Jump to content
gumiak

Przeróbka zasilania 12V - prośba o sprawdzenie schematu

Recommended Posts

gumiak
Posted (edited)

Cześć wszystkim! :)

Postanowiliśmy w tym roku pojechać rodzinnie na podbój Szwecji, dlatego konieczne jest dostosowanie naszej przyczepki do biwakowania na dziko. Na kempingach planujemy być co 3-4 dni.

Stąd postanowiłem uzbroić moją instalację w niezależne zasilanie 12V i 230V: 

- akumulatory 200Ah,

- ładowarkę obsługującą AGM,

- dodatkowe ładowanie AKU z holownika

- panel fotowoltaiczny.

Przygotowując się do zaplanowania całego schematu i zakupu poszczególnych elementów instalacji spędziłem wiele długich nocy na czytaniu forum. Dzięki niemu zdobyłem ogromną wiedzę, za co Wam wszystkim bardzo dziękuję! 

Teraz przyszedł czas na zamontowanie wszystkiego. Czułbym się dużo bezpieczniej, gdyby ktoś z Was mógł poświęcić nieco czasu i zweryfikować mój schemat. Wzorowałem się na schematach dostępnych w wielu wątkach na forum, niezwykle cenne były te przygotowane przez Kristofera, ale również innych użytkowników.

Mam nadal kilka wątpliwości, np.: 

- czy konieczne jest korzystanie z Zasilacza 12V (przy opcji podłączenia na kempingu, na którym będziemy co kilka dni, wtedy tez naładuje porządnie AKU z ładowarki)? Czy nie wystarczy 12V, które jest dostępne z akumulatorów? Przecież w tym samym czasie będzie podłączona ładowarka, która będzie jak zakładam uzupełniała prąd (max. 10A)

- czy z przetwornicy powinienem wyprowadzić przewód ochronny i podpiąć go do instalacji 230V przyczepy?

- nadal zastanawiam się czy upierać się przy przewodach 4mm po stronie przyczepy dla pinów 10,11,9 i 13? Ale to być może jeszcze zrobię dokładne pomiary spadków napięcia pomiędzy 2,5 i 4mm2. Z uwagi na założoną ledwo co instalacje haka i elektryki po stronie auta, na razie nie planuje tam zmian -> zostanie 2,5mm2 i zabezpieczenia 2x10A. Obecna instalacja przyczepy to wtyk i przewód 7pin.

- czy potrzebny jest bezpiecznik pomiędzy akumulatorami? Ostatnio zauważyłem, że kolega VOKU taki dał u siebie (200A). 

- chciałbym też zastosować pokazaną na schematach przez Kristofera opcje podłączenia trzech diod wskazujących, które źródło 12V jest aktywne -> posiadam ten schemat, ale nie do końca rozumiem w jakim celu stosuje się dodatkowe oporniki przy diodach (brak mi wiedzy elektronika) i jak konkretnie podłączyć te diody, a może jest coś prostszego na rynku do kupienia, coś gotowego, co tylko wpinam w poszczególny obwód wskazany przez Kristofera? Załączam ten schemat.

- czy zastosowałem właściwe wartości bezpieczników?

 

Lodówkę 230V kupiłem rok temu. Musi zostać :) 

Wszystko oprócz panelu foto i regulatora MPPT mam już kupione.

 

Załączam mój schemat z serdeczną prośbą o ocenę, zwrócenie uwagi na błędy, które popełniłem i wszelkie cenne uwagi. Jeszcze raz dziękuje za ogrom informacji na forum.

 

 

schemat elektryki 2021.jpg

 

Schemat Kristofera z diodami:

 

post-8228-0-03004000-1515907766.thumb.jpg.e998515d78bb9a6979741a0b416e9d8e.jpg

Edited by gumiak (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert

Kilka kwestii

1. Nie masz elektrobloku? Pytam bo zasilacz chcesz zastosować. Jeśli już zasilacz to z izolacją galwaniczną.

2. Brakuje mi  przełącznika miedzy siecią a przetwornicą

3. Nie bardzo rozumiem jak połączysz te 3 przekaźniki?

4. 2,5mm2 z samochodu to słabo na ładowanie 200Ah akumulatora, nie wiem jak rozwiążesz ograniczenie prądu, bo widzę, że masz regulator 10A

5. 4mm2 do ładowania z samochodu to minimum a za regulatorem zmieniłbym 2,5 też na 4mm2

6. nie pasuje mi to połączenie dwóch regulatorów przez hebel???

