Jump to content
terenowiec

ViaTOLL artykuł do prasy - potrzebna Wasza pomoc

Recommended Posts

terenowiec

Przygotowuję do prasy artykuł poświęcony problemowi Via TOLLa i po części wydarzeniom z byłym ministrem Nowakiem. Artykuł zawiera kilka wątków, co do których nie jestem pewien, czy są prawdziwe. Dlatego prośba do Was, o zrobienie w nim korekty merytorycznej. Jeżeli zauważycie jakieś błędy, albo uznacie, że koniecznie należałoby coś dopisać (jakiś ważny punkt, wątek, lub informację), to dopiszcie, tylko jakoś to wyróżnijcie, abym wiedział, co się zmieniło. 

Mam świadomość, że artykuł nie wszystkim będzie się podobał, ale chodził mi po głowie od dawien dawna i po ostatnich zdarzeniach musiałem go napisać.

Prosiłbym również, by nie robić wokół wątku jakiejś polityki. Chodzi mi tylko i aż o Wasze uwagi, sugestie i ewentualne podpowiedzi, co do treści samego tekstu.

Z góry Wam dziękuję  :bukiet: za włączenie się do merytorycznej korekty jego treści.

Oto on:

 

 

Platforma, Nowak i rozbójnicze prawo
Najbliższemu człowiekowi Donalda Tuska prokuratura postawiła 5 zarzutów. Za co? ...za zegarki! Tymczasem działalność Sławomira Nowaka pozostawiła po sobie znacznie gorsze rzeczy. Złe, niesprawiedliwe prawo – wręcz rozbójnicze – było pośrednio powodem, że w niektórych rodzinach rozegrały się tragedie. 
 
To o czym napiszę dotyczy opłat drogowych, które wprowadziło ministerstwo kierowane przez Sławomira Nowaka z Platformy Obywatelskiej. Chodzi dokładnie o elektroniczny system poboru opłat, tak zwany Via TOLL. System obowiązuje już kilka lat i nadal ma wiele wad, co jednoznacznie, kilka miesięcy temu, wytknęła Najwyższa Izba Kontroli.
Ale może po kolei. Czym jest system? Otóż polega on na tym, że kierowcy samochodów o masie powyżej 3,5 tony mają obowiązek płacenie za przejazd większością autostrad, tras szybkiego ruch i dróg ekspresowych. Odbywa się to w ten sposób, że kierowcy muszą wykupić urządzenie Via BOX i z góry zasilić specjalne konto, z którego opłaty są pobierane kiedy jedziemy płatną drogą, objętą opłatami. Ważna informacja jest taka, że system obowiązuje również na drogach, gdzie nie ma opłat gotówkowych np. z Wrocławia w stronę niemieckiej granicy.
 
Wielokrotne karanie
Pierwszym naruszeniem norm prawnych, o czym wspomniał NIK, jest sposób karania kierowców, którzy jadą drogą bez urządzenia lub urządzenie to nie jest zasilone odpowiednią kwotą lub jest wyłączone. Taki kierowca płaci karę 3000 zł, ale za przejechanie pod każdą bramownicą znajdującą się na trasie którą jechał. Jeżeli np. z Wrocławia do Zgorzelca jest ustawionych 15 bramownic, to kierujący zostanie ukarany kwotą 45 tysięcy zł. Jeżeli z jakichś powodów, kierujący nie zorientuje się, że jeździ bez opłat, to kwota może nadal rosnąć. Takich przypadków odnotowana kilka i dotyczyły one kierowców busów. Największa kara wyniosła 250 tys zł, a wszystko wydarzyło się zaledwie w ciągu kilku miesięcy. 
Tak potężne kary były dla niektórych wręcz zabójcze, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Gdyż nagłośnione zostały przypadki, że osoba która dowiedziała się o wymiarze kary, popełniła samobójstwo.
Patrząc na wielkość kar, to kierowców takich należy zatem uważać za niebezpiecznych przestępców, wręcz bandytów! Według polskiego prawa, są gorsi niż pijani kierowcy, którzy powodują wypadki! Może zatem panie Nowak, należało ich wsadzać do więzienia, i to bezwzględnie, a nie w zawiasach? Jakby taki jeden z drugim posiedzieli sobie 15 lat, to by wiedzieli, że za przejazd busem po autostradzie trzeba płacić... 
 
