Skocz do zawartości

Ładowanie aku podczas jazdy gniazdo 13pin


Teodor2424

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Teodor2424 napisał:

Ale brak działającej lodówki na 12V.

Jeżeli instalację w aucie zrobiłeś prawidłowo, to po odpaleniu silnika oraz po ustawieniu w lodówce zasilania na 12V czekasz z 15-30 min i patrzysz, czy w lodówce jest chłodniej a przy kratkach wentylacyjnych lodówki cieplej.

Pamiętaj, że lodówka przy zasilaniu z 12V ma najmniejszą wydajność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

11 godzin temu, Kristofer napisał:

Co do stosowania tzw. izolatorów akumulatora, to nie spotkałem się z nimi w angielkach. Po prostu w czasie połączenia przyczepy z holownikiem, accu przyczepy jest łączony z instalacją samochodu i to wszystko.

Czyżby Lewostronny Naród  co klucza 13-tki nie uznaje był tak zadufany w swoją pamięć lub pewny akumulatorów swych lewostronnych aut że się nie obawia cofki prądu i sfajczenia kabli  ?   Nie mam podstaw negować (tak jak pisałem nie znam angielek) ale wydaje mi się to aż nieprawdopodobne.   Owszem wyłącznik i pamięć ludzka zdziałają to samo ale ta ostatnia jednak przecież bywa zawodna.

 

5 godzin temu, Teodor2424 napisał:

Po podpięciu holownika i przelaczeniu na Car pobiera prąd na przyczepę z auta i na klemach od aku cepki jest napięcie 13,8-14,4V.

Prawilno - czyli ładuje - jak ładuje tego jeszcze nie wiemy bo napięcie to tak jak pisałem pomiar uproszczony, pełna odp dałby pomiar prądu

 

5 godzin temu, Teodor2424 napisał:

Komorę na aku mam z zewnątrz. Brak dostępu do auk od środka, więc chyba jest prawidłowo. 

Jeśli szczelna względem wnętrza to tak - chodzi o to żeby z kwasiaka smród i opary kwasu nie właziły do przestrzeni mieszkalnej.

 

5 godzin temu, Teodor2424 napisał:

Po podpięciu holownika i przelaczeniu na Car pobiera prąd na przyczepę z auta i na klemach od aku cepki jest napięcie 13,8-14,4V.

Czyli coś tam ładuje

 

5 godzin temu, Teodor2424 napisał:

Mam dwie wtyczki szara i czarna po 7pin. Do tego dołączony przez sprzedającego  nowy rozgaleznik 2x7pin > 13pin.

Tu raczej nie ma co szukać - skoro ładuje

 

5 godzin temu, Teodor2424 napisał:

Ale brak działającej lodówki na 12V.

Nie wiem jaka lodówka jest u Ciebie - jeśli absorpcyjna nie wiem jaką ma grzałkę ale  spotkałem budy tak mające celowo zrobione brak zasilania lodówki na 12v  lub tylko zasilamnie jeśli z auta  a nie aku pokładowego - to ze względu na to że lodówka absorpcyjna ma dość duży pobór prądu
Może pan Ohm się w grobie nie przewróci - opisze skrótowo i nie całkiem dokładnie:
Zakładając np. że grzałka ma 120W to przy 12V popłynie prąd 10A - sporo, przekrój kabli zasilających musiałby być odpowiedni.
Idąc dalej akumulator pokładowy załóżmy ma 80Ah - po pracy lodówki przez 8h  prądu niet
Oczywiście to uproszczone rozważanie teoretyczne przy stałej pracy i idealnej instalacji bez strat i braku poboru prądu na inne odbiorniki 

 

Sprawdzanie działania lodówki - Tak jak pisze @lbuster 
1/ właściwe ustawienie przełączników zasilania lodówki
2/ cierpliwości ze sprawdzaniem czy lodówka działa - po odpaleniu lodówy spokojnie godzinkę odczekać i dopiero macać zamrażalnik

Jeśli brak cierpliwości pozostaje probówka lub miernik - wtedy wynik jest natychmiastowy

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc z tą lodówka to jest tak że ma kontrolki i po podpieciu do auta na włączonym silniku przy różnych kombinacjach przełączników lampka kontrolna się nie świeci. Czy chłodzi nie sprawdzałem. 

