Skocz do zawartości

Hobby 440 połączenie akumulatora


jarek8114

Rekomendowane odpowiedzi

Ale może dokupić o większym przekroju i będzie z korzyścią dla wydajności lodówki.
Poczytaj tematy o instalacjach, dowiesz się więcej o przekrojach i przyczynach, które powodują potrzebę zwiększenia przekroju.


Wiem, znam temat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Do lodówki, aby działała dobrze w czasie jazdy potrzebne są kable o przekroju 6 mm2. Są tacy co optują za 4 mm2. Sprawdziłem praktycznie i dopiero te pierwsze dostarczały do lodówki odpowiednie napięcie (14,2 V). Weź pod uwagę, że przeciętnie lodówka na 12 V pobiera prąd ponad 8 A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytałem i w pątek podjadę dokupić przewody. Właśnie rozebrałam plastikową skrzynkę, tak to wszystko wygląda na zdjęciu.

Od czego mam zacząć? :)

 

7F56A3B3-F1F1-4FB5-806F-89080077F17B.jpeg

Teraz, jarek8114 napisał:

Poczytałem i w pątek podjadę dokupić przewody. Właśnie rozebrałam plastikową skrzynkę, tak to wszystko wygląda na zdjęciu.

Od czego mam zacząć? :)

 

7F56A3B3-F1F1-4FB5-806F-89080077F17B.jpeg

 

41CF0319-6DB4-4FA3-8043-E36DC8E6192C.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wróć do schematu, który zapodał Kristofer. Dwa pierwsze przewody z lewej ( mówimy o prawej stronie skrzynki :excl: ) to plus czerwony i minus biały. Tu musisz podłączyć akumulator.

Co będzie między skrzynką, a akumulatorem to już twoja inwencja i potrzeby. Na pewno musi być bezpiecznik i jakiś wyłącznik. 

Koledzy zamieszczali różne schematy. Próbuj się dopasować do któregoś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jarek8114 napisał:

Poczytałem i w pątek podjadę dokupić przewody.

Nie idź "po taniości", ponieważ to się mści. Wcześniej, czy później (na ogół wcześniej) wyskoczy Ci jakiś problem i to w najmniej odpowiedniej chwili. Takie przewody będą miały różną "giętkość", trudno będzie je uszczelnić dławicą wtyczki, a podczas jazdy mogą mieć tendencję do nienaturalnego "zwijania". Kabel, który kupiłeś, nie nadaje się zarówno pod względem ilości żył, jak i ich przekroju. Dla przyczep kempingowych (połączenie wtyczka/skrzynka rozdzielcza przyczepy) stosuje się nast. przekroje: dla świateł zewnętrznych oświetlenia drogowego [pin 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8] - 1,5 mm²; "masa" obwodów oświetlenia zewnętrznego [pin 3] - 2,5 mm²; zasilanie odbiorników przyczepy i lodówki [pin 9, 10, 11, 13] - 2,5 mm²; "detekcja przyczepy" lub do dowolnego wykorzystania [pin 12] - 1,5 mm² (zależnie od wykonania kabla).

2135115081_przekrojekabladlawtyczki13pin.thumb.jpg.0bfd6c23f5b798b421133517188dc62d.jpg

Różne informacje odnośnie podłączeń gniazd i wtyków znajdziesz np. tu:

https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373889

Kup odpowiedni kabel, z którym nie będziesz miał problemów - przykładowy link masz podany przez Artura, w 9 poscie tego tematu.

2 godziny temu, jarek8114 napisał:

Właśnie rozebrałam plastikową skrzynkę [...] 

Po co? Zupełnie niepotrzebnie ;)

2 godziny temu, jarek8114 napisał:

Od czego mam zacząć? :)

Prościej chyba już się nie da :):

1111.thumb.jpg.ced673a96d15af22c41926b68d107c44.jpg

Przeczytaj jeszcze raz wszystkie odpowiedzi Kolegów, które otrzymałeś w tym temacie :ok:

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dało mi to spać.. 
Dziś zamówiłem jeszcze jeden przewód ze sklepu klaja ten właściwy jak pisaliście w postach.
Kabel 13 żyłowy:
8 x 1,5 mm
5 x 2,5 mm
Dziękuję wszystkim za wysłane schematy :)

Te przewody z zasilacza dwa po lewej stronie plus i minus muszę wyjąć i połączyć z przewodami z akumulatora czy tylko je wyjąć i w ich miejsce podłączyć przewody od akumulatora?

