Skocz do zawartości

Jakie powinno być ciśnienie w oponie od przyczepy campingowej 165R13C8PR LT


Robert1702

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

 

Dobrze pamiętasz :), a około miesiąc wcześniej szukałem tez opon :yes:

Mam nowe Matador MPS400 Variant All Weather 2 185/80 R14 102/100 R. Na razie leżą w garażu, ale w przyszłym tygodniu idą na przyczepę. 

Te 2,7 bar to wydaje mi sie bardzo mało. Trochę głupio się przyznać, ale nawet nie wiem na jakim ciśnieniu teraz stoi, na starych oponach ale zakładam że dużo więcej bo się praktycznie nie ugina. 

Rozmiar jest większy, więc może ciśnienie być niższe.... Osobiście spróbował bym zacząć od 3.0

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję @Commander, @jacekzoo, @Tofel. Uświadomiliście mi że 2.7 jak mam na naklejce to za mało.

Przejrzałem papiery, które dostałem z przyczepą i znalazłem tabelkę. Wstawiam dla potomnych:

20220216_221859.jpg.197377a368c631b6074f18ac9dc9374d.jpg

 

Wynika z niej że powinienem mieć 3,8 bar. Trochę będę musiał pomachać nożną pompką :)

Zastanawia mnie ta naklejka na nadkolu. Być może moja przyczepa fabrycznie miała 13-tki... Ale z kolei na rozum, wydaje mi się że im węższe opony tym większe ciśnienie. Przecież te 13-tki to rozmiar jak w jakimś Cinquecento, a ciśnienie tez niewiele większe. Tylko na dwa koła zamiast na cztery... :niewiem:

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, filipert napisał:

Ta cała tabelka dotyczy jednego modelu przyczepy? 

Słabo czytam po Duńsku,  ;) ale chyba raczej to uniwersalna instrukcja do modeli z tamtych lat, bo są trzy różne schematy elektryki, oraz ogólne instrukcje obsługi do dwóch lodówek itp. Nie wyłapałem żeby w tekście był konkretny model.

13 godzin temu, Commander napisał:

@Piotrekm13 możne ta przyczepka miała lub mogła mieć różne DMC?

Na jakie opony się zdecydowałeś?

Raczej na pewno, ale też być może od różnych DMC miała różne osie i koła montowane...

Opony kupiłem Matador MPS400 Variant All Weather 2 185/80 R14 102/100 R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Słabo czytam po Duńsku,  ;) ale chyba raczej to uniwersalna instrukcja do modeli z tamtych lat, bo są trzy różne schematy elektryki, oraz ogólne instrukcje obsługi do dwóch lodówek itp. Nie wyłapałem żeby w tekście był konkretny model.

Raczej na pewno, ale też być może od różnych DMC miała różne osie i koła montowane...

Opony kupiłem Matador MPS400 Variant All Weather 2 185/80 R14 102/100 R

Super. Dałbym do nich 3.5.... w trakcie jazdy okaże się czy skacze, czy się dobrze prowadzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jako uzupełnienie do wcześniejszych wypowiedzi kolegów podrzucę może garść informacji.
Być może okażą się pomocne dla kolegi @Piotrekm13

Kolega @jacekzoo opony w swojej przyczepie napompował - zgodnie z zaleceniem producenta - do ciśnienia 4.5 atm.

Czy aby kolega Jacek nie popełnił błędu?
Czy opona Matador MPS400 AW2 185 R 14 C 102 R z takim ciśnieniem powinna być eksploatowana w przyczepie o DMC 1600?
I jak odpowiedź na powyższe wątpliwości może być pomocna dla kolegi @Piotrekm13.

Może warto sprawdzić?

Masa DMC przyczepy kolegi Jacka wynosi 1600 kg.
Potrzebna jest zatem opona o minimalnej nośności większej aniżeli połowa DMC budki.
Minimalna nośność na poziomie 800 kg oznacza indeks od LI=100
Dla wspomnianych opon Matador wartość LI=102 (850kg)

00.png.86ab03486655dc0fa9752fa840d59a9d.png

Mamy zatem nośność pary opon na jednej osi wynoszącą 1700 kg.

Wspomniana opona idealnie pasuje do przyczepy kolegi.
Pytanie tylko - ile ją napompować?

