Skocz do zawartości

Co to za trafo??


PrzemCamp

Rekomendowane odpowiedzi

PrzemCamp , możesz napisać, co było podłączone kolejno pod złącza od 1 do 14?

Na płytce tego nie widać: z czym jest połączony "-" mostka prostowniczego?

Czy był bezpiecznik F1 (jaka wartość)?

Miałeś podłączony akumulator dodatkowy, a jeżeli nie to czy przy podłączeniu do samochodu działało oświetlenie 12V i pompka wody?

Opisz w miarę dokładnie - ułatwi mi to myślenie :hehe:

 

Bezpiecznik F1 nie był podłaczony. Tak jak zdjecie opisuje tyle było bezpieczników.

Akumulatora dodatkowego nie miałem a przy podłaczeniu do samochodu działało oswietlenie i lodówka a pompki wody nie pamietam szczerze.

 

Kolejno nie pamietam dokładnie ale mam zdjecie opisujace co dokładnie dane bezpieczniki chroniły.

 

zdj 1

zdj 2

 

Zdjecia sa zapozyczone z naszego forum ale przedstawiaja tez moja sytuacje. Na panelu jest opis poszczególnych bezpieczników.

 

Spróbuj podłączyć transformator bez obciążenia i pomierz w stanie jałowym:

-czy się grzeje czy nie

-jakie są napięcia na uzwojeniu wtórnym i na tym odczepie w stosunku do uzw wtórnego.

Bez napięcia pomierz rezystancję na uzw. pierwotnym, wtórnym i pomiędzy odczepem a pozostałymi końcami uzwojeń.

Wtedy będziemy mogli coś więcej wydedukować.

 

Podłaczałem sam transformator lecz bardzo szybko sie nagrzewa i cos strzela wiec nie chce zycia stracic. Wartosci jakie zmierzyłem sa naprawde rózne lecz srednio ok 10V a na odczepie 6V. Nie moge sie tym sugerowac poniewaz wiem ze te trafo jest wadliwe.

 

EDIT. Zdjecia zapozyczone z tego tematu. KLIK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeśli można się podłączyć to ja mam z 12 V dziwnie wszystko gra tylko mam gniazdko na 12 V i podłaczam ładowarkę do telefonu to tylko skwierczy spaliłem już drugą mierzyłem napięcie jest 12V ale amperaż jest duży 75 i nie wiem dlaczego czy trzeba jakiś opornik wstawić czy co :hehe: nie wiem jak jest Was .Krany i oświetlenie jest ok. lodówa też i nie wiem podłaczałem i pod pompkę i pod oświetlenie i dalej jest to samo .

 

Pozdrawiam Waldek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak kolega badał amperaż?

 

Podłączając miernik pod styki gniazda to w skrócie daje maksymalne prądowe obciążenie obwodu. Teraz pytanie dlaczego nie zadziałało zabezpieczenie? Radzę dokonać dokładniejszego przeglądu instalacji bo taki wynik grozi pożarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo odbiornikiem jest silnik pompy, grzałka lodówki, żarówka, a Ty zrobiłeś zwarcie miernikiem. Podłączając bezpośrednio do źródła zasilania bada się napięcie a prąd bada się wpinając miernik w przerwę w obwodzie. Zrobiłeś szkolny błąd. Ale dalej pozostaje pytanie dlaczego nie zadziałało zabezpieczenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek00x, w instalacji masz napięcie 12V stałe, ale nie stabilizowane, tylko tętniące, brane bezpośrednio z mostka prostowniczego. W układzie prostego zasilacza przyczepy nie ma kondensatorów filtrujących. W czasie półokresu napięcie narasta od 0 do prawie 17V (1,4x12V). Żarówki, grzałka lodówki i silnik pompki są na taki rodzaj zasilania niewrażliwe. Spaliłeś ładowarki samochodowe z przetwornicami, które są przystosowane do napięcia stałego 12V stabilizowanego. Możesz je używać, ale nie przez rezystor, tylko przez taki układzik:

post-123099-imported-aafdfad7-013a-4f0a-9e56-2bd8f22b8a1e_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki śliczne AKISSJG i Wotar :

Masz rację teraz już wiem czego mi tak z miernika jechało!! :hehe:

Wotar mam pytanie to się wpina w instalację przed gniazdem , czy można coś takiego kupić czy samemu i lutować płytki

 

Jeszcze raz dzięki za podpowiedzi macie u mnie :hehe: tylko żeby był zlocik gdzieś bliżej bieszczad

Pozdro Waldek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki układzik jak podał Wotar zrobisz za kilka groszy sam, ja osobiście radzę do stabilizatora 7812 zastosować radiator.

