Skocz do zawartości

Solar dla początkującego


Pawlusiak

Rekomendowane odpowiedzi

Po co dbać o chłodzenie panela kosztem zwiększenia oporów powietrza, wysokości i stopnia skomplikowania montażu? Nie prościej jest go przewymiarować? Mamy wtedy zrekompensowane straty z większej temperatury oraz przyzwoity prąd nawet podczas stania w cieniu.

 

Bez przesady, o jakich oporach powietrza mówimy, przy płasko położonym panelu na dachu przyczepy.

Struga powietrza odchylona od przedniej ściany przyczepy, przebiega dosyć wysoko nad powierzchnią dachu, a nie bezpośrednio po nim i opada dopiero blisko jego tylnej krawędzi, czyli już na panele, bądź nawet za nimi.

Przewymiarować panele ? Łatwo się mówi, ale po pierwsze, nie zawsze jest to możliwe z uwagi na dostępne miejsce, a po drugie, zawsze wiąże się ze zwiększonym kosztem. Dodatkowo, kolejny wymiar panelu może kolidować z innymi rzeczami na dachu. Kwestia dodatkowego dogrzewania wnętrza przyczepy przez rozgrzany panel(e), faktycznie może nie jest tak bardzo istotna, ale jednak ten efekt jest odczuwalny, mimo wspomnianego styropianu. Ten cienki styropian nie izoluje przecież w 100 %. Gdyby tak było, to nie odczuwalibyśmy mrozu zimą, a tym bardziej chłodnych nocy nawet latem, więc kwestia izolacyjności styropianu sprawy całkiem nie załatwia.

 

Edytowane przez Spablo1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 156
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Na razie zdecydowałem się podłączyć do istniejącej instalacji, bez przekaźników, czyli z wyjścia regulatora do wejścia "Auto power" zasilacza X8. Działa to prawidłowo, czyli zasilacz nie ma żadnego wpływu na pracę zestawu solarnego, a po zaniku 230V, energia z akumulatora trafia poprzez zasilacz do reszty instalacji. Takie rozwiązanie ma niestety 1 wadę, na Auto power jest dioda, a więc napięcie w instalacji jest o te 0,7V niższe. Będę też myślał nad dodatkową ładowarką do akumulatora co by doładowywać przy obecności zasilania sieciowego, a może dokupię drugi panel... Decyzję podejmę po testach urlopowych :).

Mam nadzieję, że nie dałem za mało kleju do panelu, bo na zdjęciach kolegów widać wyłażącą spod kątowników czarną masę, a u mnie po dociśnięciu nie wyszło prawie nic :(

Zobaczymy jutro- po jutrze (chyba tyle starczy na utwardzenie kleju?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Nie widząc zasilacza i nie znając jego układu połączeń wewnętrznych, trudno odpowiadać.

Były różne wersje. Poza tym, różnie nazywasz swój zasilacz, raz "Zig Z8", innym razem "zasilacz X8", więc trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki on jest w rzeczywistości. Mogę tylko przypuszczać, że chodzi o Zig X-8.
Zig X-8, to stara wersja, która później została zastąpiona X-80.
Czy jednak czymś istotnym się nie róznią, tego na 100 % nie wiem.
"Auto power diode circuit" - tak oznaczone wyprowadzenie tego zasilacza, służy do przyłączenia    zasilania z obwodów samochodu (stały plus z instalacji samochodu). Jest on w tym przypadku podawany na zamontowaną w zasilaczu diodę, która jest podłączona zaporowo od strony zasilacza. Dodatkowo, plus z samochodu nie powinien być podawany non stop, a wyłącznie wtedy, gdy jest uruchomiony silnik (zapewnia to odpowiednio podłączony przekaźnik w instalacji przyczepy). Takie przynajmniej podłączenie dla tego konkretnego zasilacza jest zalecane. Kupując przyczepę używaną, może być różnie. Ponieważ nie znam wewnętrznych połączeń tego zasilacza, pozostaje teraz pytanie, do jakiego punktu podłączona jest katoda wspomnianej diody ? Logiczne by było, aby była podpięta do pinu połączonego bezpośrednio z plusem akumulatora przyczepy, aby mógł być on ładowany podczas jazdy samochodu (kwestia do sprawdzenia).

