Skocz do zawartości
TURTL

Zaczep kulowy do holowania przyczepy AKS 1300

Rekomendowane odpowiedzi

TURTL

Witam Wszystkich.

Od niedawna jestem posiadaczem Hobby 455 - jeszcze nie zarejstrowałem.

Mam pytania odnośnie samego stabilizatora jazdy.

OPIS SYTUACJI - mam zaczep zdjęty z dyszla, zakładam go na hak, dokręcam likwidację luzu i przekładam dźwignię w prawidłowe położenie, moje pytania to:

 

- czy pokrętło od likwidacji luzu na okładzinach ma jakieś sprzęgło, idzie opornie i przeskakuje na grzechotce, - zaczepem mogę ruszać w tym momencie bez znacznych oporów,

czy to pokrętło można obrócic w drugą stronę powodując luzowanie - u mnie nie idzie

 

- przekładam dźwignię w prawidłowe położenie (idzie lekko, dzicko 3 letnie ją przełoży) zaczepem nadal ruszam bez większych oporów

 

To moja druga przyczepa, wcześniej miałem N 126, oczewiście bez stabilizatora i nie mam pojęcia jak to ma działać, myślałem że mając na haku sam zaczep nie będę w stanie nim ruszyć. Wszystkie wskaźniki informują mnie zielonym kolorem, z tym że skaźnik zużycia zaczepu jest pół na pół czerwony z zielonym, niby wedle instrukcji AL-KO dobrze ale spotkałem się na forum ze zdjęciem gdzie jako prawidłowe pokazano że kolor zielony jest widoczny tylko odrobinę.

 

Proszę o podpowiedź jak to ma działać i jak mają wyglądać te wskaźniki, tak z praktyki a nie i instrukcji.

Dziękuję i pozdrawiam wszystkich TURTL :look:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mymlon

TURTL, witam na forum.

AKS 1300 po prawidłowym zaczepieniu bardzo trudno ruszyć. Okładziny dociskają z siłą 1500kg. Proces zaczepienia wygląda tak:

-wkładamy zaczep na hak zamyka się dźwignia

-kręcimy pokrętłem w prawo aż przeskoczy grzechotka

-zamykamy dźwignie stabilizatora

Wyczepianie:

-otwieramy dźwignie stabilizatora

-odkręcamy pokrętło w lewo do oporu

-otwieramy zaczep

 

Przyczyną braku trzymania zaczepu mogą być:

-zużyta kula na haku minimalna średnica 49mm

-zaolejony hak - zaczep pracuje na sucho zaolejone okładziny trzeba wymienić

-zużyte okładziny

-przekręcone pokrętło(zbyt duża siła użyta do odkręcenia) producent zaleca wizytę w serwisie lub samemu próbować wybić jedną okładzinę.

 

 

t_aks_kontrola_129.jpg

 

t_aks1300_363.jpg

 

zobacz też tu http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=2636

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TURTL

Dzięki za radę.

Powalczę z hakiem, jest nowy, ma powłokę lakierniczą a na dodatek ciągałem przyczepkę towarową ze zwykłym zaczepem smarując hak a później nie wytarłem go. Wszystkie znaki na zaczepie mówią że wszystko jest ok, okładziny mają wgłębienia - powalczę jeszcze.

Jeszcze raz dzięki za radę....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
szary11
ma powłokę lakierniczą

 

Jak masz powłokę to musisz ją zeskrobać. Podobno farba będzie łuszczyć i zapychać okładziny stabilizatora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TURTL

Mam jeszcze jedno pytanie: czy nowe okładziny cierne są płaskie od strony kuli haka czy wklęsłe tzn. lekko dopasowane do kształtu kuli?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Andy

Około 3/4 swojej średnicy wewnątrz są wklęsłe

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tomekk

Witam !

 

Dzięki za radę.

Powalczę z hakiem, jest nowy, ma powłokę lakierniczą a na dodatek ciągałem przyczepkę towarową ze zwykłym zaczepem smarując hak a później nie wytarłem go. Wszystkie znaki na zaczepie mówią że wszystko jest ok, okładziny mają wgłębienia - powalczę jeszcze.

Jeszcze raz dzięki za radę....

 

Czy to oznacza, że zakładając hak ze stabilizatorem miałeś na haku smar ? Jeśli tak to niedobrze. Nie wiem, czy umycie okładzin ciernych będzie skutecznie, czy też trzeba będzie je wymienić.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TURTL

Mycie spirytusem pomogło z pewnością. Głównym powodem złej pracy było żadkie używanie tegoż zaczepu w ostatnim czasie, zastygł smar na gwincie pokrętła redukującym luz okładzin, zdjąłem zabezpieczenie z okładziny i na "siłę" odkręciłem owo pokrętło, następnie założyłem okładzinę i zabezpieczenie - teraz wszystko gra - jest OK !! DZIĘKI WSZYSTKIM ZA RADY !!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Szymon1

Mam pytanie techniczne - do osob, ktorzy wymieniali juz okladziny cierne.

