Tomii Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Rozpatrujemy układ czysto teoretyczny: Mamy ogrzewanie trumy, na zewnątrz temperatura +10C. Mamy do wyboru czysty propan i czysty butan (mówię czysto teoretycznie bo czysty butan w przyrodzie nie występuje). Na którym z tych gazów osiągniemy lepsze wyniki w ogrzewaniu naszego kamperka czy przyczepy (lepszy wynik tzn. cieplej będzie)? Dla jednego i drugiego gazu instalacja jest ta sama i ten sam reduktor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
los_sandalos Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Ciepło spalania butanu jest wyższe niż propanu więc logika mówi, że na butanie będzie cieplej. Teoria sobie a życie sobie więc pewności nie ma. W grę może wchodzić inny skład mieszanki gazowo - powietrznej - palniki przygotowane są chyba (ale czy na pewno?) na mieszankę propan - butan więc nie zdziwiłbym się jeśliby spalanie i propanu i butanu przebiegało nieprawidłowo. Trzebaby policzyć równania spalania dla obu gazów i mieszanki i oszacować różnicę w zapotrzebowaniu powietrza. Da nam to możliwość wyznaczenia słynnego współczynnika λ (nadmiaru powietrza) po czym możemy wnioskować o ilości ciepła przekazanego do ogrzewania przyczepy. Wiem, trochę za bardzo teoretyzowałem ale pamiętam jak liczyłem jakieś obiegi elektrociepłowni i tak już zostało. Podsumowując - jak nie sprawdzisz to się nie dowiesz Możnaby podłączyć butlę z mieszanką, odpalić i zmierzyć termometrem temperaturę nawiewu z piecyka, wymienić butlę na taką z propanem i porównac wyniki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Ciepło spalania butanu jest wyższe niż propanu Nie do końca jest to właśnie prawdą. Zobacz co piszą na stronach BP: http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=3000274&contentId=3000647 Butla BP Gas light jest napełniona propanem, gazem o większej wartości kalorycznej niż mieszanka propan-butan. Mi chodzi o takie zwykłe najprostsze wytłumaczenie, nie zagłębiając się w λ (ta przy palnikach inżektorowych nie ma tak dużego znaczenia). Nie teoretyzujemy też, że przepływ krytyczny dla któregoś z tych gazów jest lepszy przy danym przekroju dyszy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
los_sandalos Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Muszę się bić w piersi bo się pomyliłem. Trochę poszukałem po necie i znalazłem. Co prawda nie ciepło spalania ale coś bardziej miarodajnego - wartość opałową. Zastanawiające jest jednak, że LPG czyli mieszanka ma wyższą kaloryczność. butan 45,6 MJ/kg propan 46,3 MJ/kg LPG 50,4 MJ/kg Dane pochodzą ze strony: http://www.rybacki.pl/query/query_lista.php?kat=19 ps. Już wiem skąd moja opinia o wyższej wartości opałowej butanu. Czytałem ostatnio artykuł http://www.polskicaravaning.pl/?a=article§ion=7&query=&nr=11/2007&nr2=11/2007&id=311&lg=pl&uid=&sid= i jest tam jak byk napisane o wyższej wartości butanu. Chodzi o to, że wartość opałowa licząc na normalny m³ gazu dla butanu wychodzi wyższa (gaz jest cięższy) niż licząc na kg. Jeśli reduktor jest taki sam to butan powinien grzać mocniej ale krócej niż propan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Właśnie o to chodzi że objętościowo butan jest gazem lepszym, a wagowo gazem lepszym jest propan. los_sandalos za rozkminienie, ale pamiętaj że reduktor zapewnia nam to samo ciśnienie. To dysza i zawór regulują nam stały wypływ objętości. Artykuł na który się powołałeś jest mojego autorstwa , ale w następnym numerze PC opisywane są butle kompozytowe. Autor napisał tam, że stosując czysty propan nieznacznie zwiększamy sprawność swoich urządzeń. No i tak se myślałem i IMO to minął się z prawdą - na propanie ma on niestety gorsze wyniki (woda w czajniczku będzie się dłużej gotować). Jednak plus jest taki że jak temperatura spadnie poniżej zera to zagotuje tą wodę a poza tym wozi ze sobą (nie licząc mas butli) więcej energii w mniejszej wadze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lepciak Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Propan zamarza przy temperaturze bliskiej zeru i dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem. Latem w przyczepie to nie występuje więc można do butli ładować sam propan. Chyba nic nowego nie napisałem ale warto sobie przypomnieć. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem I to nie zawsze załatwia sprawę bo potrafi odparować z tej mieszaniny sam propan a butan zostanie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