 

Co do Bieszczad to na wakacje się w Twoje rejony wybieramy, a zlot prędzej czy później też tam będzie, może Ty coś w tym kierunku zadziałasz.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie to się wpina w instalację przed gniazdem , czy można coś takiego kupić czy samemu i lutować płytki

 

Przed dodatkowym gniazdem zapalniczki. Niestety, trzeba zmontować samodzielnie, ale to sama przyjemność. :hehe:

 

Oczywiście - radiator wskazany jak najbardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już wiem czego mi tak z miernika jechało!! :hehe:

 

:hehe::hehe: Ło Boże .... Panowie ja to proponuję aby tego typu pytania zadawać przed działaniem a nie post factum ...każdy dłubie jak umie i co umie ale zawsze lepiej najpierw spytać a potem działać ... a szczególnie w wypadkach gdy nie wiemy czego dotykamy i co mierzymy ....

pól bidy gdy używamy woltomierza .... ale gdy włączamy omomierz lub amperomierz to JUŻ TRZEBA WIEDZIEĆ co i jak mierzyć.... bo inaczej podzielam zdanie AKISSJG ... :ok: najpierw smród potem płomień ... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemCamp, masz dziwny dość ten zasilacz, a schemat wygląda tak jak w załączniku (o ile się nie pomyliłem; może koledzy zweryfikują). Wykorzystana jest połowa mostka, transformator powinien być 2x12V (z odczepem). Tak jak napisał balthur, możesz użyć transformator toroidalny od halogenów, z tym że może być trochę niższe napięcie w przyczepce. Może kupisz transformator 2x12.5V (maksymalnie 2x12,7V).

Wyjścia:

1-4 - 12V DC (pomka wody)

5-7 - 12V AC pierwszy obwód (oświetlenie)

8-9 - 12V AC drugi obwód (oświetlenie)

10 - masa

11 - +12 z akumulatora

12 - ładowanie akumulatora z zewnętrznego prostownika

13 - + akumulatora

14 - masa (- akumulatora)

Dziwnie jest włączony przekaźnik - cały czas zasilany jest z akumulatora (w Hobby jest odwrotnie). Warto dodać bezpiecznik F5 jeżeli go nie było, o wartości odpowiedniej do transformatora. Polutuj ścieżki, wstaw nowe elementy i powinno być :hehe:

 

Dziekuje bardzo za schemat. Wygląda to raczej jak napisałes...tylko...

Co z odczepem? a go mam podłaczyc do płyty? I aki prąd? Ewentualnie moze jakies propozycje i link do trafo odpowiadajacego mojemu problemowi. Płytke sam naprawiam. Lada dzien powinien byc mostek i zaczynamy lutowanie ale zasilacz to musze sie poradzic. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z odczepem? a go mam podłaczyc do płyty? I aki prąd?

Środkowy odczep transformatora podłącz do konektora od strony elementów połączonego z wyjściem 14 (masa).

Transformator - zależy jakie masz odbiorniki (szczególnie łączna moc żarówek 12V). Do pompki i oświetlenia może wystarczyć ok 100-150W, np.:TS120/015 2x12V/2x5A, lub toroidalny 2x12V

http://sklep.monster.pl/Transformatory-toroidalne_2x12V%283,36646,%29.aspx

Pamiętaj tylko że aby uzyskać środkowy odczep należy połączyć koniec jednego uzwojenia 12V z początkiem drugiego (na schemacie są to p. 11 i 14 transformatora). Po połączeniu uzwojeń, podłącz transformator przez bezpiecznik (0,8 - 1,0 A) do sieci i zmierz woltomierzem do pomiaru napięć zmiennych napięcie między pojedynczym wyprowadzeniem, a pozostałymi; powinno być 12 na połączonych i 24V na ostatnim.

Do mostka posmarowanego pastą termoprzewodzącą trzeba przykręcić jakiś radiator.

Z płytki usuń spalone ścieżki i zwęglenia; odpowiednie punkty połącz srebrzanką 1mm i polutuj cyną z kalafonią. Na zdjęciach widać "zimne luty" - usuń z nich cynę i daj nową.

Po naprawieniu płytki, podłącz transformator (przez bezpiecznik) i zmierz napięcia; pamiętaj, że napięcie stałe 12V (tętniące) jest tylko na wyprowadzeniach 1-4, ale musi być włożony bezpiecznik F1. W przyczepce nie podłączaj wszystkiego na raz, tylko kolejne obwody, sprawdzając czy jest ok.

Jak by się coś dymiło - to nie ja !!! :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje slicznie wszystkim za doprowadzenie tego tematu w zasadzie do konca. Wotar Tobie szczególnie podziekowania sie należą. Zamówie trafo troidalne i zaczynam działac. Mysle ze z podłaczeniem udam sie do znajomego elektronika który ma wiecej pojecia i razem z twoim opisem złoży to jak powinno być. Jeszcze pytanie. Nie mogłem znalezc mostka prostowniczego o tych parametrach jakie były wczesniej tzn 6A/400W. Szukajac i pytajac dowiedziałe sie ze A ma sie zgadzac a W moge dac wiekszy. Z tego powodu kupiłem 6A/800W. Pytanie czy aby napewno moge ten mostek wrzucic na płytke?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dowiedziałe sie ze A ma sie zgadzac a W moge dac wiekszy

A - oznacza prąd przewodzenia i może być większy niż oryginalny, a V - napięcie. Kupiłeś 6-cio amperowy mostek na napięcie 800 woltów. W tym układzie wystarczy na 100V, ale osobiście kupiłbym mostek o większym prądzie, napięcie jest tu mniej istotne, np.: BR1005, KBPC1006, KBPC1010

Tu masz opis:

http://www.cyfronika.com.pl/semi/VIIIark3p3.htm

Jeśli zostawisz ten 6-amperowy, to zmień bezpieczniki na 3-5A. W przypadku zwarcia nie spali się mostek i pół płytki.

I nie zapomnij o radiatorze do mostka :hehe: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.