Spróbujmy wyliczyć takie ciśnienie za pomocą kalkulatora.
Mamy zatem

01.thumb.png.63df2cf7cef1a24a1f0eb624e0a21301.png

A oto wynik

02.thumb.png.8d8447d02af5e67b3b184ade8086603b.png

 

Potraktujmy te wyniki jako dane szacunkowe, bowiem u nas podstawą są zalecenia E.T.R.T.O.

A oto co podają dane, które producenci opon traktują jako swoisty punkt odniesienia

03.thumb.png.697684d9b2c4a23493e06200a5dd7a74.png

 

Nie ma co do tego wątpliwości, ż kolega Jacek idealnie dopasował opony i ich ciśnienie do swojej przyczepy.

Zgodnie bowiem z zaleceniami stowarzyszeń karawaningowych i producentów przyczep (różnych):

- zalecane obciążenie (a tym samym wynikający z tego zapas nośności) winno wahać się w granicach 88-90 % max LI.

Pozostały zapas nośności w tym konkretnym przypadku wynosi 100kg na osi.

 

To w takim razie co doradzić Piotrowi?

Jakie ciśnienie powinno wyć w oponie 185R14C 102R w przyczepie o DMC 1200 kg?

I co zatem oznacza tajemnicze "2.7"  na nadkolu?

 

Jak sobie przypominam to u Piotra są felgi 5,5 J 14.

Jakie to opony mogą wchodzić na felgę 5,5 cala?

04.thumb.png.e1ddf12612a76c3edcf8468018193be9.png

 

Zatem w Hobby mogły być opony albo 185, albo 195.

04a.thumb.png.7c517d79556e229c22d1a11b01215008.png

 

Ale niestety gumy o rozmiarze 185 przy tym modelu nie przeniosłyby ciężaru - mają zbyt małą nośność.

 

Pozostaję zatem tylko 195/70 R 14 LI=91 (615 kg).

Wobec tego na osi możemy mieć 1230 kg.

Ale dla standardowego max ciśnienia dla opon osobowych czyli ok. 2.5 atm.

04b.thumb.png.a150c713115d377acbd80d3dcfade1c5.png

 

I tu dopiero zaczyna się najciekawsze.

No bo gdzie wspomniany wyżej "karawaningowy zapas"

Europejska specyfikacja określa, że zwiększenie obciążenia opony dla identycznego indeksu nośności uwarunkowane jest:

a) zwiększeniem ciśnienia w ogumieniu o wartość ok.+0.2 atm

04c.thumb.png.a4f362f6a6f1fae5d9c7bfc80e6b5899.png

 

b) wykorzystaniem opony do eksploatacji w przyczepie z ograniczeniem prędkości poruszania do 100km/h

04d.thumb.png.a28bc557f3c96a9979cc5862cef61319.png

(powyżej - zwiększenie nośności dla przykładowej opony)

 

Zatem jakie parametry będzie miała opona 195/70R14 użytkowana w przyczepie:

 

04e.thumb.png.cc2898aeb6cbe38bea150513b915c67f.png

Opona 195R14 pod ciśnieniem 2.7 bar użytkowana w przyczepie z V=max 100 km/h da nośność dla osi w wartości 1350 kg.

(czyli dla 1200 DMC mamy zapas dla 2 opon/ 1 oś wynoszący 150 kg)

 
Wygląda na to, że naklejka na nadkolu przyczepy Piotra nie znalazła się tam przypadkowo.

Tylko czy można znaleźć tego jakieś potwierdzenie?

Proszę bardzo.

Fragment instrukcji obsługi przyczep Hobby - rocznik 1998

1509010955_04foponyhobby199814.thumb.png.f42049808e79978e6f0f284ed01a12cb.png

 

I dodatkowo, a może przede wszystkim - fragment instrukcji obsługi Hobby z roku 1996

1540322599_04goponyhobby1996orginal.thumb.png.2c0f9ce03545780eed949cd7b59e6d0b.png

 

Tyle tylko, że kolega @Piotrekm13 nie ma w swojej przyczepie opon do aut osobowych.

Zakupił nowe opony z przeznaczeniem do pojazdów użytkowych (Commercial-C-Tyre).

