Skocz do zawartości

Jakie wężę i jakie łączenia instalacji ciepłej wody "webasto" zastosować?


bozka

Rekomendowane odpowiedzi

W Kampervanie woda ogrzewana jest przez tzw, webasto mokre. Obecna instalacja wykonana jest z rurek i śrubunków miedzianych na gwint uszczelnianych pakułami  ,kolanek mosiężnych,  wężyków  PP,  typowego wężyka pod umywalkowego do instalacji wodnej i wężyka PP mocowanego na obejmke zaciskową przez , który dostarczany jest glikol. 

Na instalacji znajduje się mieszacz, pokrętło regulacji temperatury i zawór bezpieczeństwa. Ciśnienie w układzie nie przekracza 3,5 bara.

Instalacja po 5 latach uległa rozszczelnieniu  w ok. 5 miejscach.

Moje pytanie chcąc wymienić tylko  tą część instalacji :

jakie wężyki użyć biorąc pod uwagę wysokie temperatury i niskie - zima?

Jakie zrobić łączenia? zgrzew, klejenie, nakrętki?

czy uszczelnić obecną i tak ją zostawić do następnego rozszczelnienia?

Z moich  przemyśleń i baraku wiedzy na ten temat wynika, że obecna instalacja wkrótce znowu ulegnie rozszczelnieniu , ponieważ w samochodzie intensywnie pracuje a nie jest do tego przystosowana. Jest za sztywna.

Jeżeli wymienić na elastyczną czyli wężyki w rodzaju z PP to konkretnie na jakie wężyki czyli z czego wykonane i jakie połączenia?

Nie tak dawno, w którymś temacie ktoś pisał o jakiś specjalnych,grubszych, trwalszych ,  które powinno się w takim przypadku stosować i też innych opaskach zaciskowych. Podobno w nich nie zostaje luźna przestrzeń w miejscu gdzie jest ściągnięcie śrubką.

Teraz szukałam tego tematu ale nie znalazłam.

Nadmieniam, że webasto podgrzewa tylko wodę do prysznica i zlewu. Do ogrzewania powietrza jest osobne.

Gdyby kogoś interesowały zdjęcia to podaję link do opisu tu na forum - od połowy drugiej strony :

 

Proszę kolegów praktyków o rady.

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opaski to być może chodziło o takiego typu (te konkretne jako przykład - dobierz po średnicy tak, żeby pierwsza wartość podawana była mniejsza niż średnica zewnętrzna rury na którą będziesz to zakładał, sam ostatnio łatając układ chłodzenia w samochodzie takimi węże zaciskałem) https://allegro.pl/oferta/opaska-sprezynowa-zaciskowa-obejma-16-20mm-13426797035 

A rurki - ja bym poszedł w kierunku elastycznych do układów chłodzenia, będzie to przede wszystkim lżejsze, a łączył rury mosiężnymi nyplami, czymś takim dobranym do średnicy rurki https://images.app.goo.gl/ynuuvEeVkbbmwR1BA  A, trójniki takie też są.

Edytowane przez MaciekR4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na allegro są węże (elastyczne) specjalnie przeznaczone do instalacji wodnej do przyczep i kamperów, niebeskie do wody zimnej, czerwone do ciepłej. Można łączyć złączkami/trójnikami itp mosiężnymi lub plastikowymi + opaski 'bezszwowe',

Jest też cały dedykowany system szybkozłączek i węży,  "John Guest"

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję. Właśnie o takich czytałam na forum.

Jednak dalej nurtuje mnie pytanie dlaczego zastosowano tak sztywne połączenia a nie chociąż wężyki elastyczne. Chyba musiał być jakiś powód , którego nawet się nie domyślam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli te sztywne rurki i połączena są bezpośrednio połączone do ogrzewacza, to możliwe, że chodzi o temperaturę. Węże elastyczne czerwone mają ograniczenia tempearturowe, zazwyczaj max 60 stopni C. Te niebieskie jeszcze mniej. Ogrzewacz spalinowy nie jest projektowany do podgrzewania CWU, tylko silnika i wymiennika powietrznego - więc pewnie może przekraczać te wartości, więc ówczas by się tai wąż nie nadawał i trzeba by stosować jakiś inny, zdolny pracować w wyższych temperaturach.