7. nie widzę zabezpieczenia aku samochodu przed rozładowaniem

Share this post


Link to post
Share on other sites
gumiak
2 godziny temu, filipert napisał:

Kilka kwestii

1. Nie masz elektrobloku? Pytam bo zasilacz chcesz zastosować. Jeśli już zasilacz to z izolacją galwaniczną.

2. Brakuje mi  przełącznika miedzy siecią a przetwornicą

3. Nie bardzo rozumiem jak połączysz te 3 przekaźniki?

4. 2,5mm2 z samochodu to słabo na ładowanie 200Ah akumulatora, nie wiem jak rozwiążesz ograniczenie prądu, bo widzę, że masz regulator 10A

5. 4mm2 do ładowania z samochodu to minimum a za regulatorem zmieniłbym 2,5 też na 4mm2

6. nie pasuje mi to połączenie dwóch regulatorów przez hebel???

7. nie widzę zabezpieczenia aku samochodu przed rozładowaniem

Dzięki za odzew!

ad1. Nie mam elektrobloku - to stara przyczepa i poza bezpiecznikami 230V nic w niej ma :) Zatem można powiedzieć, że mam pełne pole działania.

ad2. W jakim celu taki przełącznik? Podchwyciłem pomysł zastosowania przekaźników PEM01/230, aby automatycznie wybierało się źródło 230V z pierwszeństwem dla zasilania z sieci

ad3. Zakładam, że przekaźniki połączę tak jak na drugim schemacie zapożyczonym od @Kristofer

ad4. Wyczytałem, że wystarczy zastosować podstawowy regulator PWM od ładowania solarów. To on powinien zadbać o to, by do aku przyczepy nie popłynął większy prąd niż maksymalny prąd pracy regulatora, tj. 10A. Zakładam, że faktycznie to spełni swoje zadanie. Obawiam się jedynie o spadki napięcia na długości przewodów. Co do samej idei ładowania z samochodu, chce po prostu mieć możliwość dodatkowego doładowywania akumulatorów, bo spędzie długie godziny przemieszczając się z miejsca na miejsce. Zdaje sobie sprawę, że dla tej pojemności 200Ah to będzie jedynie funkcja uzupełniająca. Jeżeli coś pokręciłem i regulator tak nie zadziała to prośba o info.

ad5. Chciałem dać 2,5mm2 z uwagi na bardzo krótki przewód pomiędzy regulatorem a akumulatorem, max 0.5m - a jednak łatwiej będzie się ułożyć z cieńszym przewodem. Ale wezmę pod uwagę Twoją sugestię.

ad6. Prawdę mówiąc w ogóle z heblami mam problem, kiedy jest stosować i gdzie tak na prawdę - tutaj zaproponowałem trochę na czuja, skoro większość radzi, aby hebel był, odcinający praktycznie wszystko od Akumulatora, to dałem. Jakaś sugestia z Twojej strony, jak lepiej było to ogarnąć? Czy w ogóle pozbyć się hebla, czy tylko go dać na linii odbiorników? A zasilanie z MPPT i PWM zostawić tylko przez bezpiecznik?

ad7. Racja. Dla PIN 9,13 nie zrobiłem żadnego zabezpieczenia. W sumie to chyba dlatego, że użycie tego źródła biorę pod uwagę awaryjnie, tylko w przypadku, gdy kompletnie padną mi akumulatory w przyczepie, a będę potrzebował choć nieco światła wieczorem i włączyć pompkę wody. Stąd też jest od tego dedykowany włącznik. Czy sugerujesz jednak zastosować jakieś dodatkowe zabezpieczenie? Coś dedykowanego czy może kolejny regulator PWM? A może zastosować kolejne przekaźniki, które by sprawdzały czy jest napięcie na PIN10,11, jeżeli tak, to puszcza ładowanie na regulator 10A, jeżeli nie ma napięcia, to na ładowanie poprzez ten sam regulator 10A poszło by napięcie z 9,13. A przewody dla odbiorników puściłbym nie bezpośrednio z PIN9,13, tylko właśnie przez ten regulator. Wtedy zakładam, on by badał napięcie podawane na klemy akumulatorów przyczepy (odbywało by się wtedy ładowanie z PIN9,13) i jeżeli by niebezpiecznie zaczęło spadać, czyli rozładowywałby się akumulator samochodu, wtedy by odciął podawanie napięcia na wyjście regulatora. Z uwagi na brak mojej wiedzy jak działa regulator PWM nie wiem czy to nie za mocno naciągnięta teoria :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
9 godzin temu, gumiak napisał:

ad1. Nie mam elektrobloku - to stara przyczepa i poza bezpiecznikami 230V nic w niej ma :) Zatem można powiedzieć, że mam pełne pole działania.

