Jump to content
cicik

dziś pytani, dziś odpowiedz :)

Recommended Posts

cicik

koledzy ... mam 2 krótkie pytanka.

1. czy jeśli jadę zestawem pon. 3,5 dmc to "krokodyle" mogą mnie zatrzymać do kontroli, i czy ja musze się zatrzymać?

2. a jeśli już mnie zatrzymają a ja łaskawie ;-) się zatrzymam to czy mogą mi ważyć przyczepkę ?? czy np. nie przekroczone dmc?

 

pytam bo kiedyś mnie we wrocku zatrzymał po cywilnemu (miał lizak) jakiś nadgorliwy społecznik , etatowy krokodyl ...

cos mi tam burczał ale ja zadzwoniłem na policje i mi powiedzieli ze ani na służbie a tym bardziej po cywilnemu nie ma prawa mnie zatrzymywać ...

ale to było dawno a ja jechałem samych autem .,.

 

będę wdzięczny za odpowiedz, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
GOd

Witam, mam nadzieję że najlepszą odpowiedzią na Twoje pytania będą wklejone treści przepisów.

 

 

Art. 129a. USTAWY z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym1

1. Kontrola ruchu drogowego w odniesieniu do kierującego pojazdem:

1) który wykonuje przewóz drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,

2) w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kieruje pojazdem w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,

3) który naruszył przepisy ruchu drogowego, w przypadku zarejestrowania te-go naruszenia przy użyciu:

a) przyrządów kontrolno-pomiarowych,

B) przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe albo na statku po-wietrznym urządzeń rejestrujących,

4) który rażąco naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie jego bezpieczeństwa,

5) który wykonuje przewóz drogowy w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych.

– należy również do Inspekcji Transportu Drogowego.

2. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w ust. 1, inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego przysługują uprawnienia określone w art. 129 ust. 1 i 2, w tym również wobec właściciela lub posiadacza pojazdu.

Art. 129. tej samej ustawy

2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:

4) sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;

 

Art. 68. USTAWYz dnia 6 września 2001 r.o transporcie drogowym

 

 

1. Kontroli, o której mowa w art. 50 i art. 87, z zastrzeżeniem ust. 2, podlegają:

1) kierujący pojazdami w zakresie i na zasadach określonych w:

a) niniejszej ustawie,

B)art. 129a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,

c) ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,

2) przedsiębiorcy wykonujący przewóz drogowy,

3) podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2,

– zwani dalej „kontrolowanymi”.

2. Kontroli, o której mowa w ust. 1, nie podlegają pojazdy przewożące wartości pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia.

 

Art. 69.

1. Inspektor wykonuje czynności kontrolne, z zastrzeżeniem ust. 1a, w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym.

1a. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne podczas kontroli:

1) w przedsiębiorstwie;

2) przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza przystankami;

3) transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza postojem.

 

Mam nadzieję że wszystko jest już jasne.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cicik

dziękuję.

a czy komuś się zdarzyło że był zatrzymany i ważyli jego przyczepę?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomekk

Witam !

 

Nie musisz być zatrzymany, żeby zważyli przyczepę, lub cały zestaw. Teraz takie cuda oferują na rogatkach wielu miast, że robią taką preselekcję, aby praktycznie wyłapywać delikwentów przeciążonych. Nieważne czy ciężarowych, czy kempingowych. To już nie czasy PRL.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
cicik

dziękuję za odpowiedzi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
GOd

Witam , z tymi rogatkami nie jest tak do końca jak pisze tomekk. Działają one na zasadzie nacisku osi na nawierzchnię drogi zlokalizowane są w pobliżu punktów kontrolnych   po sygnale z takiej bramki i tak pojazd musi zostać zatrzymany i zważony ponownie na wagach z tego co wiem wyłapuje się tylko tych którzy przekraczają nacisk na oś dopuszczony na danej drodze. Naszymi przyczepkami raczej trudno to przekroczyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tomekk

Witam !

 

Witam , z tymi rogatkami nie jest tak do końca jak pisze tomekk. Działają one na zasadzie nacisku osi na nawierzchnię drogi zlokalizowane są w pobliżu punktów kontrolnych   po sygnale z takiej bramki i tak pojazd musi zostać zatrzymany i zważony ponownie na wagach z tego co wiem wyłapuje się tylko tych którzy przekraczają nacisk na oś dopuszczony na danej drodze. Naszymi przyczepkami raczej trudno to przekroczyć.

