Skocz do zawartości

lodówka na 12V


Rekomendowane odpowiedzi

Witam ja w mojej przyczepce mam lodówkę i oświetlenie ( led ) podpięte pod światło przeciwmgielne ( 2/54G ) z tym że w szafie skitrałem wyłącznik do światła pm w przyczepce aby uniknąć agresywnych sytuacji , na razie nic się nie działo przewody nie grzeją się i niby jest naprawdę ok ale montaż dodatkowego przewodu najlepij z aku na  pewno byłby lepszym rozwiązaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 86
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

U siebie zrobiłem 2x 7 pin gniazda,jedno do oświetlenia,a w drugie lodówka,i może jeszcze coś,kable pociągnąłem nowe 2x 6kwadrat miękkie,na desce rozdzielczej w aucie  mam wyłącznik którym mogę w każdej chwili wyłączyć lodówkę,oczywiście rozłączane za pomocą przekaźnika 30A  bezpiecznik główny 30A bezpiecznik do przekaźnika 5A,hula aż miło,i jeszcze piny w gniazdku w zapasie zostały,w rozdzielni przyczepy,mogę podłączyć zasilanie do całej budki z tych własnie przewodów,a grubość zapewni że nie będą nawet ciepłe :],choć aku spokojnie starczają mi na bardzo długo

Edytowane przez dawidknaus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie zrobiłem 2x 7 pin gniazda,jedno do oświetlenia,a w drugie lodówka,i może jeszcze coś,kable pociągnąłem nowe 2x 6kwadrat miękkie,na desce rozdzielczej w aucie  mam wyłącznik którym mogę w każdej chwili wyłączyć lodówkę,oczywiście rozłączane za pomocą przekaźnika 30A  bezpiecznik główny 30A bezpiecznik do przekaźnika 5A,hula aż miło,i jeszcze piny w gniazdku w zapasie zostały,w rozdzielni przyczepy,mogę podłączyć zasilanie do całej budki z tych własnie przewodów,a grubość zapewni że nie będą nawet ciepłe :],choć aku spokojnie starczają mi na bardzo długo

U mnie aku jest z tyłu to miałbym bliżej z kablami. o ile trzeba to zasilanie ciągnąć bezpośredni z akumulatora :niewiem:

Tylko zostaje kwestia rozłączenia zasilania kiedy auto jest wyłączone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze Tomek, 13 pin i lodówka hula. Ale w mojej starej przyczepie miałem zorganizowany prąd przez światło p-mgłowe (7 pin). Spróbuj podłączyć na krótko aku do pinów wtyczki odpowiadających za masę i p-mgłowe i sprawdź czy chaładzielnik robota na 12. Jeżeli będzie działać, to wykożystaj w gnieździe pin p-mgłowy i podłącz tam stałe 12V.

Nie pisz kolego takich bzdur - przewody w zaproponowanym przez Ciebie układzie nie wytrzymają długo takiego prądu. Instalacja do zasilania lodówki winna być wykonana przewodami o co najmniej 4 mm2 a najlepiej 6 mm2 . na forum na ten temat już pisano tyle razy wystarczy poszukać. Instalacja o której piszę wymaga kompletu gnazdo-wtyczka13 pin lub dwóch kompletów 7 pin w wersji S i N.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie aku jest z tyłu to miałbym bliżej z kablami. o ile trzeba to zasilanie ciągnąć bezpośredni z akumulatora :niewiem:

Tylko zostaje kwestia rozłączenia zasilania kiedy auto jest wyłączone.

Ja mam bezpośrednio z aku,pociągnięte pod autem z przewodem do lpg

opisałem że zamontowałem wyłącznik na desce rozdzielczej w aucie,w każdej chwili moge zarządzać zasilaniem,nawet kontrolka haka oryginalna jest pod to podłączona :] i wiem kiedy lodówka smiga

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież napisałem wyraźnie: żeby wykorzystać pin od światła p-mgłowego i podłączyć do niego stałe 12V. Nikomu nie proponowałem podłączenia zasilania przyczepy przez światło i p-mgłowe. Puścić wtedy trzeba by było grubym przewodem "+" z aku z bezpiecznikiem i wpiąć go bezpośrednio w pin w gnieździe.  Może tak być?

Przepraszam za wcześniejszy skrót myślowy.

Kol. Haras, sprawdź czy we wtyczce nie masz już wyprowadzonego przewodu do zasilania przyczepy.