Sprawdźmy zatem, jakie ciśnienie powinno być w oponie:

185 R 14 C 102 R zamontowanej w przyczepie o DMC 1200

Tutaj już nie dokładamy rezerwowego +10 % czyli ok. 0,2 atm - to nie dotyczy opon "Commercial"

Tak jak słusznie radzi kolega @Commander - ciśnienie powyżej 3 atm.

(z tego co kojarzę - kol. Commander posiada "duży" holownik wyposażony zapewne w "konkretne" gumy,

dysponuje zatem i większym doświadczeniem w użytkowaniu "mocnych" opon)

 

05a.thumb.png.0292270e92c0bed36ece951765eb9c99.png


Ugięcie opony powinno być nominalne dla ciśnienia mniej więcej od min. 3,0 do optymalnego 3,3 bar (3.25 atm).

Dalsze zwiększanie ciśnienia spowoduje zwiększanie twardości opony,

co niekorzystnie może wpływać na komfort jazdy......budki. I przy tym trochę się przyczepa wytrzęsie.

Przebita ciśnieniem opona przy braku korespondującego obciążenia szybko wytrze środek bieżnika.

 

Tylko dla zaspokojenia ciekawości - policzmy na kalkulatorze.

Wprowadzamy Piotrowe dane

05c.thumb.png.451e4b88e82ae262fd972dc385bd5b48.png

 

i mamy wynik

05d.png.dfe3ca0445ee2bc3549ca34672c1f895.png

 

Jeśli można doradzić - w moim przekonaniu bliskie prawidłowemu będzie ciśnienie 3,3 bar
Da ono nośność 1320 kg na oś czyli dla 1200 DMC zapas 10 % o którym wspominałem na wstępie.

Mam nadzieję, że Was nie zanudziłem.

Pozdrawiam

ps. sorki za "niejednorodne" grafiki - różne źródła to i różna jakość

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Tofel napisał:

Witam.

Jako uzupełnienie do wcześniejszych wypowiedzi kolegów podrzucę może garść informacji.
Być może okażą się pomocne dla kolegi @Piotrekm13

Kolega @jacekzoo opony w swojej przyczepie napompował - zgodnie z zaleceniem producenta - do ciśnienia 4.5 atm.

Czy aby kolega Jacek nie popełnił błędu?
Czy opona Matador MPS400 AW2 185 R 14 C 102 R z takim ciśnieniem powinna być eksploatowana w przyczepie o DMC 1600?
I jak odpowiedź na powyższe wątpliwości może być pomocna dla kolegi @Piotrekm13.

Może warto sprawdzić?

Masa DMC przyczepy kolegi Jacka wynosi 1600 kg.
Potrzebna jest zatem opona o minimalnej nośności większej aniżeli połowa DMC budki.
Minimalna nośność na poziomie 800 kg oznacza indeks od LI=100
Dla wspomnianych opon Matador wartość LI=102 (850kg)

00.png.86ab03486655dc0fa9752fa840d59a9d.png

Mamy zatem nośność pary opon na jednej osi wynoszącą 1700 kg.

Wspomniana opona idealnie pasuje do przyczepy kolegi.
Pytanie tylko - ile ją napompować?

Spróbujmy wyliczyć takie ciśnienie za pomocą kalkulatora.
Mamy zatem

01.thumb.png.63df2cf7cef1a24a1f0eb624e0a21301.png

A oto wynik

02.thumb.png.8d8447d02af5e67b3b184ade8086603b.png

 

Potraktujmy te wyniki jako dane szacunkowe, bowiem u nas podstawą są zalecenia E.T.R.T.O.

A oto co podają dane, które producenci opon traktują jako swoisty punkt odniesienia

03.thumb.png.697684d9b2c4a23493e06200a5dd7a74.png

 

Nie ma co do tego wątpliwości, ż kolega Jacek idealnie dopasował opony i ich ciśnienie do swojej przyczepy.

Zgodnie bowiem z zaleceniami stowarzyszeń karawaningowych i producentów przyczep (różnych):

- zalecane obciążenie (a tym samym wynikający z tego zapas nośności) winno wahać się w granicach 88-90 % max LI.

