Skocz do zawartości

Wymiana solara na mocniejszy.


Tecra

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, chris_66 napisał:

Ja mówię o metrach instalacji a Ty o metrach kabla

No i obaj dobrze gadacie :)
Jednak prąd niby skubaniec stały ale obwód ma zamknięty przez 2 przewody - napięcie wybierze racje którą podał @PolariS - nie przejmuj się Krzychu - to bardzo częsty błąd nieelektrycznej części społeczeństwa sam też go  popełniam :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 61
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 22.01.2020 o 20:32, czyś napisał:

160W panel to dobre źródło prądu pod aku 80-100Ah. Dla dwóch aku po 100Ah szeregowo, nawet ok. 350W mocy na dachu będzie spoko, ale tu już się kłania solidny regulator. W innym wątku pisałem ostatnio, jakie zalety miałyby 2 mniejsze panele zamias 1 dużego. Można byłoby trochę zoptymalizować ładowanie (dać panele w szeregu na wyższym napięciu pod kątem regulatora MPPT, rozłożyć na dachu tak, żeby nie groziło zacienienie panelu itd.). Trzeba byłoby dobrać panel o podobnych napięciach pracy jak ten już istniejący.

Dla dwóch aku równolegle, oczywiście. Moja pomyłka przy pisaniu. 24 V nikt nie będzie raczej robił.

Ale nawet gdyby miały być szeregowo, to też 160W panel byłby mały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy 2% spadku napięcia i założeniu mocy max 160W wychodzi równo 3 metry instalacji dwużyłowej 6mm2

i to przy założeniu 12V, więc pewnie przy ładowaniu 14-15V spadek będzie jeszcze mniejszy

czyli będzie OK

 

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, lbuster napisał:

Rozumiem, że oczywiście wiesz, że do panela są dedykowane kable (droższe) a w budzie możesz ciągnąć "zwykły" kabelek 6mm2?

A ten do solara to jest z dodatkiem tytanu? 

11 godzin temu, chris_66 napisał:

Najwygodniejsza dla mnie opcja to regulator w połowie instalacji, czyli po 3 metry instalacji, czyli po 6 metrów kabla emoji106.png z każdej strony regulatora

Patrząc z punktu wygody to tak, patrząc na dobro akumulatora to generalnie zawsze im bliżej mu do regulatora tym lepiej dla niego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, lbuster napisał:

@chris_66 - przy średnicy 6mm2 i przy max 10A robiłbym tak, jak Ci wygodnie.

Rozumiem, że oczywiście wiesz, że do panela są dedykowane kable (droższe) a w budzie możesz ciągnąć "zwykły" kabelek 6mm2? Bo z Twojej wypowiedzi nie jestem tego do końca przekonany - pierw kupujesz kabel a dopiero potem zastanawiasz się gdzie i ile go użyć :niewiem:

różnica jest podobno w odporności UV, ma to znaczenie jak położysz kable na domu na 365 dni w roku, na garażowanym sprzęcie raczej nie

druga różnica to "solarowe" kable mają ocynkowane druciki

mam po 20 metrów kabla, będę zmieniał instalację od lodówki i ładowanie aku hotelowego z alternatora, powinno wystarczyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, chris_66 napisał:

różnica jest podobno w odporności UV, ma to znaczenie jak położysz kable na domu na 365 dni w roku, na garażowanym sprzęcie raczej nie

druga różnica to "solarowe" kable mają ocynkowane druciki

Zatem wystarczy położyć na dachu dedykowane a po wejściu w przyczepę można zmienić na zwykłe.

Ocynkowana linka to chyba zwykły pobiał ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@czyś spoko po prostu tylko zauważyłem to sprostowalem jakby ktos niedoświadzony czytał oczywiste było równolegle :)
@chris_66 trenuj trenuj przecieraj szlaki będę miał od kogo poderżnać do siebie :)
Co bedziesz zasilał z grubych rzeczy ?
Lodówa webasto bedzie ?

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, PolariS napisał:

A ten do solara to jest z dodatkiem tytanu?

 

57 minut temu, chris_66 napisał:

różnica jest podobno w odporności UV, ma to znaczenie jak położysz kable na domu na 365 dni w roku, na garażowanym sprzęcie raczej nie

druga różnica to "solarowe" kable mają ocynkowane druciki

No to oprócz UV i ocynku jeszcze chemia, ropopochodne, temperatury, uszkodzenia mechaniczne (nie na darmo jest podwójna izolacja).

