Skocz do zawartości

Wartość momentu dokręcania nakrętki blokującej bęben hamulcowy na osi AL-KO delta


powolniak

Rekomendowane odpowiedzi

Szykując przyczepę (DMC 1500) do otwarcia sezonu, przed opuszczeniem przyczepy z kobyłek, stwierdziłem, że lewe koło  daje się obracać z dużym oporem, przy tym słyszalny jest jakiś zgrzyt, szuranie.
Zatem zachodzi potrzeba zdjęcia bębna i obejrzenia co tam się dzieje.

Nie wiem, bo posiadana instrukcja osi AL-KO ani dostępne mi materiały nie podają jaką wartością momentu należy nakrętkę  dokręcać na piaście. Ponadto gdzie mogę nabyć taką nową nakrętkę? (czy tylko serwis AL-KO, czy w zwykłym sklepie motoryzacyjnym). 
Dopóki nie dojdę do przyczyny tego oporu otwarcie sezony się opóźni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lucjan  nakrętkę dokręcamy 280Nm a kupisz ją na allegro . Kup orginalną jest oznakowana . 

Po zdjęciu kapsla czasami mamy naklejkę od wewnętrznej strony która informuje z jaką siłą mamy dokręcić nakrętkę.  

https://allegro.pl/oferta/nakretka-lozyska-al-ko-m24x1-5-10139250399?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_czesci-samochodowe_pla_pmax&ev_campaign_id=17996333742&gclid=EAIaIQobChMIkNCg3-Wy_gIV6oKDBx25YQLUEAQYAyABEgJmBPD_BwE   

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, powolniak napisał(a):

bo posiadana instrukcja osi AL-KO ani dostępne mi materiały nie podają jaką wartością momentu należy nakrętkę  dokręcać na piaście.

Poniżej masz link do instrukcji, przy przyczepie 1500kg na 99% masz bębny Al-ko 2051:

https://trailer-center.shop/wp-content/uploads/2020/10/695765_c-Radbremse-2051-AAA_2361-AAA_EN.pdf

Moment dokręcenia nakrętki bębna, tak jak Marek pisał:

image.thumb.png.b566e992b663c58a4c12b4eb8f67c60a.png

Godzinę temu, powolniak napisał(a):

Ponadto gdzie mogę nabyć taką nową nakrętkę? (czy tylko serwis AL-KO, czy w zwykłym sklepie motoryzacyjnym). 

Internet, sklepy motoryzacyjne lub z częściami do przyczep.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze tyko "wynaleźć" klucz dynamometryczny z takim zakresem momentu :) Daję ok. 140 Nm plus ok. 30-45 stopni (zależy jak "idzie"), lekkie uwieszenie się się na ~metrowej "rurce" nałożonej na pokrętkę klucza. Moment obrotowy jest pi razy oko taki, jak w większości osobówek przy dokręcaniu nakrętki/śruby mocującej przegub w piaście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki koledzy za garść informacji, które oświeciły pokłady mojej niewiedzy :)

Za rozkręcenie bębna i diagnostykę wezmę się dopiero w czwartek 20.04. (bo 19 mam już zaplanowane zadania wyjazdowe), no i pogoda ma być już OK.

Przyczepę Knausa 500 FU (50 Years Celebration) mam od nowości (2012 r) i jej układ jezdny trochę asfaltu już zmarszczył.

Mój klucz dynamometryczny ma max wartość momentu 200Nm. Zatem trzeba będzie się posłużyć przedłużką lub pożyczyć od znajomego warsztatowca mocniejszy klucz. Ale to problem na później, gdyż montaż bębna będzie wykonany dopiero, gdy stwierdzę, co jest powodem oporu i szumu (czy łożysko, czy może odkleiła się okładzina hamulcowa i gdzieś się zaklinowała).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, powolniak napisał(a):

Dzięki koledzy za garść informacji, które oświeciły pokłady mojej niewiedzy :)

Za rozkręcenie bębna i diagnostykę wezmę się dopiero w czwartek 20.04. (bo 19 mam już zaplanowane zadania wyjazdowe), no i pogoda ma być już OK.

Przyczepę Knausa 500 FU (50 Years Celebration) mam od nowości (2012 r) i jej układ jezdny trochę asfaltu już zmarszczył.

Mój klucz dynamometryczny ma max wartość momentu 200Nm. Zatem trzeba będzie się posłużyć przedłużką lub pożyczyć od znajomego warsztatowca mocniejszy klucz. Ale to problem na później, gdyż montaż bębna będzie wykonany dopiero, gdy stwierdzę, co jest powodem oporu i szumu (czy łożysko, czy może odkleiła się okładzina hamulcowa i gdzieś się zaklinowała).

Jak stała przez zimę to może bęben zardzewiał:hmm: zrób małą jazdę próbną i zobacz jeszcze raz jak się kręci po podniesieniu, po co od razu rozkręcać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lucjan, raczej nie jest technicznie wskazane na takie "przeciągnięcie" klucza dynamometrycznego bo można go uszkodzić czytaj rozkalibrować . Manuale serwisowe mówią do "kliknięcia" i koniec dokręcania. Jak masz możliwość to pożycz  mocniejszy.

Co do szumu to może być łożysko , może też być tak jak napisałeś odklejona okładzina co się zdarza . Czasami jest tak ,że po dłuższym postoju przyczepy bęben dostaje rdzy i gdy mieliśmy dobrze ustawione szczeki na tarczy kotwicznej po prostu szoruje .

A jak nie to następna przyczyna może być w rozpieraku ,który nie odbija do końca albo linki hamulcowe ,które też potrafią zardzewieć w pancerzu . Kolejne kroki to cięgno i mechanizm przy UN ale raczej tego nie podejrzewam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.