los_sandalos Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Artykuł na który się powołałeś jest mojego autorstwa To się trochę zblaźniłem więcej energii w mniejszej wadze Pod tym mogę się podpisać całkowicie. Autor spojrzał widocznie na energię liczoną na kilogram paliwa, zapominając o tym że spalanie odbywa się w postaci gazowej a nie ciekłej. Z drugiej strony to gdyby wtryskiwać ciekły gaz do komory spalania to wspomniany przez Ciebie autor tekstu miałby 100 % rację. Pozostaje jeszcze sprawa składu mieszanki gazu palnego z powietrzem - sprawność spalania z nieodpowiednim nadmiarem powietrza może znacznie spaść, różnica wynikająca z wartości opałowej gazu może nawet zaniknąć. Nie znam budowy piecyków o których tu piszemy (w końcu nowy tu jestem) ale być może istnieje jakaś możliwośc regulacji dopływu powietrza do dyszy. Co wiedziałem napisałem, odnośnie stosunków stechiometrycznych dla różnych gazów powinien wypowiedzieć się jakiś chemik - jeśliby to jeszcze kogoś interesowało, w końcu to forum karawaningowe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 Z drugiej strony to gdyby wtryskiwać ciekły gaz do komory spalania to wspomniany przez Ciebie autor tekstu miałby 100 % rację. Nieprawda . Objętościowo, zarówno w fazie ciekłej jak i gazowej butan jest bardziej kaloryczny . Więc jeśli wtryskujemy zawsze tą samą objętość to butan wypada lepeij. Poza tym przy tej fazie nie było by sensu w zimie używać czystego propanu Jeśli chodzi o regulacje nad. powietrza - jest ona. Nawet siedziałem kiedyś z analizatorem spalin w przyczepie i powiem że po analizie spalin nie dojdziesz jak najlepiej ustawić dysze. Lepiej widać to "na oko". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akubit Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Propan zamarza przy temperaturze bliskiej zeru i dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem. Latem w przyczepie to nie występuje więc można do butli ładować sam propan. Chyba nic nowego nie napisałem ale warto sobie przypomnieć. Pomyliłeś kolego propan z butanem. Propan odparowuje zawsze, natomiast butan tylko przy dodatnich temperaturach, dlatego zimą nie należy go (butanu) stosować nawet w mieszaninie, bo może dojść do tego, że będzie pełny zbiornik (butla) a gazu nie będzie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 dlatego zimą nie należy go (butanu) stosować nawet w mieszaninie, bo może dojść do tego, że będzie pełny zbiornik (butla) a gazu nie będzie. W sumie kilka postów wyżej napisałem to samo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akubit Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 W sumie kilka postów wyżej napisałem to samo W sumie tak, tylko nie zwróciłeś uwagi na błąd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomii Posted September 11, 2007 Author Share Posted September 11, 2007 W sumie tak, tylko nie zwróciłeś uwagi na błąd Nie zwróciłem uwagi bo go nie zauważyłem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akubit Posted September 11, 2007 Share Posted September 11, 2007 Zastanawiające jest jednak, że LPG czyli mieszanka ma wyższą kaloryczność.butan 45,6 MJ/kg propan 46,3 MJ/kg LPG 50,4 MJ/kg To jakieś przekłamanie. LPG to tylko i wyłącznie mieszanina propanu i butanu, zatem kaloryczność musi się mieścić pomiędzy propanem a butanem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
szary11 Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 LPG 50,4 MJ/kg Pewnie to verwa PS. Od tego gaziu to już głowa boli Czytając temat poczułem się jak w szkole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.