Dzięki za pomoc! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie. 

Obok energobloku mam centralke movera. Czy moge podpiac 12v z centralki do energobloku, aby uzyskać prąd do oświetlenie przyczepy? Dodam , że aku mam po przeciwniej stronie przyczepy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

3 minuty temu, kojus napisał:

Mam pytanie. 

Obok energobloku mam centralke movera. Czy moge podpiac 12v z centralki do energobloku, aby uzyskać prąd do oświetlenie przyczepy? Dodam , że aku mam po przeciwniej stronie przyczepy. 

Moim zdaniem można. 

10 minut temu, jarek8114 napisał:

Te przewody z zasilacza dwa po lewej stronie plus i minus muszę wyjąć i połączyć z przewodami z akumulatora czy tylko je wyjąć i w ich miejsce podłączyć przewody od akumulatora?

Dzięki za pomoc! :)

Jeśli chcesz zasilać akumulatorem z przyczepki auto poprzez gniazdo haka to wersja pierwsza, ale zdecydowanie bardziej pożądane byłoby aby wyciągnąć przewody które przychodzą z gniazda i podłączyć w ich miejsce do elektrobloku akumulator. Nie wiem tylko jak z ładowaniem akumulatora . 

Edytowane przez PolariS (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuję tej pierwszej wersji.
Rozebrałem łóżko i tutaj taka sytuacja - dwa przewody wpiętę i instalacje, pierwsz jest od świateł a ten drugi?
Do tego zauważyłem, że podłoga jest cała mokra i spróchniała w przedniej części przyczepy po bokach i pod wykładziną... czeka mnie dużo roboty i rozbierania. Ma to sens wstawić płytę OSB czy coś innego? Tak to wszystko wygląda.
Dobra niespodzianka po zakupie..1486700264_IMG_55421.thumb.JPG.c29215f4cc12d38da94542bc1e50c0be.JPG

IMG_5543[1].JPG

IMG_5550[1].JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 27.03.2019 o 20:40, Kristofer napisał:

Nie idź "po taniości", ponieważ to się mści. Wcześniej, czy później (na ogół wcześniej) wyskoczy Ci jakiś problem i to w najmniej odpowiedniej chwili. Takie przewody będą miały różną "giętkość", trudno będzie je uszczelnić dławicą wtyczki, a podczas jazdy mogą mieć tendencję do nienaturalnego "zwijania". Kabel, który kupiłeś, nie nadaje się zarówno pod względem ilości żył, jak i ich przekroju. Dla przyczep kempingowych (połączenie wtyczka/skrzynka rozdzielcza przyczepy) stosuje się nast. przekroje: dla świateł zewnętrznych oświetlenia drogowego [pin 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8] - 1,5 mm²; "masa" obwodów oświetlenia zewnętrznego [pin 3] - 2,5 mm²; zasilanie odbiorników przyczepy i lodówki [pin 9, 10, 11, 13] - 2,5 mm²; "detekcja przyczepy" lub do dowolnego wykorzystania [pin 12] - 1,5 mm² (zależnie od wykonania kabla).

2135115081_przekrojekabladlawtyczki13pin.thumb.jpg.0bfd6c23f5b798b421133517188dc62d.jpg

Różne informacje odnośnie podłączeń gniazd i wtyków znajdziesz np. tu:

https://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?do=findComment&comment=373889

Kup odpowiedni kabel, z którym nie będziesz miał problemów - przykładowy link masz podany przez Artura, w 9 poscie tego tematu.

Po co? Zupełnie niepotrzebnie ;)

Prościej chyba już się nie da :):

1111.thumb.jpg.ced673a96d15af22c41926b68d107c44.jpg

Przeczytaj jeszcze raz wszystkie odpowiedzi Kolegów, które otrzymałeś w tym temacie :ok:

 

Witam,

Dopiero dziś dostałem się do kabli lodówki.

Możecie mi proszę napisać gdzie i jak mam podłączyć przewód z nr. 10?

