Skocz do zawartości

Solar dla początkującego


Pawlusiak

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Ja wlacze się do tematu z takim zapytaniem? W conrad halle znalazłem takie oto moduły solarne, link poniżej:

http://www.conrad.de/ce/de/product/110383/Polykristallines-Solarmodul-10-Wp-176-V-CE/?ref=category&rt=category&rb=1

Tych modułow solarnych jest mnóstwo wszystko zalezne od mocy ale są tez takie po 36,90 z zakończeniami do zacisków akumulatora i reklamowane jako panel solarny z prostownikiem i ja oglądałem ten panel w okolo i nie bardzo kapuje jak on funkcjonuje? Był reklamowany pod kontekstem własnie przyczep kempingowych. 

Interesuje mnie jak funkcjonuje? ladegarete w takim panelu solarnym. Co ze spadkiem napiecia? Reklamują ze 100Ah akumulator bez problemu z jednego modułu ładuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 156
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

... są tez takie po 36,90 z zakończeniami do zacisków akumulatora i reklamowane jako panel solarny z prostownikiem i ja oglądałem ten panel w okolo i nie bardzo kapuje jak on funkcjonuje? Był reklamowany pod kontekstem własnie przyczep kempingowych. 

Interesuje mnie jak funkcjonuje? ladegarete w takim panelu solarnym. Co ze spadkiem napiecia? Reklamują ze 100Ah akumulator bez problemu z jednego modułu ładuje?

 

Witam !

Konkretny link poproszę :skromny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer chodzi mi konkretnie o Tracer 1210 RN 12/24V 10A MPPT,   natomiast z tym  " podkładem " chodzi dokładnie o Sika Primer-210 a zapytałem bo w instrukcjii Sikaflexu 252 pisze -przyczepność uszczelniacza może być poprawiona poprzez zastosowanie Sika Cleaner 205 i ewentualnie właściwego podkładu Sika Primier i ze względu na użycie słowa -ewentualnie-przez producenta zastanawiałem się czy jest on konieczny czy tylko zalecany  pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Konkretny link poproszę :skromny:

Docelowo nie znalazłem bo to bożonarodzeniowa oferta. Musze zrobic zdjecie ze sklepu z danymi tech. modułu solarnego.

Wyglada to dokladnie tak samo jak wysłałem wczesniej tylko z kablami jak ponizej:

http://www.fluid-online.de/epics/pat_akkulader_550062_gross_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

witam ponownie , Kristofer dzięki za odpowiedż również tą prywatną o sikafleksie. powoli wykonałem schemat instalacji do podłączenia solara zgodnie z twoim schematem tym najbardzej optymalnym. zrobiłem to w domowych warunkach tzn wymontowałem z przyczepki zasilacz w miejsce odbiorników 12 V przyczepki podłączyłem żaróweczkę a do przewodów doprowadzających napięcie z kontrolera ładowania podłączyłem mały podtrzymujący akumulatorek. zastosowałem przekażniki samochodowe z rezystorem równoległym do uzwojenia cewki i tu pojawił się mały problem po włączeniu zasilacza układ nie zadziałał natomiast przysmażył się rezystorek w przekażniku na schemacie oznaczonym jako P1, usunąłem więc ten rezystorek i ponownie włączyłem zasilacz ,teraz system zadziałał,  słychać jak włączają się przekażniki i lampka po chwili zapala się a po wyłączeniu zasilacza po chwilowej przerwie przekażniki przełączają napięcie na to z akumulatorka imitującego kontroler a po włączeniu zasilacza ponownie przełączają się na pobór napięcia z zasilacza , wszystko działa i nic się nie dymi , napisz czy tak to może zostać bo chyba ten rezystorek w kostce przekażnika nie jest niezbędny czy się jednak mylę/ zanim zainstaluję to w przyczepce/ pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Przypomnij mi, o jakim schemacie piszesz. Rysowałem ich tyle, że nie pamiętam.
Zrób też fotkę tego, co zrobiłeś lub chociaż przypomnij mi jeszcze, jaki masz zasilacz.

Przekaźniki (jeśli są dwa), to najlepiej identyczne.
Dla omawianego zastosowania, powinieneś użyć takich, które nie mają nic, poza cewką i diodą, ewentualnie tylko sama cewka (diodę można dołożyć, a w wielu przypadkach nawet pominąć).