OK, pamiętaj o radzie - zasilacz z izolacją galwaniczną

9 godzin temu, gumiak napisał:

ad2. W jakim celu taki przełącznik? Podchwyciłem pomysł zastosowania przekaźników PEM01/230, aby automatycznie wybierało się źródło 230V z pierwszeństwem dla zasilania z sieci

tego nie znam, myślałem o popularnym automacie Przełącznik | Systemy zasilania awaryjnego (c-system.com.pl)

w Twoim schemacie nie ma zabezpieczeń za przetwornicą?

9 godzin temu, gumiak napisał:

ad4. Wyczytałem, że wystarczy zastosować podstawowy regulator PWM od ładowania solarów. To on powinien zadbać o to, by do aku przyczepy nie popłynął większy prąd niż maksymalny prąd pracy regulatora, tj. 10A. Zakładam, że faktycznie to spełni swoje zadanie. Obawiam się jedynie o spadki napięcia na długości przewodów. Co do samej idei ładowania z samochodu, chce po prostu mieć możliwość dodatkowego doładowywania akumulatorów, bo spędzie długie godziny przemieszczając się z miejsca na miejsce. Zdaje sobie sprawę, że dla tej pojemności 200Ah to będzie jedynie funkcja uzupełniająca. Jeżeli coś pokręciłem i regulator tak nie zadziała to prośba o info.

Niech się mądrzy wypowiedzą ale na moje, regulator 10A zniesie natężenie prądu 10A a tam w Twoim schemacie popłynie znacznie więcej. 2,5mm to nie tylko spadek napięcia który może uniemożliwić doładowanie max akumulatorów ale przede wszystkim grzanie się kabli oby nie doprowadziło to do czegoś gorszego. Masz tam w aucie jakąś skrzyneczkę więc myślałem, że to jakieś urządzenie ograniczające pobór prądu z auta. 

9 godzin temu, gumiak napisał:

ad6. Prawdę mówiąc w ogóle z heblami mam problem, kiedy jest stosować i gdzie tak na prawdę - tutaj zaproponowałem trochę na czuja, skoro większość radzi, aby hebel był, odcinający praktycznie wszystko od Akumulatora, to dałem. Jakaś sugestia z Twojej strony, jak lepiej było to ogarnąć? Czy w ogóle pozbyć się hebla, czy tylko go dać na linii odbiorników? A zasilanie z MPPT i PWM zostawić tylko przez bezpiecznik?

Hebel najważniejszy powinien umożliwić odcięcie solarów, rugi istotny odcina przetwornicę, bo ta dużo potrafi pobierać w stanie czuwania, no i trzeci do odcięcia odbiorników z akumulatora ale bezpieczniej go dać za regulatorem, gdyż tak jak masz teraz, to jego nieumiejętne użycie może spowodować trochę kłopotu (nie mozna odcinać linii regulator aku kiedy pracuje solar).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gumiak
Godzinę temu, filipert napisał:

OK, pamiętaj o radzie - zasilacz z izolacją galwaniczną

Dzięki, na pewno to uwzględnie. 👍

1 godzinę temu, filipert napisał:

tego nie znam, myślałem o popularnym automacie Przełącznik | Systemy zasilania awaryjnego (c-system.com.pl)

w Twoim schemacie nie ma zabezpieczeń za przetwornicą?

Zasada działania przekaźników PEM01/230 jest identyczna, ale trochę tańsza. Potrzebne są dwa, koszt razem 80zł.

Faktycznie, można wrzucić zabezpiecznie 6A (więcej moja przetwornica i tak nie wygeneruje). 👍

1 godzinę temu, filipert napisał:

Niech się mądrzy wypowiedzą ale na moje, regulator 10A zniesie natężenie prądu 10A a tam w Twoim schemacie popłynie znacznie więcej. 2,5mm to nie tylko spadek napięcia który może uniemożliwić doładowanie max akumulatorów ale przede wszystkim grzanie się kabli oby nie doprowadziło to do czegoś gorszego. Masz tam w aucie jakąś skrzyneczkę więc myślałem, że to jakieś urządzenie ograniczające pobór prądu z auta. 