A jeśli te sztywne rurki masz wszędzie, to może ktoś zwyczajnie nie wiedział, że powinno to być ogarnięte inaczej, albo próbował oszczędzać. W wielu wpisach o budowie camperów spotkałem się z opisami/filmami, w których autorzy używają nieodpowiednich typów węży i złączek, tylko po żeby było taniej.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że to ktoś źle zaprojektował. W takiej instalacji nie powinno mieszać się aluminium (webasto) i miedzi (cześć instalacji).Ja bym użył przewodów gumowych typu radiator.https://allegro.pl/oferta/waz-do-ukladow-chlodzenia-8mm-radiator-7829061048 .A do tego mocnych opasek .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raz że samo nadwozie kampera pracuje, a z nim instalacja, metale jednak mają jakąś tam rozszerzalnosć cieplną co pewnie nie jest kompensowane (na odcinku 2 m niech to będzie 2-2,5 mm przy rożnicach temperatur mogących sięgać i 70 stopni celsjusza (temp. w chwili startu np. 0 stopni, czynnik 70 stopni), rożne materiały (niechby był i glikol, ale jony się niosą, różna rozszerzalnosć każdego itd.). 

Z mocą opasek nie ma co przesadzać, bo też będzie po czasie ciekło (co z tego, że się mocno skręci, skoro po czasie przewód się pod opaską ugniecie, stwardnieje i przy zmiennych temperaturach nie ma bata, będzie ciekło), kiedyś na forum pisałem o tych sprężynowych, o których wspominał Maciek - przez lata nie pociekną (nie zgniotą przewodu, i przy zmiennych temperaturach itp - i tak się dostosują), trzeba tylko porobić spęczenia na końcach rurek sztywnych. Wąż elastyczny zakłada się na sztywny ze spęczoną końcówką, opaskę daje się zaraz za spęczeniem.

Gdyby zrobić to z rurek sztywnych, to przynajmniej kawałki wstawić elastyczne, żeby była kompensacja drgań i wydłużenia na dłuższych odcinkach, albo tak ułożyć rurki, zwłaszcza dłuższe odcinki, żeby chociaż minimalnie miały możliwość pracować na wydłużenie (zrobić gięcia w U, albo przy gięciu o 90 stopni gdy za gięciem ma być podłączony odbiornik, zostawić 15 cm odcinek rurki między gięciem a podlączonym odbiorem, który na gięciu będzie minimalnie pracował np. w dociepleniu, w otulinie). Gdyby miały to być sztywne rurki tworzywowe, to jest to tym bardziej ważne - one pod wpływem wzrostu temperatury wydłużają sie jeszcze bardziej niż metalowe. 

Śmiem zaryzykować stwierdzenie, że nawet stosując niedrogie elastyczne rurki i złączki do domowych instalacji, da sie to zrobić tak że będzie trzymać i nie będzie ciekło, ale trzeba pokombinować, żeby na przebiegach rur nie powstawały naprężenia oddziaływujące na złącza (pracująca rurka nie może "napierać" na złączki/przyłacza, nie może się o nic ocierać, ale musi mieć minimalną swobode ruchu do kompensowania wydłużeń i pracy całości) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, AdrianK napisał(a):

Myślę że to ktoś źle zaprojektował. W takiej instalacji nie powinno mieszać się aluminium (webasto) i miedzi (cześć instalacji).Ja bym użył przewodów gumowych typu radiator.https://allegro.pl/oferta/waz-do-ukladow-chlodzenia-8mm-radiator-7829061048 .A do tego mocnych opasek .

 

3 godziny temu, czyś napisał(a):

Raz że samo nadwozie kampera pracuje, a z nim instalacja, metale jednak mają jakąś tam rozszerzalnosć cieplną co pewnie nie jest kompensowane (na odcinku 2 m niech to będzie 2-2,5 mm przy rożnicach temperatur mogących sięgać i 70 stopni celsjusza (temp. w chwili startu np. 0 stopni, czynnik 70 stopni), rożne materiały (niechby był i glikol, ale jony się niosą, różna rozszerzalnosć każdego itd.). 

