Skocz do zawartości

wtyk 13 pin, ale jaki


Michalc3

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli zrobisz to w ten sposób, to pozbawiasz się zasilania przyczepy z samochodu w czasie jazdy. Wystarczy jeden przekaźnik z poprzedniego schematu (minusa nie musisz odcinać) i masz podczas jazdy zasilanie z inst. samochodu (akumulator przyczepy nie jest eksploatowany nawet podczas dłuższego postoju na parkingu).  Może w ten sposób:

1762863643_przerbka.thumb.jpg.b8975a64c5f1567fcff38c1224545d44.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 140
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dziękuje Kristofer!

20 godzin temu, Kristofer napisał:

Może w ten sposób

Dobrze rozumiem że w tym układzie, przy zasilaniu z akumulatora lodówka nie jest zasilana gdyż plus po przekaźniku jest tylko załączany na energoblok? Chce aby tak było właśnie aby lodówka nie była zasilana z aku nigdy bo go szybko wykończy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym rysunku zrobiłem podłączenia w taki sposób, aby wszystko działało tak, jak chciałeś, czyli:

lodówka jest zasilana tylko wtedy, gdy podłączysz przyczepę do samochodu, przy czym dodatkowo wszystkie odbiorniki 12 V przyczepy, również działają w tym czasie przy zasilaniu z instalacji auta, a nie accu przyczepy. Wyjęcie wtyku przyczepy z gniazda haka, natychmiast odłącza od zasilania lodówkę i jednocześnie powoduje podłączenie wszystkich odbiorników 12 V przyczepy (bez lodówki) na zasilanie z zabudowanego w niej akumulatora. Gdybyś podłączył w którymś momencie przyczepę do zewn. sieci ~230 V, to z kolei przestawi się wszystko automatycznie na zasilanie z zasilacza, a akumulator przyczepy zostanie na ten czas odłączony. Jeśli będzie on miał na stale podłączoną do swoich wyprowadzeń odpowiednią ładowarkę procesorową, to będzie w tym czasie również doładowywany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat z ta ładowarka nie jest zbyt odpowiednia do połączenia na stałe z akumulatorem.

http://forum.karawaning.pl/topic/25147-automatyczne-ładowarki-akumulatorów-o-które-najczęściej-pytamy/

Zastanów się nad inną :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym rysunku zrobiłem podłączenia w taki sposób, aby wszystko działało tak, jak chciałeś, czyli:
lodówka jest zasilana tylko wtedy, gdy podłączysz przyczepę do samochodu, przy czym dodatkowo wszystkie odbiorniki 12 V przyczepy, również działają w tym czasie przy zasilaniu z instalacji auta, a nie accu przyczepy. Wyjęcie wtyku przyczepy z gniazda haka, natychmiast odłącza od zasilania lodówkę i jednocześnie powoduje podłączenie wszystkich odbiorników 12 V przyczepy (bez lodówki) na zasilanie z zabudowanego w niej akumulatora. Gdybyś podłączył w którymś momencie przyczepę do zewn. sieci ~230 V, to z kolei przestawi się wszystko automatycznie na zasilanie z zasilacza, a akumulator przyczepy zostanie na ten czas odłączony. Jeśli będzie on miał na stale podłączoną do swoich wyprowadzeń odpowiednią ładowarkę procesorową, to będzie w tym czasie również doładowywany.


Witam wszystkich.
@Kristofer możesz wytłumaczyć różnice między schematem z postu #96 z dwoma przekaźnikami w porównaniu ze schematem z jednym przekaźnikiem?

Ciekaw jestem dlaczego w jednym schemacie odłączamy +12 oraz masę z auta, a w drugim masa może pozostać wspólna podłączona do auta przy pracy obwodu zasilania z akumulatora?