To jest dla mnie ciągle wielka niewiadoma, jak we właściwy sposób ograniczyć prąd do max.10A - ciągle się zastanawiam czy nie nadinterpretowałem propozycji na forum zastosowania regulatora PWM 10A. Niestety moduł przy instalacji Haka jedynie zabezpiecza dla linii 10,11, aby nie rozładować aku samochodu. Zaczyna podawać napięcie na gniazdo dopiero powyżej 12.7V (czyli jak zacznie działać alternator), a przerywa poniżej 12.4V.  

 

Co do hebla, to tak, oczywiście pamiętam, że nie wolno rozłączyć aku, gdy solar pracuje. Jeszcze pomyśle, czy faktycznie nie dać go za regulatorem MPPT. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
2 minuty temu, gumiak napisał:

Faktycznie, można wrzucić zabezpiecznie 6A (więcej moja przetwornica i tak nie wygeneruje). 👍

Chodzi mi bardziej o to, ze jeśli wpinasz 230V z przetwornicy do instalacji fabrycznej, to ja bym wpiął przed zabezpieczeniami 230V, tam gdzie zasilanie 230V.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gumiak
8 minut temu, filipert napisał:

Chodzi mi bardziej o to, ze jeśli wpinasz 230V z przetwornicy do instalacji fabrycznej, to ja bym wpiął przed zabezpieczeniami 230V, tam gdzie zasilanie 230V.

Ok. Można faktycznie i tak.

W kwestii 230V wzorowałem się na schemacie (użyte właśnie przekaźniki PEM 01/230):

 

post-8-0-85184700-1505242804.thumb.jpg.129be73a22249a6b2ac321461d093c1d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
gumiak

Będę bardzo wdzięczny za kolejne uwagi do mojego projektu instalacji od innych kolegów pasjonatów :)

Szczególnie trudny dla mnie jest temat ładowania aku przyczepy ograniczonym prądem (10A). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
krzall

Dzień dobry,  nie jestem specjalistą od elektryki, ale w kilku autach widziałem zrobione zasilanie stałe i po kluczyku z instalacji samochodowej. Czyli to te chyba piny 9 i 13 oraz odpowiednie masy do nich. Nie widziałem żeby gdzieś były stosowane grubsze przewody niż 2,5 ewentualnie 4 mm, ale to sam układałem i prosiłem elektryka żeby wpiął mi przekazniki plus bezpieczniki. Akurat mam w przyczepie energoblok dlatego sądzę że to jest zabezpieczone odpowiednio po stronie przyczepy. Jeśli to cokolwiek może pomóc to odnajdę gdzieś skany z instrukcji przyczepy i tam są schematy. Mimo że to Angielka nie powinien być problem z kierunkiem płyniecie prądu.  

Z drugiej strony sam czytam te tematy o instalacjach solarnych gdyż myślę o dołożeniu do.mojego systemu jakiegoś panelu żeby działał na podtrzymanie ladowania aku gdy załapiemy jakiś dłuższy postój poza kempingami i dostępem do kabla. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
krzall
6 godzin temu, gumiak napisał:

Super. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie dotyczące ładowania z samochodu akumulatorów przyczepy.

Może się coś z tego przyda. 

Screenshot_20210424-203409_OfficeSuite.jpg

Screenshot_20210424-203321_OfficeSuite.jpg

Screenshot_20210424-203245_OfficeSuite.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
gumiak
W dniu 25.04.2021 o 07:43, filipert napisał:

tam jest min 6mm2.

Zapewne z uwagi na ograniczenie spadków napięcia - to tylko przykład instalacji, a nie wymóg. Zapytałem o ten moduł sprzedawcę i go poleca, ale o jeszcze mniejszym prądzie pracy, ok 5A. Fajnie, że ogranicza prąd ładowania, tylko, że dość mocno. Ja mam przecież do dyspozycji 10A. Wiem, trochę marudzę, ale chciałbym wykorzystać do maksimum ładowanie podczas jazdy.

Próbuje się też dowiedzieć, czy kontroler MPPT 10A ograniczy dobrze ten prąd. Czy w przypadku, gdy będzie chciał popłynąć większy prąd (>10A), z uwagi na głęboko rozładowany akumulator, ten kontroler się po prostu spali :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwiatek79
W dniu 26.04.2021 o 09:25, gumiak napisał:

Próbuje się też dowiedzieć, czy kontroler MPPT 10A ograniczy dobrze ten prąd. Czy w przypadku, gdy będzie chciał popłynąć większy prąd (>10A), z uwagi na głęboko rozładowany akumulator, ten kontroler się po prostu spali :) 

Znalazlem cos takiego co myslicie ?

https://allegro.pl/oferta/modul-instalacja-ladowania-akumulatora-przyczepy-8262607377

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...