Z mocą opasek nie ma co przesadzać, bo też będzie po czasie ciekło (co z tego, że się mocno skręci, skoro po czasie przewód się pod opaską ugniecie, stwardnieje i przy zmiennych temperaturach nie ma bata, będzie ciekło), kiedyś na forum pisałem o tych sprężynowych, o których wspominał Maciek - przez lata nie pociekną (nie zgniotą przewodu, i przy zmiennych temperaturach itp - i tak się dostosują), trzeba tylko porobić spęczenia na końcach rurek sztywnych. Wąż elastyczny zakłada się na sztywny ze spęczoną końcówką, opaskę daje się zaraz za spęczeniem.

Gdyby zrobić to z rurek sztywnych, to przynajmniej kawałki wstawić elastyczne, żeby była kompensacja drgań i wydłużenia na dłuższych odcinkach, albo tak ułożyć rurki, zwłaszcza dłuższe odcinki, żeby chociaż minimalnie miały możliwość pracować na wydłużenie (zrobić gięcia w U, albo przy gięciu o 90 stopni gdy za gięciem ma być podłączony odbiornik, zostawić 15 cm odcinek rurki między gięciem a podlączonym odbiorem, który na gięciu będzie minimalnie pracował np. w dociepleniu, w otulinie). Gdyby miały to być sztywne rurki tworzywowe, to jest to tym bardziej ważne - one pod wpływem wzrostu temperatury wydłużają sie jeszcze bardziej niż metalowe. 

Śmiem zaryzykować stwierdzenie, że nawet stosując niedrogie elastyczne rurki i złączki do domowych instalacji, da sie to zrobić tak że będzie trzymać i nie będzie ciekło, ale trzeba pokombinować, żeby na przebiegach rur nie powstawały naprężenia oddziaływujące na złącza (pracująca rurka nie może "napierać" na złączki/przyłacza, nie może się o nic ocierać, ale musi mieć minimalną swobode ruchu do kompensowania wydłużeń i pracy całości) 

 

W prawdzie się na tym nie znam ale podstawowych zasad fizyki się nie zmieni. Właśnie o to mi chodziło czy dobrze analizuję.

Staram się dojść do wymiany tej instalacji ale na razie każdy hydraulik ucieka jak słyszy kamper....

I tu pytanie :

czy jest ktoś z pobliża na forum, kto by to zrobił oczywiście odpłatnie??

Wiem, że wiele osób majsterkuje i dla chcącego karawaningowca nie stanowiło by to problemu.

Pozdrawiam i dziękuję za opinie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bozka napisał(a):

 

W prawdzie się na tym nie znam ale podstawowych zasad fizyki się nie zmieni. Właśnie o to mi chodziło czy dobrze analizuję.

Staram się dojść do wymiany tej instalacji ale na razie każdy hydraulik ucieka jak słyszy kamper....

I tu pytanie :

czy jest ktoś z pobliża na forum, kto by to zrobił oczywiście odpłatnie??

Wiem, że wiele osób majsterkuje i dla chcącego karawaningowca nie stanowiło by to problemu.

Pozdrawiam i dziękuję za opinie.

 

Tu nie jest potrzebny hydraulik :-). Każdy mechanik samochodowy potrafi to zrobić, który ma doczynienia z układami chłodzenia w samochodach osobowych,ciężarowych czy innych maszynach gdzie występuje układ chłodzenia płynami.@czyś ma rację z opaskami sprężynowymi. 

Ja bym poszedł w opaski sprężynowe, węże typu radiator lub silikonowe do układu chłodzenia w motoryzacji i łaczniki wodne plastikowe (różne średnicę i kształty,nawet z gwintem)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo firmy, które ograniają ogrzewania postojowe, jbc to mogę dac namiar do instalatora autoryzowanego trumy, gdzie mi instalowali moją combi w Krakowie.
Zadzwoniłem do centrali trumy i tam mi dali namiar na serwis najbliżej mojego domu; Podejrzewam że u siebie na miejscu znajdziesz łatwo podobny warsztat, często ciężarówki i autobusy mają tego typu ugrzewania "mokre", więc takich punktów trochę powinno być w okolicy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od poniedziałku zadziałam ponownie.

Jeżeli nie znajdziemy nikogo do szybkiej  naprawy a jeszcze mamy 2 szanse będziemy zmieniać sposób ogrzewania wody.

To co mamy jednak nie w pełni zdaje egzamin z kilku powodów, o których w tym momencie nie chcę się rozpisywać.

mamy następujący pomysł na inny sposób ogrzewania.

