Skocz do zawartości

Co to za trafo??


PrzemCamp

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy. Witam serdecznie. Pierwszy forumowy post wiec nie bijcie. Mam problem bo po zmierzeniu miernikiem mojego trafo okazało sie ze jest przypalony. Bardzo sie grzeje i smierdzi. Problem w tym ze jest sporo trafo w sieci do kupienia ale mój ma dodatkowy kabelek który nie wiem do czego służy. Moze ktos ma namiary na takie trafo abym mógł kupic ewentualnie dostac porade co to za kabel i jakie na nim jest napiecie oraz jak moge podłaczyc nowe trafo bez tego kabelka? Dodam ze ten kabelek jest podłaczony do płytki bezpieczników. Przepraszam za zamieszanie i słaba jakosc zdjecia. Nastepnym razem sie poprawie.

 

zdjecie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

ma dodatkowy kabelek który nie wiem do czego służy.....

Dodam ze ten kabelek jest podłaczony do płytki bezpieczników.

 

Przepraszam za zamieszanie

Nie ma za co po to jest to forum aby takie zamieszanie robić prosić o pomoc, wymieniać doświadczenia, dyskutowac :-)

 

Trafo 230/12 nie jest żadnym problemem, tylko ten kabelek ot zagadka, sądzę że to coś po niskim napięciu konektorek by chyba na to wskazywał ale to tylko przypuszczenia.

 

Zrób fotke tak jak był podłączony lub zeszkicuj tak aby pokazać gdzie on właził na bezpieczniki a jakby się udało to i dalej co i gdzie wychodzi z tych bezpieczników łatwiej będzie wtedy coś wydumać a może ktoś powozi bliźniaczą przyczepką to zapewne się odezwie z pomocą.

 

Strona Główna » Caravaning » Kącik techniczny - naprawa, użytkowanie. » Serwisy

masz tam kilka namiarów, zadzwoń do któregoś może ukierunkują Twoje poszukiwania albo podpowiedzą coś ciekawego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiec. dorzucam zdjecia tego urzadzenia i tego jak jest podłaczone. Mam mostek prostowniczy na płytce bezpiecznikowej który sie spalił bo dostał za duzego napiecia. Zamowiłem 10zł i bedzie dobrze. Trafo chce podłaczyc tak jak było w oryginale chyba ze jest mozliwosc podłaczenia tego inaczej. Musiał bym sie zapoznac z instrukcja co krok po kroku zrobic. Zdjecia fatalne bo telefonem i wiadomo co za tym idzie. Na szczescie da sie zobaczyc co i jak. Jesli ktos miał by takie trafo to mogł by sie podzielic informacja jakie napiecia sa na tym dodatkowym przewodzie.

ZDJ

 

Nie wiem czy w tej instalacji nie ma nic wspólnego z zasilaniem lodówki i swiateł wewnetrznych z aku samochodowego w podrózy. Kiedys działało wiec chciałbym to naprawic aby nadal było jak kiedys. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbujmy zatem wróżyć krok po kroku:

 

1 / Czy pole lutownicze płytki oznaczone A jest połączone ścieżką z innymi elementami ?

Sprawdź po obu stronach płytki

bowiem a zdjęciu pomimo jego obróbki niespecjalnie widać

 

2/ Do pola lutowniczego ozn. przez X poprzez konektor przychodzi 12v - (masa) ?

 

3/ Czy na trafie są jakieś inne oznaczenia poza pokazanymi ?

 

4/ Czym wykonywałeś/obrabiałeś fotki z exifa można dojrzeć

make = HP

model = ArcSoftApplicatio

Czy Twój aparat w telefonie może robić fotki o mniejszej rozdzielczości ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 Tak pole A jest jakby "-" wg elektryka któremu to pokazywałem. pole tego kabelka łaczy sie z mostkiem prostowniczym.

2. Pole lutownicze X nie jest zweryfikowane poniewaz trafo jest uszkodzone i nie mam jak sprawdzic. w tym miejscu po drugiej stronie jest przekaznik.

Wychodzi na to ze prosto z trafo jest poprowadzone 12V do przekaznika a ten kabel "?" jest juz za przekaznikiem na polu masowym.

3 zdjecia moge zrobic w lepszym formacie dzis w nocy bo pojade na działke po aparat wiec sie wszystko wyjasni.

 

PS poczytałem troszke o zastosowaniu zamiast tego urzadzenia zasilacza komputerowego. Mam takowe i moze to by było lepszym rozwiazaniem bo trafo tez musze kupic nowe a kosztuje sporo i nigdzie takiego nie mogłem dojrzec z tym odczepem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemCamp, wygląda mi to na transformator z odczepem na wtórnym uzwojeniu.

Na tej stronie: http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=3027 , na samym dole drugiego postu od góry jest plik do pobrania ze schematem zasilacza przyczepy. Jeśli to Ci nie pomoże, zrób zdjęcia obu stron płytki drukowanej, tylko nie pod kątem, a możliwie na wprost i z tej samej odległości. Powinno to ułatwić rozrysowanie schematu, a potem - to już prościzna. :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za plik lecz nic mi on nie mówi. Nie jestem az tak biegły w elektryce. Zapodaje nowe troche lepsze zdjecia płytki itd.

