Skocz do zawartości

Ładowanie aku podczas jazdy gniazdo 13pin


Teodor2424

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. 

Chciałbym się dowiedzieć jak w moim nowym nabytku działa ladowanie aku podczas odpalonego auta. Czy to wogole działa. Mam Forda s-max z dedykowanym gniazdem 13pin. Podłączonym pod oryginalne kostki w aucie.

Przyczepka ma dwie wtyczki 7pin do tego mam rozgałęznik z 13 na 2x7.

Jako świeży nie ogarniam jeszcze tematu tych wszystkich bajerów w przyczepie. 

Dołączam fotkę z bezpiecznikami oraz panelem przełączników w przyczepie. 

Jak to po ustawiać i jak sprawdzić ładowanie aku? 

Jak podłączam kabel 230 pod "cepke" (faktycznie dobry szybszy skrót myślowy ?) to przycisk batery cherger się świeci. Ale jak mam podpięte autko z zapalonym silnikiem to nic. 

Ktos mógłby podpowiedziec do czego te wyłączniki? 

IMG_20190409_150529.jpg

IMG_20190409_104344.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Uzupełnij w profilu dane - łatwiej będzie Ci pomagać i nie trzeba będzie dedukować z innych Twoich postów co to za przyczepa.

Nie znam dobrze angielek wydaje mi się z tego co piszesz i opisów przy wyłącznikach że wyłącznik który podświetla Ci się  to ładowanie akumulatora pokładowego z elektrobloku przyczepy.     Wyłącznik nad nim Car-Van przypuszczam że odpowiada za zasilanie przyczepy prądem z auta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko jak to jest z tym ładowaniem aku przyczepki podczas podpięcia pod auto kostkę 13pin i uruchomionym silniku.

Bo kiedy tak zrobiłem to niestety nie palił mi sie włącznik charger battery.

Będę musiał sprawdzić miernikiem na klemach aku cepki czy napięcie jest wyższe podczas uruchomienia silnika, to chyba będzie najlepszy sposób.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm. Jak kupowałem hak i moduł do auta, miałem w 13pin kostce opis dla 10 pinu dodatkowe ładowanie podczas uruchomionego silnika pojazdu. 

Czyli w przyczepie nie ma możliwości ładowania aku kiedy jest podpięty holownik w trakcie jazdy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, nie jestem elektrykiem, lecz u siebie w każdej przyczepie miałem ładowanie akumulatora zasilającego przyczepę w czasie jazdy. Warianty to ładowanie tylko lodówki na 12V, ładowanie lodówki i akumulatora do oświetlenia 12V i ładowanie tylko akumulatora w celu korzystania z przetwornicy 12V na 230V. Takie podłączenia zawsze robił mi jeden "szpenio".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jagodek napisał:

Wybacz, nie jestem elektrykiem, lecz u siebie w każdej przyczepie miałem ładowanie akumulatora zasilającego przyczepę w czasie jazdy. Warianty to ładowanie tylko lodówki na 12V, ładowanie lodówki i akumulatora do oświetlenia 12V i ładowanie tylko akumulatora w celu korzystania z przetwornicy 12V na 230V. Takie podłączenia zawsze robił mi jeden "szpenio".

No właśnie sprzedawca też mi mówił że można ładować aku cepki podczas jazdy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Teodor2424 napisał:

Czyli w przyczepie nie ma możliwości ładowania aku kiedy jest podpięty holownik w trakcie jazdy?

Nie twierdziłem ani nie twierdze tego,  prawdopodobnie można u Ciebie i wydaje mi się że za włączenie ładowania odpowiada wyłącznik VAN-CAR 

Najprościej sprawdzić przy lekko wyczerpanym aku przyczepy, jeśli to żel lub AGM uwaga na wartości graniczne głębokiego rozładowania
1/ najprostszy wizualny
uruchomić auto, spiąć przyczepę
odpiąć aku przyczepy z obu klem
wpiąć żarówkę 12v np. 5W  pomiędzy przewody klem aku przyczepy

2/uproszczony sposób - pomiar napięcia ładowania:
pomiar napięcia aku pokładowego przyczepy bez podłączenia do auta - zapewne wykaże on wartość napięcia ok 12v
uruchomić auto, spiąć zestaw
zmierzyć napięcie na aku przyczepy - powinno być wyższe niż  napięcie zmierzone poprzednio

3/ najwłaściwszy sposób - pomiar prądu ładowania:
uruchomić auto,  spiąć przyczepę
rozpiąć przewód minus z  aku przyczepy
wpiąć amperomierz pomiędzy odpięty przewód minus i klemę minus aku przyczepy
Próbować przełączać wyłączniki i ponawiać pomiary - odczyt z amperomierza da Ci odpowiedź czy aku przyczepy jest ładowany i jakim natężeniem prądu
Owszem pomiar napięcia ładowania też jest istotny mówi nam o tym czy pomiędzy autem a przyczepą nie ma spadków napięć np. wskutek zabrudzenia styków złącz itp.

