Skocz do zawartości

Pierwsza przyczepka - Knaus Sport 450


Bury Kocur

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie wszystkich Forumowiczów

Znalazłem chwilkę czasu w nawale zajęć i chciałem się pochwalić nowym nabytkiem - szukałem w miare prostej i wygodnej przyczepki dla dwóch osób i droga eliminacji znalazłem Knausa 450 Sport.

Przyczepka dość dobrze wyposażona - ma ogrzewanie podłogowe, elektryczne, gazowe, lodówkę na 230, 12 i na gaz, bojler na 230, prysznic, umywalkę, kuchnię.

Wygodne spanie typu francuskiego, wygodny kącik w podkówkę.

Generalnie jesteśmy zadowoleni - przyczepka zadbana, sucha, podłoga zdrowa, nic nie przegniłe, drewno zdrowe rocznik 2005.

Mam jeden problem bo nie działa mi lodówka na 12 V ale zanim zacznę zawracać o to głowę to poszukam najpierw tego problemu tu na forum bo nie sądzę abym był pierwszy z tym kłopotem.

Na gaz i na 230 chodzi super a na 12 V nie chce - muszę rozebrać część instalacji i poszukać może gdzieś to napięcie się gubi.

Ale to na przyszłość - póki co przyczepka wygląda jak poniżej i jestem z niej zadowolony.

A na końcu dziękuję za miłe przyjęcie na forum ...

Pzdr

Włodek

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0022.JPG

IMG_0029-4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 37
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ładna przyczepka, niech dobrze służy! 

Lodówki na 12V używamy tylko podczas jazdy (zasilanie z auta) a i nie zawsze jest podłączona do instalacji 12V w ogóle. Ja i wielu forumowiczów jeździmy z lodówką na gazie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Bury Kocur napisał:

 

Mam jeden problem bo nie działa mi lodówka na 12 V ale zanim zacznę zawracać o to głowę to poszukam najpierw tego problemu tu na forum bo nie sądzę abym był pierwszy z tym kłopotem.

Na gaz i na 230 chodzi super a na 12 V nie chce - muszę rozebrać część instalacji i poszukać może gdzieś to napięcie się gubi.

Po pierwsze - jaka wtyczka? Musi być 13 pin. Na zwykłej 7 pin to masz tylko światła drogowe. Czasami zamiast przeciwmgielnego jest podłączona lodówka, ale to nie jest za dobrze.

Po drugie - musisz mieć odpowiednio skonfigurowane gniazdo przy haku. Zasilanie na odpowiednich pinach. Nie zawsze to jest w "standardzie"

Po trzecie. Z tą jazdą na gazie też nie jest tak prosto. Aby było legalnie i bezpiecznie też trzeba trochę pieniędzy do instalacji dołożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotrekm13 napisał:

Po pierwsze - jaka wtyczka? Musi być 13 pin. Na zwykłej 7 pin to masz tylko światła drogowe. Czasami zamiast przeciwmgielnego jest podłączona lodówka, ale to nie jest za dobrze.

Po drugie - musisz mieć odpowiednio skonfigurowane gniazdo przy haku. Zasilanie na odpowiednich pinach. Nie zawsze to jest w "standardzie"

Po trzecie. Z tą jazdą na gazie też nie jest tak prosto. Aby było legalnie i bezpiecznie też trzeba trochę pieniędzy do instalacji dołożyć.

Widzisz Piotrze - wtyczkę mam 13 pinową - instalacja w aucie jest nowiutka.

Co do drugiego pytania to wydaje mi się, że przy montażu mówili o takiej możliwości - muszę złapać chwilkę czasu i bezdeszczowy dzień to przemierzę woltomierzem tą instalację

A co do pkt 3 - czy możesz rozwinąć Swoją odpowiedź?

Z góry dzięki

Pzdr

Włodek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Widzisz Piotrze - wtyczkę mam 13 pinową - instalacja w aucie jest nowiutka.
Co do drugiego pytania to wydaje mi się, że przy montażu mówili o takiej możliwości - muszę złapać chwilkę czasu i bezdeszczowy dzień to przemierzę woltomierzem tą instalację


Gratuluję fajnej przyczepy Widać da się coś jeszcze kupić.