Zakładam, że instalując panel, akumulator przyczepy odłączysz od zasilacza i podłączysz bezpośrednio do kontrolera.
Jeśli podłączenia wewnątrz zasilacza są takie, jak opisałem, to podłączenie przez wspomniane wejście "APDC" kontrolera spowoduje spadek napięcia stosowny do typu będącej tam diody. Spadek pewnie niewielki (prawdopodobnie jest dioda Schottky'ego), ale jednak.
Lepszym rozwiązaniem będzie przyłączenie wyjścia kontrolera do wejść po akumulatorze. Oczywiście przekaźnik odłączający wyjście kontrolera od zasilacza podczas przyłączenia zasilacza do 230 V jest niezbędny.

Co zaś się tyczy schematu, o który wcześniej pytałeś, to jest tam wyraźnie napisane, że jest to przykład podłączenia wyjścia kontrolera pod zaciski w zasilaczu, pod które normalnie przyłącza się accu (czyli do zasilacza, zamiast akumulatora).
Akumulator podłączasz wtedy pod zaciski kontrolera. Są zasilacze, które wyłącznie przełączają źródła napięcia dla odbiorników (z accu lub z zasilacza), bez możliwości ładowania accu. Oczywiste jest, że w wersji zasilacza, która posiada funkcję ładowania (tak, jak u Ciebie) i dla wersji podłączenia, o którą pytasz, przekaźnik odłączający wyjście kontrolera od zasilacza jest potrzebny, ponieważ po przyłaczeniu zasilacza do sieci 230 V, zacznie on podawać napięcie ładowania na zaciski kontrolera, który również w tym samym czasie podaje na tych samych zaciskach napięcie do zasilania odbiorników.
P.S.

Bez względu na to, czy wykorzystasz wejście "APDC", czy też nie, odłączyć należy instalację od pinu "APDC" zasilacza, jeśli jest lub było tam cokolwiek podłączone.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Będę też myślał nad dodatkową ładowarką do akumulatora co by doładowywać przy obecności zasilania sieciowego

 

Albo zakup dodatkowy zasilacz 15-18V wiekszej mocy i w przypadku uzywania 230V, podlaczaj go zamiast panelu.

Zasilacz bedzie udawal solar, a regulator zalatwial reszte. Ja mam tak u siebie i sprawdza sie rewelacyjnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie coś w tym jest! Inteligentnym ładowaniem zajmie się regulator, a zasilacz o wyższym napięciu będzie symulował panel. Jaki zasilacz kupiłeś, bo na szybko przychodzi mi na myśl tylko notebookowy , na np. 18,5V 90W, ale to tylko niecałe 5A i czy podoła takiemu nietypowemu zadaniu, bo lepiej nie ryzykować samozapłonu w cepce ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie coś w tym jest! Inteligentnym ładowaniem zajmie się regulator, a zasilacz o wyższym napięciu będzie symulował panel. Jaki zasilacz kupiłeś, bo na szybko przychodzi mi na myśl tylko notebookowy , na np. 18,5V 90W, ale to tylko niecałe 5A i czy podoła takiemu nietypowemu zadaniu, bo lepiej nie ryzykować samozapłonu w cepce ;)

 

... i tak nie potrzebujesz więcej, jak 7 A.

 

Nie rozumiem, po co chcesz wszystko komplikować :niewiem:

Jeśli obecne podłączenie działa już prawidłowo, to tak zostaw. Spadek napięcia na diodzie typu Schotky jest bez znaczenia, tym bardziej, że napięcie jest wykorzystywane wyłącznie do zasilania odbiorników w przyczepie, a odpowiednim ładowaniem akumulatora zajmuje się już kontroler panelu.

Dodatkowa ładowarka, to bardzo dobry pomysł, ale jeśli będzie procesorowa. Podłączasz ją na stałe bezpośrednio do akumulatora oraz do linii 230 V przyczepy i zapominasz całkowicie o problemach. Dzięki temu nie musisz już instalować jakichkolwiek przekaźników, a procesorowa ładowarka zadba o accu równie dobrze (identycznie), jak sam kontroler. Jeśli kupisz ładowarkę, której przykład dał Kol. piotrowin (post #4)  , to nawet koszt może być niewielki. Ponieważ panel będzie działał bez odłączania, to w zupełności wystarczy Ci ładowarka o wydajności ok. 4 A (zakładam, że accu nie będziesz rozładowywał w 100 % "do zera"). Gdybyś nawet rozładował accu w 50 %, to taki zestaw naładuje go w kilka godzin.

 

W tym temacie było o różnych i ciekawych ładowarkach. Kol California (post#17) dał przykład ładowarki z podobną cechą, jak w przykładzie Kol. piotrowin (powracającej do pracy po powtórnym pojawieniu się zasilania 230 V) - właśnie tego typu ładowarka byłaby dla Ciebie najbardziej odpowiednia.