IMG_20190423_183730.jpg

IMG_20190423_183723.jpg

IMG_20190423_183717.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze, co przychodzi mi na myśl (o czym już pisałem) brak zgodności w przyłączu (wtyczka 12S/przejściówka/gniazdo). Niestety, wciąż będziesz tylko zgadywał, jeśli tego nie zmierzysz. Musisz zlokalizować piny lodówki i sprawdzić, czy pokrywają się elektrycznie z tymi w gnieździe, no i czy jest tam przede wszystkim napięcie "12 V", gdy włączysz "zapłon". W "12S" pin 6 plus (czerwony) oraz pin 7 minus (czarny).

Podejrzewam przejściówkę - zrób jej fotki :hmm:

PS

Oczywiście ustawiasz przełącznik na panelu lodówki w poz. "12 V" ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Kristofer napisał:

Pierwsze, co przychodzi mi na myśl (o czym już pisałem) brak zgodności w przyłączu (wtyczka 12S/przejściówka/gniazdo). Niestety, wciąż będziesz tylko zgadywał, jeśli tego nie zmierzysz. Musisz zlokalizować piny lodówki i sprawdzić, czy pokrywają się elektrycznie z tymi w gnieździe, no i czy jest tam przede wszystkim napięcie "12 V", gdy włączysz "zapłon". W "12S" pin 6 plus (czerwony) oraz pin 7 minus (czarny).

Podejrzewam przejściówkę - zrób jej fotki :hmm:

PS

Oczywiście ustawiasz przełącznik na panelu lodówki w poz. "12 V" ;)

Oczywiście pokrętło ustawiam na 12?v

Mógłbyś wyjaśnić pojęcie 12s? Chodzi o.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A u mnie w gnieździe od auta jest taka rozpiska podłączenia pinów wg zdjecia tak też zrobiłem.

Czyli pin 6 to światło stopu

No chyba że patrzeć w odbiciu lustrzanym wtedy to pin6 jest  pinem 10 a to jest 12V po kluczyku.

dzisiaj chciałbym pokombinować z pomiarami żeby dojść do tego żeby lodówka podczas podróży działała na 12V

giazda 13pin (2).jpg

Edytowane przez Teodor2424 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Podepnę się pod temat, mam nadzieje, że moderator mnie nie zabije.

Przerabiam właśnie totalnie instalacje w swojej starej przyczepie z 1987 roku (tutaj to opisałem https://forum.karawaning.pl/topic/34469-przeróbka-zasilania-12v-prośba-o-sprawdzenie-schematu/ ) i chcę m.in. doładowywać akumulatory przyczepy (AGM 200Ah - wiem, duże, ale chociaż częściowo bym chciał doładowywać, gdyby panele foto nie dawały rady).

Zakładam wtyk 13PIN i zgodnie z radami chce dać większe przekroje po stronie przyczepy 4 lub 6mm2. W aucie mam 2,5mm2 i tego na razie nie zmienię. Dla PIN 10 i 9 zabezpieczenia są po 10A. Mam w aucie moduł (PM5-DS) od instalacji haka, który dodatkowo dla PINu 10 zabezpiecza, aby nie rozładować aku samochodu -> podaje napięcie na PIN9 dopiero powyżej 12,7V, a odcina poniżej 12.4V.

Dwa pytania:

1. Podpowiedzcie jak wy mieścicie takie większe przekroje we wtyczce? Oryginalnie mieszczą się jedynie przekroje max. do 3mm2 - czy stosujecie jakieś przejściówki? Czy są do kupienia wtyki, gdzie zmieszczą się większe przekroje?

2. Planuje zastosować regulator solarny PWM 10A dla ograniczenia prądu, który może popłynąć do mocno rozładowanego aku przyczepy. Czy taki regulator faktycznie zabezpieczy instalacje i nie przepuści większego prądu, czy raczej szybko się spali? Takie rozwiązanie wyczytałem na forum, ale nie mam pewności czy to tak zadziała. Jeżeli nie regulator PWM, to w jaki inny lepszy sposób zabezpieczyć układ przed prądem powyżej 10A ? Jak rozumiem izolatory dostępne w sklepach pracują na większych prądach i bardziej zabezpieczają aku samochodu przed rozładowaniem, a nie przepływem do przyczepy za dużego prądu.

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ktos tam nie był pewny więc informuje ze w mojej angielce z 1995r. fabryczny energoblok ładuje aku zarówno z holownika jaki i z sieci 230V.

Mam jednak pytanie odnośnie przejściówki 2x7 - 13pin

Mam holownik z wtyczką 13pin i odpowiednią wiązką/modułem dla zasilania lodówki.  Zanim jednak kupiłem przejściówkę 2x7 zmieniłem lodówkę. Chciałbym podłączyć to tak żeby zasilało lodówkę dopiero po stacyjce, nie stale. Widzielem tematy przeróbek z przekaźnikami ale skoro ja mam fabryczna instalacje nowego haka z modulem dla lodówki, to czy tez muszę mieć przekaźnik w cepce ?

