Skocz do zawartości

Hobby 440 połączenie akumulatora


jarek8114

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, jarek8114 napisał:

Gniazdo przyczepki ma 7pin, ale kabel ma 9 przewodów (dwa grubsze kable - niebieski i biało niebieski nie były podłączone do zasialania gniazda 7 pin ale do instalacji przyczepy tak. 

424DD833-A6C6-4B22-BEFB-0A7CE4A0B605.jpeg

Te dwa przewody z prawej na dole - niebieski i biało/niebieski powinny iść do wtyczki. To te niepodłączone. Spróbuj tam podpiąć 12V z akumulatora ( mocny prąd ).

Jeżeli jest wszystko jak napisałeś i lodówka jest sprawna powinna ożyć. 

Tylko sprawdź najpierw który to "+" bo coś w kolorach mocno ktoś  namieszał. Niebieski powinien być plusem ale dalej przechodzi w biały, a z biały w czerwony a potem robi się brązowy ?

Z tego co piszesz wychodzi, że ktoś zmienił wtyczkę 13 pin na 7 pin.

U mnie był lepszy babol. Została wtyczka 13 pin ale poprzedni właściciel podpinał zasilanie przez przejściówkę do 7 pin. Więc  poprzekładał przewody we wtyczce 13 pin, żeby miał zasilanie lodówki z przeciwmgielnego :puk:  Oczywiście nie raczył mnie o tym poinformować. Zanim to wszystko odkręciłem znałem na pamięć każdy  kolor przewodu i jego lokalizację łącznie z z sufitem. 

A przyczepka miała świeżutki przegląd z Bierunia :zlo: Znaczy się przeciwmgielne jest niepotrzebne i może nie działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 38
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

22 godziny temu, BUMERANG napisał:

Te dwa przewody z prawej na dole - niebieski i biało/niebieski powinny iść do wtyczki. To te niepodłączone. Spróbuj tam podpiąć 12V z akumulatora ( mocny prąd ).

Jeżeli jest wszystko jak napisałeś i lodówka jest sprawna powinna ożyć. 

Tylko sprawdź najpierw który to "+" bo coś w kolorach mocno ktoś  namieszał. Niebieski powinien być plusem ale dalej przechodzi w biały, a z biały w czerwony a potem robi się brązowy ?

Z tego co piszesz wychodzi, że ktoś zmienił wtyczkę 13 pin na 7 pin.

U mnie był lepszy babol. Została wtyczka 13 pin ale poprzedni właściciel podpinał zasilanie przez przejściówkę do 7 pin. Więc  poprzekładał przewody we wtyczce 13 pin, żeby miał zasilanie lodówki z przeciwmgielnego :puk:  Oczywiście nie raczył mnie o tym poinformować. Zanim to wszystko odkręciłem znałem na pamięć każdy  kolor przewodu i jego lokalizację łącznie z z sufitem. 

A przyczepka miała świeżutki przegląd z Bierunia :zlo: Znaczy się przeciwmgielne jest niepotrzebne i może nie działać.

Cześć,

Dziś wszystko podłączłem. W miejsce przeciwmgielnego podłączyłem (tylko na próbę) niebiesko-biały kabel. Lodówka odpaliła, na koniec okazało się, że biały kabel to  "+"  a czerwony to masa lodówki.

Instalacja była przerobiona przez jakiegoś dobrego elektryka :D

Widocznie w małych miastach na stacjach diagnostycznych nie zwracają uwagi na oświetlenie naszch cepek :D

Dzięki za pomoc :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na marginesie. Duża ilość konektorów, które widzę na Twoich zdjęciach, nadaje się do wymiany - przewody należy obciąć na długości ok. 1 cm razem ze starym konektorem, potem trzeba zdjąć odpowiedni fragment izolacji z przewodu i prawidłowo zacisnąć nowy konektor.

zaciskanie konektorów.jpg

Inaczej możesz mieć kłopoty z tą instalacją.

