Skocz do zawartości

Propan vs Butan


Tomii

Rekomendowane odpowiedzi

a ja teraz z praktyki :piwko:

Od 4 lat moja domowa butla stoi na dworze, osłonięta tylko od deszczu i słońca. Na butli reduktor dalej wąż ok 1,5 m do domu przez ścianę i do kuchenki. Butla do gotowania wystarcza mi w lecie na ok miesiąc, podczas mrozów 3 tygodnie.Fakt, że zimą się więcej gotuje :ok: . Podczas wymiany chlupoce butan, myślę,że zostaje go ok 2 kg. Propanu czystego w okolicy nie ma za to mieszanka dostępna u sąsiada o każdej porze . :ok:

Chciałem jednak zwrócić uwagę na rozwiązanie które jest w mojej :) . Do bagażnika doprowadzone jest ciepłe powietrze z ogrzewania, pokrywa jest izolowana . Oprócz butli jest tam jeszcze zbiornik na wodę.

Pozdrawiam i miłego wypoczynku życzę s030.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • Odpowiedzi 35
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Właśnie o to chodzi że objętościowo butan jest gazem lepszym, a wagowo gazem lepszym jest propan.

los_sandalos :] za rozkminienie, ale pamiętaj że reduktor zapewnia nam to samo ciśnienie. To dysza i zawór regulują nam stały wypływ objętości.

 

Artykuł na który się powołałeś jest mojego autorstwa :), ale w następnym numerze PC opisywane są butle kompozytowe. Autor napisał tam, że stosując czysty propan nieznacznie zwiększamy sprawność swoich urządzeń. No i tak se myślałem i IMO to minął się z prawdą - na propanie ma on niestety gorsze wyniki (woda w czajniczku będzie się dłużej gotować). Jednak plus jest taki że jak temperatura spadnie poniżej zera to zagotuje tą wodę a poza tym wozi ze sobą (nie licząc mas butli) więcej energii w mniejszej wadze :]

 

Może małe wyjaśnienie Panie Tomaszu!

 

Rozpatrując, który gaz jest wydajniejszy trzeba prześledzić 2 stany jego skupienia (stan ciekły -ciecz i stan gazowy - gaz).

 

CIECZ

 

W obrocie handlowym występuje gaz w postaci cieczy i płacimy za jej kilogram (mowa o gazie w butlach). W takim ujęciu propan jest wydajniejszy (więcej kalorii z 1 KG). To bezdyskusyjne więc nie rozwijam tego tematu dalej. :-]

 

GAZ

 

Za reduktorem zaś znajduje się stan gazowy - gaz, pod ciśnieniem, które reguluje reduktor.

 

Moja przyczepa wyposażona była w fabryczny, holenderski reduktor o ciśnieniu 30 mbar. Chcąc używać butli kompozytowych zostałem niejako zmuszony do przejścia na ciśnienie 37 mbar. Dlatego też miałem wątpliwości czy aby na pewno nie zniszczę urządzeń, tym bardziej, że w kufrze tuż nad przyłączem, producent przyczepy zamontował tabliczkę z informacją o ciśnieniu roboczym 30 mbar!

 

Dlatego zacząłem analizować temat „wyższej kaloryczności propanu” oraz wyższego ciśnienia przy użyciu tego reduktora. Moja instalacja (komponenty z których została wykonana) dopuszcza ciśnienie 1 bar, jednak na lodówce widnieje napis 30/37 mbar, ogrzewanie thruma ma takie samo oznaczenie.

 

Uznałem więc zastosowanie tego reduktora za bezpieczne (przestałem się obawiać rozszczelnienia instalacji), jednak nadal miałem wątpliwość czy nie przepalam swoich urządzeń skoro mam „więcej kalorii”.