Mam podobna symulacje w swoim BMW (2015), oryginalny hak nie ma podłączonych pinów 10, 11, 12. A zasilanie pinu 9 (stałe 12V z akumulatora samochodu) po wyłączeniu zapłonu lub zamknięciu auta zostaje po ok 5 minutach odłączane na gnieździe haka.

Z góry dzięki za wytłumaczenie.

Życzę udanych wyjazdów :-)


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!
W zasadzie, poza tym, co sam napisałeś, jakiejś kolosalnej różnicy nie ma. Na ogół bierze się to wszystko stąd, że różne osoby wklejają do tematu różne rysunki, z różnych tematów, które czasem były robione pod konkretne czyjeś potrzeby. Generalnie w większości przypadków możemy oczywiście przerywać obwód jedynie na "plusie". Z drugiej strony, jednoczesne przerywanie obwodu na każdym z biegunów zasilania nie jest błędem, a w pewnych przypadkach może nas zabezpieczyć przed niespodziankami. Biorąc za przykład rysunki podłączeń, o które pytasz, można sobie wyobrazić np. usterkę przekaźnika przełączającego zasilanie między instalacją samochodu, a akumulatorem zamontowanym w przyczepie. Załóżmy, że usterka polega na "sklejeniu" zestyków tego przekaźnika, kiedy były one w pozycji podającej zasilanie dla odbiorników z akumulatora przyczepy. Podłączamy wtyk przyczepy do gniazda samochodu, a mimo to przekaźnik dalej podaje zasilanie z przyczepowego akumulatora. Powiedzmy, że mamy przed sobą bardzo długą trasę (kilkaset kilometrów), a na niej co najmniej kilka postojów, na których bez obaw korzystamy z różnych odbiorników, bo przecież akumulator samochodu w krótkim czasie zostanie doładowany. Na każdym postoju jesteśmy przekonani, że pracujemy wyłącznie na accu samochodu, a akumulator przyczepy wciąż będzie w pełni naładowany, gdy dojedziemy już do celu. Załóżmy też, że akurat jedziemy "na dziko", że instalacji PV nie mamy lub jest beznadziejna pogoda, więc jesteśmy pozbawieni możliwości doładowania akumulatora przyczepy. Przyjeżdżamy wreszcie na miejsce, a za dzień czy dwa zaskoczenie - spostrzegamy, że nasz akumulator jest bliski wyładowania. :o
Taka sytuacja jest możliwa w przypadku zastosowania jednego przekaźnika, a usterka może polegać nie tylko na sklejeniu zestyków przekaźnika, ale objawi się również przy spaleniu cewki lub przerwie w obwodzie jej zasilania, choćby ułamany przewód. Jak wiadomo, wszystko co podlega drganiom podczas jazdy, posiada wielokrotnie większą podatność na usterki, niż coś, co pracuje stacjonarnie, a sklejenie zestyków przekaźnika, wbrew pozorom nie jest wcale rzadkością.
Gdyby w układzie zostały zastosowane jednak dwa przekaźniki, to dla w/w przykładu nie bylibyśmy usterką zaskoczeni, ponieważ akumulator przyczepy zostałby mimo wszystko drugim przekaźnikiem odłączony, a my już na pierwszym postoju dowiedzielibyśmy się o usterce tego obwodu - nie działały by odbiorniki w przyczepie, pomimo jej połączenia z samochodem.
To oczywiście tylko hipotetyczna sytuacja, ale jednak możliwa, a wszystkich przewidzieć nie sposób, ponieważ jest ich tyle, ilu użytkowników przyczep pomnożonych przez warianty rozwiązań instalacji, które u siebie zastosowali.
Co do Twojej instalacji, to zupełnie nie mam pojęcia, dlaczego tak jest, jak opisujesz, tym bardziej że samochód jest ze świeżej produkcji. W moim tej samej marki, było identycznie (hak również fabryczny). Gniazdem u Ciebie powinien zarządzać "moduł haka". Dla mnie taka sytuacja jest nie do przyjęcia, ponieważ "stały plus", to stały plus, a nie odłączany po kilku minutach postoju, chyba że taki stan rzeczy Ci odpowiada. Może to tylko kwestia przeprogramowania :hmm:  O ile nad tą sprawą można się zastanawiać, to już nie potrafię wytłumaczyć fizycznego braku pinu 10 / 11, ponieważ w takim przypadku nawet programowanie nie pomoże. Jedynie brak pin 12 nie jest niczym nadzwyczajnym - nie zawsze występuje. Jest to pin do dowolnego wykorzystania, a zwykle bywał przeznaczany do tzw. identyfikacji podłączenia przyczepy. Chodziło najczęściej o wyłączenie tylnego światła przeciwmgielnego, PDC itd. Zamiast pin 12, stosowano też w gniazdach microswitch, spełniający tą samą rolę. Obecnie wiele  samochodów, zwłaszcza klasy premium, identyfikuje przyczepę przy pomocy szyny CAN i sygnałów dostępnych z modułu haka, więc tym bardziej pin 12 może pozostawać niepodłączony. Rozwiązania można wymyślać różne, ale zawsze najlepiej dostosować je do własnych wymagań, a te każdy z nas ma inne. Zależy jak wygląda instalacja w Twojej przyczepie i czego od tej instalacji oczekujesz (jak, kiedy i z jakich odbiorników zamierzasz korzystać). O tym nie wspominałeś, dlatego nie wiem, czy to, co napisałem, cokolwiek Ci pomogło.  W tych tematach (m.in.) znajdziesz garść informacji o wtykach, gniazdach i spełnianych przez nie funkcjach:

http://forum.karawaning.pl/topic/23438-wymiana-gniazda-13-pin/?p=532166

http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/?p=372050

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Kraska napisał:

@Kristofer możesz wytłumaczyć różnice między schematem z postu #96 z dwoma przekaźnikami w porównaniu ze schematem z jednym przekaźnikiem?

Czy na ekranie swojego komputera widzisz numerację postów w danym temacie, który przeglądasz?

Pytam, ponieważ ja tej numeracji nie widzę :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na ekranie swojego komputera widzisz numerację postów w danym temacie, który przeglądasz?
Pytam, ponieważ ja tej numeracji nie widzę :hmm:


Przeglądam forum na urządzeniach przenośnych za pomocą programu Tapatalk i w nim w górnym rogu mam informację nr. Posta.

Nie wiem jak jest przeglądając forum poprzez PC.
315dedb9c8c9a5730df74ac263260ddf.png


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!
W zasadzie, poza tym, co sam napisałeś, jakiejś kolosalnej różnicy nie ma. Na ogół bierze się to wszystko stąd, że różne osoby wklejają do tematu różne rysunki, z różnych tematów, które czasem były robione pod konkretne czyjeś potrzeby. Generalnie w większości przypadków możemy oczywiście przerywać obwód jedynie na "plusie". Z drugiej strony, jednoczesne przerywanie obwodu na każdym z biegunów zasilania nie jest błędem, a w pewnych przypadkach może nas zabezpieczyć przed niespodziankami. Biorąc za przykład rysunki podłączeń, o które pytasz, można sobie wyobrazić np. usterkę przekaźnika przełączającego zasilanie między instalacją samochodu, a akumulatorem zamontowanym w przyczepie. Załóżmy, że usterka polega na "sklejeniu" zestyków tego przekaźnika, kiedy były one w pozycji podającej zasilanie dla odbiorników z akumulatora przyczepy. Podłączamy wtyk przyczepy do gniazda samochodu, a mimo to przekaźnik dalej podaje zasilanie z przyczepowego akumulatora. Powiedzmy, że mamy przed sobą bardzo długą trasę (kilkaset kilometrów), a na niej co najmniej kilka postojów, na których bez obaw korzystamy z różnych odbiorników, bo przecież akumulator samochodu w krótkim czasie zostanie doładowany. Na każdym postoju jesteśmy przekonani, że pracujemy wyłącznie na accu samochodu, a akumulator przyczepy wciąż będzie w pełni naładowany, gdy dojedziemy już do celu. Załóżmy też, że akurat jedziemy "na dziko", że instalacji PV nie mamy lub jest beznadziejna pogoda, więc jesteśmy pozbawieni możliwości doładowania akumulatora przyczepy. Przyjeżdżamy wreszcie na miejsce, a za dzień czy dwa zaskoczenie - spostrzegamy, że nasz akumulator jest bliski wyładowania.