 

Czy na okladzinach powinny byc osadzone jakies podkladki? Zdziwilem sie, bo z jednej starej okladziny wypadly 3 podkladki, na drugiej nie bylo zadnej - wiec zastanawiam sie, czy na drugiej tez nie powinno byc podkladek?

 

Z gory dzieki!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
r.korzyb

te podkładki to są łożyska, w środku pomiędzy podkładkami powinno być łożysko igiełkowe,

powoduje ono swobodny ruch w górę i w dół dyszla przy zaciśniętej kuli haka,

przy braku łożyska i podkładek żadne zabiegi nie dadzą skutku, po prostu ktoś to łożysko

wyjął a kosztuje 42 PLN. miałem podobną sytuację, zastąpiłem łożysko trzema podkładkami

ale w czasie jazdy słychać było zgrzyty i łożyskomusiałem kupić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TURTL

Witam ponownie.

Zaczep już opanowałem, działa perfekcyjnie, jes sprawny w 100%.

Jak już wspomniałem mam Hobby 455 i jest to karawan z 83 roku czyli weteranka ma 25 latek.

Proszę o podpowiedź lub zdjęcie jak to wygląda w innych HOBBY.

O co chodzi? Mianowicie o przewód z okapu do kominka wyprowadzonego na zewnątrz, nie mam żadnego przewodu, w szafce widać tylko wentylator wyciągowy i u góry tuleje kominka dachowego, JAK TO WYGLĄDA POMIĘDZY TYMI DWOMA ELEMENTAMI.

Może ktoś ma namiar na części "z odzysku" - poproszę o namiar.

 

Pozdrawiam Wszystkich Turtl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafal_K
te podkładki to są łożyska, w środku pomiędzy podkładkami powinno być łożysko igiełkowe,

powoduje ono swobodny ruch w górę i w dół dyszla przy zaciśniętej kuli haka,

przy braku łożyska i podkładek żadne zabiegi nie dadzą skutku, po prostu ktoś to łożysko

wyjął a kosztuje 42 PLN. miałem podobną sytuację, zastąpiłem łożysko trzema podkładkami

ale w czasie jazdy słychać było zgrzyty i łożyskomusiałem kupić

 

Witam,

Przeczytałem twój post i wreszcie znalazłem odpowiedź na moje problemy z okładzinami.

Jeśli możesz to gdzie kupiłeś takie łożysko i powiedz czy mają być na obydwóch okładzinach. U mnie było tylko na jednej a na drugiej był brak i jest za duży luz stąd domniemywam, że też powinno być.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wotar

Mała uwaga dla wszystkich użytkowników AKS 1300:

Przy odczepianiu przyczepy nie odkręcajcie pokrętła do oporu; lepiej zostawić w pozycji pół obrotu przed oporem. Bo może dojść do sytuacji, w której tłoczek okładziny ciernej zablokuje się (kurz, wilgoć itp.), a moment obrotowy grzechotki pokrętła będzie zbyt mały, żeby odblokować tłoczek.

A wtedy pozostaje :bukiet: , gumowy młotek i WD40 :slina:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
syncrog

Witam,

jestem nowy na forum, ale dość bacznie przyglądam się niektórym tematom, a to za sprawą nowego nabytku czyli przyczepy Knaus Eiffeland 440 z właśnie takim zaczepem o którym mowa w temacie.

Ja mam pytanie czy można gdzieś dokupić sprzęgiełko(czerwoną pokrętkę) do AKS1300, bo niestety moja się rozpadła. Z góry dziękuję za pomoc

post-97025-imported-09a73e22-985a-42ed-bd41-e8e325112a70_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rafal_K
Witam,

jestem nowy na forum, ale dość bacznie przyglądam się niektórym tematom, a to za sprawą nowego nabytku czyli przyczepy Knaus Eiffeland 440 z właśnie takim zaczepem o którym mowa w temacie.

Ja mam pytanie czy można gdzieś dokupić sprzęgiełko(czerwoną pokrętkę) do AKS1300, bo niestety moja się rozpadła. Z góry dziękuję za pomoc

 

wszystkie wymienne elementy kupisz u przedstawicieli firmy AL-KO. proponował bym zadzwonić do AL-KO http://www.alko.pl/fahrzeugtechnik/caravan/entwicklungen/aks.html

i ustalić nr katalogowy tego elementu i dopiero wtedy dzwonić do przedstawiciela. Oni czasem nie do końca wiedzą czym handlują ( tak było w moim przypadku - przedstawiciel nie wiedział że w tym zaczepie jest coś takiego jak łożysko igiełkowe na okładzinach ściernych.)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×