 

Zakładając temperaturę otoczenia równą 0 stopni, przy ciśnieniu reduktora równym 1 bara ( 1000 mbar), wg wartości dolnej opałowej dla stanu gazowego (gaz), to butan i mieszanka propan butan są zdecydowanie wydajniejsze! (wynika to z wartości jakie zamieściłem w tabelce na stronie 48).

 

To samo tyczy się stosowania tych samych ciśnień reduktorów, czy też adaptora 513 z tym samym reduktorem.

Tak więc, jeśli używał Pan reduktora 37 mbar dla mieszanki P-B i teraz też używa reduktora 37 mbar dla czystego propanu, to niewątpliwie zaobserwuje Pan spadek chłodzenia lodówki oraz dłuższe czasy gotowania.

 

Jednak w opisywanym konkretnym przykładzie, ciśnienie robocze ulegało zmianie z 30 (dla mieszanki P-:], na 37 mbarów dla czystego propanu. Przeliczając dolną wartość opałową zgodnie z użytymi przez ze mnie różnymi ciśnieniami zauważy Pan niewielki wzrost wydajności przy użyciu gazu BP Gas light, należy też wziąć pod uwagę, że do urządzeń dostarczyłem jednakowe ilości gazu. (liczone w gramach cieczy).

 

I tak, w przypadku stosowania ciśnienia 30 mbar ilość uzyskanych kWh z każdego spalonego metra sześciennego gazu wyniesie: 1.0296 dla czystego butanu, 0.95463 dla mieszanki P-B w proporcji 30-70, oraz 0.7797 dla czystego propanu. Jak widać propan wypadł najgorzej, ale jako lekki gaz wystarczy na dłużej!

 

Chcąc używać butli kompozytowych, zostałem zmuszony do podniesienia ciśnienia do 37 mbar, tak więc ilość uzyskanych kWh z każdego spalonego metra sześciennego przy wyższym ciśnieniu wzrosła i wynosi 0.96163 kWh/m3, a więc więcej niż dla mieszanki P-B i reduktora 30mbar!

 

Czy udało mi się wytłumaczyć dlaczego zaobserwowałem lekki wzrost wydajności?

 

Co więcej, autor kolejnego artykułu na temat porównania obu gazów, zamieszczonego w najnowszym numerze 19 na stronach 58/59, wyciąga myląco brzmiące wnioski.

 

cyt. : "Mieszanina propan-butan jest bardziej efektywna (mimo niższej wartości kalorycznej) niż czysty propan."

 

Niestety to propan-butan ma wyższą wartośc kaloryczną od propanu w stanie gazowym (a właśnie w takim stanie spalany był gaz).

 

Propan jest gazem lżejszym, toteż aby zachować stałe zużycie cieczy z butli (tyle samo g/h), musi być zwiększone ciśnienie propanu! Tak więc powinien zostać wymieniony reduktor na taki, który będzie miał jednakowy wagowy przepływ (tyle samo gram cieczy propanu co p-butanu).

 

cyt. : "(...) Podzielam pogląd, że za tą aferę odpowiedzialna jest konstrukcja palnika (...)"

 

Konstrukcja palników nie wiele ma do znaczenia (w obu przypadkach gaz spala sie na tym samym palniku), bowiem przez otwór o tej samej średnicy może płynąć różna ilość gazu na sekundę – wszystko zależne jest od ciśnienia! Tak samo jest z wodą w rurach! Taki sam przekrój a w zależności od ciśnienia z jakim się ona porusza w tej samej jednostce czasu można zmierzyć różne jej ilości, bowiem wzrasta jej prędkość, nazywana dla gazów prędkością spalania. Jak się domyślacie Propan ma większą (przy stałym zużyciu gram cieczy /h) :]

 

 

Przy takim samym ciśnieniu tych dwóch gazów zmienia się ich zużycie. Spalana jest różna ilość gramów cieczy propanu na/h niż mieszanki p-butan (obserwowane spadki wydajności urządzeń są oczywiste), przez co czystego propanu wystarczyło by na dłuższy czas!. Objawi się to w mniejszym płomieniu propanu i zaobserwowanej "mniejszej efektywności".