Jedyni w Europie
Kolejnym kuriozalnym wymysłem ministerstwa jest ustalenie, kto ma płacić. Otóż, o ile zrozumiałe są opłaty dla ciężkiego transportu samochodowego i transportu zarobkowego (bo takie prawo obowiązuje w wielu krajach europejskich), o tyle objęcie elektronicznymi opłatami samochodów osobowych, jest naruszeniem dyrektyw unijnych. Bo należy wyjaśnić, że Polska jest jedynym krajem europejskim, który pobiera opłaty od samochodów osobowych ciągnących przyczepy. Wystarczy, że masa zestawu: auto + przyczepa przekroczy 3,5 tony. Tak więc większe kombiki jadące z kempingiem, lawetą, przyczepą podłodziową, czy przyczepą towarową, muszą płacić na równi z ciężarówkami, a tak naprawdę, to często muszą płacić więcej niż 40 tonowe TIR-y. Tak to nie pomyłka. Kierowcy osobówek często muszą płacić więcej niż kierowcy wielkich TIR-ów. Bo opłaty naliczane są według dwóch wskaźników. Pierwszy to masa auta, drugi to jego wiek. Wystarczy że samochód osobowy będzie o kilka lat starszy od tira i już za przejazd będziemy musieli zapłacić więcej niż ciężarówka. Gdzie tu sprawiedliwość? 
W ogóle należy zadać pytanie, za co jest ta opłata? Sławomir Nowak mówił o kierowcach osobówek z przyczepami, że skoro niszczą drogi, to niech płacą. Ale dlaczego płacą więcej niż kierowcy TIR-ów? Czyżby panie Nowak dlatego, że stare osobówki bardziej kopcą niż nowe TIR-y? Jeżeli na to pan patrzył, co wychodzi z rury wydechowej, to dlaczego opłatami nie są objęte 20-letnie busy, ważące mniej niż 3,5 tony? 
Mamy prosty przykład, jak państwo kierowane przez rząd Platformy Obywatelskiej, stworzyło wybiórcze prawo. Może warto podać kwoty, jakie trzeba zapłacić za jazdę po polskich drogach. Samochód osobowy wyprodukowany do roku 1999 płaci za przejazd autostradą lub trasą szybkiego ruchu 40 groszy za każdy kilometr. Tymczasem TIR wyprodukowany w roku 2005 zapłaci 37 groszy, a pojazd z roku 2008 już tylko 27 groszy. Tak więc stawki na osobówki sprawiają, że jak ktoś przejeżdża w Polsce z przyczepą rocznie np. 5 tys. km płatnymi drogami, płaci za to 2000 zł. To często kilka albo kilkanaście razy drożej niż opłaty pobierane od osobówek w innych krajach europejskich.   
Teraz pytanie do zwykłych ludzi. Co bardziej według Was niszczy drogi? Większe osobowe kombiki typu: Omega,  Mercedes, Volvo, Audi itp. jadące ze średnim kempingiem, czy ważąca 40 ton cysterna, wywrotka lub inna ciężarówka? Według Nowaka więcej niszczą ci pierwsi.
 
Skutecznie odstraszeni
Polska jako jedyny kraj europejski, który wprowadził opłaty od samochodów osobowych z przyczepami. To sprawiło, że ze świecą możemy teraz wypatrywać zagranicznych turystów z większymi przyczepami kempingowymi, którzy by do nas przyjeżdżali. Nie ma ich. Jak mają bowiem szukać punktów z Via BOXEM, zasilać konto i bać się, ze urządzenie nie zadziała (i przyjdzie im zapłacić kilka tysiączków kary – albo więcej), to mają taki kraj w nosie. A trzeba dodać, że sieć dróg objętych opłatami ma już kilka tys. km i ciągle się zwiększa. 
 
