Skocz do zawartości

dziś pytani, dziś odpowiedz :)


cicik

Rekomendowane odpowiedzi

40 minut temu, danielpoz napisał:

Kalibracje dokonuje sie softem a nie wkretakiem. 

Daniel ale co ty chcesz softem ustawiać ? Światła ustawia się śrubokrętem przynajmniej u mnie w dwóch samochodach z bixenonem. Może ledowe ustawia się inaczej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podzielę się z Wami taką ciekawostką bo nigdy się z czymś takim nie spotkałem, a aut z zenkiem trochę już przerobiłem. Otóż w Landroverze (Disco3) mam światła bi-xenon bez systemu poziomowania. Kiedy to odkryłem te 3-4 lata temu - wydało mi się to dziwne wiec zacząłem kopać po internatach jak to jest możliwe i czy te lampy na pewno są oryginalne. Okazało się że w modelach z pneumatycznym zawieszeniem producent założył że poziomuje się zawieszenie wiec lampy już nie muszą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ford Explorer też nie miał regulacji z kabiny przednich świateł. Właśnie miał pompowane zawieszenie z tyłu. Oczywiście tam były zwykłe żarówki. 

Auta na rynek europejski bo wersje na usa nie miały w ogóle regulacji świateł.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jak zmieniasz wysokość zawieszenia to zawsze najpierw podnosi się tył a dopiero potem przód. Podobno jest to zrobione po to żeby światła nie oślepiały innych kierowców podczas zmiany wysokości zawieszenia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.11.2019 o 06:01, Kristofer napisał:

Faktem jest, że wymiana 2 ksenonowych żarówek, niewiele kosztuje w serwisie, a dodatkowo zyskuje się na własnym bezpieczeństwie, na braku stresu występującego podczas samodzielnego wykonywania tej czynności oraz na przekonaniu, że fachowiec zrobił wszystko prawidłowo, zwłaszcza to, czego sami mogliśmy nawet nie wiedzieć.

No to dla antyprzykładu moja krótka/długa historia:

Z 10 lat temu kupiłem Mazdę 6 i od początku słabo mi świeciły ksenony (w szczególności prawy). Pojechałem do polecanego serwisu i wymienili mi prawy żarnik na inną używkę. Niby było lepiej, ale nie do końca.

Docelowo sam kupiłem dwa nowe i sam je sobie wymieniłem (poprzez zdjęcie nadkola). Niby było lepiej, ale też nie do końca. Co przegląd było marudzenie, że ksenony mi słabo świecą (szczególnie prawy). Jakiś rok temu się wkurzyłem i zacząłem przeglądać forum dedykowane dla Mazdy. Po kilku godzinach czytania wychodziło, że najbardziej prawdopodobną przyczyną są odbłyśniki. Zdemontowałem lampy, rozkleiłem je, odbłyśniki oddałem do regeneracji, zamontowałem i jest miód malina, na przeglądach nie ma tego tematu.

Tak więc nie zawsze serwis ma trafną diagnozę, ba, nawet gdyby mieli trafną diagnozę to prawdopodobnie kazali by mi wymienić całą lampę/lampy za grube pieniądze. A koszt regeneracji odbłyśników to chyba jakieś 150 PLN (groszowa sprawa dlatego nie pamiętam kwoty).

Dopowiem, że teorii było milion (uszkodzona przetwornica, źle osadzona żarówka, zaśniedziałe kostki itp), jednak tylko forum Mazdy wskazało prawdziwą przyczynę. Tak więc koledzy i koleżanki, pytać, odpowiadać i się nie sprzeczać :nono:

Co do wymiany żarników, to jak wyłączysz światła, to według mnie żarniki wyssają prąd w układzie i nic nie powinno pozostać (na zewnątrz). Nie zmienia to faktu, że najlepiej nie wkładać paluchów tam, gdzie nie musicie ;) 

Akumulatora nie odłączałem :) (przepraszam, że odpowiedź dopiero dziś :P).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja dzisiaj odwiedziłem trzy warsztaty elektrotechniki motoryzacyjnej i w żadnym w nich nie odłączają akumulatora przy wymianie żarników ksenonowych ale zalecają uwagę dla tych którzy wiedzą jak to robić a odradzają tej czynności słabo obeznanym w technice i niezdarnym manualnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.11.2019 o 11:09, vrs napisał:

Podzielę się z Wami taką ciekawostką bo nigdy się z czymś takim nie spotkałem, a aut z zenkiem trochę już przerobiłem. Otóż w Landroverze (Disco3) mam światła bi-xenon bez systemu poziomowania. Kiedy to odkryłem te 3-4 lata temu - wydało mi się to dziwne wiec zacząłem kopać po internatach jak to jest możliwe i czy te lampy na pewno są oryginalne. Okazało się że w modelach z pneumatycznym zawieszeniem producent założył że poziomuje się zawieszenie wiec lampy już nie muszą.

