Skocz do zawartości

Gas w kamperze zbiornik zamiast butli?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowne grono użytkowników przyczep kamperów, temat gaz w kamperze. Myślę zastanawiam się czy zamontować w doku przeznaczonym dla butli gazowych zbiornik o wymiarach 60 cm długość średnica 30 cm na gaz, z instalacją tankowania na stacji LPG. Proszę o opinie czy pomysł jest doby. Dok jak potrzeba jest ogrzewany suchy  ma w podłodze wentylację -  wymagają przepisy bezpieczeństwa. Zamysł aby tankować bez problemu LPG na stacjach - zamontował bym również wskaźnik ilości gazu tak jak w aucie.

ciekawy jestem czy pomysł jest dobry????  dziękuje pozdrawiam Paweł Bielsko Biała

Edytowane przez Paweł Bielsko (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Paweł Bielsko zmienił(a) tytuł na Gas w kamperze zbiornik zamiast butli?

musiałbyś jakoś przerobić system pobierania gazu: w autach LPG jest pobierana FC a do urządzeń w kamperze potrzebujesz FL.
Druga sprawa, masz opcję, żeby to zatankować czystym propanem?

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Druga sprawa, masz opcję, żeby to zatankować czystym propanem?

Bakista na butlę ogrzewana w razie potrzeby. 

Godzinę temu, piotrowin napisał(a):

Gaz w butli 11kg kupi się w co drugiej wsi. W razie 'W' wujek G. i szukamy 'dowóz gazu na telefon'

Przemieszczając sie kamperem, można zatankować na każdej stacji z LPG. Mając ogrzewany schowek na butle, to i propan mógłby nie być bezwzględnie konieczny, a w LPG zimą zmienia się proporcja mieszanki na korzyść propanu (lato 40P/60B, zimą na odwrót). 

Jeżeli jest miejsce na 2 butle, to może zamiast przerabiania zbiornika LPG z poboru fazy ciekłej na lotną, wyjściem byłby Gasbank albo 2 sprzężone Gasbanki z systemem tankowania ze stacyjnego LPG? Nawet względnie taniego LS-a da się tak oprzyrządować, że tankuje się go w miarę bez problemu bez odpinania i wyciągania (a przecież odbiorniki gazu podjeżdząjąc na stację muszą być wyłączone). Kwestia czy byłoby korzystane z gazu podczas jazdy? Jeśli tak, to jeszcze jakiś mono/duocontrol CS lub Caramatic Drive One/Two , jeśli nie, to zapięte tak jak jest, pod normalny reduktor. W razie "W" zawsze zamiast gasbanka można podpiąć zwykłą butlę choćby "ze wsi". 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, czyś napisał(a):

Bakista na butlę ogrzewana w razie potrzeby

Jak ją ogrzać, jak uruchamiasz włascnie ogrzewanie i potrzebujesz do tego gazu, a on nie odparuje, bo ma za zimno?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze jest coś tam propanu w mieszańce, więc na początek wystarczy by odpalił się piec, a później nadmuch zrobi swoje...

Myślę że jeden z głównych problemu stałego zbiornika na gaz to waga - no i teoretycznie wielozawory mają cewkę którą trzeba zasilić - ale to można zrobić bardzo małymi prądami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zamontowany , wielka wygoda , tylko trzeba mieć wiedzę jak to zrobić aby nie rozwalić urządzeń .

18 minut temu, Misio napisał(a):

teoretycznie wielozawory mają cewkę którą trzeba zasilić

Stary typ zaworu niema cewki .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Jak ją ogrzać, jak uruchamiasz włascnie ogrzewanie i potrzebujesz do tego gazu, a on nie odparuje, bo ma za zimno?

To musiałaby być zima, a wtedy >50% propanu w mieszance LPG samochodowego, w zasadzie nie ma że mniej, bo na stację z "towarem" o mniejszej zawartości propanu nikt już drugi raz nie zajedzie. Nawet jeśli w zbiorniku zostanie trochę "letniego". Raczej na tym propanie co jest z godzinę popracuje nawet z "zimnego startu" i zagrzeje cepę, schowek i butlę. 

W przypadku mieszaniny P-B (P-B tecniczny) nie podaje się zwykle żadnych konkretnych proporcji, a że butan tańszy, a tych malutkich w punktach wymiany  liczy się też mocno to, kto ma najtańsze butle... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

imho to nie zadziała, bo to nie są dwie ciecze tylko jedna ciecz, która ma uśrednione własności jeśli chdzi o odparowanie. (niższą temperature odparowywania niż propan, wyższą niż butan) jeśli temperatura będize niższa niż ta wartość, (zależna od skłądu mieszanki) to nie odparuje.

Czysty butan to nawet w +10 już ledwo paruje, sprawdzone na kartuszach z czystym butanem. 

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Propan odparuje, a butan zostanie...

Przy grzanym zbiorniku to nie problem - ale musi być rzeczywiście grzany, a nie +10 w porównaniu do temperatury na zewnątrz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

imho to nie zadziała, bo to nie są dwie ciecze tylko jedna ciecz, która ma uśrednione własności jeśli chdzi o odparowanie. (niższą temperature odparowywania niż propan, wyższą niż butan) jeśli temperatura będize niższa niż ta wartość, (zależna od skłądu mieszanki) to nie odparuje.

Czysty butan to nawet w +10 już ledwo paruje, sprawdzone na kartuszach z czystym butanem. 

To jest mieszanina 2 skroplonych gazów, propan paruje z lustra gazu w butli, butan zostaje. Czyli w miarę odparowywania propanu, zwiększa sie udział butanu w mieszance pozostałej w butli. Ale odparowany propan trafia normalnie do reduktora i instalacji. Jeśli w międzyczasie, powiedzmy, przez godzinę uda się ogrzać schowek z butlami, a potem przy pracującym ogrzewaniu utrzymać ciepły nadmuch do środka schowka, żeby butla i zawartość miały temp.powyżej temeperatury odparowania butanu, i żeby reduktor nie zamarzł, ma szanse zadziałać. Nadmuch m.zd. możliwie u góry bakisty, jak najbliżej reduktora. To on musi być ogrzany pierwszy, ciepłe powietrze w miarę ochładzania będzie schodzić w dół, w kierunku wylotów w podłodze..  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, czyś napisał(a):

Nadmuch m.zd. możliwie u góry bakisty, jak najbliżej reduktora.

Do reduktora trumy można zalozyc grzałkę akcesoryjną ICE-EX.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy butli LPG żadna wentylacja schowka nie jest potrzebna może być szczelny , butla ma swoje przewody odprowadzające ewentualny  wyciek pod pojazd .Ja mam podłączoną tak  że w każdej chwili mogę podłączyć zwykłą butlę . Wożę taką 5 kg , do grila , zdarzało się podłączyć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej chodzi o ogrzanie zbiornika...

Reduktor gdy dostaje "cieply" gaz to nie zamarznie, bo u niego nie zachodzi zmiana stanu skupienia, tylko redukcja ciśnienia gazu do gazu...

Temperatura jest ważna w zbiorniku ponad temperaturą  odparowania (bo tam zachodzi zmiana stanu skupienia) - przy dużym poborze gazu, np piec 5kW temperatura w zbiorniku jest o jakieś 10-12, a nawet 15stopni niższa niż na zewnątrz zbiornika. W takiej sytuacji warto mieć minimum 15-17 stopni w bakiście (niezależnie od temperatur zewnetrznych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.