Skocz do zawartości

Zakup koła zapasowego


Jacor1916

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, BUMERANG napisał(a):

Jest na to jakiś przepis? Bo przy normalnej eksploatacji to wiadomo, że musi być ten sam bieżnik.

Dokładnie ten sam. W bagażniku możesz mieć inny zapas, z inną oponą. Ale jeśli zamontujesz takie koło na oś gdzie nie będziesz mieć dwóch jednakowych opon to takim pojazdem poruszać się nie powinieneś/

1 godzinę temu, BUMERANG napisał(a):

Ja nie kojarzę. Czy diagnosta sprawdzał komuś bieżnik na kole zapasowym.

Diagnosty zapas nie interesuje, bo nie ma obowiązku posiadania takowego.

Cytat

Czy dojazdówka jest jakaś lepsza od pełnowymiarowego koła zapasowego z innym bieżnikiem :hmm:

Takie mamy przepisy. Żeby było śmieszniej, to koło dojazdowe jest dozwolone tylko i wyłącznie w przypadku gdy nasz pojazd został w takowe fabrycznie wyposażony :D

1 godzinę temu, BUMERANG napisał(a):

 

I bieżnik inny. Też tak mam. Ważny jest natomiast obwód koła.

Opony zamontowane na jednej osi muszą być identycznie - czyli muszą mieć taki sam rozmiar oraz taki sam bieżnik. Mówi o tym art. 11 pkt 7 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. 

§11. 7.  Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi, z zastrzeżeniem pkt 3;

Odnośnie koła dojazdowego to stosowny przepis znajdziemy w pkt 6:

§11.6.  Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.

 

2 godziny temu, piorun napisał(a):


Z innej beczki, Dacia Duster, seryjnie na 17", kolo zapasowe fabryczne pełnowymiarowe 16".

Ale to jest zgodne z przepisami, jeśli w takowe koło został Twój pojazd wyposażony fabrycznie. Wtedy, krótkotrwale można użyć takiego zapasu. 

3 godziny temu, Piotrekm13 napisał(a):

Czyli kupując opony do samochodu, powinniśmy zawsze kupić 5 sztuk, jeśli mamy zapas?

Nie. Możesz krótkotwale użyć takiego zapasu jaki był fabryczny w Twoim aucie. Czyli przykładowo masz w aucie zamontowane opony zimowe, łapiesz gumę i możesz założyć oryginalne koło zapasowe z oponą letnią. Warunkiem jest to, że takie koło musi być fabryczne i z takim kołem zapasowym pojazd był homologowany

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, jacek00 napisał(a):

Takie mamy przepisy. Żeby było śmieszniej, to koło dojazdowe jest dozwolone tylko i wyłącznie w przypadku gdy nasz pojazd został w takowe fabrycznie wyposażony :D

A gdzie jest w przepis jakiś o dojazdowkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, jacek00 napisał(a):

Ale to jest zgodne z przepisami, jeśli w takowe koło został Twój pojazd wyposażony fabrycznie. Wtedy, krótkotrwale można użyć takiego zapasu. 

Ale on nie został wyposażony w to koło fabrycznie. Fabrycznie jest bez koła. Koło jest elementem wyposażenia dodatkowego dokupione u dilera razem z innymi opcjami.

19 minut temu, jacek00 napisał(a):

§11.6.  Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.

To powinno załatwiać sprawę poruszania się na zapasie z innym bieżnikiem. Jeżeli pokażesz podczas kontroli kapcia w bagażniku powinno być po sprawie. Jeżeli go nie masz zabierają dowód.

A z innej beczki. Ja w przyczepie mam zapas fabryczny. Ale opony na osi mam już zupełnie inne. I to wg. tych przepisów jest ok. :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, piorun napisał(a):

Przyczepa była brana z placu, fabrycznie koła zapasowego nie było, domówiłem u dealer'a na etapie zamówienia już tej konkretnej przyczepy, odebrałem komplet. Pewnie miał na stanie koło i po prostu wrzucił do przyczepy.
Z innej beczki, Dacia Duster, seryjnie na 17", kolo zapasowe fabryczne pełnowymiarowe 16".

