Jump to content
Brzoza

Zakup busa osobowego. Czy przerejstrowywać na specjalny kempingowy?

Recommended Posts

Brzoza

Dzień dobry!

Jesteśmy z żoną świeżo upieczonymi miłośnikami podróżowania i życia na 4 kółkach.  Dotychczas robiliśmy to wynajmując przerobioną t3 na kamper ale na dłuższa metę stwierdziliśmy, że to nas zbyt mocno obciąża finansowo . Postanowiliśmy kupić busai zrobić go sami. Znaleźliśmy Forda Transita, 300 TDCi 2.2 auto 9 osobowe zarejestrowane na 8. i tutaj chciałbym się dopytać czy jest sens go przerejestrowywać na specjalny kempingowy? Przeszperałem Internet i większość artykułów jest na temat aut ciężarowych przerabianych na kempingi.  
Z góry dziękuje za pomoc 
Pozdrawiam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malinki
43 minuty temu, Brzoza napisał:

czy jest sens go przerejestrowywać

Witaj

Może zmieńmy pytanie na wymogi prawno techniczne jakie przed Tobą stoją? Zmieniając przeznaczenie na "kempingowy" obciążysz się dodatkowym podatkiem (ratując budżet Państwa), ja bym w to nie wchodził. Jednak wprowadzając zmiany techniczne w pojeździe musisz być świadom że muszą one odpowiadać dokumentom. Czyli jeśli usuniesz rząd siedzeń (bez względy co tam powstanie) to znaczy że wprowadziłeś zmianę konstrukcyjną i musisz przeprowadzić badanie na Okręgowej SKP doprowadzając do zgodności auta z dokumentami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
olas1
4 minuty temu, Malinki napisał:

Witaj

Może zmieńmy pytanie na wymogi prawno techniczne jakie przed Tobą stoją? Zmieniając przeznaczenie na "kempingowy" obciążysz się dodatkowym podatkiem (ratując budżet Państwa), ja bym w to nie wchodził. Jednak wprowadzając zmiany techniczne w pojeździe musisz być świadom że muszą one odpowiadać dokumentom. Czyli jeśli usuniesz rząd siedzeń (bez względy co tam powstanie) to znaczy że wprowadziłeś zmianę konstrukcyjną i musisz przeprowadzić badanie na Okręgowej SKP doprowadzając do zgodności auta z dokumentami.

Tak chyba nie jest do końca. Przecież z busa 8 osobowego w legalny sposób możesz zdemontować np. 2 i 3 rząd siedzeń i tak jeździć na co dzień.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Malinki
7 minut temu, olas1 napisał:

Tak chyba nie jest do końca. Przecież z busa 8 osobowego w legalny sposób możesz zdemontować np. 2 i 3 rząd siedzeń i tak jeździć na co dzień.  

Na co dzień TAK, ale na coroczny przegląd auto musi odpowiadać określonym wymaganiom technicznym wg. dokumentów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
olas1
8 minut temu, Malinki napisał:

Na co dzień TAK, ale na coroczny przegląd auto musi odpowiadać określonym wymaganiom technicznym wg. dokumentów.

Upierał się nie będę, ale wg mojej wiedzy niekoniecznie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

Koniecznie 👍 na przeglądzie musi się zgadzać wszytsko z papierami

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cathay
35 minut temu, Malinki napisał:

Zmieniając przeznaczenie na "kempingowy" obciążysz się dodatkowym podatkiem (ratując budżet Państwa), ja bym w to nie wchodził.

Jakim dodatkowym podatkiem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
olas1
2 godziny temu, Cathay napisał:

Jakim dodatkowym podatkiem?

akcyza 

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Nie ma sensu, akcyza.