No ja zle to ujolem z tym"patentem swiatła p-mgielnego " miałem na myśli zbadania we wtyczce plusa 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edziu, niby masz rację, ale zanim się wypowiesz krytycznie doczytaj do końca wątek. W wielu przyczepach jest zastosowany taki patent i wszystko działa.

Tom- ostatnio jeden z forumowych kolegów zmienił mi w budce i w aucie 7 na 13 i zastosował fajne rozwiązanie: oświetlenie i pompki podłączył na stałe, a zasilanie lodówki przez przekaźnik podłączony do świateł pozycyjnych. W takim przypadku lodówka chodzi tylko przy włączonych światłach a gdy je wyłączysz zasilanie lodówki znika. Tym sposobem unikasz rozładowania akurat, bo gdy wysiadasz z auta brzęczyk da Ci znać że o czymś zapomniałes. Moim zdaniem pomysł dobry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tu jest o zasilaniu lodówki z + ze sw przeciwmgielnego co jest karygodne i nie dopuszczalne.

Ed ma racje i dobrze pisze.

A to co ty opisujesz to całkiem co innego.

Cewka przekaźnika nie bierze 10 A i morza zasilać ja z byle czego.

A Lodowka musi mieć gruby przewód zasilający .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tu jest o zasilaniu lodówki z + ze sw przeciwmgielnego co jest karygodne i nie dopuszczalne.

 

Nie, chodzi o wykorzystanie pinu we wtyczce ze świateł przeciwmgielnych. Było to już prostowane w poście #12.

 

A Lodowka musi mieć gruby przewód zasilający .

 

Lodówka musi mieć przewód o dużym przekroju po to, żeby działała poprawnie. Jeśli zasilisz ją cienkimi przewodami (takimi jakie pewnie są pociągnięte do świateł przeciwmgielnych), to spadek napięcia będzie tak duży, że tylko lampka na wyłączniku lodówki będzie działała poprawnie, sama lodówka już nie do końca.

 

U mnie aku jest z tyłu to miałbym bliżej z kablami. o ile trzeba to zasilanie ciągnąć bezpośredni z akumulatora :niewiem:

Tylko zostaje kwestia rozłączenia zasilania kiedy auto jest wyłączone.

 

Tak jak już ktoś napisał. Znajdź przekaźnik świateł lub czegoś, co działa po włączeniu stacyjki (np. przekaźnik świateł - ale wtedy będziesz musiał zawsze jeździć na światłach jak będziesz chciał mieć lodówkę) i podepnij przekaźnik sterujący podawaniem napięcie do wtyczki pod ten przekaźnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na majówce teraz używałem lodówki na gazie, a z racji tego,że lubię "wszędzie" pozaglądać rozebrałem kratkę zewnętrzną od lodówki żeby zobaczyć czy jest wszystko OK, patrząc na patent podgrzewania parownika lodówki stwierdziłem ,że wielkość płomienia jest jak 3 zapalone zapalniczki -czyli bardzo mały płomień- prawdopodobnie praca lodówki na jednej butli gazowej to jakieś 2 miesiące albo więcej  :huh:

 ( dajcie no link do angielskich wtyczek, może czas założyć w aucie drugie gniazdo żeby w trasie lodówka też działała)

Edytowane przez edisoniras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak już ktoś napisał. Znajdź przekaźnik świateł lub czegoś, co działa po włączeniu stacyjki (np. przekaźnik świateł - ale wtedy będziesz musiał zawsze jeździć na światłach jak będziesz chciał mieć lodówkę) i podepnij przekaźnik sterujący podawaniem napięcie do wtyczki pod ten przekaźnik.

Czyli sterowanie z przekaźnika (np. światła) a reszta to kable bezpośrednio z akumulatora?  A na światłach i tak jeżdżę cały czas więc jak dla mnie Ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprosciejsze i najlepsze rozwiązanie to podpiac przekaźnik pod wzbudzenie alternatora .

Cewka przekaźnika jest zbyt mała aby zakłócić prace alternatora .

Lodowka bedzie pracować tylko przy odpalonym silniku , a po zgaszeniu samoczynnie się rozlaczy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowa tu jest o zasilaniu lodówki z + ze sw przeciwmgielnego co jest karygodne i nie dopuszczalne.

Ed ma racje i dobrze pisze.

A to co ty opisujesz to całkiem co innego.

Cewka przekaźnika nie bierze 10 A i morza zasilać ja z byle czego.