Bo wiesz samo koło to dopiero początek .   Do fabrycznego kompletu  ( opcja )masz ori lewarek oraz mocowania do ramy gdzie możesz podłożyć wspomniany lewarek . Czy diler poinformował Cię  o tym ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jacek00 napisał(a):

Nie. Możesz krótkotwale użyć takiego zapasu jaki był fabryczny w Twoim aucie. Czyli przykładowo masz w aucie zamontowane opony zimowe, łapiesz gumę i możesz założyć oryginalne koło zapasowe z oponą letnią. Warunkiem jest to, że takie koło musi być fabryczne i z takim kołem zapasowym pojazd był homologowany

Czyli wszystko się zgadza. Mam w aucie fabryczną zapasówkę z fabryczną oponą z 2002 roku. Nawet się nią niedawno tutaj chwaliłem... :mlot:

A co do orzyczepy to chyba tak samo można się powołać na to ostatnie... Pytanie tylko czy w homologacji jest zapas i jak to sprawdzić. 

No i jescze podsumowując mamy kolejną serię martwych przepisów...

18 minut temu, Maras napisał(a):

Bo wiesz samo koło to dopiero początek .   Do fabrycznego kompletu  ( opcja )masz ori lewarek oraz mocowania do ramy gdzie możesz podłożyć wspomniany lewarek . Czy diler poinformował Cię  o tym ?

"Chłyt marketintowy" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misio napisał(a):

A gdzie jest w przepis jakiś o dojazdowkach?

Wkleiłem powyżej.

§11.6. Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu - na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.

 

 

2 godziny temu, BUMERANG napisał(a):

Ale on nie został wyposażony w to koło fabrycznie. Fabrycznie jest bez koła. Koło jest elementem wyposażenia dodatkowego dokupione u dilera razem z innymi opcjami.

Dlatego koło zapasowe powinno mieć identyczną oponę aby zgodnie z przepisami móc ją zamontować w pojeździe.

2 godziny temu, BUMERANG napisał(a):

To powinno załatwiać sprawę poruszania się na zapasie z innym bieżnikiem. Jeżeli pokażesz podczas kontroli kapcia w bagażniku powinno być po sprawie. Jeżeli go nie masz zabierają dowód.

Oczywiście, że nikt się czepiać nie będzie. Ale w przypadku jak masz identyczne koło na zapasie to możesz pojechać dalej. Jak masz inne to szybko należy jechać do zakładu i naprawić koło. Gorzej jak opona się nie będzie nadawać do naprawy, wtedy trzeba kupić dwie nowe opony.

2 godziny temu, BUMERANG napisał(a):

A z innej beczki. Ja w przyczepie mam zapas fabryczny. Ale opony na osi mam już zupełnie inne. I to wg. tych przepisów jest ok. :niewiem:

Tak ?

26 minut temu, Maras napisał(a):

Bo wiesz samo koło to dopiero początek .   Do fabrycznego kompletu  ( opcja )masz ori lewarek oraz mocowania do ramy gdzie możesz podłożyć wspomniany lewarek . Czy diler poinformował Cię  o tym ?

U mnie nie było tego pomimo wzięcia koła zapasowego wraz z koszem. Lewarek i mocowanie do ramy występowało jako kolejne akcesorium 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, jacek00 napisał(a):

 

U mnie nie było tego pomimo wzięcia koła zapasowego wraz z koszem. Lewarek i mocowanie do ramy występowało jako kolejne akcesorium 

No to  mnie było inaczej , stare czasy :) 

W opcji - koło zapasowe 

było: koło , mocowanie koła zapasowego , lewarek , adaptery/mocowania do ramy , klucz do kół .   

