Skocz do zawartości

Rozbudowa instalacji 12V o zasilanie z panelu fotowoltaicznego


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 164
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 7.06.2024 o 17:07, Hermogenes napisał(a):

A dlaczego piszecie że od strony plusa dawać bezpiecznik? Przecież to wszystko jedno którą nogawką wyleci. Dawać tam gdzie jest łatwiejszy dostęp. Pozdrawiam Hermogenes

W samochodach minus jest podłączony do karoserii, więc się przyjęło, że łatwiej zabezpieczać plus. Logicznym jest, że łatwiej przenieść ten zwyczaj do przyczepy, niż wymyślać koło od nowa. Tak czy siak, dałeś mi do myślenia ;)  Już widzę minę elektryka, któremu oddajemy na serwis przyczepę z bezpiecznikami po stronie minusa. Analogicznie można sobie robić jaja poprzez zamianę kolorów przewodów - kto komu zabroni ;) 

Pytanie tylko, kto zapłaci za straty wynikające z błędów przy autorskich projektach :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie wymyślasz od nowa; w samochodzie jest instalacja jednoprzewodowa najprostsza jaka może być. Dlatego zabezpieczenie jest na jedynym możliwym miejscu.  Pozdrawiam Hermogenes  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.06.2024 o 18:00, Łza Włóczynutka napisał(a):

Można, tylko musi być do prądu stałego. Te popularne do zmiennego się nie nadają. 

Dzięki :) a taki bezpiecznik/wyłącznik na kabelkach od panelu fotowoltaicznego lepiej jest umieścić jak najbliżej akumulatora czy może zaraz za wejściem do przyczepy tj. gdzieś pod dachem? 

Tak się właśnie zacząłem zastanawiać ponieważ źródło zasilania mamy z 2ch stron ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, galahad napisał(a):

a taki bezpiecznik/wyłącznik na kabelkach od panelu fotowoltaicznego lepiej jest umieścić jak najbliżej akumulatora czy może zaraz za wejściem do przyczepy tj. gdzieś pod dachem?

Osobiście uważam, że większego znaczenia to nie ma bo tu chodzi przede wszystkim o rozłączenie panelu solarnego od reszty. Ja u siebie rozłącznik będę miał w zasadzie tuż przed wejściem na regulator mppt bo tak mi wychodzi optymalnie jeśli chodzi o rozłożenie elementów instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zastosowałem taki rozłącznik w odpowiedniej obudowie i do tego 15A wkładki bezpiecznikowe.

https://allegro.pl/oferta/podstawa-bezpiecznikowa-10x38-1000v-dc-rozlacznik-9297530807

Edytowane przez konradk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, galahad napisał(a):

Tak się właśnie zacząłem zastanawiać ponieważ źródło zasilania mamy z 2ch stron

z jednej, tylko z panelu. Kontroller nie podaje napiecia z akumulatora na panel. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów, zakupiona pierwsza przyczepa Kip Sun-line 1996r, z moverem. Przyczepa ma rozciety przewod i odciętą wtyczkę (wtyczka 7pin ale posiada dodatkowe 5  blaszek wraz z podlaczonymi przewodami na zewnętrznym obrysie wtyczki) Prosze o podpowiedź co to za dodatkowe przewody i do czego mogly służyc? I proszę o pomoc, co to są za urządzenia na zdj w mojej przyczepie. Z góry dziękuję i pozdrawiam 

IMG-20240612-WA0002.jpg

IMG-20240612-WA0003.jpg

IMG-20240612-WA0004.jpg

IMG-20240612-WA0001.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, piotrm65 napisał(a):

Prosze o podpowiedź co to za dodatkowe przewody i do czego mogly służyc?

Trochę nie w temacie wątku ale odpowiafajac krótko wygląda ze czyczepa miała instalacje pod wtyczkę 13 pin a ktoś najwyraźniej miał auto z instalacją 7 pin i zwyczajnie zamiast zastosować przejściówkę to uciął końcówkę i założył taką na 7 pin i tylko te piny podłączył.

 

56 minut temu, piotrm65 napisał(a):

co to są za urządzenia na zdj w mojej przyczepie

Wygląda na instalację movera. Akumulator, centralka, bezpieczniki. Niemniej to powinien Ci powiedzieć sprzedający a jeśli nie powiedział to należało się go dopytać. To tak na przyszłość ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.06.2024 o 16:56, lbuster napisał(a):

W samochodach minus jest podłączony do karoserii, więc się przyjęło, że łatwiej zabezpieczać plus. Logicznym jest, że łatwiej przenieść ten zwyczaj do przyczepy, niż wymyślać koło od nowa. Tak czy siak, dałeś mi do myślenia ;)  Już widzę minę elektryka, któremu oddajemy na serwis przyczepę z bezpiecznikami po stronie minusa. Analogicznie można sobie robić jaja poprzez zamianę kolorów przewodów - kto komu zabroni ;) 

Pytanie tylko, kto zapłaci za straty wynikające z błędów przy autorskich projektach :) 

Dorzucę 2 grosze. Bezpieczniki przy akumulatorze ( nie dalej jak 40cm - wg niektórych wymagań), bo powinny uratować samochód przed pożarem  jeżeli dojdzie do  kolizji ( wypadku) i ostre krawędzie blach uszkodzą izolację kabli powodując zwarcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie Panowie  przez jakiś czas były takie gniazda i wtyki 12 pin do których wewnątrz wchodziła zwykła 7 pin oraz 12 pin z zestykami blaszkowymi po obwodzie ale się nie przyjęły. Wyparł ją system 13 pin taki jak mamy obecnie. Ten cienki dodatkowy to światło wsteczne a grube to stały plus i jego masa  (zasilanie lodówki) druga para to zasilanie po zapłonie i masa  (ładowania akumulatora przyczepy ) Trzeba przedzwonić co jest co bo kolory są podobne. Pozdrawiam Hermogenes 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedz , w temacie elektryki jestem "noga" ale z tego co zrozumiałem muszę zakupić wtyczkę 13 pinową bo w swoim aucie mam gniazdo 13 pin .I mam pytanie czy w takim układzie w połączeniu auta z przyczepą w czasie jazdy będzie ładowanie akumulatora i  możliwość załączenia lodówki itp. a przepraszam o zamieszczenie mojego tematu ,bo czytam temat instalacji solarnej lub instalacji ładowania akumulatora lifepo i zastanowiło mnie po co "holender" zamontował tyle kabli, kostek, różnych wtyczek , jeszcze raz bardzo dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.