Nie bez powodu był obrabiany m.in. na forum wątek dostawczaka, zabudowy przestrzeni ładunkowej, ale z pozostawieniem "dostawczy" i ściany grodziowej między kabiną a paką. Dostawczy pozostawałby dostawczym, a co na pace - można tam i obwoźną kolekcję szopek bożonarodzeniowych zrobić, alibo i salonik uciech wszelakich, w zasadzie nic nikomu do tego.

W takim osobowym, przeszklonym, trudno będzie to tak zaaranżować, żeby zmiana nie biła po oczach. Zmieni się liczba siedzeń, powstaną elementy zabudowy, bez ściany grodziowej nie zdziwiłbym się gdyby diagnosta na przeglądzie zażądał homologacji na to itp. Zrobiona z tyłu busa zabudowa itp, w razie "W" to pocisk. Wiozłem ostatnio parę kół busem, na pace, luzem, położonych na płask. Musiałem ostro przyhamować, jak to poleciało i pierdyk..ęło w grodziową aż miło, dobrze że była, a to tylko ostre hamowanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misio

Ja bym raczej zrobił z busa 8 osobowego 4-6osobowego bez zmiany przeznaczenia auta (z przeglądem itd. - to nie powinno być trudne), a dopiero później budował...

Akcyza chyba jest tylko z ciężarowego na inny... bo ciężarowy jest zwolniony z akcyzy - więc jak z osobowego na kempingowy to chyba już nie ma akcyzy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Masz rację, nie powinno być akcyzy, przedmiotem opodatkowanie jest dokonanie zmian w pojeździe innym niż samochód osobowy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cathay
4 godziny temu, Cathay napisał:

Jakim dodatkowym podatkiem?

 

1 godzinę temu, olas1 napisał:

akcyza 

 

Godzinę temu, czyś napisał:

Nie ma sensu, akcyza.

 

48 minut temu, Misio napisał:

Akcyza chyba jest tylko z ciężarowego na inny... bo ciężarowy jest zwolniony z akcyzy - więc jak z osobowego na kempingowy to chyba już nie ma akcyzy...

No właśnie stąd było moje pytanie o jaką daninę chodzi. Nic nie ma, a do tego nie ma dziadowskiej grodzi, stąd przewaga osobowego nad typowym busem.

Inna sprawa że jeśli trafisz używanego busa do 2 litrów, to ta akcyza to są grosze.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)
7 godzin temu, Brzoza napisał:

....auto 9 osobowe zarejestrowane na 8.....

4 godziny temu, olas1 napisał:

akcyza 

Jaka akcyza - jaka podstawa prawna ?      Wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele.  Akcyzę masz jak przerobisz ciężarowy na specjalny kempingowy który wg przepisów celno-skarbowych jest osobowym.   Sprawę akcyzy od 01-07-2021 reguluje  ta ustawa https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000694

Samochód jest osobowy - jeśli chcesz możesz zmienić rodzaju i przeznaczenia na specjalny kempingowy zachowując wymogi Rozporządzenia mówiącego co ma taki pojazd posiadać - z tego co rozmawiałem z diagnostą jeśli mamy zmianę rodzaju i przeznaczenia pojazdu procedura jest identyczna jak w ciężarowym z wyjątkiem grodzi której tu po prostu nie ma.

Akurat pisałem na CT takie podsumowanie o ciężarowym więc miałem prawie gotowca  więc zaadoptowałem Ci to samo poniżej tutaj na osobowy :) 

Zmiana rodzaju i przeznaczenia na specjalny kempingowy - bez zmiany  umiejscowienia miejsc - jest przeprowadzana w następujący sposób.

