Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry, mam następujący problem. Samochód w dowodzie rejestracyjnym ma wpisane dwie wartości maksymalnych mas przyczepy O.1 (przyczepa z hamulcem) = 900kg i O.2 (przyczepa bez hamulca) 450kg.

Przyczepa jaką planuję podłączyć ma dmc 750kg i brak hamulców.

Oczywiście mam świadomość tego, że zgodnie z przepisami nie powinienem łączyć ze sobą takiego zestawu jednakże rzeczywista masa tejże przyczepy z pewnością nie przekracza tych 450kg a zatem dla bezpieczeństwa jazdy nie ma zagrożenia, do tego konieczność przetransportowania jej mam zaledwie 2 razy do roku (na jesień i na wiosę na stosunkowo krotkim odcinku trasy). 

W związku z powyższym dylemat jaki posiadam w głowie jest następujący, czy taniej wyjdzie dorobic hamulec do tej przyczepy i jezdzic w pełni legalnie czy w razie czego zapłacic dwa razy w roku mandat gdyby mnie zatrzymali ;-P

Czy jest gdzies w taryfikatorze wzmianka o "karze za jazde z przyczepą bez hamulców". Co prawda jej DMC jest wyższe niz wartość O.2 z dowodu rejestracyjnego auta ale jednak nie przekracza wartości O.1 ?

Z gory dziękuję za odpowiedzi.

 

 

Opublikowano

Na mandacie się nie skończy. Jeśli kontrolujący będzie kumaty, dalej nie pojedziesz takim zestawem.

"opcja dorobienia hamulca" jak to nazywasz to zmiana w konstrukcji i zarazem homologacji pojazdu, jakim jest przyczepa.

Gorzej, jak będziesz brał udział w kolizji, wypadku... Ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania, a jeśli komuś stanie się krzywda ojjjj.

Obstawiam, że najlepszą, najbezpieczniejszą opcją jest pożyczyć inny holownik, albo zlecić komuś taki transport.

 

Opublikowano

Kompletnie dziwne pytanie, piszesz że masz świadomość że Ci nie wolno tym jechać ale jednak kombinujesz :puk:
Tak samo jakbyś pytał  co grozi za prowadzenie auta ciężarowego bez uprawnień :blink:

1 godzinę temu, Karollo112 napisał(a):

W związku z powyższym dylemat jaki posiadam w głowie jest następujący, czy taniej wyjdzie dorobic hamulec do tej przyczepy i jezdzic w pełni legalnie czy w razie czego zapłacic dwa razy w roku mandat gdyby mnie zatrzymali ;-P

Trudno to nawet jakoś sensownie skomentować :o

Opublikowano

To można skomentować innym "dylematem".

Bardziej opłaca się tyrać 10 lat na etacie, czy włamać się do skarbca banku, zadołować kasę i odsiedzieć 2 lata, czyli mieć kasę i 8 lat "do przodu" nawet w razie wpadki? Szkopuł w tym, że jak delikwent będzie miał pecha, okaże się że skarbiec jest pusty, albo złapany zostanie zanim zadołuje kasę, i odsiedzi 2 lata "za nic", czyli nici z "zysku".

I tyle w temacie. 

 

Opublikowano

Możesz zlecić komuś przeholowanie takiej przyczepki, skoro tylko 2 razy do roku i mała odległość, to pewnie koszt też będzie niewielki i pewnie tanszy od mandatu czy przerabiania przyczepki. 

Opublikowano

Można też pozyczyć na ten czas auto, którym będzie można taką przyczepę ciągnąć. A jeśli to przyczepa lekka to nawet ekstra uprawnień nie trzeba mieć w przypadku jak zestaw przekroczy 3.5t

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

A ja zapytam bardziej przewrownie wiekszość osób jadących zestawem  wie (albo nie ), że DMC swoje,  a masa przyczepy często przekracza te wartość, sądząc po informacjach z tego forum nawet na pusto, a co dopiero wyładowana na wakacje. 

Jaki mandat w/g taryfikatora może grozić za przekrocznie DMC o powiedzmy 50KG ?