Pozostały zapas nośności w tym konkretnym przypadku wynosi 100kg na osi.

 

To w takim razie co doradzić Piotrowi?

Jakie ciśnienie powinno wyć w oponie 185R14C 102R w przyczepie o DMC 1200 kg?

I co zatem oznacza tajemnicze "2.7"  na nadkolu?

 

Jak sobie przypominam to u Piotra są felgi 5,5 J 14.

Jakie to opony mogą wchodzić na felgę 5,5 cala?

04.thumb.png.e1ddf12612a76c3edcf8468018193be9.png

 

Zatem w Hobby mogły być opony albo 185, albo 195.

04a.thumb.png.7c517d79556e229c22d1a11b01215008.png

 

Ale niestety gumy o rozmiarze 185 przy tym modelu nie przeniosłyby ciężaru - mają zbyt małą nośność.

 

Pozostaję zatem tylko 195/70 R 14 LI=91 (615 kg).

Wobec tego na osi możemy mieć 1230 kg.

Ale dla standardowego max ciśnienia dla opon osobowych czyli ok. 2.5 atm.

04b.thumb.png.a150c713115d377acbd80d3dcfade1c5.png

 

I tu dopiero zaczyna się najciekawsze.

No bo gdzie wspomniany wyżej "karawaningowy zapas"

Europejska specyfikacja określa, że zwiększenie obciążenia opony dla identycznego indeksu nośności uwarunkowane jest:

a) zwiększeniem ciśnienia w ogumieniu o wartość ok.+0.2 atm

04c.thumb.png.a4f362f6a6f1fae5d9c7bfc80e6b5899.png

 

b) wykorzystaniem opony do eksploatacji w przyczepie z ograniczeniem prędkości poruszania do 100km/h

04d.thumb.png.a28bc557f3c96a9979cc5862cef61319.png

(powyżej - zwiększenie nośności dla przykładowej opony)

 

Zatem jakie parametry będzie miała opona 195/70R14 użytkowana w przyczepie:

 

04e.thumb.png.cc2898aeb6cbe38bea150513b915c67f.png

Opona 195R14 pod ciśnieniem 2.7 bar użytkowana w przyczepie z V=max 100 km/h da nośność dla osi w wartości 1350 kg.

(czyli dla 1200 DMC mamy zapas dla 2 opon/ 1 oś wynoszący 150 kg)

 
Wygląda na to, że naklejka na nadkolu przyczepy Piotra nie znalazła się tam przypadkowo.

Tylko czy można znaleźć tego jakieś potwierdzenie?

Proszę bardzo.

Fragment instrukcji obsługi przyczep Hobby - rocznik 1998

1509010955_04foponyhobby199814.thumb.png.f42049808e79978e6f0f284ed01a12cb.png

 

I dodatkowo, a może przede wszystkim - fragment instrukcji obsługi Hobby z roku 1996

1540322599_04goponyhobby1996orginal.thumb.png.2c0f9ce03545780eed949cd7b59e6d0b.png

 

Tyle tylko, że kolega @Piotrekm13 nie ma w swojej przyczepie opon do aut osobowych.

Zakupił nowe opony z przeznaczeniem do pojazdów użytkowych (Commercial-C-Tyre).

Sprawdźmy zatem, jakie ciśnienie powinno być w oponie:

185 R 14 C 102 R zamontowanej w przyczepie o DMC 1200

Tutaj już nie dokładamy rezerwowego +10 % czyli ok. 0,2 atm - to nie dotyczy opon "Commercial"

Tak jak słusznie radzi kolega @Commander - ciśnienie powyżej 3 atm.

(z tego co kojarzę - kol. Commander posiada "duży" holownik wyposażony zapewne w "konkretne" gumy,

dysponuje zatem i większym doświadczeniem w użytkowaniu "mocnych" opon)

 

05a.thumb.png.0292270e92c0bed36ece951765eb9c99.png


Ugięcie opony powinno być nominalne dla ciśnienia mniej więcej od min. 3,0 do optymalnego 3,3 bar (3.25 atm).

Dalsze zwiększanie ciśnienia spowoduje zwiększanie twardości opony,

co niekorzystnie może wpływać na komfort jazdy......budki. I przy tym trochę się przyczepa wytrzęsie.