A Lodowka musi mieć gruby przewód zasilający .

Ani ED, ani Ty nie czytacie ze zrozumieniem.

 

Czytaj jeszcze raz ostatnie zdanie, co Wam się tam nie podoba :niewiem: ?

Tak jak pisze Tomek, 13 pin i lodówka hula. Ale w mojej starej przyczepie miałem zorganizowany prąd przez światło p-mgłowe (7 pin). Spróbuj podłączyć na krótko aku do pinów wtyczki odpowiadających za masę i p-mgłowe i sprawdź czy chaładzielnik robota na 12. Jeżeli będzie działać, to wykorzystaj w gnieździe pin p-mgłowy i podłącz tam stałe 12V.

 

I tu. Czy jeżeli zamiast napisać 6mm2 napisałem "grubym przewodem" , to dla Was jest to niezrozumiałe i traktujecie to jako gusła średniowieczne?

Ale przecież napisałem wyraźnie: żeby wykorzystać pin od światła p-mgłowego i podłączyć do niego stałe 12V. Nikomu nie proponowałem podłączenia zasilania przyczepy przez światło i p-mgłowe. Puścić wtedy trzeba by było grubym przewodem "+" z aku z bezpiecznikiem i wpiąć go bezpośrednio w pin w gnieździe.  Może tak być?

Przepraszam za wcześniejszy skrót myślowy.

Kol. Haras, sprawdź czy we wtyczce nie masz już wyprowadzonego przewodu do zasilania przyczepy.

Czy gdziekolwiek jest napisane żeby podłączyć zasilanie lodówki i zasilanie przyczepy do lampy i obciążać lichą instalacje w aucie? Nie. Mowa jest o wykorzystaniu tylko i wyłącznie pinu w gnieździe! A Wy się zaparliście chyba i nie chcecie czytać ze zrozumieniem.

 

31 lat temu, w 1983 roku ktoś zbudował Adrię 305. Wyposażył ją w lodówkę zasilaną 220V, gaz, 12V. Zrobił to pewnie z zamiarem, aby pracowała ona nie zależnie od mediów. Myślicie że wtedy ktoś słyszał o połączeniu 13pin i o możliwościach rozbudowanej instalacji elektrycznej jakie mamy teraz :hmm: ?

"Nie wydaje mnie się!"

Haras napisał w pierwszym poście , że przewody do zasilania wychodzą z lodówki i znikają pod podłogą- czyżby jakieś czary?!?!

Idźmy dalej tym tropem:

Gdzie wg. Was jest koniec tych przewodów? Może powinno się je podłączyć do jakiegoś dynama? Moim zdaniem te przewody mają swój koniec we wtyczce. Dlatego zaproponowałem kol. Harasowi sprawdzenie takiej możliwości.

W starych przyczepach bardzo często można spotkać takie rozwiązanie (przykładem jest wally1978).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś jest zainteresowany tematem to niech poszuka mojego tematu gdzie robiłem podłączenie lodówki na czas jazdy na 12V i do tego ładowanie aku w budce Wszystko jest opisane i proste w wykonaniu, podane są też średnice przewodów, wtyczki, zabezpieczenia przed rozładowaniem itd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edziu, niby masz rację, ale zanim się wypowiesz krytycznie doczytaj do końca wątek. W wielu przyczepach jest zastosowany taki patent i wszystko działa.

Tom- ostatnio jeden z forumowych kolegów zmienił mi w budce i w aucie 7 na 13 i zastosował fajne rozwiązanie: oświetlenie i pompki podłączył na stałe, a zasilanie lodówki przez przekaźnik podłączony do świateł pozycyjnych. W takim przypadku lodówka chodzi tylko przy włączonych światłach a gdy je wyłączysz zasilanie lodówki znika. Tym sposobem unikasz rozładowania akurat, bo gdy wysiadasz z auta brzęczyk da Ci znać że o czymś zapomniałes. Moim zdaniem pomysł dobry.

Cudowny jesteś zalecasz mi czytanie coś czego jeszcze nie ma  "wypowiesz krytycznie doczytaj do końca wątek." Już dawno i to kilka razy zamieszczałem dokładny opis ze schematem jak to wszystko zrobić. A wycieczki czytania ze zrozumieniem daruj sobie czytam to co napisałeś a nie to co miałeś na myśli. Trafko też tak samo nie umie czytać, już dwóch ma takie samo zdanie o Twoim pisaniu a nie myśleniu(?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.