Nie znam schematu tej przyczepy, nie wiem czy ma separator auto-przyczepa choć ze zdjęć i opisów wydaje mi sie że powinna mieć - dlatego robiłbym wszystko na załączonym silniku

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, smok_wawelski napisał:

Nie twierdziłem ani nie twierdze tego,  prawdopodobnie można u Ciebie i wydaje mi się że za włączenie ładowania odpowiada wyłącznik VAN-CAR 

Najprościej sprawdzić przy lekko wyczerpanym aku przyczepy, jeśli to żel lub AGM uwaga na wartości graniczne głębokiego rozładowania
1/ najprostszy wizualny
uruchomić auto, spiąć przyczepę
odpiąć aku przyczepy z obu klem
wpiąć żarówkę 12v np. 5W  pomiędzy przewody klem aku przyczepy

2/uproszczony sposób - pomiar napięcia ładowania:
pomiar napięcia aku pokładowego przyczepy bez podłączenia do auta - zapewne wykaże on wartość napięcia ok 12v
uruchomić auto, spiąć zestaw
zmierzyć napięcie na aku przyczepy - powinno być wyższe niż  napięcie zmierzone poprzednio

3/ najwłaściwszy sposób - pomiar prądu ładowania:
uruchomić auto,  spiąć przyczepę
rozpiąć przewód minus z  aku przyczepy
wpiąć amperomierz pomiędzy odpięty przewód minus i klemę minus aku przyczepy
Próbować przełączać wyłączniki i ponawiać pomiary - odczyt z amperomierza da Ci odpowiedź czy aku przyczepy jest ładowany i jakim natężeniem prądu
Owszem pomiar napięcia ładowania też jest istotny mówi nam o tym czy pomiędzy autem a przyczepą nie ma spadków napięć np. wskutek zabrudzenia styków złącz itp.

Nie znam schematu tej przyczepy, nie wiem czy ma separator auto-przyczepa choć ze zdjęć i opisów wydaje mi sie że powinna mieć - dlatego robiłbym wszystko na załączonym silniku

No i to jest konkretna odpowiedź.

Dziekuje. masz piwko u mnie przy najbliższej okazji. 

Na zdjęciu mój aku. Ciekawi mnie czy w miarę może być. Bo jak sprawdzalem to taki w miarę żelowy będzie kosztował z 700-1000zl taki żeby mover pociągnął. 

IMG_20190411_110610.jpg

IMG_20190411_110602.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Specyfikację tego aku znajdziesz bez problemu wpisując u wujka Google frazę: "tungstone titanium battery 019T"  - czy jest odpowiedni dla Twojego movera - nie odpowiem bo to wynika z kolei z jego specyfikacji - obrazowo kucykowi wystarczy pół worka owsa, ciężkiemu koniowi pociągowemu trzeba dać worek czasem nawet 2 x dziennie  - nie sposób odpowiadać na takie pytania gdy nie zna się parametrów dla których należy dokonać doboru akumulatora.
Movera nie ciągną złotówki a volty i ampery, kolejna zależność to jak często jest używany, to tak samo jak do diesla 2,9 nie wkładamy 45Ah - oczywiście te volty i ampery przekładają sie na złotówki :(

PS do poprzedniego posta
pomiary w założeniu że nie ma solara na dachu, jeśli jest pasuje go czasowo wyłączyć do pomiarów ładowania z auta 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 14.04.2019 o 13:04, Teodor2424 napisał:

No właśnie sprzedawca też mi mówił że można ładować aku cepki podczas jazdy.