W przyczepce (nie było w fabrycznym podłączeniu lodówki) poprostu kabel bezpośrednio z wtyczki 12s do lodówki. 

Edytowane przez DarekSłupsk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktos tam nie był pewny więc informuje ze w mojej angielce z 1995r. fabryczny energoblok ładuje aku zarówno z holownika jaki i z sieci 230V.
Mam jednak pytanie odnośnie przejściówki 2x7 - 13pin
Mam holownik z wtyczką 13pin i odpowiednią wiązką/modułem dla zasilania lodówki.  Zanim jednak kupiłem przejściówkę 2x7 zmieniłem lodówkę. Chciałbym podłączyć to tak żeby zasilało lodówkę dopiero po stacyjce, nie stale. Widzielem tematy przeróbek z przekaźnikami ale skoro ja mam fabryczna instalacje nowego haka z modulem dla lodówki, to czy tez muszę mieć przekaźnik w cepce ?
W przyczepce (nie było w fabrycznym podłączeniu lodówki) poprostu kabel bezpośrednio z wtyczki 12s do lodówki. 
Chyba chodzi Ci o przekaźnik stosowany w instalacji samochodu kiedy samemu dokłada się wiązkę w holowniku. Sam tak mam zrobione, przekaźnik steruje załączaniem napięcia na pin 10. Jeśli masz fabryczną instalację haka i napięcia na pinach 9 (stałe) i 10 (po zapłonie) pojawiają się prawidłowo, to po stronie przyczepy nic nie musisz zmieniać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba te przejciowki 2x7 na 13pin mają niezgodne połączenie z nowymi instalacjami rozszerzonymi 13pin w holowniku.

U mnie jest nowy hak z nową instalacją 13pin. I na kablach idących od wtyczki 12s jest tak. 

Czerwony - brak napięcia

Zielony-  napięcie jest zawsze bez względu czy stacyjka w holowniku jest włączona czy nie. 

Sutek jest taki ze nie mam napięcia po stacyjce ani na lodówkę ani ładowania akumulatora przyczepy... 

Jak rozkminie co "zdupczyli" w tych przejciówkach to dam znać.

Edytowane przez DarekSłupsk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.05.2021 o 09:09, DarekSłupsk napisał:

Czerwony - brak napięcia

A w gnieździe 13 pin w samochodzie masz 12V? Próbnik na piny 9 i 13. No i czy włączyłeś zapłon ;) 

No i sutków nie mieszaj do elektryki :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie, taka sytuacja u mnie. 

Aku jest na pewno ładowany z 230V.

Ale jeśli chodzi o ladowanie z holownika.  12V jest w pozycji van i jest w pozycji Car. Jak zrobiłem test po zdjęciu klemy (-) i wpięciu miernika pomiędzy klemę minusową a biegun minusowy akumulatora to pokazuje 0,15V. Tak samo pomiędzy plusową klemą a biegunem aku (+) Zarówno na wyłączonym silniku holownika jak i na uruchomionym. Co to oznacza?

Ze przyczepka  (angielska) ma tak zrobioną instalacje ze napięcie z holownika idzie najpierw do  ładowarki w przyczepie i dopiero do akumulatora?  

Edytowane przez DarekSłupsk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, DarekSłupsk napisał:

Ale jeśli chodzi o ladowanie z holownika.  12V jest w pozycji van i jest w pozycji Car. Jak zrobiłem test po zdjęciu klemy (-) i wpięciu miernika pomiędzy klemę minusową a biegun minusowy akumulatora to pokazuje 0,15V. Tak samo pomiędzy plusową klemą a biegunem aku (+) Zarówno na wyłączonym silniku holownika jak i na uruchomionym. Co to oznacza?

Jak się wpinasz szeregowo (w linię po odpięciu klem) to badasz natężenie przepływającego prądu w Amperach a nie napięcie. Natomiast jak chcesz badać napięcie, to wpinasz się równolegle, czyli bez odłączania klem czerwony do plusa i czarny do masy. Bez podłączonego i uruchomionego silnika będzie Ci pokazywać napięcie, jakie jest na AKU. Jak podłączysz samochód i uruchomisz silnik to napięcie powinno wzrosnąć, o ile masz zrobione ładowanie AKU z alternatora.

 

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.