W ogóle, przekaźniki samochodowe i ich wykonania, to temat rzeka. Jeśli wymienia się je w samochodzie, to należy stosować identyczne lub o identycznych parametrach i wykonaniu !
Stosując takie przekaźniki w innych układach, dobiera się je w/g potrzeb. Generalnie mogą być wewnątrz obudowy różne elementy elektroniczne, czasami nawet dosyć złożone. Często spotyka się jedynie warystory, rezystory lub diody z dowolną kombinacją podłączeń i polaryzacji.
Zastosowanie tych elementów wymuszają różne rozwiązania układów sterujących owymi przekaźnikami. Elementy mają różne zadania, np. zabezpieczenie układów sterujących (elektroniki komputerów) przed indukującym się w cewce napięciem w czasie jej załączania/wyłączania (dioda). Podobne działanie, ale o innej charakterystyce będzie miał zastosowany warystor. Rezystory stosuje się trochę w innym celu i przekaźniki w nie wyposażone nie mogą być dowolnie stosowane w każdym układzie, bo skutek może być taki, jak u Ciebie. Najczęściej tego typu przekaźniki stosuje się w układach, które muszą analizować pracę/działanie załączanych urządzeń (mają dostać 100% pewną informację o załączeniu układu wykonawczego) np. informacja dla komputera o przepalonych żarówkach, otwartych drzwiach itd. To tylko przykłady, bo rozwiązań jest tyle, ile modeli samochodów. Innym zastosowaniem, kiedy montuje się rezystory (ich wartości są różne w zależności od potrzeb producenta samochodu) jest potrzeba opóźnienia zadziałania (puszczenia) kotwicy przekaźnika. Bywa, że po zdjęciu obudowy przekaźnika nie widać elementu dodatkowego (umieszczony pod cewką lub napylony w postaci "ścieżki"). Konstrukcje są różne, a producentów wielu, dlatego zawsze należy patrzeć na oznaczenia i symbole naniesione na obudowie danego przekaźnika. Zawsze dodatkowy element jest tam narysowany, jeśli występuje.

 

post-8228-0-76622000-1420776673_thumb.jpg

 


Przykładowa oferta:

http://allegro.pl/przekaznik-samochodowy-24v-30a-z-podstawka-5-pin-i4869642966.html

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 witam dzięki za szybką odpowiedż. schemat ten jak na fotce , zasilacz taki jak w schemacie czyli ZIG X70, foto wykonanej instalacji nic nie da bo to kłębek kabli przed posegregowaniem opaskami i ew. peszlami ale wykonana dokładnie jak w schemacie , przekażniki dwa identyczne jak te z allegro z podanego linku nawet chyba od tego samego sprzedawcy a na mojej fotce widoczny ten rezystor a okazało się z opisu sprzedawcy że to dioda , więc właśnie ta dioda się przysmażyła  i ją usunąłem w kostce przekażnika na schemacie oznaczonym P1 w przekażniku P2 nic się nie działo, po usunięciu tej diody system działa jak należy i nic niepokojącego się nie dzieje. ps o tym że jest to rezystorek powiedziano mi w warsztacie elektromechaniki samochodowej a teraz jak okazało się że to dioda to trochę straciłem zaufania do tego zakładu a w nim czasami dokonuję jakiś drobnych napraw w elektryce moich samochodów i tam również chciałem dokonać końcowego przeglądu kompletnej instalacji już z solarem i aku po zamontowaniu w przyczepce-do tej pory naprawy w autach były bez zarzutu.post-17826-0-30487900-1420810818_thumb.jpgpost-17826-0-67319100-1420810850_thumb.jpg

post-17826-0-73643000-1420810891_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz, to jest tak:

sprzedawca sprzedaje standardowy przekaźnik samochodowy, który nie ma w sobie "dodatków" (tak wynika z foto i parametrów), a dodatkowo dodaje do niego podstawkę, która akurat jest w wersji z zamontowaną diodą.
W takich przypadkach, trzeba pamiętać o podłączeniu wyprowadzeń cewki przekaźnika zgodnie z wymaganą polaryzacją, czyli wyprowadzenie cewki, które jest połączone z katodą diody, powinno być połączone z wyprowadzeniem plusowym Twojego zasilacza, natomiast pozostałe (to połączone z anodą) ma być przyłączone do minusowego wyjścia zasilacza.

 

post-8228-0-69530500-1420818889_thumb.jpg

 

Na takie sprawy należy zwracać uwagę, bo choć sam przekaźnik jest bez elementów dodatkowych, to zostały one dodane w podstawce. Są oczywiście podstawki bez dodatków, jak i przekaźniki z diodą wewnątrz.

 

post-8228-0-43433000-1420817974_thumb.jpg

 

Jak wspominałem w poprzednich postach, są sytuacje, w których dioda przy cewce przekaźnika jest wręcz konieczna, ponieważ jej brak może spowodować uszkodzenie elementów sterujących.

