Skocz do zawartości

Mechanizm opuszczanego koła podporowego - problem + bonus pytanie o konserwację


DarekPb

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Kupiłem z 2-giej ręki małego tear-dropa na platformie Knotta (Kulba Rebel). W załączonych plikach video dokładnie opisuję problem (w video 1.mp4 pokazuje problem, ale w 2.mp4 widać jak to powinno działać.). Chodzi o to, że koło podporowe nie jest w stanie się zablokować (nie ma miejsca na to) w sytuacji, gdy je opuszczam gdy przyczepa jest założona na hak samochodu. Dopiero muszę łapami dyszel podnieść o kilka centrymentrów i wtedy dopiero opuszczać to koło - wtedy jest w stanie zrobić pivot/wahadło i się zablokować na trzpieniu. Ciężko to na sucho opisać lepiej - rzućcie proszę okiem na video. Przyczepa jest naprawdę dobrze zrobiona i dopieszczona przez Kulbę - więc nie spodziewam się, żeby to spieprzyli - a jednak coś tu nie działa - może ja coś źle robię....

Jak mogę to naprawić? Trochę krzepy wymaga to podnoszenie w rękach, szkoda mi pleców nie mówiąc o tym, że chiałbym żeby inni też mogli zaparkować :)

Pytanie bonus: co mogę zrobić, żeby ten mechanizm tak nie skrzypiał jak słychać na video? Gdzie lać/smarować, bo dość zamknięta konstrukcja jest.

 

Edytowane przez DarekPb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smarowanie masz pod korbą -jest tam smarowniczka 

Ten typ tak ma . Jak zauważyłeś masz za mało miejsca i to dla tego kółko nie jest w stanie opaść niżej aby przeskoczyć blokadę. Gdyby było ono w korpusie przyspawane wyżej nie byłoby problemu. 

A spróbuj  docisnąć nogą od góry kółko i podnieś dyszel . Wiem ta czynność to dyskomfort i ból pleców  albo coś gorszego może się przytrafić . Ale może niewiele podnosząc dociskając stopą buta zaskoczy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Maras napisał(a):

spróbuj  docisnąć nogą od góry kółko i podnieś dyszel . Wiem ta czynność to dyskomfort i ból pleców 

A może pionowy lewar hydrauliczny byłby do tego lepszy?

Pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quote

Smarowanie masz pod korbą -jest tam smarowniczka

smarowniczka.png.3531d06eaf1edbb01ae9be0730e0ee8a.png

Mówisz o tym czymś, co zaznaczyłem strzałką? A jak to zrobić? To jest odkręcalne - czyli żeby zlikwidować skrzypienie odkręcić to i wlać w dziurę? Co wlać? :)

 

Quote

Ten typ tak ma . Jak zauważyłeś masz za mało miejsca i to dla tego kółko nie jest w stanie opaść niżej aby przeskoczyć blokadę. Gdyby było ono w korpusie przyspawane wyżej nie byłoby problemu

Czy w takim razie jedynym sposobem jest odkręcenie tego mechanizmu ze śrub, odspawanie tego elementu który umożliwia przykręcenie i przyspawanie go niżej? Tylko to mi da tak na oko +/- 5 cm - może być mało. Jest to w ogóle rabialne?
spaw.thumb.png.011194469b16b12b0307b660e688f7d8.png


Jakoś inaczej to ugryźć? Mechanicznie jakoś inaczej? Czy jedyną nadzieją jest kupić jakiś inny system koła podporowego? Da się coś dopasować? Warto się w to bawić?

Edytowane przez DarekPb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kalamitki nie wykręcasz ( chyba ,że się zatka ,zablokuje -czasami tak jest ) Zwykła towotnicą /smarownicą ręczną  np. taką

smarownica-reczna-450-g-bahco-nr-kat-bod5450-10079-large-1.thumb.png.a4729dd51170cdb6384b0d0ed5c8a13a.png

aplikujesz smar kręcisz korbą góra dół i znów smar i tak ze trzy razy.

Może lepiej zrobić z kawałka blachy adapter ,który by podniósł do góry cały korpus . W skrócie adapter przykręcasz do dyszla a do adaptera korpus.

Czy warto ? Myślę ,ze tak bo to jest naprawdę fajne rozwiązanie .Raz masz kółko do przepychania przyczepy a innym razem możesz podnieść ją na podstawie. W tej drugiej opcji na podstawie przyczepa praktycznie nie ma prawa się przesunąć czy to przód tył czy też samym dyszlem w bok.