Taka sytuacja jest możliwa w przypadku zastosowania jednego przekaźnika, a usterka może polegać nie tylko na sklejeniu zestyków przekaźnika, ale objawi się również przy spaleniu cewki lub przerwie w obwodzie jej zasilania, choćby ułamany przewód. Jak wiadomo, wszystko co podlega drganiom podczas jazdy, posiada wielokrotnie większą podatność na usterki, niż coś, co pracuje stacjonarnie, a sklejenie zestyków przekaźnika, wbrew pozorom nie jest wcale rzadkością.
Gdyby w układzie zostały zastosowane jednak dwa przekaźniki, to dla w/w przykładu nie bylibyśmy usterką zaskoczeni, ponieważ akumulator przyczepy zostałby mimo wszystko drugim przekaźnikiem odłączony, a my już na pierwszym postoju dowiedzielibyśmy się o usterce tego obwodu - nie działały by odbiorniki w przyczepie, pomimo jej połączenia z samochodem.
To oczywiście tylko hipotetyczna sytuacja, ale jednak możliwa, a wszystkich przewidzieć nie sposób, ponieważ jest ich tyle, ilu użytkowników przyczep pomnożonych przez warianty rozwiązań instalacji, które u siebie zastosowali.
Co do Twojej instalacji, to zupełnie nie mam pojęcia, dlaczego tak jest, jak opisujesz, tym bardziej że samochód jest ze świeżej produkcji. W moim tej samej marki, było identycznie (hak również fabryczny). Gniazdem u Ciebie powinien zarządzać "moduł haka". Dla mnie taka sytuacja jest nie do przyjęcia, ponieważ "stały plus", to stały plus, a nie odłączany po kilku minutach postoju, chyba że taki stan rzeczy Ci odpowiada. Może to tylko kwestia przeprogramowania :hmm:  O ile nad tą sprawą można się zastanawiać, to już nie potrafię wytłumaczyć fizycznego braku pinu 10 / 11, ponieważ w takim przypadku nawet programowanie nie pomoże. Jedynie brak pin 12 nie jest niczym nadzwyczajnym - nie zawsze występuje. Jest to pin do dowolnego wykorzystania, a zwykle bywał przeznaczany do tzw. identyfikacji podłączenia przyczepy. Chodziło najczęściej o wyłączenie tylnego światła przeciwmgielnego, PDC itd. Zamiast pin 12, stosowano też w gniazdach microswitch, spełniający tą samą rolę. Obecnie wiele  samochodów, zwłaszcza klasy premium, identyfikuje przyczepę przy pomocy szyny CAN i sygnałów dostępnych z modułu haka, więc tym bardziej pin 12 może pozostawać nie podłączony. Rozwiązania można wymyślać różne, ale zawsze najlepiej dostosować je do własnych wymagań, a te każdy z nas ma inne. Zależy jak wygląda instalacja w Twojej przyczepie i czego od tej instalacji oczekujesz (jak, kiedy i z jakich odbiorników zamierzasz korzystać). O tym nie wspominałeś, dlatego nie wiem, czy to, co napisałem, cokolwiek Ci pomogło.  W tych tematach (m.in.) znajdziesz garść informacji o wtykach, gniazdach i spełnianych przez nie funkcjach:
http://forum.karawaning.pl/topic/23438-wymiana-gniazda-13-pin/?p=532166
http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/?p=372050
 


Dzięki za wytłumaczenie.