Aby lodówka działała po przekręceniu kluczyka muszę połączyć przewód nr. 10 z brązowym przewodem czy wyjąć brązowy przewód i w jego miejsce wpiąc przedów nr.10 prowadzący z wtyczki?

Tak to wszystko wygląda na zdjęciu

 

F905A60F-23C5-433E-9D96-E0E62EF1B96B.jpeg.e89c48ad4c95f3a3a2deccb0b333acef.jpeg88B15483-FD12-49A1-9E62-D684E6384F0E.jpeg.5caf6a06e5a656bb9070b8739cb5a698.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody od lodówki powinny dochodzić gdzieś do skrzynki bezpieczników ( lub puszki rozdzielającej instalację - wyjście do samochodu ). Tam poszukaj i wepnij się za bezpiecznikiem. W starych instalacjach był to pin od światła przeciwmgłowego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, BUMERANG napisał:

Przewody od lodówki powinny dochodzić gdzieś do skrzynki bezpieczników ( lub puszki rozdzielającej instalację - wyjście do samochodu ). Tam poszukaj i wepnij się za bezpiecznikiem. W starych instalacjach był to pin od światła przeciwmgłowego. 

Myślisz tą puszkę, która jest na zdjęciu? 

1163299931_IMG_55431.thumb.JPG.f1d9ce3a356426d266f0861a2e15c76c.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba tak. Zwróć uwagę - na dole ostatnie przewody są grubsze. Na jednym konektorze schodzą się niebieski i brązowy.  Sprawdź czy czasem ten brązowy nie idzie do lodówki, a niebieski do wtyczki do pinu od przeciwmgielnego. Jak nie to to może jest jeszcze inny taki supeł z przewodami. Biały - powinna być masa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie lodówki z 12 V - czerwony okrąg; wyprowadzenia z grzałki do zasilania z 12 V - zielony okrąg.Musisz odszukać drugi koniec przewodu zaznaczonego na czerwono - to będzie zasilanie lodówki 12 V. Powinien kończyć się pinami we wtyczce przyczepy, ale nie zawsze tam go doprowadzano - zależy, czy przyczepa miała fabrycznie wtyk 7, czy 13 pin. Przy "13" powinien być, natomiast przy wersji "7", może być tak, jak napisał Rafał, czyli zasilanie z "przeciwmgielnego".

1349091043_Zasillodz12V.thumb.jpg.d43ed6703a81eb251f0827a43ce54e94.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kristofer napisał:

Zasilanie lodówki z 12 V - czerwony okrąg; wyprowadzenia z grzałki do zasilania z 12 V - zielony okrąg.Musisz odszukać drugi koniec przewodu zaznaczonego na czerwono - to będzie zasilanie lodówki 12 V. Powinien kończyć się pinami we wtyczce przyczepy, ale nie zawsze tam go doprowadzano - zależy, czy przyczepa miała fabrycznie wtyk 7, czy 13 pin. Przy "13" powinien być, natomiast przy wersji "7", może być tak, jak napisał Rafał, czyli zasilanie z "przeciwmgielnego".

1349091043_Zasillodz12V.thumb.jpg.d43ed6703a81eb251f0827a43ce54e94.jpg

 

Cześć, 

W cepce ktoś coś kombinował prawdopodbnie z całą instalacją. Przeciwmgielne jest prawidłowo podłączone i działa.

Gniazdo przyczepki ma 7pin, ale kabel ma 9 przewodów (dwa grubsze kable - niebieski i biało niebieski nie były podłączone do zasialania gniazda 7 pin ale do instalacji przyczepy tak. 

 

Odnalazłem przewody 12v od zasilania lodówki (czerwony i biały) jak oznaczył Kristofer czerwonym okręgiem.

Przewody są doprowadzone do zasilania cepki, ale nie ma w nich napięcia 12v . Poniżej obrazek.

Przełożyłem na próbę czerwony przewód w miejsce gdzie jest 12v  (pierwsze górne gniazo od lewej - zasilanie świateł przyczepy)  - napięcie dochodzi do instalacji którą oznaczyłeś czerwonym okręgiem, ale przełącznik lodówki nie reaguje i lodówka nie działa :(

424DD833-A6C6-4B22-BEFB-0A7CE4A0B605.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.