Mianowicie elektryczny przepływowy podgrzewacz wody 6 litrowy , 200W, 12V.

Będzie łatwość montażu i ewentualnego serwisowania.

Mamy solar 350W, aku 110 i 140Ah - mieszkalny , samochodowy aku 120Ah.

Ponieważ, do mieszkalnego mamy podłączoną lodówkę sprężarkową 80W i ogrzewanie webasto 40W. Oczywiście ładowarki, laptopy.telefony, oświetlenie ledowe . Obawiamy się, że w zimowe miesiące nawet na południu może prądu nie wystarczyć.

I tu wpadliśmy na pomysł podłączenia podgrzewacza wody do akumulatora samochodowego o mocy 120Ah. Jest nowy a my w jednym miejscu stoimy max. 3 dni wiec podczas dalszej jazdy będzie się ładował.

Żeby podgrzewacz nie pobierał prądu przy każdym użyciu wody zamontujemy zawór odcinający wodę przed podgrzewaczem a przed tym zaworem zrobimy obejście dla wody zimnej pomiędzy zbiornikiem czystej a wylewką . Nie zawsze jest konieczność używania ciepłej wody. Tylko prysznic a bardzo rzadko mycia jakiegoś tłustego garnka.

Napiszcie proszę czy to ma sens?

Zastanawiam się dlaczego nie spotkałam się z takim rozwiązaniem na forum jeżeli to jest takie proste przynajmniej moim zdaniem.

Czy nie ma tu jakiegoś kruczka, którego obecnie nie przewiduje ?

Jeżeli nie jest to dokładnie ten temat to proszę przenieść gdzieś indziej ale myślę, że jest to jak gdyby  kontynuacja tego tematu??

https://allegro.pl/oferta/elgena-kb6-12v-200w-podgrzewacz-wody-terma-6l-14219175156?reco_id=61b8ce13-96cc-11ee-a4a1-eead2d6a4f6f&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to jest przepływowy podgrzewacz 6-litrowy? Przepływowe nie mają zbiornika, więc to chyba nie jest przepływowy.

Żeby podgrzać wodę w sposób przepływowy musiał by mieć moc 3-4KW, 200W to moc grzałek do akwarium, z taką mocą można podgrzać wode w akwarium w parę godzin do 25 stopni, przepływowo nie zauważysz różnicy w temperaturze wody.

Podejrzewam, że to jest jakiś mały bojlerek elektryczny. Z takiego akumulatora za dużo wody nie podgrzejesz.

Spalinowy podgrzewacz na postoje w dziczy jest najlepszym rozwiązaniem, elektryczne tylko na camping gdzie jest dostęp do sieci. Skoro już masz to mokre Webasto, to ja bym przy tym został, tylko trzeba porządnie wykonać instalację, i najlepiej jakby miało jakiś zbiornik na wodę ciepłą, tak z 15-20l razem z jakąś prostą automatyką która będzie pilnować temperatury w tym zbiorniku (termostat, sterujący pracą webasto)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, bozka napisał(a):

I tu wpadliśmy na pomysł podłączenia podgrzewacza wody do akumulatora samochodowego o mocy 120Ah. Jest nowy a my w jednym miejscu stoimy max. 3 dni wiec podczas dalszej jazdy będzie się ładował.

A czemu tak , przecież go rozładujesz i nigdzie nie pojedziesz , i bardzo szybko go wykończysz , ilość cykli rozładowania to między 300 - 600  . Przy takim użytkowaniu max 2 lata, i kolejne koszty .Czy podczas jazdy nie ładuje nadwoziowych? .Chyba lepiej naprawić to co jest , niż kombinować z nowym sposobem grzania wody . Mokre Webasto z dobrym wymiennikiem działa jak porządny ogrzewacz  przepływowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Długo to trwało...

Udało się naprawić instalację. Okazało się, że było więcej kosztów - wymiana mieszacza i  odpowietrznika i pracy ale układ znacznie lepiej działa. Ogarnął temat ciepłownik kilka ulic od nas. Potrafił sprawę przemyśleć i dać swoje propozycje. Były rozsądne więc zgodziliśmy się. Gdyby ktoś potrzebował to piszcie w wiadomościach.

Dziękuję wszystkim za opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.