 

I tak i nie. Na 100 % napewno nie mam racji, ale wystarczy nawet 10 % i akurat na nas wypadnie i będzie kicha, lepiej na zimne dmuchać. W wielu miejscach zainstalowane są wagi i bramownice, szczególnie na dojazdach do autostrad.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Speedy

Mnie ważyli w zeszłym roku. Krokodyl był zorientowany  np w temacie angielskich przyczep, które lubią mieć dane o masie/ DMC wyssane z paca.

Zielone Ludki sprawdziły:

- uprawnienia, dowody, OC,

- ViaToll

- wagę

- nośność i stan opon

- ogólny stan budki ( brak ostrych krawędzi lub oświetlenia)

- tablice wyróżniające ( tego wtedy nie miałem , więc zostałem pouczony)

Edited by Speedy (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siberian

Mnie ważyli w zeszłym roku. Krokodyl był zorientowany  np w temacie angielskich przyczep, które lubią mieć dane o masie/ DMC wyssane z paca.

Zielone Ludki sprawdziły:

- uprawnienia, dowody, OC,

- ViaToll

- wagę

- nośność i stan opon

- ogólny stan budki ( brak ostrych krawędzi lub oświetlenia)

- tablice wyróżniające ( tego wtedy nie miałem , więc zostałem pouczony)

 

Przeczytałem kilka forumowych wątków odnośnie dodatkowych tablic i strasznie mnie to nurtuje. Bo akurat jeśli chodzi o tablice do ponadgabarytu nie mam objekcji (te czerwono białe) tak jeśli chodzi o wyróżniające (czerwono żółte) nie wiem jak jest naprawdę. Jeden patrol tak, drugi inaczej a u ludzi zdań dziesiątki. Niby od przybydku głowa nie boli i można walnąć na bude, ale znajdźcie wśród 10 kierowców 2 którzy wiedzą co to znaczy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Speedy

Cyt:"zgodnie ze zmienionym z dniem 4 kwietnia 2011 r. (§ 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – Dz. U. Nr 47, poz. 242) przepisem § 42 ust. 1 rozporządzenia Minister Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003, Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) samochody ciężarowe i specjalne, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 7,5 tony, z wyłączeniem ciągnika siodłowego, oraz przyczepy, w tym naczepy, których długość włącznie z dyszlem przekracza 8 m lub których dopuszczalna masa całkowita przekracza 10 ton, oznacza się z tyłu w sposób określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia"

 

Czyli większość naszych przyczep się NIE kwalifikuje na tablice wyróżniające. Ja mam 7,3m i założyłem dla Świętego Spokoju-nie przeszkadzają mi, a jak komuś mogą pomóc na drodze.... to czemu nie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siberian

 

Czyli większość naszych przyczep się NIE kwalifikuje na tablice wyróżniające. Ja mam 7,3m i założyłem dla Świętego Spokoju-nie przeszkadzają mi, a jak komuś mogą pomóc na drodze.... to czemu nie

 

Mniej więcej łapię jak jest z przepisami i że teoretycznie nie podlegamy pod zółto czerwone tabliczki nie mniej jednak za każdym razem jak jadę spokojnie pykając około 90 kmh trafia się jakiś magik wypasionym golfem lub jakimś centem i bierze za wyprzedzanie... Ich miny przy wyprzedzaniu małej przyczepy i ujrzeniu co to ciągnie i że jeszcze prawie 7 m ro machnięcia - bezcenne !

 

No i tak się zastanawiam o jakimś oznaczeniu długości zestawu, choćby czymś na wzór Twojego avatarka, bo tablic i tak nie zrozumieją ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Speedy

mój avatarek to właśnie naklejka z mojej budki;).... dla Tico:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siberian

mój avatarek to właśnie naklejka z mojej budki;).... dla Tico:)

 

Ha ! znalazłem w sklepie kilka km ode mnie ... Przed wyjazdem będzie przywalona na budzie ! :]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Speedy

szkoda tylko, że dla Panów powożących Tico ( co to zawsze wyprzedzając próbują wystraszyć tira z na przeciwka), nie ma pod naklejką dopisane:" .. najlepsi dojechali do kuchni".

 

Dobra, nie ma to tamto. .. spinam się i w drogę:)

Edited by Speedy (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mundek28

Koledzy czy przy wymianie żarników w lampach ksenonowych bezwzględnie trzeba odłączyć akumulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...