Skocz do zawartości

Ładowanie aku z samochodu


Wiatrak

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

chciałbym się przywitać, pierwszy post tutaj :-) Mam 13 pinowe łącze do przyczepy z inteligentnym modułem ładującym akumulator w przyczepie. Pomoże mi ktoś jak to podłączyć by działało? W załączniku zdjęcie skrzynki w przyczepie gdzie wychodzą przewody z przewodu który łączy się z samochodem. Z tego co doczytałem w necie podłączam akumulator do pinu 10 i 11. Pin 10 niebiesko-biały do plusa a 11 biało-czerwony do minusa. I niby wszystko powinno działać, prawda? Nic nie zjaram? Wspomnę, że są dwa niebiesko białe, ale rozumiem, że ten drugi jest raczej biało-niebieski bo białego jest więcej. Tylko podłączam bezpośrednio do akumulatora z tej skrzynki a nie do slotów obok, prawda? Tak by ładowanie było na klemach akumulatora. I teraz jak sprawdzić, że działa? Miernik i napięcia powinien wskazywać około 13V? Bez ładowania około 12,5V?

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wskazówki.

20230227_165252.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz w domu jakiś multimetr? Trzeba by na wszelki wypadek pomierzyć.

10 i 11 to zasilanie po zapłonie. To powinny być te dwa przewody na środku bez kontynuacji instalacji w przyczepie. Drugi biało niebieski to prawdopodobnie masa od zasilania ciągłego 9 i 13.

Ten moduł to masz w samochodzie? Nie powinno być problemu o ile instalacja jest prawidłowo wykonana  B) W tym przypadku zasilanie ciągłe powinno być odseparowane od instalacji cepki po przez przekaźnik w czasie zasilania po zapłonie. Albo najlepiej w ogóle odpięte i realizowane tylko z akumulatora cepki

Generalnie te piny służą do zasilania lodówki na 12V podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odp. Mam multimetr. Moduł jest w samochodzie osobno dokupiony, w dobrym serwisie instalowany. Zakładam zatem, że jest OK.

Lodówka działa mi na aku cepki bez problemu. Nie testowałem, czy jak podłączę samochód a aku cepki wyłączę, czy lodówka już ciągnie prąd z aku samochodu. Na 99% tak jest ale nic nie odłączam, jeżdżę tak rok i nic się nie dzieje. I teraz jednak proponujesz, by tak zrobić by zasilanie lodówki podczas jazdy było tylko z aku cepki, ładowanie aku cepki z samochodu ale brak prądu z instalacji samochodu do lodówki?

I co masz na myśli zasilanie lodówki podczas jazdy? Piny 10 i 11? Jak widzisz one są puste i wynika, że tylko mogą ładować a zasilanie lodówki idzie jakoś inaczej (a może rzeczywiście aku samochodu nie łączy lodówki, muszę przetestować) bo przecież jest też mnóstwo użytkowników przyczep gdzie lodówka zasilana jest podczas podróży z aku samochodu i cepki nie maja aku.

Edytowane przez Wiatrak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Wiatrak napisał(a):

Lodówka działa mi na aku cepki bez problemu.

 

16 godzin temu, Wiatrak napisał(a):

I co masz na myśli zasilanie lodówki podczas jazdy? Piny 10 i 11?

Mam na myśli lodówkę absorbcyjną jakie są w większości przyczep. Jeżeli lodówka działa Ci na akumulator to wychodzi, że masz kompresorową. Lodówka absorbcyjna ciągnie duży prąd na 12V i musi być odseparowana od akumulatora samochodu w momencie wyłączenia silnika. Stąd zasilanie po zapłonie. Reszta zasilania przyczepy jest z pinów 9 i 13 i może być podpięta na stałe. Jeżeli jest jak mówię to zasilanie aku cepki można by podpiąć bezpośrednio pod te piny 10 i 11. Tylko dalej pasuje odseparować zasilanie z pinów 10 i 11 od zasilania z pinów 9 i 13. Żeby nie było sytuacji, że alternator ładuje aku cepki, a z tego aku prąd wraca z powrotem do holownika po przez piny 9 i 13

Brak informacji o instalacji Twojej przyczepy powoduje takie rozbieżności informacyjne :niewiem:  Trzeba to spokojnie sprawdzić i prawidłowo popodpinać. Może wystarczy tylko odłączyć piny 9 i 13 ( jeśli reszta chodzi z akumulatora ) i po kłopocie. A może tego połączenia w ogóle nie masz. Trzeba pomierzyć.

