Skocz do zawartości
Paweł Prokop

Viatoll na Węgrzech i Słowacji?

Rekomendowane odpowiedzi

Paweł Prokop

Czy ktokolwiek z szanownych forumowiczów posiada wiedzę popartą prywatnym doświadczeniem w zakresie poboru opłat za przejazd po Słowackich drogach zespołem pojazdów powyżej 3.5T? Czy istnieje jakiś ichniejszy system poboru opłat, ekwiwalent kochanego przez nas VIAtoll'a, na drogach innych niż Autostrady i drogi expresowe? Czy ktokolwiek podróżował po Słowacji takim zestawem?
 

Wiem, że dla samochodów ciężarowych i autobusów obowiązuje Myto (http://www.info-myto.pl/pl/myto-sk-slowacja), jednakże nie udało mi się odszukać informacji dotyczących definicji pojazdu ciężarowego. Odnosząc się do rodzimego Via tolla, każdy pojazd lub zespół pojazdów powyżej 3.5 tony jest pojazdem ciężarowym. A jak to się ma na Słowacji?
Spotkałem się z poglądem, że przyczepy Campingowe są zwolnione... ale jak to jest naprawdę? Ktokolwiek WIE?

Z góry serdeczne dziękuję za pomoc .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cezarr

Czytaj forum jest wszystko opisane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
marmatjul

Witam

 

Posiadam taki zestaw

 

Na Słowacj sprawa prosta kupujesz 2 winiety 1 na samochód druga na przyczepę w aplikacji eznamka

 

Na Węgrzech jest to trochę bardziej skąplikowane

 

Jezeli twój zestaw nie przekracza 3,5 t kupijesz tylko winietke  D1

 

jezeli twój zestaw przekracza 3,5 t to na przyczepe winieta U a na samochód :

 

D1 jeżeli to osobówka do 7 osób  

 

D2  jeżeli samochód jest powyżej 7 osób lub jest  busem kamperem lub w dowodzie rej w polu J  ma wartość  N1 (pickupy i osobowe ciężarówki)

 

https://ematrica.nemzetiutdij.hu/

 

nie ma w tych krajeach odpowiednika naszego VIATOOL dla takich zestawów jak nasze

Edytowane przez marmatjul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bartosz_b

Witam

 

Posiadam taki zestaw

 

Na Słowacj sprawa prosta kupujesz 2 winiety 1 na samochód druga na przyczepę w aplikacji eznamka

 

Na Węgrzech jest to trochę bardziej skąplikowane

 

Jezeli twój zestaw nie przekracza 3,5 t kupijesz tylko winietke  D1

 

jezeli twój zestaw przekracza 3,5 t to na przyczepe winieta U a na samochód :

 

D1 jeżeli to osobówka do 7 osób  

 

D2  jeżeli samochód jest powyżej 7 osób lub jest  busem kamperem lub w dowodzie rej w polu J  ma wartość  N1 (pickupy i osobowe ciężarówki)

 

https://ematrica.nemzetiutdij.hu/

 

nie ma w tych krajeach odpowiednika naszego VIATOOL dla takich zestawów jak nasze

Osobówki na Węgrzech nie dopłacają do przyczepy powyżej 3,5T. Ogólnie dla winiety D1 nie ma winiety U, ona obowiązuje z winietami D2 i B2 czyli kamperami, ciężarówkami i autobusami

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
marmatjul

Masz racje bartosz , mój samochód wymaga winiety D2 w związku z tym z cepką muszę mieć winete U

 

czyli prostując mój błąd :  jak łapiesz sie holownikiem na winete  D1 to nic więcej nie kupujesz 

Edytowane przez marmatjul

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

Osobówki na Węgrzech nie dopłacają do przyczepy powyżej 3,5T. Ogólnie dla winiety D1 nie ma winiety U, ona obowiązuje z winietami D2 i B2 czyli kamperami, ciężarówkami i autobusami

 

tak jest.