Przykład:

 

post-8228-0-93258800-1420817972_thumb.jpg

P.S.
Sprawdź działanie przynajmniej po kilkanaście minut w każdym ze stanów przekaźników.
Jeśli wszystko działa prawidłowo, to możesz tak to pozostawić.
Nie mam przekonania dla użytych kostek łączeniowych (jazda przyczepą, drgania itd.) może lepiej zastosować połączenia konektorowe lub ew. lutowane

Diodę z rezystorem raczej trudno pomylić :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za wyjaśnienia sprawdziłem plus w obu przekażnikach jest dany na styk 86 cewki więc może w procesie produkcji podłączono w kostce pzekażnika P1 odwrotnie diodę / nie mogę teraz tego stwierdzić ale mogło to być możliwą przyczyną przysmażenia diody?/ oczywiście sprawdzę działanie tego układu w jednym i drugim położeniu po kilkanaście minut, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dioda mogła być w podstawce "odwrotnie", ale to nie był błąd producenta, a raczej sprzedawcy, jeśli przysłał Ci dwie różne opcje.

Diodę montuje się zarówno w jednym, jak i drugim układzie polaryzacji, a zależy to od wymagań układowych. Podobnie jest z diodą montowaną wewnątrz przekaźnika. Dlatego, zawsze należy sprawdzać przed montażem, z czym konkretnie mamy do czynienia.

 

Jak układ będzie działał sprawnie i żaden jego element nie będzie się nadmiernie nagrzewał, to już tak zostaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja zamontowana, panelek się klei (oby nie za mała ilość kleju!), tylko, że zrobiło się ciemno i ładowania nie sposób sprawdzić.

Montując panel na Sikaflex 252 ważne jest po pierwsze ,żeby powierzchnia przyklejanego mocowania nie była zbyt mała ,czyli nie np. kontowniczki po 10 cm ,tylko najlepiej po całości krótszych boków oczywiście.Następna bardzo ważna rzecz,żeby najlepiej w miejscu przyklejenia delikatnie powierzchnię zmatowić bardzo drobnym papierem ściernym.Następnie dobrze umyć ,także np .benzyną ekstrakcyjną.Są też specjalne preparaty SikaPrimer który w tym miejscu daje się jako podkład.Ja przed nałożeniem Sikaflex na powiedzmy kątownik przyklejam w 2,3 miejscach na cienką taśmę dwustronną podkładki najlepiej 2,3 milimetrowe które po nałożeniu Sikaflex i przyciśnięciu całości do dachu dają taki dystans i po obfugowaniu klej Sikaflex ma gróbość 2,3 milimetry.Gdy by tego nie było po dociśnięciu panela klej wypłynie i zostanie bardzo cienka warstwa.Czasem miałem sytuacje ,że nawet w kilku miejscach było też wkrętami z nierdzewki łapane do dachu,ponieważ duże panele są ciężkie a klient jadący 140 km.potrafił zgubić panel....może nie dosłownie ale szkód narobił.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam

Pomocy ! Za kilka dni wyjazd, podłączyłem solar i kontroler nie wykazuje by on ładował. Zmierzyłem napięcie, 36V więc jest wyższe jak na aku, czemu nie ładuje? Podłączyłem żarówkę z reflektora, nie świeci. Podłączyłem mniejszą, świeciła ale się spaliła jak słońce zza chmór wyszło. Co jest nie tak?

Kontroler to JUTA CMP12, Napięcie znamionowe 12V/24V - automatycznie przełączane. Max prąd ładowania 10A. Max prąd obciążenia 10A
Napięcie HVD 13.7V, Napięcie LVD 10.5V.

Bateria:

Pmax 165W
Vmp 34,4V
Imp  4,8A
Isc 5,1A
Voc 45,2
Pmin 160W
MAXIMUM SYSTEM VOLTAGE 770V
MINIMUM BYPASS DIODE 6A
SERIES FUSE 8A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!
Napięcie, to nie wszystko, panel potrzebuje odpowiedniej mocy oświetlenia od słońca.
Nie zamieściłeś żadnych fotek, nie opisujesz, jak zachowują się diody na regulatorze, jakie jest napięcie na zaciskach akumulatora, gdzie konkretnie podłączałeś żarówki, jakie żarówki (parametry), jaki akumulator, itd.
To jeden z najprostszych regulatorów, jeśli nie najprostszy, mimo to, gdy wszystko dobrze jest podłączone, nic nie jest uszkodzone, to przy odpowiednio doświetlonym panelu (czystym i bez cienia), wszystko powinno działać.

 

Co o tym myślę (tak na szybko):
źle dobrałeś regulator do panelu lub panel do regulatora  - zależy od tego, co wygodniej Ci zmienić (przypuszczam, że regulator).
Przy odpowiednio dobranym regulatorze, będzie OK.
Z drugiej strony, trudno oczekiwać dobrych parametrów po regulatorze kosztującym poniżej 30 zł. ;)
Moim zdaniem, do tego panelu powinieneś kupić coś porządniejszego, a już na pewno akceptującego jego parametry.
IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.