Ale OK, skoro wiesz o co chodzi to już się nie udzielam, dobrze wyczytałem między wierszami :winner:

Godzinę temu, PolariS napisał:

Zatem wystarczy położyć na dachu dedykowane a po wejściu w przyczepę można zmienić na zwykłe.

Najlepiej jest nie łączyć tylko bezpośrednio od konektorków do regulatora ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, lbuster napisał:

Najlepiej jest nie łączyć tylko bezpośrednio od konektorków do regulatora 

Jak się ma czym to można, np zaprasowana tuleja daje radę.

Z drugiej strony im bliżej regulator akumulatora tym mniejszy spadek napięcia na przewodach i akumulator lepiej naładowany.  Chyba że można skompensować spadek napięcia na przewodach odpowiednim parametrem w regulatorze. Wbrew pozorom różnica pomiędzy np 14.4 na akumulatorze a 14.2 V to dużo. W pierwszym przypadku mamy 2.40V na celę a w tym drugim 2.36V/c  - pierwszy przypadek oznacza koniec faz U ładowania a drugi to początek tej fazy - co do czasu ładowania to różnica około 4 godziny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co bedziesz zasilał z grubych rzeczy ?

Lodówa webasto bedzie ?

 

Z aku auta przez separator do lodówki i aku hotelowego

Z hotelowego do regulatora

Z regulatora do solara

Z regulatora do energobloku

 

Nic więcej.

Truma i boiler nie potrzeba zmieniać kabli

 

Tak ocynk czyli pobielenie

 

Najlepiej jest nie łączyć tylko bezpośrednio od konektorków do regulatora  


Puszczę jeden kawałek od panela bezpośrednio do reg, bez łączenia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@PolariS czyli w zalozeniu braku korekty U na regulatorze lepiej tracic na dłuższym odcinku solar regulator niż na odcinku regulator aku ?
Rozwin prosze bo mnie to tez czeka niedługo :)
Parametry podobne jak u Krzyśka tylko musze iść troche w większy bo będzie webasto

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 minutę temu, smok_wawelski napisał:

lepiej tracic na dłuższym odcinku solar regulator niż na odcinku regulator aku

Dokładnie tak to wygląda. Straty i tak będą ale pomiędzy regulatorem a akumulatorem szkodzą akumulatorowi, a pomiędzy panelem a regulatorem po prostu są.  Tak z ciekawości po co do sond temperatury itp daje się 4 przewody?  Tak samo też mierniki konduktancji do akumulatorów mają przewody pomiarowe zdublowane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy małych odległościach panel <-> regulator nie ma sensu ekonomicznego bawić się w tuleje. Przy większych odległościach/przekrojach :hmm:

20 minut temu, PolariS napisał:

Z drugiej strony im bliżej regulator akumulatora tym mniejszy spadek napięcia na przewodach i akumulator lepiej naładowany.  Chyba że można skompensować spadek napięcia na przewodach odpowiednim parametrem w regulatorze. Wbrew pozorom różnica pomiędzy np 14.4 na akumulatorze a 14.2 V to dużo. W pierwszym przypadku mamy 2.40V na celę a w tym drugim 2.36V/c  - pierwszy przypadek oznacza koniec faz U ładowania a drugi to początek tej fazy - co do czasu ładowania to różnica około 4 godziny. 

Ciekawe jest to, co napisałeś. Całkiem rozsądnie to brzmi. Tak więc lepiej jest dać regulator jak najbliżej AKU kosztem odległości od solara i energobloka. Dodatkową zaletą jest fakt, że niektóre regulatory badają temperaturę otoczenia, więc warto jest mieć go przy AKU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sie tak zrobi :)
Cała elektrykę chcę dać za fotelem pasażera tam jest ok 50cm  do drzwi suwanych planuje od dołu aku,  przetwornica, lodówa, szafka  - zejdę z dachu tak jakby po grodzi to szacuję ok 3-4m a regulator będzie przy samym aku :) 
 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ładowarkach (prostownikach) przemysłowych często jest w programie kompensacja przewodów zasilających (mowa tu o prostownikach regulowanych, transformatorowe bez regulacji się tu nie łapią)  i wartość podawana jest w miliohmach , ma to znaczenie dla akumulatorów, w transformatorowych przedłużenie przewodów kompensuje się przekrojem, teoretycznie można by wyciągnąć przewody pomiarowe z prostownika bliżej akumulatora,  ale wiąże się to ze znaczną ingerencją w urządzenie, a w przypadku przyczepy to raczej nikt się nie będzie bawił w rozbieranie regulatora za kilka stówek.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.