 

Przyczyną takich wniosków były niewątpliwie adapter 513 i zastosowanie tego samego reduktora.

W doświadczeniach zabrakło pomiaru czasu definitywnie wyjaśniającego popełniony błąd, który w konsekwencji poprowadził autora do mylnych i nieprawdziwych wniosków (cyt. wyżej).

 

 

Na koniec zauważę najistotniejszą sprawę wynikającą z używania gazu BP Gas Light!

Jego cena na pozór wydaje się być wyższa od mieszanki propan butan. Cenowa różnica jest niewielka! (10 kg propanu w Rzeszowie kosztuje 47 zł, tyle samo co 11 kg mieszanki propan – butan).

 

Natomiast nikt nie bierze pod uwagę faktu, że jadąc zestawem o 20 kg lżejszym, spalamy mniej paliwa, tak więc im więcej pokonanych kilometrów, tym BP gas light staje się tańszy! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony to gdyby wtryskiwać ciekły gaz do komory spalania to wspomniany przez Ciebie autor tekstu miałby 100 % rację.

 

Nieprawda :]. Objętościowo, zarówno w fazie ciekłej jak i gazowej butan jest bardziej kaloryczny :].

 

Niestety nie ma Pan racji Panie Tomaszu.

Owszem w stanie gazowym, przy stałej temperaturze oraz tym samym cisnieniu atmosferycznym, to butan jest bardziej kaloryczny, jenak w stanie ciekłym to propan ma więcej kalorii!

 

Propan jest gazem lżejszym i o mniejszej masie molowej cząsteczek, a co się z tym wiąże "więcej się go upycha" na kilogram cieczy! Potrzeba zatem większego ciśnienia do "upchania gazu" w kilogram cieczy. Stąd też cisnienie w butlach z propanem jest znacznie większe niż w butlach z butanem czy mieszanką i wynosi 3MPa (30 bar) dla butli BP gas light oraz 2,5 MPa (25 bar) dla mieszanki Propan - butan w proporcji 30-70.

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpatrujemy układ czysto teoretyczny:

 

Mamy ogrzewanie trumy, na zewnątrz temperatura +10C. Mamy do wyboru czysty propan i czysty butan (mówię czysto teoretycznie bo czysty butan w przyrodzie nie występuje). Na którym z tych gazów osiągniemy lepsze wyniki w ogrzewaniu naszego kamperka czy przyczepy (lepszy wynik tzn. cieplej będzie)? Dla jednego i drugiego gazu instalacja jest ta sama i ten sam reduktor.

 

 

Odpowiadając na tak postawione pytanie: cieplej będzie z butanem! ale za to propanu wystarczy na dłużej!

Dlatego aby zachować taki sam przepływ gazu (ilości spalania cieczy g/h) konieczna jest zmiana reduktora, do której przypadkowo zostałem zmuszony!~

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tych wszystkich Waszych wywodów mam przekazać mojej żonie gdyż to ona obsługuje kuchenkę gazową w naszej przyczepie? Do którego z Was ma zgłosić się po więcej szczegółów? Jakie korzyści przyniesie nam ta wiedza podczas letniej wyprawy do Rumunii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tych wszystkich Waszych wywodów mam przekazać mojej żonie gdyż to ona obsługuje kuchenkę gazową w naszej przyczepie? Do którego z Was ma zgłosić się po więcej szczegółów? Jakie korzyści przyniesie nam ta wiedza podczas letniej wyprawy do Rumunii?

 

Weź kocher na zimową denaturkę :] i będzie git :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie ma Pan racji Panie Tomaszu.

Owszem w stanie gazowym, przy stałej temperaturze oraz tym samym cisnieniu atmosferycznym, to butan jest bardziej kaloryczny, jednak w stanie ciekłym to propan ma więcej kalorii!