Przebita ciśnieniem opona przy braku korespondującego obciążenia szybko wytrze środek bieżnika.

 

Tylko dla zaspokojenia ciekawości - policzmy na kalkulatorze.

Wprowadzamy Piotrowe dane

05c.thumb.png.451e4b88e82ae262fd972dc385bd5b48.png

 

i mamy wynik

05d.png.dfe3ca0445ee2bc3549ca34672c1f895.png

 

Jeśli można doradzić - w moim przekonaniu bliskie prawidłowemu będzie ciśnienie 3,3 bar
Da ono nośność 1320 kg na oś czyli dla 1200 DMC zapas 10 % o którym wspominałem na wstępie.

Mam nadzieję, że Was nie zanudziłem.

Pozdrawiam

ps. sorki za "niejednorodne" grafiki - różne źródła to i różna jakość

7

Wszystko ładnie ale ten cały wywód nie dotyczy moich opon czyli tych z tematu. Czy może mi ktoś krótko napisać jakie mam mieć ciśnienie w moich oponach opona  165R13C8 PR LT   DMC 1200 kg. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Sądziłem, że kolega był zadowolony z  uzyskanej odpowiedzi :huh:, bo:

W dniu 13.02.2022 o 13:53, Robert1702 napisał:

Dziękuję za pomoc

Ale jeśli potrzeba więcej precyzyjnych szczegółów, bowiem

2 godziny temu, Robert1702 napisał:

Czy może mi ktoś krótko napisać jakie mam mieć ciśnienie w moich oponach opona  165R13C8 PR LT   DMC 1200 kg. 

to proszę - mam nadzieję że zaspokoję ciekawość kolegi.;)

 

Mamy opony 165R13 C 8PR LT

To opona przeznaczona do lekkich pojazdów użytkowych

8PR to tzw Ply Rating Index - to poprzednio stosowane określenie "wytrzymałości" opony, które było bezpośrednio związane z maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniem w oponie.

dla 8PR to ciśnienie wynosi 4.5atm. W chwili obecnej Ply Rating Index nie określa już bezpośrednio konstrukcji opony.

Dla opon użytkowych obecnie stosowany jest tzw. Load Range, który w przypadku opon kolegi ma wartość D i przypisany maksymalnemu ciśnieniu.

Właściwy indeks nośności LI uzależniony jest od rozmiaru opony. Nie ma bezpośredniego przelicznika Load Range (Ply Index) vs Load Index.

 

Zatem dla opony 165R13 mamy (dla 1 osi) wartość LI na poziomie 94

8pr_a.thumb.png.831b7f269cd1d58e5350742047330bb9.png

To teraz konkretnie - jakie ciśnienie zastosować w oponie w przypadku przyczepy o DMC 1200 kg. (1225 kg ?)

Należy oczywiście wybierać od minimalnego obciążenia 2 opon na osi, aż do bezpiecznego (z pewnym zapasem) umożliwiającego oponie przeniesienie obciążenia.

Ta druga wartość nie może oczywiście przekraczać max. wartości ciśnienia dla danego modelu opony (nadruk na oponie)

Mamy zatem.

8pr_b.thumb.png.bb4367324ff8c1e8f433529530b72d21.png

 

Nośność pary opon winna być większa od DMC przyczepy.

Zatem każda z wyspecyfikowanych wartości obsłuży obciążenie z pewnym zapasem.

Według mojej oceny - nie będzie błędu, gdy napompujemy oponę 165R13 C 8PR do ciśnienia ok.4,3 - 4,4 atm.

 

Niestety nie udało mi się krótko wyjaśnić. :)

Mam nadzieję, że pomogłem.

Pozdrawiam

ps. może nieco ubiegłem kol. @Commander (jakby co, to przepraszam :hej:za wtrącenie) - ale materiały miałem jakby "pod ręką"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tofel -wymiatasz :)

Dzięki za opracowanie, ale na dokładnie to sobie przeanalizuję podczas urlopu, bo na razie tylko szybko "przeleciałem". Za dużo materiału na raz :D

PS. Zanim przeczytałem to byłem w garażu i jedno koło sobie napompowałem  do 3,5 - czyli prawie dobrze. Drugie jak noga odpocznie ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.