Skocz do zawartości

Amortyzatory osi BPW


Danix1000

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie!

Dziś oglądając przyczepę od spodu zauważyłem, że jeden z amortyzatorów osi jest mokry. od razu wykręciłem go i wtedy rozpadł się na dwie części. No i teraz zaczęły się poszukiwania tychże amortyzatorów. oczywiście dwóch. Moja przyczepa postawiona jest na osi BPW i jej DMC to 1350 kg. Znalazłem oryginalne, ale nie ukrywam, cena mnie dość mocno zaskoczyła (ponad 500 zł za sztukę). Znalazłem też na znanym serwisie aukcyjnym firmę, która oferuje amortyzatory uniwersalne. Przeglądając rysunki, porównując do oryginalnych i do tego co z oryginalnych mam zmierzone, niewiele mi wychodzi. Może któryś z Kolegów mierzył się z taką wymianą? Jest w stanie coś podpowiedzieć?

Edytowane przez Danix1000 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij sobie na swoją oś i przykręcony amor i zwróć uwagę jak on pracuje . 

 W skrócie wygląda to tak :

- w samochodzie jak koło jest pod obciążeniem  czyli chowa się pod nadkolem to amor jest ściskany

- w przyczepie jak koło chowa się pod nadkolem to amor jest rozciągany

Czy ten uniwersalny o którym piszesz działa tak jak w przyczepie?

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

'Tak. Oczywiście to wiem. I ten uniwersalny tak się zachowuje. Ale doszukałem się jeszcze jednej informacji na jakiejś holenderskiej stronie z różnymi "dynksami", "tegesami" i "tentegami". A mianowicie, że numer części (czyli ten amortyzator BPW) nie jest już "aktualny", "ważny" (języki obce są dla mnie naprawdę obce - tłumaczył wujek Google), a zamiennikiem jest niebieski amortyzator AL-KO. Porównując wymiary, skoki amortyzatora, mocowania, to różnice są minimalne. A w związku z tym,  że cena uniwersalnego a cena AL-KO to niewielka różnica w cenie, to takie właśnie zamówię. Jeśli coś będzie nie tak, to zawsze mogę odesłać. Myślę, że w okolicach weekendu dokonam wymiany i będę mógł napisać czy faktycznie pasują i czy wszystko jest OK.

Edytowane przez Danix1000 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DMC przyczepy to 1350 kg, stąd pisałem o niebieskim AL-KO. A mocowanie, przynajmniej z rysunków, jest bardzo zbliżone. Przyjadą te amortyzatory do mnie, to przymiarka na pewno najpierw będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Maras napisał:

Zerknij sobie na swoją oś i przykręcony amor i zwróć uwagę jak on pracuje . 

 W skrócie wygląda to tak :

- w samochodzie jak koło jest pod obciążeniem  czyli chowa się pod nadkolem to amor jest ściskany

- w przyczepie jak koło chowa się pod nadkolem to amor jest rozciągany

W związku z w/w te amorki mają odwrotną charakterystyke tłumienia, aniżeli klasycznie montowane w samochodach - tam gdzie w aucie jest charakterystyka dla ugięcia, amor pracuje na rozciąganie, czyli fizycznie - wg "orientacji" samochodowej - w odbiciu, ale w tym skoku rozciągania musi trzymać charakterystykę ugięcia.  Z dużą siłą się je ściska, zdecydowanie lżej rozciąga - odwrotnie niż samochodowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał:

W związku z w/w te amorki mają odwrotną charakterystyke tłumienia, aniżeli klasycznie montowane w samochodach - tam gdzie w aucie jest charakterystyka dla ugięcia, amor pracuje na rozciąganie, czyli fizycznie - wg "orientacji" samochodowej - w odbiciu, ale w tym skoku rozciągania musi trzymać charakterystykę ugięcia.  Z dużą siłą się je ściska, zdecydowanie lżej rozciąga - odwrotnie niż samochodowe.

Rozwinięcie tematu odnośnie amorków jak najbardziej przydatne dla nie wtajemniczonych w temacie :ok:

Swoją drogą to ciekawy jestem jak działają te uniwersalne amory o których autor tematu wspomniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Danix1000 napisał:

Myślę, że te uniwersalne byłyby również odpowiednie przynajmniej jeśli chodzi o zasadę działania. Znalezione zostały na stronie InterCamp.

Pewnie tak, tylko chodzi o pewien drobiazg - jak już sie ma delikwenta "na stole", to o ile ktoś wcześniej miał w rękach amor samochodowy (lżej się go ściska, trudniej rozciąga), może być zdziwiony że przyczepowy jakiś dziwny albo z metra uszkodzony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!

Wymiana amortyzatorów zakończona powodzeniem. Amortyzatory AL-KO faktycznie są dobrym zamiennikiem do tych oryginalnych BPW i do tych osi pasują. Więc gdyby ktoś kiedyś potrzebował amortyzatorów do BPW,  to śmiało AL-KO do odpowiedniego DMC.

Na majówkę można spokojnie wyjeżdżać.

Dziękuję Kolegom którzy trochę pomogli i podpowiedzieli mi i innym o niektórych zasadach działania tych podzespołów. :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.04.2022 o 10:51, Danix1000 napisał:

DMC przyczepy to 1350 kg, stąd pisałem o niebieskim AL-KO. A mocowanie, przynajmniej z rysunków, jest bardzo zbliżone. Przyjadą te amortyzatory do mnie, to przymiarka na pewno najpierw będzie.

A ja mam przyczepę DMC 1400 kg i u mnie są czerwone amortyzatory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Batman napisał:

A ja mam przyczepę DMC 1400 kg i u mnie są czerwone amortyzatory.

I tak może być bo przyczyn może być kilka

Buda wyjeżdżając z fabryki miała homologację na 1500 wiec założyli czerwone amory - co jest zrozumiałe.

Przy rejestracji diler  wypisał homologację na 1400 dmc i tak zostało.

Jak kupimy np. używaną budę to nie zawsze wiemy ilu było właścicieli  i ilu własnoręcznie poprawiało fabrykę wg. swojego widzimisię . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.04.2022 o 22:19, Batman napisał:

A ja mam przyczepę DMC 1400 kg i u mnie są czerwone amortyzatory.

No i prawidłowo. Niebieskie są przeznaczone do osi od bodajże 900 do 1350 kg obciążenia. Skoro Twoja przyczepa ma DMC 1400 kg to i zastosowana oś zapewne wytrzymuje większe obciążenie. A czerwone amortyzatory są dla osi obciążanych od 1350 do 1800 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.