Panie Pawle każdy inżynier kocha liczby i przez nie patrzy na ten świat. Proszę zatem przygotować kartkę i ołówek i zaczynamy:

 

Gęstość w stanie ciekłym (przy 15oC w kg/dm3):

Propan - 0,51

Butan - 0,58

 

Wartość opałowa dla stanu ciekłego (kJ/kg):

Propan - 46.360

Butan - 45.720

 

Zatem wartość opałowa objętościowo dla stanu ciekłego (kJ/dm3):

Propan - 46.360*0.51=23.6436

Butan - 45.720*0.58=26.5176

 

Na powyższym przykładzie widzimy że OBJĘTOŚCIOWO butan jest gazem zawsze bardziej kalorycznym nie zależnie czy w fazie ciekłej czy gazowej!!! Proszę zatem Panie Pawle o nie mydlenie oczu forumowiczom!!!

Oczywiście WAGOWO lepiej będzie wychodził propan, jednak w życiu nie spotkałem się z palnikiem gazowym który przepływ regulował by na postawie wagi a nie objętości.

 

Wszystkim którzy kempingują w dodatnich temperaturach i nie liczą kilogramów wkładanych do przyczepy radzę używać mieszaniny - różnica nie jest duża (możemy przekonać się o tym czytając artykuł z ostatniego PC) jednak nie warto przepłacać.

 

Wszystkim gorąco polecam artykuł Witka Olszewskiego z ostatniego numeru PC :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomii

Wszystkim którzy kempingują w dodatnich temperaturach i nie liczą kilogramów wkładanych do przyczepy radzę używać mieszaniny - różnica nie jest duża (możemy przekonać się o tym czytając artykuł z ostatniego PC) jednak nie warto przepłacać.

Przekażę żonie, z pewnością się ucieszy.

janus

Weź kocher na zimową denaturkę i będzie git

Dzięki za pomoc - już wiem co mam zabrać do przyczepy zwłaszcza, że różnica (wagowo) nie jest duża. Zimowa denaturka oprócz wysokiej wartości opałowej ma również wysoką wartość odżywczą oraz bardzo wysoką wartość procentową alkoholu zaniżaną ostatnio do liczby oktanowej 92.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Pawle każdy inżynier kocha liczby i przez nie patrzy na ten świat. Proszę zatem przygotować kartkę i ołówek i zaczynamy:

 

Gęstość w stanie ciekłym (przy 15oC w kg/dm3):

Propan - 0,51

Butan - 0,58

 

Zaś mieszanki propan-butan 0.56

 

Co oznacza nic więcej, tylko to, że 1 kg gazu w stanie cieczy to

1.96 litra propanu

1.72 litra butanu

1.79 litry mieszanki propan-butan

 

Zapomina Pan, że kupując tradycyjną butlę kupujemy mieszankę propan-butan a nie czysty butan!

w stalowej butli znajduje się 11 kg mieszanki p-butan a w Kompozytowej butli BP Gas light jest 10 kg czystego propanu.

 

Jeśli przelicza Pan na litry kupujemy ich dokładnie tyle samo czyli:

 

11kg/0.56 = 19.64 dm3 mieszanki p-butan / 2.3931 zł za litr

10kg/0.51 = 19.61 dm3 czystego propanu / 2.3967 zł za litr

 

W Rzeszowie oba te gazy kosztują 47 zł za butlę, co daje w zaokrągleniu 2.4 zł za litr tych gazów. Tak więc cena jest jednakowa.

 

Ale ile kalorii otrzymujemy w cenie?

 

Wartość opałowa dla stanu ciekłego (kJ/kg):

Propan - 46.360

Butan - 45.720

 

Zatem wartość opałowa objętościowo dla stanu ciekłego (kJ/dm3):

Propan - 46.360*0.51=23.6436

Butan - 45.720*0.58=26.5176

 

Obliczając ile kalorii kupiliśmy należy pamiętać, że:

 

46.34 * 10 kg = 463.4 MJ w butli BP Gas light

45.89 * 11kg = 504. 79 MJ w butli stalowej

 

ile zatem kosztuje 1MJ?

