Jump to content

Propan vs Butan


Tomii
 Share

Recommended Posts

Rozpatrujemy układ czysto teoretyczny:

 

Mamy ogrzewanie trumy, na zewnątrz temperatura +10C. Mamy do wyboru czysty propan i czysty butan (mówię czysto teoretycznie bo czysty butan w przyrodzie nie występuje). Na którym z tych gazów osiągniemy lepsze wyniki w ogrzewaniu naszego kamperka czy przyczepy (lepszy wynik tzn. cieplej będzie)? Dla jednego i drugiego gazu instalacja jest ta sama i ten sam reduktor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Tomii

    9

  • Paweł Prokop

    7

  • akubit

    5

  • los_sandalos

    3

Ciepło spalania butanu jest wyższe niż propanu więc logika mówi, że na butanie będzie cieplej. Teoria sobie a życie sobie więc pewności nie ma. W grę może wchodzić inny skład mieszanki gazowo - powietrznej - palniki przygotowane są chyba (ale czy na pewno?) na mieszankę propan - butan więc nie zdziwiłbym się jeśliby spalanie i propanu i butanu przebiegało nieprawidłowo. Trzebaby policzyć równania spalania dla obu gazów i mieszanki i oszacować różnicę w zapotrzebowaniu powietrza. Da nam to możliwość wyznaczenia słynnego współczynnika λ (nadmiaru powietrza) po czym możemy wnioskować o ilości ciepła przekazanego do ogrzewania przyczepy.

 

Wiem, trochę za bardzo teoretyzowałem ale pamiętam jak liczyłem jakieś obiegi elektrociepłowni i tak już zostało.

 

Podsumowując - jak nie sprawdzisz to się nie dowiesz :piwko: Możnaby podłączyć butlę z mieszanką, odpalić i zmierzyć termometrem temperaturę nawiewu z piecyka, wymienić butlę na taką z propanem i porównac wyniki.

Link to comment
Share on other sites

Ciepło spalania butanu jest wyższe niż propanu

 

Nie do końca jest to właśnie prawdą. Zobacz co piszą na stronach BP:

http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=3000274&contentId=3000647

Butla BP Gas light jest napełniona propanem, gazem o większej wartości kalorycznej niż mieszanka propan-butan.

Mi chodzi o takie zwykłe najprostsze wytłumaczenie, nie zagłębiając się w λ (ta przy palnikach inżektorowych nie ma tak dużego znaczenia). Nie teoretyzujemy też, że przepływ krytyczny dla któregoś z tych gazów jest lepszy przy danym przekroju dyszy.

Link to comment
Share on other sites

Muszę się bić w piersi bo się pomyliłem. Trochę poszukałem po necie i znalazłem. Co prawda nie ciepło spalania ale coś bardziej miarodajnego - wartość opałową. Zastanawiające jest jednak, że LPG czyli mieszanka ma wyższą kaloryczność.

butan 45,6 MJ/kg

propan 46,3 MJ/kg

LPG 50,4 MJ/kg

 

Dane pochodzą ze strony: http://www.rybacki.pl/query/query_lista.php?kat=19

 

 

ps. Już wiem skąd moja opinia o wyższej wartości opałowej butanu. Czytałem ostatnio artykuł http://www.polskicaravaning.pl/?a=article&section=7&query=&nr=11/2007&nr2=11/2007&id=311&lg=pl&uid=&sid= i jest tam jak byk napisane o wyższej wartości butanu. Chodzi o to, że wartość opałowa licząc na normalny m³ gazu dla butanu wychodzi wyższa (gaz jest cięższy) niż licząc na kg. Jeśli reduktor jest taki sam to butan powinien grzać mocniej ale krócej niż propan.

Link to comment
Share on other sites

Właśnie o to chodzi że objętościowo butan jest gazem lepszym, a wagowo gazem lepszym jest propan.

los_sandalos :piwko: za rozkminienie, ale pamiętaj że reduktor zapewnia nam to samo ciśnienie. To dysza i zawór regulują nam stały wypływ objętości.