Diagnosta OSKP na przeglądzie zażąda od Ciebie

  • faktury/oświadczenia na zamocowanie zabudowy przez kogoś kto posiada PKD 45.20Z
    interpretacja u mnie była taka że jeśli ja masz PKD to oświadczenie jeśli nie masz a firma to faktura - wg mnie jest to bezprawne i nie wynika jasno z zapisów ustaw i rozporządzeń
  • Wydruku z CIDG danych osoby z PKD 45,20Z
  • kwitu z legalizowanej wagi celem ustalenia nowej masy własnej
    miałem kwit ale nie wydruk - diagnosta zażądał wydruku z wagi lub faktury na ważenie
  • zabudowa musi posiadać minimum to co określa rozporządzenie - http://isap.sejm.gov.pl/i...=WDU20190002560
    prawnicze "powinna" należy czytać jako "musi"
Cytat

9. Przestrzeń mieszkalna samochodu kempingowego powinna być wyposażona w trwale zamocowane:
1) siedzenia;
2) stolik; może być zbudowany tak, aby łatwo go było można zdemontować;
3) miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń;
4) urządzenia kuchenne;
5) szafki."

  • Oprócz tego diagnosta wykona przegląd części kempingowej zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie przeglądów pojazdów - np nie możne być ostrych krawędzi, sterczących blach i innych niedozwolonych rzeczy
  • Zostanie również wykonany normalny przegląd techniczny jak samochodu osobowego
  • Od wyjazdu z OSKP poruszasz się z prędkości 50/70/80 km/h
  • Zostanie pomniejszona ilość miejsc o zdemontowane fotele 
  • Na podstawie kwitów z OSKP - załatwiasz DR na specjalny kempingowy z pomniejszona ilością miejsc
     
7 godzin temu, Brzoza napisał:

.....czy jest sens go przerejestrowywać na specjalny kempingowy?....

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam :) 

Najlepiej pogadać przed robieniem na OSKP i nie należy zrażać się na pierwszej OSKP w niektórych miastach może Cie czekać odwiedzenie kilku OSKP aby znaleźć kumatego diagnostę 

 I jeszcze jako ciekawostka - ciężarowym na przegląd mający na celu zmianę przeznaczenia jedzie się nielegalnie  bo bez grodzi - na dobrą sprawę powinno sie jechać na lawecie a dopiero po pozytywnym przeglądzie wracać na kołach - przy Twoim osobowym nie ma tego problemu :) 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
olas1
5 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Jaka akcyza - jaka podstawa prawna ?      Wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele. 

  • Od wyjazdu z OSKP poruszasz się z prędkości 50/70/80 km/h

Smoku, masz rację oczywiście. Chodzi o ciężarowy na specjalny. 

Ale jak to w końcu jest z prędkością specjalnego? Każde auto do 3,5t dmc jest traktowane tak samo jeżeli chodzi o vmax na danej drodze. Czy ciężarowe czy osobowe. Gdzie jest rozróżnienie na specjalne? I ograniczenie do ww prędkości?  

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
.....Każde auto do 3,5t dmc jest traktowane tak samo jeżeli chodzi o vmax na danej drodze. Czy ciężarowe czy osobowe. Gdzie jest rozróżnienie na specjalne? I ograniczenie do ww prędkości?  

Trzeba czytac dokladnie przepisy pisałem już chyba gdzieś na forum o tym przepisie. 

Nie kazde auto - bo właśnie np. miedzy innymi z wyjątkiem pojazdu o rodzaju "specjalny" bez względu na przeznaczenie i jego DMC

 

Wynika to wprost z PORD art 20 ust. 3 pkt 2. bowiem pojazd specjalny nie jest wymieniony w punkcie 1

DMC nie ma tu znaczenia tak samo ma prędkość specjalny pogrzebowy, specjalny kempingowy jak specjalny śmieciarka czy specjalny dźwig

 Pojazd specjalny kempingowy i inne specjalne nie sa wymienione w pkcie 1 wiec stosuje się do nich pkt 2

 

 

 3.Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4, wynosi w przypadku: 1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:

 

a)na autostradzie - 140 km/h,

 

b)na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h,

 

c)na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,

 

d)na pozostałych drogach - 90 km/h;

 

2)zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:

 

a)na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 80 km/h,

 

b)na pozostałych drogach - 70 km/h.

 

 

  Wysłane przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...