 

temat niestety do zamknięcia, bo było o tym na forum - np temat winiety 2017

 

chyba, że kolega ma holownik, który sam przekracza 3,5t dmc to wtedy faktycznie myto

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paweł Prokop

Dziękuję za odpowiedź, ale chyba niezbyt zrozumiale sprecyzowałem pytanie... Przypomnę, że nie interesują mnie autostrady i drogi expresowe więc eznamka odpada!

Zapytałem o system Myto (odpowiednik polskiego ViaTolla) i definicję pojazdu ciężarowego - czy także dla zespołu pojazdów powyżej 3.5T, na drogach innych niż expresowe i autostradowe Słowacji. 
Rozumiem, że zbyt "skąplikowane" zadałem pytanie.
Wg Viatolla, wszystkie zestawy powyżej 3.5T to ciężarówki dlatego pytam czy ktokolwiek wie jak to jest na Słowacji z tym MYTEM!

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bartosz_b

Nie podlegamy pod E-Myto na Słowacji. Jedziesz jako auto z przyczepą, chyba że Twój Scenic jest zarejestrowany jako ciężarówka i przekracza 3,5T

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paweł Prokop

Znalazłem taką informację na stronie słowackiego myta:

 

"4. Pojazdy zobligowane do uiszczania opłaty drogowej są w znaczeniu właściwych postanowień ustawy o poborze opłaty drogowej pojazdami silnikowymi o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t albo zespołami pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t określonymi w załączniku nr. 1 część B pkt. 2, 3 i 5 ustawy nr. 725/2004 Dz.U. o warunkach eksploatowania pojazdów w ruchu drogowym oraz o zmianie i uzupełnieniu niektórych ustaw w brzmieniu obowiązującym (pojazdy kategorii M, N i G), oprócz zespołów pojazdów utworzonych pojazdem silnikowym kategorii M1, N1, M1G i N1G. Szczegółowe informacje o kategoriach pojazdów silnikowych zobligowanych do uiszczania opłaty drogowej są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa komunikacji, budownictwa i Rozwoju Regionalnego republiki Słowackiej."

 

Niestety nie znam definicji kategorii słowackiej M1, która różnić się może od polskiej. dla przykładu wg Polskiego kodeksu drogowego:

"1. Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;pojazd do 8 miejsc nie licząc fotela kierowcy!"

 

Jak widać na powyższym, nawet w polskim kodeksie nic nie piszą o masie, tylko o charakterze eksploatacji i ilości miejsc osób. Co ciekawe mozę to bład w druku ale dalsze kategorie z indeksem 1 mają ograniczenia 3.5T

Edytowane przez Paweł Prokop

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bartosz_b

Tutaj masz stronę gdzie możesz zakupić winietę elektroniczną https://www.eznamka.skCzęsto jeżdżę po SK i mam wykupioną winietę dla auta i przyczepy, masa składu 4,5T. Kilka razy mnie już kontrolowano pod względem winiet jeszcze jak były winiety naklejane i nigdy nie było problemu że mam złą winietę.

P.S.

Zaciekawiło mnie to co wkleiłeś powyżej i znalazłem informację że skład powyżej 3,5T obowiązuje E-Myto w przypadku transportu towaru

 

"Pojazdy zobowiązane do uiszczenie opłaty drogowej to pojazdy silnikowe o łącznej masie powyżej 3,5 t albo zespoły pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t przeznaczone do transportu towaru oraz pojazdy silnikowe umożliwiające transport ponad dziewięciu osób łącznie z kierowcą."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jacek00

Znalazłem taką informację na stronie słowackiego myta:

 

"4. Pojazdy zobligowane do uiszczania opłaty drogowej są w znaczeniu właściwych postanowień ustawy o poborze opłaty drogowej pojazdami silnikowymi o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t albo zespołami pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t określonymi w załączniku nr. 1 część B pkt. 2, 3 i 5 ustawy nr. 725/2004 Dz.U. o warunkach eksploatowania pojazdów w ruchu drogowym oraz o zmianie i uzupełnieniu niektórych ustaw w brzmieniu obowiązującym (pojazdy kategorii M, N i G), oprócz zespołów pojazdów utworzonych pojazdem silnikowym kategorii M1, N1, M1G i N1G. Szczegółowe informacje o kategoriach pojazdów silnikowych zobligowanych do uiszczania opłaty drogowej są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa komunikacji, budownictwa i Rozwoju Regionalnego republiki Słowackiej."