Godzinę temu, BuryKocur napisał(a):

A może pionowy lewar hydrauliczny byłby do tego lepszy?

Pzdr

Włodek

Włodek w garażu pewnie tak ale aby go zabierać za każdym razem to komu by się chciało.

Przy zaczepianiu lawety ( pustej)  też czasami jest  ciężko podnieść dyszel na hak ale jak masz kumpla lub inną osobę to wystarczy aby od tyłu weszła na sam koniec lawety i już jest dużo lżej zapiąć lawetę .

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Witam.

Podpowiedź do rozwiązania stanowi informacja na dyszlu przyczepy - tabliczka znamionowa.

Jeśli dobrze rozszyfrowałem - to (z katalogu) możemy mieć do czynienia z kołem podporowym np. VK 60-P2H-200 VBB WINTERHOFF

Przykład prezentacji zasady "działania" mechanizmu automatycznej blokady samego kółka możemy znaleźć pod tym adresem:

 

W celu zapewnienia pełnej funkcjonalności takiego koła podporowego można zmienić wysokość jego zamocowania np. poprzez zmianę miejsca jego zamocowania.

Poniżej przykład możliwego rozwiązania:

 

Posiadając oznaczenie zastosowanego elementu można spróbować odnaleźć przykładowe rozwiązanie opisywanego problemu z użytkowaniem takiego koła podporowego.

Poniżej link do materiału wideo:

 

Może na podstawie powyższych informacji uda się zastosować najlepsze - z perspektywy autora wątku - rozwiązanie.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Maras napisał(a):

Włodek w garażu pewnie tak ale aby go zabierać za każdym razem to komu by się chciało.

Marek - a czym podnosisz przyczepkę jak zmieniasz koło jak złapiesz kapcia ? Ja tam wożę ze sobą zawsze dwa lewarki - mały pionowego - podwójnego wysuwu + małą "żabkę" warsztatową...

Dużo miejsca nie zajmują - dużo nie ważą a bardzo ułatwiają życie.

pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, BuryKocur napisał(a):

Marek - a czym podnosisz przyczepkę jak zmieniasz koło jak złapiesz kapcia ? Ja tam wożę ze sobą zawsze dwa lewarki - mały pionowego - podwójnego wysuwu + małą "żabkę" warsztatową...

Dużo miejsca nie zajmują - dużo nie ważą a bardzo ułatwiają życie.

pzdr

Włodek

Już odpowiadam .

W Knausie mam ori lewarek i przykręcone w podłużnicach adaptery do tego lewarka.

W pod łodziowej zamontowałem dodatkowy uchwyt na koło zapasowe a koło  jest przykręcone w poziomie, pod nim zrobiłem samodzielnie uchwyt do lewarka trapezowego ,który jest tam na stałe. I aby się nie ześlizgnął spod ramy zrobiłem też takie podkładki/adaptery ale te są w torbie z klamotami.

I teraz sobie przypomniałem ,że warto go ściągnąć i nim pokręcić bo pewnie przez kilka lat mechanizm i śruba trapezowa brudna i pewnie jakieś błoto może mieć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... albo odkręcić , nie obcinać tego płaskownika który jest na tyle gruby , że się oprze o górę ramy a poniżej dorobić obejmę z płaskownika i przykręcić do ramy w miejscu oryginału :) :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do smarowania - podnieś dyszel do góry i wykręć suwadło całkowicie , o ile pamiętam to da się wykręcić je zupełnie

wyczyśc wszystko w środku i nasmaruj śrubę VAXOYLem , skręć wszystko nazad i masz spkój na kilka lat

a samo rozkładanie kółka ? widzę dwa klocki do tego

jeden dobierz taki żebyś podłożył go pod tą rurę co się wysuwa z kółkiem i mógł unieśc dyszel i zwolnić z zaczepu

jak zwolnisz z zaczepu to podkładasz drugi klocuszek na kulę haka i opuszczasz kółko żeby zaczep się oparł na klocuszku (będzie wyżej niż hak)

wyjmujesz pierwszy klocek spod koła i masz miejsze na rozłożenie go

klocuszek na kulę modelujesz, żeby stabilnie siedział na niej i nie przesuwał sie, długości dobierzesz doświadczalnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.