A w pakiecie  - to inna opcja -miałem zestaw naprawczy koła czyli kompresor i płyn . 

34 minuty temu, Piotrekm13 napisał(a):

 

"Chłyt marketintowy" :D

Chłyt to mógł być dilera , który skasował  z cennika opcji a zapakował zapas  z Allegro ! a może się mylę :hmm: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Maras napisał(a):

 

Chłyt to mógł być dilera , który skasował  z cennika opcji a zapakował zapas  z Allegro ! a może się mylę :hmm: 

 

Albo skasował dodatkowo za to co było w standardzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotrekm13 napisał(a):

Mam w aucie fabryczną zapasówkę z fabryczną oponą z 2002 roku.

Ja mam gdzieś oryginał (raczej nigdy nie używany) z 1992r ;)

W kamperze ori były 14... teraz mam felgi 16 i nawet inny rozstaw śrub niż było "z fabryki" :D nie mówiąc już o szerokościach czy średnicach :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ciekawostka, kilka lat temu, na robotach drogowych w AT, wbił mi się poprzecznie w koło kawałek blachy, opona jak się okazało nienaprawialna. Znalazłem duży seriws ogumienia zaraz koło autostrady, nie mieli na stanie takiego samego modelu opony, więc zaproponowali inną i tylko się zapytali czy chcę jedną czy dwie wymienić. Cena jak to w serwisie autostradowym w AT, więc grzecznie poprosiłem o wymianę tylko jeden opony, nie robili żadnych problemów, dostałem fakturę i potwierdzenie z warsztatu o wymianie. Pytałem się czy w razie kontroli policji mogę mieć jakieś problemy, potwierdzili tylko, żeby pokazać rachunek i powiedzieć, że docelowo wymienię opony już po powrocie do domu, to jest awaryjna sytuacja i nikt się czepiał nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, BUMERANG napisał(a):

Mając opony wielosezonowe kierunkowe specjalnie kupiłem inna oponę wielosezonową nie kierunkową na zapas. Lepiej mieć taką czy kierunkową założoną odwrotnie

Do osobówki (zastana kompletacja bez zapasu) kupiłem 1 więcej felgę taką jak do zimówek i asymetryczną oponę całosezonową (te same rozmiary i indeksy nośnościi prędkości co w letnich i zimówkach, trochę mało jest całosezonów asymetrycznych w wysokich indeksach więc ostało się na "chince"), póki co jestem zadowolony. Fakt, wyszło to 800PLN, ale najgorszy ból to złapać kapcia zimą gdy zimno/slisko i kulać na zapasie letnim (fabrycznym), szczególnie za maistem, w górach (narty, te sprawy), do tego felgi do zimówek mało popularne, więc jest jedna w rezerwie "pod ręką" gdyby coś poszło nie tak (a na stosunkowo niskim profilu niestety, zdarza się).  

Jest to też rochę na bakier z przepisami (inna rzeźba bieżnika, wymiarowo i indeksami zgodne), ale działa. W miarę normalnie można się poruszać na zapasie, zdecydowanie lepiej niż z dojazdówką i do tego ujdzie w każdych warunkach.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał(a):

kupiłem 1 więcej felgę taką jak do zimówek i asymetryczną oponę

Asymetryczna ale nie kierunkowa rozumiem :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asymetryczna [a dokładnie - z bieżnikiem asymetrycznym] ma stronę zewnątrzną i wewnętrzną. Zewnętrzna strona opony ("outside") na którą piastę byś tego koła nie założył, zawsze będzie na zewnątrz, czyli w prawidłowym położeniu. Więc w tym ujęciu asymetryczna=nie kierunkowa. Po prostu w wysokich indeksach prędkości (H, V, W) nie trafisz zwykłej nie-kierunkowej (czyli tzw. symetrycznej - dobra tylko przy niskich prędkościach, podatna na aquaplanning), symetryczne opony są do miejskich popierdółek albo przyczep (niskie indeksy prędkości). 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.