0.1014 zł dla propanu

0.0931 zł dla propan-butanu

 

Czy to aż tak wielka różnica? żeby twierdzić, że propan jest dużo droższy? Procentowo w stalowej butli jest zaledwie 8.9% kalorii więcej, przy założeniu wysokiej jakości tego gazu (małej ilości zanieczyszczeń).

 

Na powyższym przykładzie widzimy że OBJĘTOŚCIOWO butan jest gazem zawsze bardziej kalorycznym nie zależnie czy w fazie ciekłej czy gazowej!!! Proszę zatem Panie Pawle o nie mydlenie oczu forumowiczom!!!

 

Oczywiście WAGOWO lepiej będzie wychodził propan, jednak w życiu nie spotkałem się z palnikiem gazowym który przepływ regulował by na postawie wagi a nie objętości. :

 

Tak zgadzam się, że objętościowo - przeliczając na litry - mieszanka p-butan jest bardziej kaloryczna niż czysty propan niezależnie od stanu skupienia (może "nie zaskoczyłem" użytego przez Pana okrślenia "Objętościowo" czytając to w nocy).

 

Ale Panie Tomaszu! NAS NIE INTERESUJE Objętościowo, nas interesuje WAGOWO!.

Dlaczego? bo to właśnie reduktor reguluje przepływ gazu!

 

Do zbiornika gazu ciekłego należy podłączyć regulator ciśnienia ustawiony na STAŁĄ WARTOŚĆ zgodnie z EN 12864.

 

Norma ta definiuje "Nienastawne reduktory niskiego ciśnienia o maksymalnym ciśnieniu wypływowym nieprzekraczającym 200 mbar i o przepustowości nieprzekraczającej 4 kg/h oraz współdziałające urządzenia zabezpieczające, stosowane do butanu, propanu lub ich mieszaniny."

 

Zgodnie z tą normą aby zachować "stałą wartość" dla butanu należy użyć reduktora 0.28 mbar, propan-butanu 30 mbar, a czystego propanu 37 mbar.

 

Sprawdzamy!

 

rodzaj paliwa: butan,

ciśnienie reduktora: 0.28 mbar,

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 1 bar]: 34.32 kWh/m3

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 0.028 bar]: 0.96096 kWh/m3

 

rodzaj paliwa: propan-butan,

ciśnienie reduktora: 0.30 mbar,

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 1 bar]: 31.82 kWh/m3

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 0.030 bar]: 0.95463 kWh/m3

 

rodzaj paliwa: propan,

ciśnienie reduktora: 0.37 mbar,

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 1 bar]: 25.99 kWh/m3

dolna wartość opałowa, [0 oC przy ciśnieniu 0.037 bar]: 0.96163 kWh/m3

 

Stała wartość na reduktorze. to stała ilość kalorii dostarczona do urządzenia!

 

Zgodnie z powyższymi przepisami Pan Witold powinien przeprowadzać testy z różnymi reduktorami! 30mbar dla propan-butanu oraz 37mbar dla propanu.

 

Potwierdza to także instrukcja ogrzewania trumatic C (http://www.duni.pl/instrukcjaTrumaticC.htm), doczyta się Pan w niej, że:

 

"nieprze┬şstrzeganie instrukcji montażu i obsługi powoduje wygaśnię┬şcie gwarancji oraz wyklucze┬şnie roszczeń z tytułu odpowiedzialności. Ponadto wygasa wskutek tego świa┬şdectwo homologacyjne urzą┬şdzenia, a tym samym w nie┬şktórych krajach dopuszczenie pojazdu do ruchu."

 

"Ciśnienie robocze zasilania w gaz 30 mbar (wzgl. 28 mbar butan/37 mbar propan)"

 

Dokładnie to o czym pisałem!