 

 

Koledzy jesli mozecie podpowiedzic mi tez na temat zastosowania zasilacza PC to prosze o porade. Z tego co sie orientuje to ma to sens.

Pozdrawiam

 

Zdjecia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za plik lecz nic mi on nie mówi. Nie jestem az tak biegły w elektryce. Zapodaje nowe troche lepsze zdjecia płytki itd.

Qurde po stronie przekaźnika nic nie widać, na druku pole jakby oddzielone, ki diabeł trzeba podumać a godzina nie bardzo do dumania :-)

 

Koledzy jesli mozecie podpowiedzic mi tez na temat zastosowania zasilacza PC to prosze o porade. Z tego co sie orientuje to ma to sens.

 

Tu jest sprawa prosta lecz może być konieczna przeróbka instalacji.

Zasilacz ATX jest zasilaczem impulsowym ale to nie ma tutaj większego znaczenia.

Tak po krótce z jednej strony dajesz 230V przemiennego (sieć)

z drugiej wyłazi sobie kilka napięć na odpowiednich wtykach/gniazdach

na kilku masz właśnie 12V pozostałe to inne napięcia te na razie pomińmy.

Zasilacz ATX startuje po zwarciu 2pinów na takim długim wtyku do płyty kompa

- można to wyprowadzić na wyłacznik tak jak w kompie i tak odpalać zasilacz, wyłączenie to ponowne zwarcie w/w pinów (ściślej to we wtyczce nie piny a otwory - samice) na 4 sek. To dokładnie tak samo jak robisz włącz / wyłacz wyłacznikiem kompa.

 

Na Niewiadówkach kolega to ładnie pokazuje

zobacz tutaj - zakładka zasilacz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemCamp kilka pytań:

Czy ten zasilacz działał, czy kupiłeś cepkę z uszkodzonym zasilaczem?

Transformator był oryginalny, czy ktoś go "dołożył"?

Czy ktoś przerabiał lub naprawiał ten zasilacz?

Tak na szybko wydaje mi się, że mostek jest źle wlutowany; na bezpieczniki powinien wychodzić "+" mostka , a nie "~" dlatego mógł się spalić łącznie ze ścieżkami.

Jutro postaram się coś narysować. :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest w oryginale. Działało napewno bo przez 6 miesiecy z łacznie osmiu z tego urzadzenia korzystałem. Swiatło pompki wody itd było pod 12V. Wszystko działało jak nalezy. Teraz problem powstał moim zdaniem z trafo. Spalone uzwojenia bo strasznie sie grzeje podały mocniejsze napiecie na płytke z tad wypalenie i uszkodzenie tego elementu. To jest mniejszy problem ale co z trafo? zregenerowac go jakas czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemCamp , możesz napisać, co było podłączone kolejno pod złącza od 1 do 14?

Na płytce tego nie widać: z czym jest połączony "-" mostka prostowniczego?

Czy był bezpiecznik F1 (jaka wartość)?

Miałeś podłączony akumulator dodatkowy, a jeżeli nie to czy przy podłączeniu do samochodu działało oświetlenie 12V i pompka wody?

Opisz w miarę dokładnie - ułatwi mi to myślenie :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj podłączyć transformator bez obciążenia i pomierz w stanie jałowym:

-czy się grzeje czy nie

-jakie są napięcia na uzwojeniu wtórnym i na tym odczepie w stosunku do uzw wtórnego.

Bez napięcia pomierz rezystancję na uzw. pierwotnym, wtórnym i pomiędzy odczepem a pozostałymi końcami uzwojeń.

Wtedy będziemy mogli coś więcej wydedukować.

 

Poza tym pewnie zadziała Ci transformator toroidalny od lampek halogenowych. Tam jest 2x12V na wtórnym. Koszt ok.50 zł.

Tylko najpierw musimy skapowac o co chodzi z tym odczepem

Pozdro

j

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PrzemCamp, masz dziwny dość ten zasilacz, a schemat wygląda tak jak w załączniku (o ile się nie pomyliłem; może koledzy zweryfikują). Wykorzystana jest połowa mostka, transformator powinien być 2x12V (z odczepem). Tak jak napisał balthur, możesz użyć transformator toroidalny od halogenów, z tym że może być trochę niższe napięcie w przyczepce. Może kupisz transformator 2x12.5V (maksymalnie 2x12,7V).

Wyjścia:

1-4 - 12V DC (pompka wody)

5-7 - 12V AC pierwszy obwód (oświetlenie)

8-9 - 12V AC drugi obwód (oświetlenie)

10 - masa

11 - +12 z akumulatora

12 - ładowanie akumulatora z zewnętrznego prostownika

13 - + akumulatora

14 - masa (- akumulatora), jednocześnie środkowy odczep transformatora

Dziwnie jest włączony przekaźnik - cały czas zasilany jest z akumulatora (w Hobby jest odwrotnie). Warto dodać bezpiecznik F5 jeżeli go nie było, o wartości odpowiedniej do transformatora. Polutuj ścieżki, wstaw nowe elementy i powinno być :hehe:

post-123054-imported-eb9a30b4-1000-4669-b823-5c8fdf03406a_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.