Czym się różnią od średniowiecznych rozbójników?
Podsumowując cały temat można powiedzieć tyle. Mamy system opłat drogowych, których nie wprowadził żaden kraj europejski. Mamy niesprawiedliwe opłaty dla osobówek większe niż od ciężarówek - niczym nie uzasadnione. Mamy wielokrotne karanie za to samo wykroczenie. Mamy przypadki, gdzie ludzie załamani wysokością otrzymanych kar popełnili samobójstwo. Mamy coraz większą sieć dróg, których nie da się przejechać bez konieczności ponoszenia opłat. Mamy rząd, który wie, że pobór opłat jest w części niesprawiedliwy, ale że przynosi zyski jest niezmieniany. Czyli tak jak średniowieczny rozbójnik: wiedział, że robi źle, ale miał z tego dukaty, dlatego dalej to robił.
Na końcu można wybiec w przyszłość. Pewnym jest, że po ewentualnych wygranych wyborach Platforma Obywatelska nic tu nie zmieni, chyba, że jeszcze bardziej dociśnie pasa. Pytanie czy drogowego bubla zdecydują się naprawić inne rządy. Byłaby to niełatwa decyzja, bo musieliby zrezygnować z wpływu pieniędzy pochodowych z rozbójniczej ustawy.  
***
Tak więc stawianie Sławomirowi Nowakowi zarzutów za zegarki wydaje się niczym w porównaniu do krzywd i niesprawiedliwości, których w wyniku jego pracy dostąpiły dziesiątki tysięcy Polaków, poprzez niesprawiedliwy i grabieżczy systemem Via TOLL. A za system ten odpowiada nie kto inny, jak minister, za którego rządów bubel został stworzony, uchwalony i wprowadzony.
Szkoda szczególnie rodzin, w których w związku z tym systemem, doszło do prawdziwych dramatów.
Edited by terenowiec (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
comsio

Przykre ale prawdziwe :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miodzio

Andrzej - moje propozycje zmian:

Czym jest system? Otóż polega on na tym, że kierowcy samochodów o masie powyżej 3,5 tony mają obowiązek płacenie za przejazd większością autostrad, tras szybkiego ruch i dróg ekspresowych.

Czym jest system? Otóż polega on na tym, że kierowcy samochodów oraz zestawów pojazdów o masie powyżej 3,5 tony mają obowiązek płacenie za przejazd autostradami, drogami ekspresowymi i większością dróg głównych (krajowych). 

 

Bo opłaty naliczane są według dwóch wskaźników. Pierwszy to masa auta, drugi to jego wiek.
Pierwszy to masa pojazdu, drugi to jego wiek a dokładnie klasa emisji spalin.
 
Większe osobowe kombiki typu: Omega,  Mercedes, Volvo, Audi itp. jadące ze średnim kempingiem, czy ważąca 40 ton cysterna, wywrotka lub inna ciężarówka.
Większe osobowe kombi typu: Opel Omega,  Mercedes E, Volvo XC90, Audi A6 itp. jadące ze średnim kempingiem, czy ważąca 40 ton cysterna, wywrotka lub inna ciężarówka.
 
Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi w tych moich poprawkach...

Share this post


Link to post
Share on other sites
adamkwiatek

Dodaj tylko wiadomość dla "zbiorowego samobójcy", że jesteś w dobrej kondycji , nie masz depresji i planujesz długie wakacje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztof57

Polecam moje posty w wątku "co z tym Viatoll-em" związane z pokrętną interpretacją przez infolinię Viatoll-a parametru F3 zapisanego w DR holownika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
terenowiec

Piotrku dzięki, dokładnie o taką korektę mi chodzi. Jak ktoś jeszcze zauważy, co można zmienić, bardzo proszę. 

 

Jeszcze jedno. Przyznam, że nie bardzo pamiętam ile przypadków samobójstw w Polsce było w związku z karami jakie przyszły ludziom do płacenia. Czy to była jedna tragedia (i gdzie), czy kilka? 

 

Krzysiek, łatwiej będzie jak Ty sam coś zmienisz w moim tekście, niż gdybym miał kopać w całym długim wątku. Poza tym, artykuł jest kierowany do zwykłych ludzi, którzy niekiedy nawet nie wiedzą, że jest coś takiego jak Via TOLL lub co to są masy auta, DMC przyczepy itp. To musi być artykuł bardzo prosty i czytelny nawet dla niezmotoryzowanych kobiet. 

Edited by terenowiec (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
adamkwiatek

Dołożyłbym trochę informacji, o technicznych niedoskonałościach Viaboxa ,co stawia użytkownika na spalonych pozycjach w sytuacji konfliktu.

"Krzysiek, łatwiej będzie jak Ty sam coś zmienisz w moim tekście, niż gdybym miał kopać w całym długim wątku." - proponowałbym jednak przestudiowanie, bo możesz doznać olśnienia.

Nawiasem tekst jest naiwny, propagandowo anty nowakowy, eksponujący tragedie rodzinne, rozwodniony żalami, że ktoś tam jest zwolniony z Viaboxa, słowem mętne to i słabe warsztatowo, czego nie tłumaczy dedykacja nawet dla przeciętnej baby.