 

"Do instalacji gazowych sto┬şsować można wyłącznie urzą┬şdzenia regulacji ciśnienia zgodne z EN 12864 (w pojaz┬şdach) lub EN ISO 10239 (dla łodzi) o stałym ciśnieniu wyj┬şściowym 30 mbar (lub 50 mbar w starszych urządze┬şniach). Wielkość przepływu przez urządzenie regulacji ci┬şśnienia musi odpowiadać co najmniej maksymalnemu zu┬şżyciu wszystkich urządzeń za┬şbudowanych przez producen┬şta instalacji."

 

Wynika z tego jasno, że: dla każdego rodzaju paliwa powinniśmy używać innego reduktora!

Pan Witold przeprowadzał testy niezgodnie z normą EN12864, toteż uzyskał zafałszowane wyniki!

Wielkość przepływu oznaczona jest na reduktorze i oznacza maksymalną ilość gazu jaka może przepłynąć przez reduktor w czasie jednej godziny i jest zależna od jego konstrukcji.

Zużycie gazu przez zainstalowane urządzenia ZAWSZE jest podawana w g, tudzież w KWh na godzinę lub dobę.

 

Konkluzja, Jeśli Pan Witold Podłączyłby mieszankę propan-butan poprzez reduktor 30 mbar a potem porównał z propanem przy użyciu reduktora 37 mbar, nie zauważyłby różnicy, lub zbadał niewielki wzrost efektywnośći przy użyciu propanu! (zależy od dokładnośći urządzeń pomiarowych). Wszystko zależy także od jakości użytych do testów gazów!

Tak czy inaczej przy stałym zużyciu gramów na godzinę do urządzeń dostarczałby nieco więcej KWh przy użyciu propanu! (do urządzeń dostarczamy troszkę więcej kalorii co potwierdzają obliczenia).

 

Jeśli zastosujemy się do wspomnianej normy, w obu przypadkach będzie znikało tyle samo gram gazu /h! przez co propan się szybciej skończy, bo jest go kilogram mniej!

Potwierdzą to Ci, którzy używają czystego propanu.

Przy zastosowaniu się do tego co piszę, praca urządzeń będzie ciut bardziej wydajna dla propanu z krótszym czasem eksploatacji butli.

 

Propan spala się do zera a w stalowej butli zostaje sporo zanieczyszczeń, co może mieć znaczny wpływ na faktyczną ilość gazu p-butan w butli, a co za tym idzie nasze obliczenia (na korzyść propanu).

 

 

Wszystkim którzy kempingują w dodatnich temperaturach i nie liczą kilogramów wkładanych do przyczepy radzę używać mieszaniny - różnica nie jest duża (możemy przekonać się o tym czytając artykuł z ostatniego PC) jednak nie warto przepłacać.

 

 

Wszystkim gorąco polecam artykuł Witka Olszewskiego z ostatniego numeru PC :]

 

 

I z tą tezą jestem gotów polemizować!

Tylko w tym roku swoim zestawem pokonałem 2800 km, (z powodu narodzin synka, później niż zawsze rozpocząłem sezon).

W poprzednim roku przejechałem swoim zestawem 10400km!.

Przejeżdżając w dwa sezony 13.2 tyś km zestawem odchudzonym o ok 18 kg ile mniej zużyłem paliwa? Ktoś potrafi obliczyć?

Jestem przekonany, że oszczędzam minimum 3% ON na 100km! Co przy moim średnim spalaniu daje złotówkę na każde 100 km.

Myślę zatem, że więcej oszczędzam na paliwie niż tracę na cenie butli BP Gas light, a wygodę z używania lżejszych butli, łatwość podpinania i mniej męki przy dźwiganiu mam gratis!

 

Mam nadzieję, że tym razem się Pan ze mną zgodzi :]

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że tym razem się Pan ze mną zgodzi :]

Zgadzam się ze wszystkim oprócz tego:

Dlaczego? bo to właśnie reduktor reguluje przepływ gazu!