Dotyczy to również konektorów zasilacza, a zwłaszcza lodówki i innych w podobnym stanie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Kristofer napisał:

Tak na marginesie. Duża ilość konektorów, które widzę na Twoich zdjęciach, nadaje się do wymiany - przewody należy obciąć na długości ok. 1 cm razem ze starym konektorem, potem trzeba zdjąć odpowiedni fragment izolacji z przewodu i prawidłowo zacisnąć nowy konektor.

zaciskanie konektorów.jpg

Inaczej możesz mieć kłopoty z tą instalacją.

Dotyczy to również konektorów zasilacza, a zwłaszcza lodówki i innych w podobnym stanie.

Masz racje Kristofer, zresztą jak zawsze :)

Wszystkie konektorki pójdą do wymiany, zakupiłem około 100 sztuk i zrobię z tym porządek.

Po zakupie cepki odkryłem mokrą podłogę, stare uszczelki przez które ciekła woda do cepki, problemy z instalacją 230v - brzęczenie w energobloku (może to jest powód starego, poluzowanego konektoru).

Walczę teraz z instalacją. :) 

 

Przewody, które prowadzą z lodówki do gniada cepki idą również do energobloku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, jarek8114 napisał:

Przewody, które prowadzą z lodówki do gniada cepki idą również do energobloku?

Nie wiem, które przewody masz na myśli, ale jeśli te zasilające lodówkę, to nie może tak być. Ten zasilacz nie da rady zasilić lodówki, a nawet w pewnych sytuacjach mógłby się uszkodzić, zwłaszcza jeśli ktoś gmerał w całej instalacji bez pojęcia. Poza tym, jaki byłby sens zasilania lodówki z 12 V zasilacza, skoro on pracuje tylko przy dostępie do ~230 V, a na ~230 V, lodówka ma grzałkę i możliwość pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, zdarzają się takie podpięcia.

Przykre odkrycie z zeszłego roku, lodówka została podpięta przez poprzedniego właściciela pod 12V z zasilacza (MIKO? 90W), razem ze wszystkim w cepie.

Lodówka niestety została przypadkowo włączona przez rodzinkę na 12V, "z nieznanych przyczyn" został wydojony aku do cna ("do dna dna", 6.8V pokazywał), to szczęśliwie skończyło się tylko na popalonym konektorze przy zasilaczu, a nie zgliszczach z przyczepy. Szczęście, że nie korzystamy z 230V.

W maju nici z wyjazdów, ale będzie jeszcze gruntowny przegląd i modyfikacje elektryki i zabezpieczeń. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Kristofer napisał:

Nie wiem, które przewody masz na myśli, ale jeśli te zasilające lodówkę, to nie może tak być. Ten zasilacz nie da rady zasilić lodówki, a nawet w pewnych sytuacjach mógłby się uszkodzić, zwłaszcza jeśli ktoś gmerał w całej instalacji bez pojęcia. Poza tym, jaki byłby sens zasilania lodówki z 12 V zasilacza, skoro on pracuje tylko przy dostępie do ~230 V, a na ~230 V, lodówka ma grzałkę i możliwość pracy.

Myślałem, że są gdzieś dodatkowo wpięte do instalacji 12v, ale widocznie nie :) 

Jutro koniecznie biorę się za montaż wtyczki 13 pin. Mam dwa przekaźniki, ale prawdopodobnie wykorzstam tylko jeden.

Chciałbym do tego celu wykorzystać poniższy schemat.

Możesz mi napisać w którym miejscu najlepiej zamocować przekaźnik? Nie wiem jeśli dobrze zrozumiałem, ale bezpiecznik ma być tuż przy samym akumulatorze tzn. przewody muszę pociągnąć przez całe auto aż do aku?