Czyli umieszczenie dwóch przekaźników zwiększa nam bezpieczeństwo, co jest w podróży wskazane :-).

Co do brakujących pinów 10/11/12 w gnieździe:
Jutro podjadę do BMW i się spytam osobiście. Dzwoniłem do nich w tamtym tygodniu i odpowiedzieli że w dokumentacji - planach BMW nie umieszcza tych pinów. Spotkali się z taką już sytuacją przy innych autach/modelach, a nawet dwóm klientom domontowywali pin 10 i 11, ale we własnym zakresie. Oficjalnie ponoć nie ma upgradu do kupienia w BMW. Sprawdzę tą informację jutro w innym ASO BMW.
Jak zacząłem szukać w necie informacji o braku tych pinów to znalazłem info o podobnym problemie użytkowników w nowych samochodach Skoda oraz Ford.
U mnie napewno hakiem steruje CAN, podejrzewam że w Skodzie i Fordzie nowym również. Zastanawiam się czy czasem standard 13-PIN w nowych samochodach i przyczepach nie ulega modyfikacji. Czyli przyczepa zostaje również wyposażona w mądrzejszy układ komunikująca się z samochodowym CAN i wywalili pin 10/11/12.

Wracając do mojej aktualnej sytuacji auto / przyczepa:
Przyczepa to LMC 2003 i instalacja prosta. Kilka odbiorników 12V ( oświetlenie, pompka wody, spłuczka, dmuchawa Truma i lodówka) oraz zewnętrzne 230V z przetwornicą na 12V ( jak wyczytałem na forum to elektroblock ). Brak zainstalowanego akumulatora.

Obecnie brakuje mi zasilania lodówki podczas jazdy na 12V (brak PINu 10/11)
Denerwuje mnie wyłączanie się podczas postoju nawet na MOPie zasilania 12V z auta przy postoju po około 5 min. Muszę pilotem od auta otworzyć i zamknąć samochód by włączyło się 12V z PINu 9 w przyczepie.

Koncepcje mam taką:
Podłączenie dodatkowego niezależnego 12V w przyczepie by można spokojnie podczas postoju skorzystać z toalety i mieć oświetlenie 12V (zamieniam żarówki na LED).
Dołożenie ładowarki 230V Bosch C3 do akumulatora AGM 80Ah Varta Professional Dual Purpose. Ładowanie tylko podczas postoju z 230V ( oba elementy już mam, z tego co wyczytałem na forum to ładowarka powinna być ok i posiada pamięć stanu ustawień - programu ładowania po przerwie napięcia 230V)

Lodówka 12V podczas jazdy:
Tutaj mam pytanie czy takie rozwiązanie będzie OK i czy niema jakiegoś ryzyka:
Ponieważ nie posiadam PINu 10/11 to chcę zrobić zworkę poprzez mechaniczny przełącznik w przyczepie pinów 9+10 oraz 11+13 tak by lodówka 12V działała w czasie jazdy. Z tego co się zorientowałem oba kable to 2,5 mm2 z zabezpieczeniem 15 lub 20 A. W czasie jazdy nie będą używane żadne inne odbiorniki 12 V ciągle typu oświetlenie, pompka, spłuczka (przynajmniej takie jest założenie by pilnować oświetlenia :-) )
Przy podłączeniu z moim samochodem nie mam ryzyka rozładowania akumulatora w aucie gdyż on sam odłącza napięcie +12 na pinie 9 po zgaszeniu auta po ok 5 min. Czyli lodówka się wyłączy.
Zastanawiam się czy podłączenie PINu 10 pod pin 9 w długich trasach może mieć jakiś negatywny wpływ/ryzyko na instalację elektryczną auto/przyczepa?