Powodzenia :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rzeczywiście mogę mieć coś namotane bo na pewno mam lodówkę taką jakie są w przyczepach, czyli 12 V absorpcyjna. I wynikało by zatem skoro te piny są 10 11 są wolne, że mam teraz lodówkę podpiętą pod akumulator cepki. Więc po podpięciu samochodu lodówka cepki nie powinna się odpalić jeśli odłączę akumulator cepki. Czyli sugerowałbyś odłączenie 9 i 13 co odłączy zasilanie akumulatora cepki do lodówki i je podłączyć do 10 i 11? I do 10 i 11 podłączyć wtedy też klemy bezpośrednio? Lodówka tylko i wyłącznie byłaby zasilana akumulatorem samochodu podczas jazdy nie byłoby żadnej możliwości korzystania z akumulatora cepki? A nie może być takiej sytuacji, że lodówka w przyczepie jest podłączona zasilaniem stałym z samochodu i ten inteligentny moduł o którym pisze i tak odłącza zasilanie aku przyczepy jak nie jest odpalony silnik. Przynajmniej niby opisane jest, że ma taką rolę. Ale musimy coś założyć. Załóżmy, że zasilanie przyczepy w tym lodówka podłączone jest przez 9 i 13 Natomiast wolne są 10 i 11. Więc co dalej? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rzeczywiście mogę mieć coś namotane bo na pewno mam lodówkę taką jakie są w przyczepach, czyli 12 V absorpcyjna. I wynikało by zatem skoro te piny są 10 11 są wolne, że mam teraz lodówkę podpiętą pod akumulator cepki. Więc po podpięciu samochodu lodówka cepki nie powinna się odpalić jeśli odłączę akumulator cepki. Czyli sugerowałbyś odłączenie 9 i 13 co odłączy zasilanie akumulatora cepki do lodówki i je podłączyć do 10 i 11? I do 10 i 11 podłączyć wtedy też klemy bezpośrednio? Lodówka tylko i wyłącznie byłaby zasilana akumulatorem samochodu podczas jazdy nie byłoby żadnej możliwości korzystania z akumulatora cepki? A nie może być takiej sytuacji, że lodówka w przyczepie jest podłączona zasilaniem stałym z samochodu i ten inteligentny moduł o którym pisze i tak odłącza zasilanie aku przyczepy jak nie jest odpalony silnik. Przynajmniej niby opisane jest, że ma taką rolę. Ale musimy coś założyć. Załóżmy, że zasilanie przyczepy w tym lodówka podłączone jest przez 9 i 13 Natomiast wolne są 10 i 11. Więc co dalej? :)

-----

Aktualizacja: nie mogę przecież lodówki podłączyć do 10 i 11 bo to są piny do ładowania akumulatora czyli jest wyższe napięcie pewnie około 13,5 V oraz natężenie małe, pewnie około 1 A.  Zatem to nie jest prąd do zasilania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze zmierz czy faktycznie piny 9 i 10 w samochodzie działają jak powinny.

Po drugie pasuje rozkminić zasadę działania tego modułu. Co daje, na które piny i kiedy. Może jest jakaś instrukcja. Jak nie może są bezpieczniki. Po ich wartościach można oszacować prądy podawane na poszczególne przyłącza. Jak nie ma bezpieczników to grubość przewodów. Nie mam pojęcia co Ty tam masz zainstalowane więc ciężko coś konkretnie podpowiedzieć.

Generalnie do pinów 10 i 11 powinna być podłączona tylko lodówka. Możliwe, że możesz się tam podpiąć również z ładowaniem akumulatora. Niemniej przy rozładowanym większość prądu pójdzie na akumulator więc z lodówką będzie słabiutko. :hmm:

Po mojemu to ten moduł powinien działać jak w kamperach do ładowania drugiego aku z alternatora. Najpierw ładuje aku samochodowy, a potem przełącza na drugi pokładowy. Ale po dwóch przewodach to nie da się tego zrobić :niewiem:

Pomału może dojdziemy do jakiegoś sensownego rozwiązania. Spróbuj rozkminić też połączenia instalacji w przyczepie. Co jest podpięte do akumulatora i w jaki sposób. Akumulator jest wpięty do oryginalnego energobloku czy to jakaś przeróbka i ktoś dodał akumulator ekstra. Chociaż przy tym roczniku powinien być już energoblok z wyjściem pod akumulator.

ps.