 

Niestety nie znam definicji kategorii słowackiej M1, która różnić się może od polskiej. dla przykładu wg Polskiego kodeksu drogowego:

"1. Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;pojazd do 8 miejsc nie licząc fotela kierowcy!"

 

Jak widać na powyższym, nawet w polskim kodeksie nic nie piszą o masie, tylko o charakterze eksploatacji i ilości miejsc osób. Co ciekawe mozę to bład w druku ale dalsze kategorie z indeksem 1 mają ograniczenia 3.5T

 

Kategorie M, N będą takie same jak w Polsce. To nie są wewnętrze przepisy danego kraju a przepisy unijne, do których przepisy krajowe musiały się dostosować. To dokładnie jak z kategoriami prawa jazdy, gdzie B96 nie jest polskim wymysłem a unijnym.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/vehicle_categories_pl

Edytowane przez jacek00

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dranon

Podłączę się: czy w związku z 1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;pojazd do 8 miejsc nie licząc fotela kierowcy to samo obowiązuje na Węgrzech?

 

E-matrica wyróżnia kategorie D1 (<7 osób ) i D2 (>7 osób ).

 

Mój holownik to Peugeot 807, w dowodzie ma wbite 8 miejsc (i tyle też ma, ale realnie jeżdżę bez kanapy w trzecim rzędzie, więc miejsc jest 5) - jaka to kategoria?

Edytowane przez dranon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

Podłączę się: czy w związku z 1) kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy;pojazd do 8 miejsc nie licząc fotela kierowcy to samo obowiązuje na Węgrzech?

 

E-matrica wyróżnia kategorie D1 (<7 osób ) i D2 (>7 osób ).

 

Mój holownik to Peugeot 807, w dowodzie ma wbite 8 miejsc (i tyle też ma, ale realnie jeżdżę bez kanapy w trzecim rzędzie, więc miejsc jest 5) - jaka to kategoria?

 

w DR masz 8 miejsc i tylko to interesuje policję. W związku z tym kategoria D2 i vinieta na przyczepę - U... bardzo drogo wyjdzie Ci to jedno miejsce w papierach. coś ponad 22E różnicy na tygodniowej winiecie

post-8007-0-33392400-1490104128_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Paweł Prokop

Jak więc widać, każdy kraj ma swoje zagadki :P
Buszując po sieci znalazłem wiele informacji jakoby Polska była jednym z nielicznych krajów UE, które pojazdy i zespoły pojazdów przekraczające 3.5T o charakterze osobowym oraz turystycznym traktują jako ciężarowe i pobierają myto. Znalazłem też info, że Słowacja robiła to samo jako jedna z pierwszych krajów w Europie... jednakże od stycznia 2010 zwolnili ruch aut osobowych w związku z "ruchem turystycznym" Ale wg informacji na emycie zespół pojazdów powyżej 3,5T nadal podlega - jedynie w zależności od rodzaju holownika. Teraz pytanie co to jest M1 na Słowacji bo jak widać nie każdy kraj ma te same definicje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
dranon

w DR masz 8 miejsc i tylko to interesuje policję. W związku z tym kategoria D2 i vinieta na przyczepę - U... bardzo drogo wyjdzie Ci to jedno miejsce w papierach. coś ponad 22E różnicy na tygodniowej winiecie

 

I tu kolejna zagadka - na zrzucie ekranu mowa o pojazdach "przewożących 7 osób włącznie z kierowcą". Jak na to patrzeć? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


×