1688179316_instalacjacepki.thumb.jpg.a4fc3ed7494cd2e0b88c57424d8ae3f2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz czegoś nie rozumiem. Pisałeś w pierwszym poscie, że chcesz podłączyć akumulator. Zrozumiałem, że ma on być w przyczepie, więc na rysunku podałem Ci sposób podłączenia. Bezpiecznik oczywiście musi być jak najbliżej wyprowadzenia/klemy akumulatora, najlepiej tuż przy tym wyprowadzeniu - dobrze zrozumiałeś. Ja natomiast nie rozumiem, dlaczego przewody miałbyś prowadzić przez cały samochód, skoro akumulator ma być w przyczepie :hmm:  No, chyba że masz na myśli bezpiecznik i przewody instalacji po stronie samochodu ...

Przekaźnik montowany jest w samochodzie, a jego umiejscowienie zależy po części od tego, jak wygląda instalacja w Twoim samochodzie. Nie wiem, gdzie będzie Ci go najwygodniej umieścić. Przewody prowadzisz bezpośrednio do akumulatora, a jeśli masz go np. z przodu pod maską silnika, to tak - "ciągniesz" przewody przez cały samochód, pamiętając o tym, aby je dobrze ułożyć i zabezpieczyć przed przypadkowym przetarciem! Obydwa bezpieczniki widoczne na rysunku w części instalacji samochodu, muszą być tuż przy plusowej klemie! Pamiętaj też o odpowiednio dużym przekroju dla tych czterech przewodów - absolutne minimum, to 2,5 mm², chociaż dużo lepiej byłoby dać 4, a nawet 6 mm²

Oczywiście przy przewodach 2,5 mm² wszystko powinno działać, jednak napięcie na wejściu zasilania odbiorników będzie odpowiednio niższe (pomniejszone, o spadek napięcia na przewodach, który będzie tym mniejszy, im większy przekrój przewodów zastosujesz).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.04.2019 o 06:56, Kristofer napisał:

Teraz czegoś nie rozumiem. Pisałeś w pierwszym poscie, że chcesz podłączyć akumulator. Zrozumiałem, że ma on być w przyczepie, więc na rysunku podałem Ci sposób podłączenia. Bezpiecznik oczywiście musi być jak najbliżej wyprowadzenia/klemy akumulatora, najlepiej tuż przy tym wyprowadzeniu - dobrze zrozumiałeś. Ja natomiast nie rozumiem, dlaczego przewody miałbyś prowadzić przez cały samochód, skoro akumulator ma być w przyczepie :hmm:  No, chyba że masz na myśli bezpiecznik i przewody instalacji po stronie samochodu ...

Przekaźnik montowany jest w samochodzie, a jego umiejscowienie zależy po części od tego, jak wygląda instalacja w Twoim samochodzie. Nie wiem, gdzie będzie Ci go najwygodniej umieścić. Przewody prowadzisz bezpośrednio do akumulatora, a jeśli masz go np. z przodu pod maską silnika, to tak - "ciągniesz" przewody przez cały samochód, pamiętając o tym, aby je dobrze ułożyć i zabezpieczyć przed przypadkowym przetarciem! Obydwa bezpieczniki widoczne na rysunku w części instalacji samochodu, muszą być tuż przy plusowej klemie! Pamiętaj też o odpowiednio dużym przekroju dla tych czterech przewodów - absolutne minimum, to 2,5 mm², chociaż dużo lepiej byłoby dać 4, a nawet 6 mm²

Oczywiście przy przewodach 2,5 mm² wszystko powinno działać, jednak napięcie na wejściu zasilania odbiorników będzie odpowiednio niższe (pomniejszone, o spadek napięcia na przewodach, który będzie tym mniejszy, im większy przekrój przewodów zastosujesz).

Cześć Kristofer,

Przewody od zasilania lodówki (dwa pierwsze z lewej strony) też były wpięte do energobloku, po włączeniu zasilania z aku przyczepki lodówka również odpaliła na 12V :D.

Odnośnie Twojej odpowiedzi, myślałem instalacje samochodu.
Kupując gniazdo samochodowe 13 pin myślałem, że przewody pinu 10 i 11 będą podłączone do tego gniazda, nie były. Teraz wszystko dokładnie zrozmumiałem z Twojego opisu. Przewody pociągnę z aku do przekaźnika a później do gniazda pod pin 10 i 11.

Dzięki za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.