 

Artykuł na który się powołałeś jest mojego autorstwa :ok:, ale w następnym numerze PC opisywane są butle kompozytowe. Autor napisał tam, że stosując czysty propan nieznacznie zwiększamy sprawność swoich urządzeń. No i tak se myślałem i IMO to minął się z prawdą - na propanie ma on niestety gorsze wyniki (woda w czajniczku będzie się dłużej gotować). Jednak plus jest taki że jak temperatura spadnie poniżej zera to zagotuje tą wodę a poza tym wozi ze sobą (nie licząc mas butli) więcej energii w mniejszej wadze :)

Link to comment
Share on other sites

Propan zamarza przy temperaturze bliskiej zeru i dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem. Latem w przyczepie to nie występuje więc można do butli ładować sam propan. Chyba nic nowego nie napisałem ale warto sobie przypomnieć.

Link to comment
Share on other sites

dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem

 

I to nie zawsze załatwia sprawę bo potrafi odparować z tej mieszaniny sam propan a butan zostanie :piwko:

Link to comment
Share on other sites

Artykuł na który się powołałeś jest mojego autorstwa

 

To się trochę zblaźniłem :piwko:

 

więcej energii w mniejszej wadze

 

Pod tym mogę się podpisać całkowicie. Autor spojrzał widocznie na energię liczoną na kilogram paliwa, zapominając o tym że spalanie odbywa się w postaci gazowej a nie ciekłej. Z drugiej strony to gdyby wtryskiwać ciekły gaz do komory spalania to wspomniany przez Ciebie autor tekstu miałby 100 % rację.

 

Pozostaje jeszcze sprawa składu mieszanki gazu palnego z powietrzem - sprawność spalania z nieodpowiednim nadmiarem powietrza może znacznie spaść, różnica wynikająca z wartości opałowej gazu może nawet zaniknąć. Nie znam budowy piecyków o których tu piszemy (w końcu nowy tu jestem) ale być może istnieje jakaś możliwośc regulacji dopływu powietrza do dyszy. Co wiedziałem napisałem, odnośnie stosunków stechiometrycznych dla różnych gazów powinien wypowiedzieć się jakiś chemik - jeśliby to jeszcze kogoś interesowało, w końcu to forum karawaningowe.

Link to comment
Share on other sites

Z drugiej strony to gdyby wtryskiwać ciekły gaz do komory spalania to wspomniany przez Ciebie autor tekstu miałby 100 % rację.

 

Nieprawda :). Objętościowo, zarówno w fazie ciekłej jak i gazowej butan jest bardziej kaloryczny :ok:. Więc jeśli wtryskujemy zawsze tą samą objętość to butan wypada lepeij. Poza tym przy tej fazie nie było by sensu w zimie używać czystego propanu :piwko:

 

Jeśli chodzi o regulacje nad. powietrza - jest ona. Nawet siedziałem kiedyś z analizatorem spalin w przyczepie i powiem że po analizie spalin nie dojdziesz jak najlepiej ustawić dysze. Lepiej widać to "na oko".

Link to comment
Share on other sites

Propan zamarza przy temperaturze bliskiej zeru i dlatego stosuje się mieszaninę propanu z butanem. Latem w przyczepie to nie występuje więc można do butli ładować sam propan. Chyba nic nowego nie napisałem ale warto sobie przypomnieć.

 

Pomyliłeś kolego propan z butanem. Propan odparowuje zawsze, natomiast butan tylko przy dodatnich temperaturach, dlatego zimą nie należy go (butanu) stosować nawet w mieszaninie, bo może dojść do tego, że będzie pełny zbiornik (butla) a gazu nie będzie.

Link to comment
Share on other sites

dlatego zimą nie należy go (butanu) stosować nawet w mieszaninie, bo może dojść do tego, że będzie pełny zbiornik (butla) a gazu nie będzie.

 

W sumie kilka postów wyżej napisałem to samo :piwko::):ok:

Link to comment
Share on other sites

W sumie tak, tylko nie zwróciłeś uwagi na błąd :piwko:

 

Nie zwróciłem uwagi bo go nie zauważyłem :):ok::):):ok:

Link to comment
Share on other sites

Zastanawiające jest jednak, że LPG czyli mieszanka ma wyższą kaloryczność.

butan 45,6 MJ/kg

propan 46,3 MJ/kg

LPG 50,4 MJ/kg

 

To jakieś przekłamanie. LPG to tylko i wyłącznie mieszanina propanu i butanu, zatem kaloryczność musi się mieścić pomiędzy propanem a butanem.

Link to comment
Share on other sites

LPG 50,4 MJ/kg

 

 

Pewnie to verwa :piwko:

 

PS. Od tego gaziu to już głowa boli :):ok: Czytając temat poczułem się jak w szkole :ok:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...