Edytowane przez gito (wyświetl historię edycji)
Opublikowano
5 godzin temu, gito napisał(a):

A ja zapytam bardziej przewrownie wiekszość osób jadących zestawem  wie (albo nie ), że DMC swoje,  a masa przyczepy często przekracza te wartość, sądząc po informacjach z tego forum nawet na pusto, a co dopiero wyładowana na wakacje. 

Jaki mandat w/g taryfikatora może grozić za przekrocznie DMC o powiedzmy 50KG ?

Mówisz o przypadku gdy RMC jest większe od DMC czy o przypadku gdy ciągniesz przyczepę o większym DMC niż MMC z pola O1 lub O2?

Opublikowano

Mam przyczepe 1250KG   ale w sumie to  jest praktycznie bliskie masy rzeczywistej przyczepy.  

Zapakowanie na wyjazd sprawia że na pewno przekraczam DMC... jaki mandat grozi za to w Polsce 

Opublikowano

Mandat na pewno, jaki - zależy od mundurowego. A nadwagę każą Ci przeładować  - jeżeli się da - do samochodu. A jeżeli to niemożliwe to zakaz dalszej jazdy tym zestawem. Pozostaje telefon do znajomych aby zabrali nadwagę.

Opublikowano

myślę,że jak Pan Mundurowy by wlepił Ci mandat za 50kg to pewnie chłop nie spał by po nocach ,bo sumienie by go zamęczyło .  Co innego jak w dowodzie samochodu będziesz miał np 1200 kg dla przyczepy  , a przyczepa będzie w dowodzie miała 1250kg to już inna bajka - raczej dalej nie pojedziesz .

 

  • 1 rok później...
Opublikowano
W dniu 25.10.2023 o 09:15, edisoniras napisał(a):

myślę,że jak Pan Mundurowy by wlepił Ci mandat za 50kg to pewnie chłop nie spał by po nocach ,bo sumienie by go zamęczyło .  Co innego jak w dowodzie samochodu będziesz miał np 1200 kg dla przyczepy  , a przyczepa będzie w dowodzie miała 1250kg to już inna bajka - raczej dalej nie pojedziesz .

 

No wlasnie czy wiecie co dokładnie grozi w takim przypadku? Zakaz dalszej jazdy + mandat + punkty karne? odcholowanie pojazdu? Czy są jakieś widełki coś jak przy przekroczeniu prędkości w zależności od tego jak mocno przekroczone jest dmc przyczepy względem pola O1/O2 samochodu?

Opublikowano (edytowane)

Myślę, że ciągnięcie przyczepy przekraczającej swoją masą maksymalne wartości uciągu samochodu to wykroczenie. Jednak wartości Q1 i Q2 w dowodzie samochodu mówią o masach całkowitych przyczepy a nie mówią o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) przyczepy. Wynika z tego, że DMC przyczepy może przekraczać odpowiednią wartość Q1 Q2 dla danego typu przyczepy ale jej masa rzeczywista nie może.  Praktycznie, gdy jedziemy z pustą przyczepą to często jej masa spełnia warunek nieprzekraczania Q1 lub Q2.

Q1 i Q2 to nie jest DMC

Edytowane przez Skwarek (wyświetl historię edycji)
Opublikowano
Myślę, że ciągnięcie przyczepy przekraczającej swoją masą maksymalne wartości uciągu samochodu to wykroczenie. Jednak wartości Q1 i Q2 w dowodzie samochodu mówią o masach całkowitych przyczepy a nie mówią o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) przyczepy. Wynika z tego, że DMC przyczepy może przekraczać odpowiednią wartość Q1 Q2 dla danego typu przyczepy ale jej masa rzeczywista nie może.  Praktycznie, gdy jedziemy z pustą przyczepą to często jej masa spełnia warunek nieprzekraczania Q1 lub Q2.
Q1 i Q2 to nie jest DMC


Zgodnie z § 3.4 pkt 4 rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia DMC ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
b ) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,
d) 3500 kg,

Więc maks DMC, które może mieć przyczepa to tyle ile wynosi MMC w polu O1/O2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.