Z twojego zdjęcia by wychodziło, że fioletowy idzie z pinu 9, później czerwono biały i niebiesko biały to z pinów 10, 11 i kolejny niebiesko biały po prawej to z pinu 13

Kolorowe przewody w kostce to oświetlenie zewnętrzne, lewa strona szyny to instalacja wewnętrzna przyczepy, a z prawej te grubsze to lodówka ( biały i czarny ) i akumulator ( niebieski i brązowy - wyglądają na nieoryginalne ) Ale to tylko wróżenie z fusów :swieca:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu wszystko jest oryginalne. Standardowe kolory jak w przyczepie hobby 460 z 2007 roku a 10 i 11 to jest przecież ładowanie akumulatora, nie będzie działać lodówka na 1A i 13,5 V kiedy to jest prąd ładowania.

Lodówka jest raczej podłączona na stałym napięciu czyli chyba PIN właśnie 9 stałe napięcie "+" i 13 uziemienie do niego niego. Czyli kolory pomarańczowy i brązowy na zdjęciu widoczne. I to jest związka biegnąca od haka.

Na zdjęciu nie jest moduł tylko skrzynka rozdzielcza w przyczepie a moduł ładowania to jest standardowy do 13-pinowego przyłącza. Oto mój: https://allegro.pl/oferta/modul-icm-do-ladowania-przyczepy-do-wh2sg13-10027479975

A akumulator w przyczepie jest spięty jak na zdjęciu, tam jest narysowane plus i minus. I to jest ten niebieski i brązowy. No i podejrzewam, że ta para biały i czarny już lecą na lodówkę i na oświetlenie przyczepy. Przewody doprowadzające napięcie z akumulatora przyczepy mają zabezpieczenie bezpiecznikiem, bodajże przy okolicach 10V, czyli jakimś dużym wzroście natężenia, on odcina akumulator przyczepy.

Edytowane przez Wiatrak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Wiatrak napisał(a):

Na zdjęciu nie jest moduł tylko skrzynka rozdzielcza w przyczepie a moduł ładowania to jest standardowy do 13-pinowego przyłącza. Oto mój: https://allegro.pl/oferta/modul-icm-do-ladowania-przyczepy-do-wh2sg13-10027479975

Nie mogłeś od razu wrzucić linka do modułu ? Z pierwszego postu zrozumiałem, że ten moduł masz już zainstalowany i to w samochodzie :mlot:

Teraz to wygląda prosto. Ale ten moduł to jak dla mnie alternatywa do rozbudowy wiązki 7 PIN. Nie trzeba nic kombinować bo działa jak stacyjka. Jeżeli u Ciebie zapłon odłącza zasilanie na pinach 10 i 11 to ten moduł jest zbędny :niewiem:. Jeżeli akumulator w cepce jest zawsze ładowany podczas jazdy to lodówka może być rzeczywiście podpięta bezpośrednio do akumulatora. Tylko co w przypadku jak zgasisz silnik, a nie wyłączysz lodówki? Akumulator momentalnie rozładujesz :excl: W tym przypadku moduł powinieneś włączyć między akumulator cepki, a lodówę.

Mam nadzieję, że się trochę wyjaśniło :palacz:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba musimy jeszcze raz od początku :)PIN 10 i 11 to standardowe piny w wiązce 13 pinowej jak dokumentacja opisuje do ładowania akumulatora w przyczepie. A ten dodatkowy moduł sterujący w samochodzie jest potrzebny, to inteligentne urządzenie które czuwa nad tym ładowaniem. Np. Nie pozwala ładować akumulatora w cepce kiedy w samochodzie jest potrzeba jego ładowania czy na przykład jeśli nie jest odpalony silnik. No i właśnie akumulator w cepce nigdy nie jest ładowany bo dopiero próbuję to zrobić i tu rozkminiam w tym wątku na tej grupie :) Co się stanie jak odłączę zasilanie? A no nic bo wynika, że lodówka na akumulatorze około 100 Ah może działać ze 4 dni. I pomimo tego, że wygląda to nieźle to chciałbym ładować ten akumulator w cepce podczas jazdy, bo czemu nie? :) A ten akumulator w cepce, który chce ładować podczas jazdy jeszcze z samochodu, to on jest na postoju ładowany prostownikiem z sieci 230v, który mam zawsze ze sobą na stałe podpięty w bakiście :)