Poziomowanie pneumatycznego zawieszenia to jedno a oddzielne poziomowanie ksenonów to druga sprawa. Lampy ksenonowe zawsze powinny mieć oddzielne niezależne poziomowanie.

W MB tak jest ,poziomowanie zawieszenia AIRMATIC następuje po uruchomieniu silnika ,natomiast bi-ksenony poziomują się zawsze po włączeniu świateł mijania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Lucek26 napisał:

Poziomowanie pneumatycznego zawieszenia to jedno a oddzielne poziomowanie ksenonów to druga sprawa. Lampy ksenonowe zawsze powinny mieć oddzielne niezależne poziomowanie.

W MB tak jest ,poziomowanie zawieszenia AIRMATIC następuje po uruchomieniu silnika ,natomiast bi-ksenony poziomują się zawsze po włączeniu świateł mijania.

Ja nie pisałem o tym jak powinno być tylko o tym jak jest u mnie... Skoro taka konstrukcja przeszła homologację itd to pewnie tak też może być. 

Dlatego napisałem ze jest to taka ciekawostka bo jest to nieco inne podejście do tematu.

BTW, zawieszenie u mnie poziomuje się nawet przy wyłączonym silniku. Jest jakiś interwał, nie pamietam teraz co ile czasu, kiedy samochód sprawdza czy zawieszenie jest w poziomie i wprowadza korekty w dół. Góra / dół wymaga już włączonego silnika.

EDIT2. W sumie to nie wiem po co miałoby być to dodatkowe poziomowanie lamp skoro poziomuje się zawieszenie? A w MB to nie są czasem lampy z AFS oraz dynamiczną zmianą zasięgu świecenia w zależności od prędkości / warunków itd?

 

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś mieć w przypadku fabrycznie montowanych lamp ksenonowych zamontowane również spryskiwacze wysokociśnieniowe do tych lamp . Jeżeli tych elementów w Twoim Landroverze  brakuje to wygląda to na czyjaś samoróbkę.

Lampy ksenonowe zawsze wymagają urządzenia samopoziomującego oraz wysokociśnieniowych spryskiwaczy tych lamp.   Pneumatyczne zawieszenie nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.11.2019 o 20:08, PolariS napisał:

Tak jak pisane było powyżej nie ma konieczności odłączania akumulatora, Należy tylko pamiętać aby zapłon był wyłączony oraz światła również wyłączone. Po wymianie przy najbliższej okazji warto podjechać na stację diagnostyczną i sprawdzić ustawienie świateł. Palniki oczywiście zaleca się wymieniać parami. 

:ok:

W dniu 26.11.2019 o 12:18, lbuster napisał:

Tak więc nie zawsze serwis ma trafną diagnozę, ba, nawet gdyby mieli trafną diagnozę to prawdopodobnie kazali by mi wymienić całą lampę/lampy za grube pieniądze. A koszt regeneracji odbłyśników to chyba jakieś 150 PLN (groszowa sprawa dlatego nie pamiętam kwoty).

To, co napisałem, nie było nakłanianiem do diagnostyki w autoryzowanych serwisach :nono: (jej rzetelność bywa jednak różna i chyba wszyscy zdają sobie z tego sprawę, co zresztą słusznie zauważyłeś). Mój post był jedynie poparciem dla wcześniej napisanych w tym wątku zaleceń (Cathay), aby osoby niezbyt dobrze poruszające się w jakiejś dziedzinie, odwiedzały jednak specjalistów w celu naprawy swoich samochodów, tudzież innych sprzętów, nawet w tak "prostych" przypadkach, jak wymiana żarników ksenonowych. Pod względem komplikacji, porównałbym tą czynność  np. z wymianą uszkodzonego koła. Sprawa wydaje się banalna, a jednak są osoby, które niezbyt radzą sobie nawet z tą czynnością.;)  Jeszcze raz podkreślam: nie wszystko, co wydaje się oczywiste dla nas samych, musi wyglądać tak samo z punktu widzenia kogoś innego.

3 godziny temu, Lucek26 napisał:

Lampy ksenonowe zawsze wymagają urządzenia samopoziomującego oraz wysokociśnieniowych spryskiwaczy tych lamp.   Pneumatyczne zawieszenie nie ma znaczenia.

Dokładnie tak! :ok:

W kilku zdaniach wyjaśnię, na czym polega "problem". W ostatnich latach, wielu producentów samochodów poszukiwało oszczędności w każdym miejscu i każdym układzie, czy obwodzie samochodu. O sprawie piszemy niejednokrotnie w różnych forumowych wątkach, zresztą jak wiadomo, dotyczy to nie tylko samochodów. Receptę na radykalne zmniejszenie kosztów, oczywiście znaleziono, a jednocześnie można dalej mamić i kusić klientów światłami ksenonowymi, które samochód posiada ...
O co w tym chodzi? Otóż, jak pisałem, prawdziwe, pełnowartościowe reflektory ksenonowe, powinny mieć i z reguły mają, emisję światła o wartości ok. 3200 lumenów. Takie reflektory posiadają żarniki o mocy równej 35 W i bezwzględnie wymagają indywidualnych układów samo-poziomowania oraz mycia (spryskiwania), inaczej nie uzyskałyby homologacji!
"Biksenon" wymaga dodatkowo skomplikowanego, szybkiego i bardzo dokładnego układu zmieniającego zespół optyczny/przesłonę wewnątrz lampy, ewentualnie prostsze rozwiązanie - zmiany położenia samego żarnika.
Aby było ciekawiej, spryskiwaczy nie wymaga się z uwagi na rodzaj oświetlenia (ksenonowe / halogenowe /żarowe). Przepisy (konkretnie, Regulamin 48 i 45 EKG ONZ) wymagają spryskiwaczy dla wszystkich reflektorów, których emisja światła przekracza 2000 lumenów, a zatem, nawet reflektor halogenowy, który świeci światłem powyżej tej wartości, musiałby mieć spryskiwacze.
Co wymyślono, aby nie było konieczności stosowania spryskiwaczy i układów samo-poziomowania?
Ano skonstruowano nowe typy lamp "ksenonowych" (żarniki i dostosowane reflektory), które świecą podobnie, jak halogenowe lub nieznacznie lepiej, ale emitując światło tylko na poziomie max do 2000 lumenów, posiadające żarniki o mocy zaledwie 25 W!!! (również tańsze zapłonniki i przetwornice do takich reflektorów)
Czy do takiego oświetlenia zastosowany zostanie jakiś prosty układ samo-poziomowania, spryskiwania lub obydwa, to jest to wyłącznie kwestia producenta i tego, co chce w danym modelu samochodu osiągnąć.
Prawda jest taka, że ksenon z prawdziwego zdarzenia, ten dający 3200 lumenów, bezwzględnie musi mieć indywidualne samo-poziomowanie i mycie, o czym właśnie napisał Lucek.

PS
W moim wozidle są biksenony, doświetlenia zakrętów, oświetlenie dynamiczne, skrętne i jakieś inne ''duperszmity", ale jest też auto poziomowanie nadwozia, a mimo to, są osobne układy poziomujące każdy reflektor oraz spryskiwacze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Lucek26 napisał:

Powinieneś mieć w przypadku fabrycznie montowanych lamp ksenonowych zamontowane również spryskiwacze wysokociśnieniowe do tych lamp . Jeżeli tych elementów w Twoim Landroverze  brakuje to wygląda to na czyjaś samoróbkę.

Mam spryskiwacze. Lampy są fabryczne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Lucek26 napisał:

Lampy ksenonowe zawsze wymagają urządzenia samopoziomującego oraz wysokociśnieniowych spryskiwaczy tych lamp.   Pneumatyczne zawieszenie nie ma znaczenia.

Cytując klasyka: „i już nie prawda, prawda?”

 

”HEADLAMP LEVELLING 
Headlamp levelling provides for the adjustment of the vertical aim of the headlamps. The levelling system is primarily 
required to minimise glare to other road users when a heavy load is in the rear of the vehicle. 

Three systems of headlamp levelling are available; manual, static and dynamic. 

1)Manual Headlamp Levelling 

Manual headlamp levelling is only available on vehicles with halogen headlamps and coil spring suspension. 
The manual system comprises the following components: 
ô€º Two headlamp levelling motors 
ô€º Headlamp levelling rheostat rotary control. 
When the ignition switch is in the ignition position (II), power is supplied to the lighting control switch via the ignition relay 
in the battery junction box and to the headlamp levelling motor in each headlamp assembly via the CJB. When the lighting 
control rotary switch is moved to the side lamp or headlamp position, the supply from the ignition relay is passed to the 
levelling rotary control. 
Movement of the levelling rotary control produces a variable voltage output, which is sensed by the motors. The motors 
react to the supplied voltage and move the headlamp to the requested position which relates to the supplied voltage from 
the levelling rotary control. 
The headlamps can only be lowered from their unladen position to compensate for changes in vehicle attitude due to 
loading. 

2)Vehicle Headlamp Leveling 

Vehicle headlamp levelling is only available on vehicles with air suspension. 
Vehicle headlamp levelling is performed by the air suspension system and the air suspension control module. The 
suspension system constantly monitors the vehicle attitude and adjusts the height of the front and/or rear of the vehicle 
accordingly. This maintains the correct vehicle attitude and consequently maintains the correct headlamp beam 
alignment. 
The vehicle levelling system is fully automatic, therefore the lighting control switch does not have the manual levelling 
rotary control. 

3) Dynamic Headlamp Levelling (Air Suspension) 

Dynamic headlamp levelling is only available on vehicles with the AFS system and air suspension. 
The dynamic headlamp levelling adjusts the vertical alignment of the headlamps as a rapid response to changes in 
vehicle attitude due to acceleration or braking. 

The dynamic system is fully automatic, therefore the lighting control switch does not have the manual levelling rotary 
control.”

 

ja mam wersje 2

:]

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.