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer mam pytanie w temacie solara, ale nie śmiej się za długo. Znalazłem solar przenośny w Liroju (nie wiem jak sie pisze). Ma to ładować akumulator w np. przyczepie przez gniazdo zapalniczki. Mam aku 85 Ah, a parametry solara 30x10 cm, prad wyjściowy 12V, 100 mA, moc 2,4 W. Pytanie: czy to ma sens. Koszt 110 zł. Jest dośc długi kabel, można wyrzucuc solar na dach przez okno, oczywiście na postoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer mam pytanie w temacie solara, ale nie śmiej się za długo. Znalazłem solar przenośny w Liroju (nie wiem jak sie pisze). Ma to ładować akumulator w np. przyczepie przez gniazdo zapalniczki. Mam aku 85 Ah, a parametry solara 30x10 cm, prad wyjściowy 12V, 100 mA, moc 2,4 W. Pytanie: czy to ma sens. Koszt 110 zł. Jest dośc długi kabel, można wyrzucuc solar na dach przez okno, oczywiście na postoju.

Przy odrobinie szczęścia naładujesz tym telefon komórkowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer mam pytanie w temacie solara, ale nie śmiej się za długo. Znalazłem solar przenośny w Liroju (nie wiem jak sie pisze). Ma to ładować akumulator w np. przyczepie przez gniazdo zapalniczki. Mam aku 85 Ah, a parametry solara 30x10 cm, prad wyjściowy 12V, 100 mA, moc 2,4 W. Pytanie: czy to ma sens. Koszt 110 zł. Jest dośc długi kabel, można wyrzucuc solar na dach przez okno, oczywiście na postoju.

 

Witam !

Dlaczego miałbym się śmiać, pytanie ciekawe, a odpowiedź da chyba dużo do myślenia na temat możliwości podobnej wielkości paneli.

 

Nie wiem, jak wspomniany zestaw wygląda i z jakich elementów się składa, ale dla typowo hipotetycznych wyliczeń nie ma to znaczenia. Pamiętaj też, że do ładowania akumulatorów 12 V, potrzebne jest napięcie wyższe (trochę ponad 14 V).

Pomijając jednak kwestię, napięcia i nawet przyjmując, że w/w panel będzie miał każdego dnia, przez 8 do 10 godzin optymalne warunki pracy, aby oddać swoją moc znamionową, to w bardzo dużym uproszczeniu można przyjąć, że otrzymamy z niego ok. 0,8 - 1,0 Ah energii.

Dla uproszczenia obliczeń, przyjmijmy 10 godzin, czyli otrzymujemy z panelu wartość 1 Ah.

Załóżmy teraz, że rozładujesz swój akumulator w okolicy 60 % jego pojemności, czyli przyjmijmy, że ubyło z niego równe 50 Ah . Przy takich parametrach, jak wyżej, musiałbyś ładować go ponownie przez czas dłuższy, niż 1440 godzin :]

 

P.S.

Zestaw ten spokojnie poradzi sobie z doładowaniem mniejszych urządzeń elektronicznych (telefon, aparat foto itp.), jeśli te urządzenia posiadają możliwość ładowania z 12 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myslalem, ale gostek ze sklepu nie mial pojecia o temacie. Czyli w gre wchodza tylko panele, o ktorych piszecie w temacie, ale na ten rok sobie odpuszcze koszty. Pozdrawiam

Pawlusiak napisz prosze ile Cie wynioslo zamontowanie paneli, interesuja mnie koszty wszystkich elementow i gdzie kupowales? Mieszkasz nie daleko to moze kiedys bym sprobowal sie spotkac. Z gory dziekuje za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, piotrowin, jesteście pewni, że dwa różne źródła prądu (regulator panelu i procesorową ładowarkę do akumulatorów można połączyć równolegle do akumulatora bez obaw? Ja czuję jakiś opór przed takim rozwiązaniem, czy aby na pewno nie będą na siebie negatywnie wpływać, czy obecność innego źródła nie zakłóci procesów automatyki ładowania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, piotrowin, jesteście pewni, że dwa różne źródła prądu (regulator panelu i procesorową ładowarkę do akumulatorów można połączyć równolegle do akumulatora bez obaw? Ja czuję jakiś opór przed takim rozwiązaniem, czy aby na pewno nie będą na siebie negatywnie wpływać, czy obecność innego źródła nie zakłóci procesów automatyki ładowania?

 

Tak, jestem pewien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.