody idące od samochodu do energobloka, zaizolował je i do energobloka wpiął AKU przyczepy. Wtedy pojeździć potestować, czy Ci wystarcza prądu.

Jakby się okazało, że prądu brakuje, to wtedy bym rozważył podpięcie poprzez przekaźniki (i opcjonalnie włącznik) zasilania z samochodu. Tylko skoro Ci nie starczało prądu ze 100 Ah Lifepo4, to AKU samochodu rozładujesz kilka razy szybciej :( A wtedy pupa i nie odjedziesz :( Ja jestem zwolennikiem separacji instalacji samochodu i instalacji przyczepy ;) Z tego też powodu, warto zastosować dwa przekaźniki (jeden dla + drugi dla -)

Oczywiście fajnie mieć awaryjną możliwość podłączenia się z samochodu - sam tak mam, jednak jeszcze nie miałem potrzeby korzystania (fakt, ja mam solar ;))

W tym poście schemat z dwoma przekaźnikami i z włącznikiem W1, którym decydujesz, czy zasilanie ma iść z samochodu.

 

Dodatkowe urządzenia (2 gniazda 12V i wskaźnik naładowania aku) wpiąłbym na jakimś wyjściu z energobloka, bo w przypadku, gdy będziesz podłączony pod 230V urządzenia te będą pobierały prąd z AKU pokładowego a nie z energobloku (choć jednocześnie będzie działać ładowarka).

Nie wiem, ile mA będzie pobierał wskaźnik naładowania AKU. Tak więc zastanowiłbym się nad zastosowaniem włącznika.

 

Wszystkie przewody plusowe wychodzące z AKU muszą mieć bezpiecznik jak najbliżej klemy !!! Na Twoim schemacie albo brakuje bezpiecznika albo jest on gdzieś daleko.

PS. tak jak napisały @Malinki zrób zdjęcia energobloku lub podaj jaki to model, bo to też może mieć znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, lbuster napisał:

 Z tego też powodu, warto zastosować dwa przekaźniki (jeden dla + drugi dla -)

A nie lepiej już jeden z 2 parami styków?

1 godzinę temu, lbuster napisał:

Akumulator Lifepo4 100Ah powinien Ci starczyć na kilka dni

 

2 godziny temu, Nalini napisał:

Jeśli chodzi o ładowanie aku z alternatora - to z założenia nie będę tego robił. 90% wyjazdów z przyczepą jest w odległości 100-150 km od miejsca zamieszkania.

Jeśli byłby life to jak najbardziej warto by było go właśnie ładować, chyba że przejazdy bylyby tylko na zasadzie dom- cel- dom, wtedy mozna i z sieci.

2 godziny temu, Nalini napisał:

tym wariancie pozbawiam się możliwości zasilania przyczepy na postoju z wyłączonym silnikiem z akumulatora samochodu.

W jakim celu chcesz zasilać przyczepē akumulatorem z auta który się do tego nie nadaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, PolariS napisał:

A nie lepiej już jeden z 2 parami styków?

Nigdy takich nie używałem, wszędzie są schematy z dwoma przekaźnikami. Oczywiście jak są takie z dwoma parami styków, to czemu nie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lbuster napisał:

Nie wiem, ile mA będzie pobierał wskaźnik naładowania AKU. Tak więc zastanowiłbym się nad zastosowaniem włącznika.

Mój pobiera wartości właściwie pomijalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.