Tekst powinien być merytoryczny, techniczny, prosty ale z jajem.

Równie niepoważna jest propozycja, byśmy za Ciebie to napisali ale może ja się nie znam ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ir & Ed

@adamkwiatek napisał:

Tekst powinien być merytoryczny, techniczny, prosty ale z jajem. < tylko z żółtkiem !

Ponieważ dziś jest niedziela zamiast kazania kilka uwag.

 

Sztuka pisania jest sztuką skracania, a zwięzłość jest siostrą talentu.
Innymi słowy, więcej napisane znaczy mniej czytelnie?


Pozdrawiam,
Ir & Ed
PS
Po co dorabiać teorię, skoro jest praktyka?
Od ponad 40 lat czołgam się turystycznie auto+przyczepa po autostradach Europy.
W pamięci mam darmowe autostrady w A, GR, E, P oraz D.
Tam gdzie było bez opłat GR, E i P mają teraz ogromne problemy ekonomiczne.
Żeby się ratować TERAZ za wszystko każą PŁACIĆ !
Nawet Łukaszenka w ubiegłym roku to zrozumiał post #3 < zerknij
Niemcy od 2015  < płatne autostrady
W PL za kilka lat będziemy PŁACIĆ za wszystkie autostrady+drogi szybkiego ruchu.

Edited by ired (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
terenowiec

To co piszecie nie tłumaczy jednak, dlaczego TIR-y płacą mniej niż osobówki. Nie tłumaczy też, dlaczego ktoś dostał karę 250 tys zł. To nie tłumaczy, dlaczego polskie prawo łamie dyrektywy unijne. Suchej nitki na systemie nie pozostawił nawet NIK. Więc dlaczego niektórzy z Was próbują mówić, że jest OK tylko ja się czepiam... Płacimy za wiele rzeczy, ale niech to będzie sprawiedliwe.

Adam Kwiatek, nikt za mnie nie musi pisać tekstu (bo on jest). Przypomnę Ci, że 90% ludzie nie wie, że osobówki musza płacić myto, a to, że więcej niż TIR-y nie wie 95% społeczeństwa.

Co do zarzutu, żeby napisać za mnie tekst, to przecież on już jest, a ja proszę tylko o korektę rzeczy, które Waszym zdaniem powinny się znaleźć, lub które są niepotrzebne. Fajnie to zrobił Miodzio i o takie coś mi chodzi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

To co piszecie nie tłumaczy jednak, dlaczego TIR-y płacą mniej niż osobówki. Nie tłumaczy też, dlaczego ktoś dostał karę 250 tys zł.

 

masz na to dowody ? tzn że takie kary zostały wyegzekwowane i ludzie faktycznie zapłacili ?

bo to że kazali płacić to jasne, sporo się o tym pisało ale jak się sprawy kończyły - w sądzie ?

 

sam tekst hmm, dla mnie wygląda trochę jak pisany na zamówienie polityczne

Edited by konrad_b (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
marfi

Bardzo dobry tekst. Można do tego jeszcze dodać sposób nakładania kar i proces odwoławczy. Chodzi o kolejność. W tym chorym systemie delikwent musi najpierw uiścić często niemałą karę w całości, dopiero może się od niej odwołać. Karę reguluje niezwłocznie, a na rozpatrzenie odwołania czeka wieki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zlp

Jak jest faktycznie z tymi karami? Miało się zmienić, że w ciagu 24h tylko jedna kara. To nie doszło do skutku?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miodzio

Od początku funkcjonowania opłat elektronicznych nic się nie zmieniło, nie weszła w życie żadna modyfikacja przepisów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

Oby to wszystko przyniosło jakikolwiek efekt :ok:   :ok:   :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotr40

nie widzę tutaj zadnej polityki...bardzo trafnie opisałeś wszystko... Jeżeli chodzi o Dyrektywę Unijną, to jasno określa, że system poboru opłat dotyczy tylko pojazdów jadących w CELACH ZAROBKOWYCH  "Dyrektywa ma zastosowanie m.in. do opłat za przejazd (opłata typu myto) oraz opłat za korzystanie z infrastruktury (oplata ryczałtowa) jakimi obłożone są pojazdy, zdefiniowane w art. 2. W świetle dyrektywy „pojazd” oznacza pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, który jest wyłącznie przeznaczony lub wyłącznie używany do przewozu drogowego towarów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...