Panie Pawle reduktor ma podaną wartość maksymalną przepływającego gazu. Ilość gazu podaną do komory mieszania regulują tylko i wyłącznie zawory, które zmniejszają lub zwiększają swoje pole przekroju regulując tym samym strumień objętościowy gazu!!! Jedyny wyjątek jest wtedy gdy pobór gazu jest na tyle duży, że przekroczy on wartość podaną na reduktorze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znów moje niezgrabne słownictwo!

Tym razem postaram się być bardziej precyzyjny.

 

Reduktor reguluje ciśnienie gazu w instalacji! i utrzymuje tzw. "Stałą Wartość", o której pisałem wyżej (więcej w szczegółach normy EN 12864).

 

Tak więc to od REDUKTORA zależy pod jakim ciśnieniem gaz dociera do palnika! Od ciśnienia zaś zależy prędkość spalania się gazu. Kurek/zawór regulacyjny służy jedynie do regulacji przepływu gazu. Tak naprawdę ten kurek/zawór służy do OBNIŻANIA "stałej wartości" która MA BYĆ osiągalna na urządzeniu w pozycji kurków/zaworów ustawionych na max. Tak więc to reduktor reguluje "stałą wartość". W normie na którą się powołuję, określono ile ma wynosić stała wartość oraz podano ciśnienia jakie powinien zapewniać reduktor w zależności do jakiego rodzaju gazu i celu jest przeznaczony.

 

Proszę sobie wyobrazić urządzenie nie posiadające zaworu/kurka! Przy źle dobranym reduktorze urządzenie będzie mało lub za dużo wydajne, tak więc nie będzie działać właściwie - tak jak lodówka i kuchenka w trakcie testów Pana Witolda.

 

Kurek/zawór, który został wstawiony do urządzeń jest wyłącznie dla naszej wygody regulujący PRZEPŁYW gazu a nie jego ciśnienie! To taki "lejek" przez który przechodzi mniej gazu niż znajduje się go w instalacji, jednak pod stałym ciśnieniem jakie cały czas utrzymuje właśnie reduktor! (tak samo jak z kranem w domu ciśnienie wody w rurociągu jest stałe, tylko strumień mniejszy lub większy leci z naszego kranu, gdy odkręcamy kran, regulujemy prędkość lania się wody - prędkość spalania się gazu, w maksymalnie odkręconej pozycji kranu, woda płynie pod stałym ciśnieniem i ze stałą prędkością, tzw.” wartość stała” , Możemy ją zmienić jedynie poprzez wymianę pompy wodnej – odpowiednika reduktora, gdyby ciśnienie wody było za duże, rozerwało by nam kran i baterię, tak samo jak w przypadku źle dobranego reduktora - ciśnienia do rodzaju gazu).

 

Przepływ jest oznaczony na każdym reduktorze i oznacza maksymalną ilość gazu jaka jest w stanie wydostać się z butli w ciągu godziny. A to oznacza że przez niego nie popłynie więcej gazu niż podaje producent. (Jeśli mam 4 ogrzewania a każde pracuje na max (560g/h) to muszę zmienić reduktor, bo potrzebuję ponad 2 kg gazu na godzinę).

 

Gdyby zwiększyć reduktor na 60 p-b/74p mbar, lodówka przystosowana do zasilania 30p-b/37p będzie pracować na maksymalnej wydajności już w połowie ustawień zaworu/kurka, a gdy przekręcimy na pozycję max, płomień może się unieść (zbyt wysokie ciśnienie), lub lodówka odmówi posłuszeństwa. A jeśli obniżymy ciśnienie jak to zrobił Pan Witold, to urządzenie nie zadziała właściwie, bo nie dostarczymy do niego tzw. „stałej wartości”.