Co do wiązki haka, to że jest nowa nie znaczy, że jest pełna. W standardzie z reguły jest tylko okablowanie pod światła przyczepy a dodatkowe zasilanie na pozostałych pinach służące do kempingów to taki raczej bonus, czyli wariant rozszerzony. Jak już sam stwierdziłeś najlepiej zacząć od pomierzenia napięć w gnieździe i wtedy dopiero iść dalej. Powodzenia, w razie czego pisz, grono forumowe na pewno coś poradzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Bury Kocur napisał:

Mam jeden problem bo nie działa mi lodówka na 12 V ale zanim zacznę zawracać o to głowę to poszukam najpierw tego problemu tu na forum bo nie sądzę abym był pierwszy z tym kłopotem

Mlom zdaniem to nie wtyczka:). Knaus fabrycznie nie pozwala na dzialanie lodowki na 12v.Temat walkowany na forum. O ile pamietam albo kable nie sa podlaczone do samej lodowki, albo cos jest nie tak przy energobloku lub podobnym urzadzeniu jakie masz. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Z tą jazdą na gazie też nie jest tak prosto. Aby było legalnie i bezpiecznie też trzeba trochę pieniędzy do instalacji dołożyć

Dołożyć lub nie, zależy kto co ma. 

Potrzeba Reduktor z zabezpieczeniem CS i wąż z zabezpieczeniem czyli około 500 zł. Koszt 1x na 10 lat. 

Żeby na 12V sensownie to działało, to warto osobną wiązkę puścić od akumulatora 4 a lepiej 6mm2 i jak ktoś sam nie umie, to w sumie koszt niewiele mniejszy ale 1x na całe życie holownika ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, w79 napisał:

Mlom zdaniem to nie wtyczka:). Knaus fabrycznie nie pozwala na dzialanie lodowki na 12v.Temat walkowany na forum. O ile pamietam albo kable nie sa podlaczone do samej lodowki, albo cos jest nie tak przy energobloku lub podobnym urzadzeniu jakie masz. 

 

Nie wiem jak to jest jeśli fabrycznie lodówka jest podłączona, ale jeśli ma byc tylko lodówka na pinie "po stacyjce" to lepiej puścić kable na krótko, od wtyczki do samej stacyjki.

8 godzin temu, Bury Kocur napisał:

Widzisz Piotrze - wtyczkę mam 13 pinową - instalacja w aucie jest nowiutka.

Co do drugiego pytania to wydaje mi się, że przy montażu mówili o takiej możliwości - muszę złapać chwilkę czasu i bezdeszczowy dzień to przemierzę woltomierzem tą instalację

A co do pkt 3 - czy możesz rozwinąć Swoją odpowiedź?

Z góry dzięki

Pzdr

Włodek

Nie zdążyłem nic ciekawego napisać. Koledzy wyżej już odpowiedzieli. Nawet fabryczne gniazdo nie musi mieć podłączenia zasilania. 

Ogólnie to jest forum i każdy coś swojego dopisze, a ty musisz sobie z tego  złożyć jakąś całość.

W karawaningu jest tak, że nie ma rzeczy "najlepszych" i każdy dopasowuje coś pod siebie. Musisz dużo poczytać innych wątków i sobie z tego wyłuskać to co ci odpowiada. Dodam że to nie jest lektura "na raz" bo czasami wydaje się że masz rozwiązanie, a w innym wątku przeczytasz coś innego i ci się pomysł zmienia o 180 stopni.

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Bury Kocur napisał:

Widzisz Piotrze - wtyczkę mam 13 pinową - instalacja w aucie jest nowiutka.

To, że instalacja jest nowa nie oznacza, że masz stały plus czy plus po zapłonie. Po zapłonie zazwyczaj wymaga dodatkowego podlączenia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Dodam że to nie jest lektura "na raz" bo czasami wydaje się że masz rozwiązanie, a w innym wątku przeczytasz coś innego i ci się pomysł zmienia o 180 stopni

Dokładnie. 