Twoja przyczepa, to "angielka", a w tych najczęściej jest taka możliwość. Niestety, producenci poszli tu na łatwiznę, stosując standardowe akumulatory z płynnym elektrolitem - w przyczepie powinna być osobna, izolowana komora na akumulator. Co do stosowania tzw. izolatorów akumulatora, to nie spotkałem się z nimi w angielkach. Po prostu w czasie połączenia przyczepy z holownikiem, accu przyczepy jest łączony z instalacją samochodu i to wszystko. Zasilacz, który jest w tych przyczepach montowany, ma z reguły możliwość ładowania akumulatora (jeśli przyczepa była w accu wyposażona fabrycznie). Niestety, tu też sprawa jest uproszczona, ponieważ te zasilacze nie współpracują z akumulatorami AGM, a tym bardziej GEL (nie wiem, czy nie zmieniono tego w najnowszych przyczepach). To wszystko powoduje, że nie można sobie dowolnie zmieniać typu oraz pojemności akumulatora, tylko trzeba stosować taki, jaki był pierwotnie przewidziany dla danej przyczepy. Akumulator pokazany na zdjęciach, to standardowy, bezobsługowy accu z ciekłym elektrolitem, o trochę większej odporności na trudy eksploatacji. Jeśli jest w dobrej kondycji, to spokojnie wystarczy również do zasilania napędu. Jeśli jest już słaby, to należy go wymienić na accu tego samego typu i w wersji "do głębokich rozładowań".

Co do "skrzynki rozdzielczej", to:

przełącznik CAR / VAN - wybór zasilania (CAR instalacja samochodu / VAN accu przyczepy)

Battery Charger - zazwyczaj włączenie ładowania akumulatora z "zasilacza/ładowarki sieciowej" (powinno działać tylko wtedy, gdy przyczepa podłączona do ~230 V, choć warto to sprawdzić i przy zasilaniu z samochodu, bo zdarzają się dziwne rozwiązania)

Water Heater - włącznik bojlera wody

Space Heater - włącznik ogrzewania pomieszczenia (przestrzeni), a przynajmniej tak to wygląda - być może jest jakieś ogrzewanie elektryczne (podłoga lub "w piecu")

Bezpieczniki typu "samochodowego" chyba nie wymagają komentarza

W dolnej części: wyłącznik różnicowo-prądowy (zabezpieczenie przeciwporażeniowe) oraz trzy zabezpieczenia ~230 V (10 A, 6 A, 6 A)

Aby sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany z zasilacza/ładowarki ~230 V, najlepiej sprawdzić jego napięcie, gdy przyczepa nie jest podłączona pod ~230 V, potem drugi raz, po podłączeniu do ~230 V. Jeśli napięcie wzrosło, to jest  ładowanie. Trzeba oczywiście pamiętać o włączniku "Battery Charger".

Ta sama sytuacja, gdy będziesz chciał sprawdzić, czy accu jest ładowany z samochodu:

 

W dniu 14.04.2019 o 14:04, smok_wawelski napisał:

2/uproszczony sposób - pomiar napięcia ładowania:

pomiar napięcia aku pokładowego przyczepy bez podłączenia do auta - zapewne wykaże on wartość napięcia ok 12v
uruchomić auto, spiąć zestaw
zmierzyć napięcie na aku przyczepy - powinno być wyższe niż  napięcie zmierzone poprzednio

:ok:

Dodam jeszcze, że w tym przypadku ładowanie powinno działać bez względu na położenie przełącznika "CAR/VAN". Sprawdzić można jedynie dla pewności, położenia włącznika "Battery Charger".

I teraz najważniejsze: jeśli przyczepa posiadała oryginalnie 2 wtyki (12 N oraz 12 S), a ktoś zmienił je na jeden wtyk Jaeger 13 pin, to niekoniecznie musiał poprawnie dokonać zmian i np. wtyk 12 S, nie został podłączony poprawnie, a wtedy brak ładowania z holownika lub niedziałająca lodówka podczas jazdy, nie będzie zaskoczeniem. Również warto sprawdzić gniazdo holownika i jego obłożenie w komplet wejść dla "pinów" wtyczki, jak i prawidłowość występujących na nim napięć (szczególnie pin 9,13 oraz 10, 11).

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale Kristofer dał wykład ?

Dzięki za tak szczegółowy opis. 

Więc tak:

Komorę na aku mam z zewnątrz. Brak dostępu do auk od środka, więc chyba jest prawidłowo. 

Aku w dobrej kondycji a przynajmniej tak mi się wydaje. 

Ładowanie mam po 230v.

Po podpięciu holownika i przelaczeniu na Car pobiera prąd na przyczepę z auta i na klemach od aku cepki jest napięcie 13,8-14,4V.

Ale brak działającej lodówki na 12V.

Mam dwie wtyczki szara i czarna po 7pin. Do tego dołączony przez sprzedającego  nowy rozgaleznik 2x7pin > 13pin.

W aucie zakładałem gniazdo sam łącznie z dedykowanym modułem wszystkie kable wg opisu z instrukcji. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.