 

„Stała wartość” narzuca producentom, sposób wykonania i dobór odpowiednich materiałów do budowy urządzeń, to taka norma, dzięki której wszystkie urządzenia działają znakomicie w warunkach do jakich zastały stworzone.

 

Jeśli bawimy się w domorosłych mechaników zmieniając tzw. stałą wartość, poprzez niewłaściwy reduktor, to niszczymy nieświadomie swoje urządzenia. Dokonują tego wszyscy, którzy do urządzeń w instalacjach 30 mbar podpinają reduktory 37 mbar przy użyciu mieszanki propan-butan!

 

Ponadto każdy reduktor ma określone także maksymalne ciśnienie przyłączeniowe, które jest bardzo często ignorowane przy doborze reduktora. Często podłączamy reduktory o ciśnieniu wejściowym 16 bar (1.6 MPa) do stalowej butli w której jest ciśnienie 25 bar (2.5Mpa) lub w butlach BP GL 30 bar (3 MPa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponadto każdy reduktor ma określone także maksymalne ciśnienie przyłączeniowe, które jest bardzo często ignorowane przy doborze reduktora. Często podłączamy reduktory o ciśnieniu wejściowym 16 bar (1.6 MPa) do stalowej butli w której jest ciśnienie 25 bar (2.5Mpa) lub w butlach BP GL 30 bar (3 MPa).

 

Po raz wtóry widzę poważny błąd w Twoim rozumowaniu. To, że butla jest zaprojektowana na ciśnienie dopuszczalne 2,5MPa czy 3,0MPa nie oznacza, że takie ciśnienie panuje w butli! Ciśnienie gazu w butli zależy od temperatury gazu i prawie nigdy nie zbliża się do ciśnienia dopuszczonego (chyba, że rozgrzeje się do 70°C).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz wtóry widzę poważny błąd w Twoim rozumowaniu. To, że butla jest zaprojektowana na ciśnienie dopuszczalne 2,5MPa czy 3,0MPa nie oznacza, że takie ciśnienie panuje w butli!

 

Z ta róznicą, że ja podałem ciśnienie panujące w pełnej butli w warunkach normalnych. Takie jak podają producenci.

 

"Widzę, błąd w Twoim rozumowaniu"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam z ciekawością wywody dwóch inżynierów

Mam pytanie, moja instalacja jest przystosowana do ciśnienia 50 mbar.

Jak się ona zachowa po podłączeniu reduktora 37 mbar?

 

No niestety, urządzenia nie będą pracowały na 100% swoich możliwości.

 

Masz starszą przyczepkę, przynajmniej sprzed roku 2001, od którego cytowana norma zaczęła obowiązywać w Europie. Wcześniej obowiązywało różne ciśnienie, zależne od kraju. W Polsce zawsze dopuszczane było ciśnienie 30 mbar dla mieszanki Propan-Butan.

 

Co ciekawe, reduktory butanowe o ciśnieniu 28 mbar mają kolor niebieski, propanowo-butanowe o ciśnieniu 30 mbar są szare/srebrne, a propanowe o ciśnieniu 37 mbar czerwone. Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale nie są to reduktory caravaningowe zgodne z normą EN 12864.

 

Zakładając, że używasz reduktora 50 mbar i mieszanki propan-butan, przy używaniu czystego propanu z reduktorem 37 zauważysz DRASTYCZNY spadek efektywności swoich urządzeń, oczywiście gazu wystarczy Ci na dłużej. Jeśli zastosujesz adaptor 513 z tym samym reduktorem, także zauważysz ale już niewielki spadek efektywności chłodzenia lodówki, dłuższe czasy gotowania itp.

 

Niestety nie znam reduktora "propanowego" ustawionego na wartość 50+23.35%" (62 mbar), ani "butanowego" ustawionego na wartość 50-6.7% (47 mbar), dlatego pozostaje Ci używanie mieszanki propan-butan, zgodnie z zaleceniami producenta Twojej przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.