Tu masz przykład wątku gdzie wynika, że lodówka na akumulatorze ze 4 dni pracuje:

 https://www.camperteam.pl/forum/printview.php?t=20751&start=0&sid=b46d2bbdde893027c65f142ae02bc092

Edytowane przez Wiatrak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To żeby uporządkować:

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

PIN 10 i 11 to standardowe piny w wiązce 13 pinowej jak dokumentacja opisuje do ładowania akumulatora w przyczepie.

Tu jest nieścisłość. Piny 10 i 11 to dedykowane złącza do zasilania lodówki. Napięcie 12V pojawia się na złączu 10 w momencie uruchomienia silnika. Złącze 11 to masa dla tego obwodu. Producent Twojego modułu wymyślił sobie, że wykorzysta te piny do ładowania akumulatora przyczepy, co jest podejściem niezgodnym z ich standardowym przeznaczeniem, co nie oznacza że elektrycznie niepoprawnym. Niemniej jak widać na zdjęciu, ani lodówka, ani moduł nie są podpięte do tych pinów.

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

A ten dodatkowy moduł sterujący w samochodzie jest potrzebny, to inteligentne urządzenie które czuwa nad tym ładowaniem. Np. Nie pozwala ładować akumulatora w cepce kiedy w samochodzie jest potrzeba jego ładowania ...

Hmmm... czy aby na pewno? To nie jest klasyczny separator akumulatorów. Nie mam dokumentacji ani dokładnej wiedzy jak działa, ale z opisu modułu na podlinkowanej aukcji wynika że ładowanie akumulatora przyczepy jest uruchamiane w momencie, gdy napięcie w instalacji wzrośnie powyżej zadanej wartości z przedziału 12,5-13,4V, czyli praktycznie zawsze po uruchomieniu silnika. A to oznacza, że zawsze ładowane są oba akumulatory i w samochodzie i w przyczepie, czyli żaden nie jest ładowany w sposób optymalny.

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

...czy na przykład jeśli nie jest odpalony silnik

I to jest chyba jedyna zaleta tego cuda jaką widzę, czyli uniemożliwienie rozładowania akumulatora samochodu po wyłączeniu silnika na skutek wyrównywania poziomów napięć między równolegle połączonymi akumulatorami (jeden ładuje drugi).

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

lodówka na akumulatorze około 100 Ah może działać ze 4 dni

Jeśli mówimy o lodówce absorpcyjnej, to nie ma takiej opcji. Teoretycznie 10h i to przy super doładowanym akumulatorze. W praktyce to jest parę godzin.

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

chciałbym ładować ten akumulator w cepce podczas jazdy, bo czemu nie? :) A ten akumulator w cepce, który chce ładować podczas jazdy jeszcze z samochodu, to on jest na postoju ładowany prostownikiem z sieci 230v, który mam zawsze ze sobą na stałe podpięty w bakiście :)

Można, ale to niepotrzebne komplikowanie instalacji, jeśli i tak na postoju masz ładowanie z sieci 230V. Jeśli jednak bardzo chcesz, to raczej nie za pomocą tego modułu, który pokazałeś. On w zasadzie łączy oba akumulatory na raz do alternatora, który i tak nie ma lekko, a zasilanie dwóch baterii nie pozwoli wg mnie na uzyskanie optymalnych parametrów ładowania. Do tego jeśli typ akumulatora w samochodzie jest inny niż przyczepie (np. ciekły kwas - żel) to już zupełnie nie bawiłbym się w takie kombinacje ze względu na różne potrzeby obu baterii jeśli chodzi o ich ładowanie.

1 godzinę temu, Wiatrak napisał(a):

Tu masz przykład wątku gdzie wynika, że lodówka na akumulatorze ze 4 dni pracuje:

 https://www.camperteam.pl/forum/printview.php?t=20751&start=0&sid=b46d2bbdde893027c65f142ae02bc092

Ale tu jest mowa o lodówce kompresorowej, a nie absorbcyjnej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy link Google do opisu wtyczki 13 pinowej mówi że 10 i 11 służy doładowania akumulatora a nie podłączania lodówki. Stąd chyba dobrze, że tak nie jest podłączone?