Z tego co wyczytałem na forum oraz z twoich schematów to rozbudowę instalacji chcę oprzeć na twoim schemacie z dwoma przekaźnikami. Czy to rozwiązanie będzie OK ? Przynajmniej mnie się tak wydaje :-)

Jeszcze raz dzięki za pomoc.






Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Kraska napisał:

Jak zacząłem szukać w necie informacji o braku tych pinów to znalazłem info o podobnym problemie użytkowników w nowych samochodach Skoda oraz Ford.
U mnie napewno hakiem steruje CAN, podejrzewam że w Skodzie i Fordzie nowym również. Zastanawiam się czy czasem standard 13-PIN w nowych samochodach i przyczepach nie ulega modyfikacji. Czyli przyczepa zostaje również wyposażona w mądrzejszy układ komunikująca się z samochodowym CAN i wywalili pin 10/11/12.

Ja mam właśnie Skode Superb (2015rok) fabryczny hak i taka samą sytuację - brak w gnieździe pinu 10,11,12. Z tym że nie przyjrzałem się czy stały plus na pin9 jest wyłączany po jakimś czasie - sprawdze to z ciekawości.

Generalnie to masz identyczną sytuację i potrzeby jak ja - zasilanie świateł, spłuczki itp na 12V podczas krótkich postojów (MOPy itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam właśnie Skode Superb (2015rok) fabryczny hak i taka samą sytuację - brak w gnieździe pinu 10,11,12. Z tym że nie przyjrzałem się czy stały plus na pin9 jest wyłączany po jakimś czasie - sprawdze to z ciekawości.
Generalnie to masz identyczną sytuację i potrzeby jak ja - zasilanie świateł, spłuczki itp na 12V podczas krótkich postojów (MOPy itp.)
U mnie zarówno w skodzie jak i w vw stały plus w fabrycznych hakach nie był włączany po jakimś czasie ( tzn jak spaliśmy "na haku" to rano zawsze był prąd w budzie, dłużej nie sprawdzałem)

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Suzu4x4 napisał:

U mnie zarówno w skodzie jak i w vw stały plus w fabrycznych hakach nie był włączany po jakimś czasie ( tzn jak spaliśmy "na haku" to rano zawsze był prąd w budzie, dłużej nie sprawdzałem)

A jak masz teraz w nowym Pasku? Masz Pin 10 i 11 tj plus po zapłonie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj podłączałem w przyczepie akumulator oraz robiłem połączenie między pinem 9 i 10. Sprawdzałem kilkukrotnie czas po jakim auto odcina napięcie na pin 9. W większości napięcie po zamknięciu auta było odłączane po 3 min., kilka razy wyłączył po 5 min, a dwa razy zdarzyło się że rozłączenie nastąpiło po 13 min. Nie mam pojęcia od czego uzależniony jest czas rozłączenia napięcia.

Ważne że zawsze odcina.

 

Ogólnie skorzystałem ze schematu dwuprzekaźnikowego ( akumulator w przyczepie + ładowarka 230V Bosch C3).

W przyczepie pin 9 i 10 połączone z bezpiecznikiem na połączeniu. Działa lodówka 12V z samochodu.

 

Przełączanie pomiędzy źródłami ( Aku 12V przyczepa - 12V auto - 230V - ładowarka 230V)działa wiec wyglada na poprawny upgrade przyczepy.

[mention=8228]Kristofer[/mention] wielkie dzięki za schemat, jestem ci winien piwko :-)

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak masz teraz w nowym Pasku? Masz Pin 10 i 11 tj plus po zapłonie?
Tak, tak samo miałem w skodzie, lodówka działa tylko po zapłonie a reszta działa cały czas, nic nie zanika po czasie + fabryczny alarm w aucie jak zazbroisz z podpiętą przyczepa i odłączysz przyczepę bez rozzbrojenia alarmu to zacznie wyć

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.