Albo trafisz na informacje, że od lat coś robisz źle i znów 180°

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, steven napisał:



Co do wiązki haka, to że jest nowa nie znaczy, że jest pełna. W standardzie z reguły jest tylko okablowanie pod światła przyczepy a dodatkowe zasilanie na pozostałych pinach służące do kempingów to taki raczej bonus, czyli wariant rozszerzony. Jak już sam stwierdziłeś najlepiej zacząć od pomierzenia napięć w gnieździe i wtedy dopiero iść dalej. Powodzenia, w razie czego pisz, grono forumowe na pewno coś poradzi emoji846.png

 

Ha...

Wykrakałeś...

Okazało się, że mam w aucie  wersję wiązki okrojoną właśnie o luźny plus i minus.

Zadzwoniłem do wykonawcy tego dzieła i umówiłem się na piątek na dołożenie części dodatkowej.

Koszt 60 zł nie boli...

Pzdr

Włodek

 

 

 

13 godzin temu, steven napisał:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Bury Kocur napisał:

Ha...

Wykrakałeś...

Okazało się, że mam w aucie  wersję wiązki okrojoną właśnie o luźny plus i minus.

Zadzwoniłem do wykonawcy tego dzieła i umówiłem się na piątek na dołożenie części dodatkowej.

Koszt 60 zł nie boli...

Pzdr

Włodek

 

 

 

 

Coś tanio. Mi same kable prawie tyle wyszły.

Żeby nie było, że ci podłączy od jakiejś zapalniczki w bagażniku, albo jakoś tak na skróty.

Prawidłowo oba zasilania powinny być pociągnięte od akumulatora. Masy już niekoniecznie, choć niektórzy by się tutaj upierali. 

Zalecane przekroje kabli to 2,5mm2 do stałego plusa i 6mm2 do plusa "po stacyjce", jeśli chcesz żeby lodówka ładnie chłodziła.

Oba obwody na bezpiecznikach, i fajnie jak by były w jakichś ładnych gniazdach, a nie wiszące na kablach.

No i przekaźnik, do tego obwodu "po stacyjce", też fajnie jak by był na podstawie gdzieś zamocowany a nie dyndający.

Przekaźnik może być najprostszy, to będzie ci włączało zasilanie lodówki po przekręceniu stacyjki, ale niektórzy kombinują, żeby załączał dopiero po rozpoczęciu ładowania akumulatora, czyli po wzroście napięcia. Można kombinować tutaj z automatem do świateł. Niektórzy dodatkowe włączniki sobie zakładają, lub kontrolki w kabinie.

"Mieć zrobione", a "mieć dobrze zrobione" to w tym przypadku dwie różne rzeczy.

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Bury Kocur napisał:

Okazało się, że mam w aucie  wersję wiązki okrojoną właśnie o luźny plus i minus.

Skąd ja to znam :) Miałem tak samo i to przy nowym aucie z salonu :)  gdzie składałem zamówienie na "pełną 13'stkę"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd ja to znam  Miałem tak samo i to przy nowym aucie z salonu   gdzie składałem zamówienie na "pełną 13'stkę"
Wydaje mi się, że dla sporej części mechaników (już nie mówiąc o ASO) pojęcie wiązki haka wiąże się tylko z działaniem świateł w przyczepie. Jak rozmawiałem z gościem, który zajmuje się wyłącznie montażem haków holowniczych to mówił, że non stop przyjeżdżają do niego klienci na poprawki elektryki po montażu w warsztatach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, steven napisał:
2 godziny temu, Jaśki napisał:
Skąd ja to znam emoji4.png Miałem tak samo i to przy nowym aucie z salonu emoji4.png  gdzie składałem zamówienie na "pełną 13'stkę"

Wydaje mi się, że dla sporej części mechaników (już nie mówiąc o ASO) pojęcie wiązki haka wiąże się tylko z działaniem świateł w przyczepie. Jak rozmawiałem z gościem, który zajmuje się wyłącznie montażem haków holowniczych to mówił, że non stop przyjeżdżają do niego klienci na poprawki elektryki po montażu w warsztatach.

Bo pewnie 90% haków to do towarówek, lawet, pod bagażniki rowerowe itp. A dodatkowe zasilanie wymagane jest tylko w 10% przypadków. Więc to co my chcemy to jest już ponad standard.

Z drugiej strony jeśli chcę mieć gniazdo 13 pin to powinno być zgodnie ze sztuką, a nie jakieś uproszczenia. To jest Polska właśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.