Co do lodówki, że absorbcyjna będzie działać kilka godzin to chyba dobra informacja bo to znaczy, że lodówka podczas jazdy samochodem jest zasilana z alternatora, bo akumulator w przyczepie nigdy się nie wyładował podczas nawet kilkunastogodzinnej jazdy.

Co do ładowania dwóch akumulatorów podczas jazdy  to jesteś kolejną osoba osobą która od tego mnie odwodzi. Oczywiście, że w samochodzie jest samochodowy, w przyczepie z AGM - różne akumulatory. Natomiast moduł na zdjęciu to jest tylko skrzynka rozdzielcza za łóżkiem przyczepy. Myślałem, że jakąś kombinacją przewodów da się doładowanie akumulatora w przyczepie rozwiązać. Ale wynika, że chyba sobie podaruję. Tylko nocka na dziko podczas odpoczynku na długiej trasie może być wyzwaniem. No ale lodówkę przełączam na gaz a oświetlenie LED kilka dni pewnie na takim dużym aku pociągnie. Więc raczej nie mam się o co martwić. 

To jeszcze pytanie z innej beczki. Jak długo może być zasilanie 230 V z przetwornicy na tak dużym akumulatorze 100 Ah? Założywszy, że będzie odpalone kilka lampek LED, telewizor LCD, pewnie ładowarki telefonów czyli suma sumarum ze 100W ciągnięte z przetwornicy, tak mi na szybko wynika, że z 10 godzin?

 

Edytowane przez Wiatrak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym jeszcze dodać że według screenu tego załącznika wynika, że fioletowy to jest ładowanie a brązowy to jest masa do niego. Więc wracając do mojej puszki rozdzielczej wynika, że tam chyba wszystko jest okej jeśli chodzi o zasilanie lodówki z samochodu podczas jazdy. Tak?

Screenshot_20230302-074854_Google.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mea culpa :mlot: Zamotało mi się i masz rację z tymi pinami 10 i 11.... zaćma jakaś. Czyli jeszcze raz. Piny te służą zarówno do zasilania lodówki jak i ewentualnego ładowania akumulatora pokładowego przyczepy. Tak powinno być. Niestety nie mam już jak wyedytować poprzedniego posta. 

Natomiast jeśli chodzi o takie wykorzystanie obwodu 10/11 to sprawność całego rozwiązania będzie mizerna. Raz, że sama lodówka zasilana w ten sposób ma małą efektywność chłodzenia ze względu na spadki napięcia na przewodach, które oryginalnie są za cienkie. W tym celu dobrze jest poprowadzić przewody minimum 4 mm2, a niektórzy na forum sugerują nawet po swoich doświadczeniach użyć 6 mm2. Podłączenie jeszcze dodatkowo ładowania akumulatora na tym obwodzie, tylko pogorszy sprawę. Cała reszta dotycząca ładowania dwóch akumulatorów jednocześnie tak jak napisałem wcześniej. Dlatego osobiście odpuściłbym ładowanie aku z samochodu, a wykorzystał piny 10 i 11 tylko do zasilania lodówki w czasie jazdy. 

Jeśli będziesz miał w pełni naładowany akumulator to nockę na dziko bez problemu ogarniesz. Lodówkę przełączasz na gaz i masz problem z głowy.

10 godzin temu, Wiatrak napisał(a):

To jeszcze pytanie z innej beczki. Jak długo może być zasilanie 230 V z przetwornicy na tak dużym akumulatorze 100 Ah? Założywszy, że będzie odpalone kilka lampek LED, telewizor LCD, pewnie ładowarki telefonów czyli suma sumarum ze 100W ciągnięte z przetwornicy, tak mi na szybko wynika, że z 10 godzin?

Mniej więcej, ale to w sytuacji gdybyś chciał całkowicie rozładować akumulator do wartości granicznej ok 10.5V.  Nie wiem jaki masz akumulator, czy jest przystosowany do głębokich rozładowań. Nawet jeśli, to dla zachowania jego żywotności starałbym się nie schodzić poniżej 50% pojemności. Biorąc pod uwagę sprawność przetwornicy, różny poziom naładowania akumulatora (nie zawsze może być na full), temperaturę itd., wydaje mi się że bezpiecznie ok 5h możesz zakładać. Oczywiście przy ciągłym obciążeniu 100W. Jak wyłączysz TV to będzie więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.