Skocz do zawartości

Schemat podłączenie 13pin - nietypowy


jaskiwtrasie

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Przymierzam się do zmiany wtyczki w przyczepie z 7 na 13 pin. Kabel też jest już zmęczony, więc będzie do wymiany, a przynajmniej fragment do puszki przyłączeniowej pod przednią kanapą.

I tutaj dylemat. Są w zakupie kable 13pin ośmioma żyłami 1,5mm2 i pięcioma 2,5mm. Zastanawiałem się czy do lodówki nie użyć podwójnie 2x2,5mm, ale tak samo bym musiał zrobić masę, aby to miało sens. W ten sposób wykorzystam 4 żyły 2,5mm i zostanie tylko jedna. Pompki i oświetlenie też dobrze by było mieć na 2,5mm więc już mi braknie jedna żyła 2,5mm na masę.

Zastanawiam się czy nie dać dwóch oddzielnych kabli, jeden standardowy do oświetlenia drogowego, a drugi jakiś z grubszymi żyłami do lodówki i pompek. Nie wiem jak dwa oddzielne kable zarobić w jednej wtyczce 13 pin. Chyba to nie będzie szczelne.

Proszę o komentarze osób, które przerabiały temat.

Edit: Dodam że na haku mam dociągnięte 6mm2 do zasilania po stacyjce, i włożyłem w to dużo pracy aby tak mieć. Jestem więc zdesperowany, żeby lodówka ładnie chodziła na 12V.

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Przerabiałem to o czym piszesz w praktyce. Dołożyłem dodatkowo w samochodzie i przyczepie kable 2x 6 kw. mm lodówka i jeden 2,5 m oświetlenie i pompki z akumulatora samochodowego. Robiłem pomiary na różnych przekrojach (lodówka) i dopiero te 6 mm dało bardzo dobre rezultaty - lodówka w czasie jazdy chłodzi bardzo dobrze. Mam jeden przewód minusa do lodówki i z niebo biorę minus  do pompek, i oświetlenia.

U Ciebie w/g mnie możesz wykorzystać jako brakujący kabel masy pompek ten od  masy lodówki. I tak nie będziesz jednocześnie korzystał z lodówki i pompek, i oświetlenia na postoju. Jak wyłączysz stacyjkę to powinna zostać wyłączona z zasilania lodówka (dodatkowy przekaźnik sterowany napięciem po stacyjce). Ja w swoim samochodzie zamontowałem światła (LED) co obniżyło dodatkowo zapotrzebowanie na prąd w czasie jazdy . To co brały światła drogowe teraz mam dla lodówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, ed napisał:

Przerabiałem to o czym piszesz w praktyce. Dołożyłem dodatkowo w samochodzie i przyczepie kable 2x 6 kw. mm lodówka i jeden 2,5 m oświetlenie i pompki z akumulatora samochodowego. Robiłem pomiary na różnych przekrojach (lodówka) i dopiero te 6 mm dało bardzo dobre rezultaty - lodówka w czasie jazdy chłodzi bardzo dobrze. Mam jeden przewód minusa do lodówki i z niebo biorę minus  do pompek, i oświetlenia.

U Ciebie w/g mnie możesz wykorzystać jako brakujący kabel masy pompek ten od  masy lodówki. I tak nie będziesz jednocześnie korzystał z lodówki i pompek, i oświetlenia na postoju. Jak wyłączysz stacyjkę to powinna zostać wyłączona z zasilania lodówka (dodatkowy przekaźnik sterowany napięciem po stacyjce). Ja w swoim samochodzie zamontowałem światła (LED) co obniżyło dodatkowo zapotrzebowanie na prąd w czasie jazdy . To co brały światła drogowe teraz mam dla lodówki.

Czyli masz w przyczepie dwa kable do jednej wtyczki 13 pin? Jak z uszczelnieniem tego przy dławnicy wtyczki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet trzy (2 x 6 mm kw. i jeden 2,5 mm kw.). Przeciągnąłem je przez dławnicę. Szczelność zapewniona prze zaciśnięcie dławnicy, tak działa to już ponad 10 lat  Wszystkie kable z zakończyłam tulejkami, używanymi do kabli w szafach sterowniczych. Warto je zastosować.

Tulejki na przewody.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

49 minut temu, ed napisał:

Nawet trzy (2 x 6 mm kw. i jeden 2,5 mm kw.). Przeciągnąłem je przez dławnicę. Szczelność zapewniona prze zaciśnięcie dławnicy, tak działa to już ponad 10 lat  Wszystkie kable z zakończyłam tulejkami, używanymi do kabli w szafach sterowniczych. Warto je zastosować.

Czyli wiązka, plus dodatkowe luźne przewody? Wkładałeś to w jakąś osłonę, aby wszystko mieć "w kupie"? Zakładam że nie owijanie taśmą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę przyznać,.że 6 mm jak zrobiłem w Octavii  dala to że miałem dobre chłodzenie podczas jazdy. Później w Hondzie crv położyłem tylko 2,5. Sam nie wiem dlaczego. W zeszłym roku chłodzenie było znacznie słabsze 12v podczas jazdy). Teraz w hondzie mojej małżonki będzie montowany hak i poproszę zeby podano zasilania po stacyjce i to stałe koniecznie 6mm. Już widzę jak będą szczęśliwi gdy to usłyszą. Szczególnie gdy będą montować przewody w gnieździe ?✌. Fajny temat . Taki ... "praktyczny". Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, krzall napisał:

Muszę przyznać,.że 6 mm jak zrobiłem w Octavii  dala to że miałem dobre chłodzenie podczas jazdy. Później w Hondzie crv położyłem tylko 2,5. Sam nie wiem dlaczego. W zeszłym roku chłodzenie było znacznie słabsze 12v podczas jazdy). Teraz w hondzie mojej małżonki będzie montowany hak i poproszę zeby podano zasilania po stacyjce i to stałe koniecznie 6mm. Już widzę jak będą szczęśliwi gdy to usłyszą. Szczególnie gdy będą montować przewody w gnieździe ?✌. Fajny temat . Taki ... "praktyczny". Pozdrawiam 

Będzie to ich pierwsza taka solidna robota. O ile szczęka im nie opadnie :)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Maras napisał:

Będzie to ich pierwsza taka solidna robota. O ile szczęka im nie opadnie :)  

Chyba się boję zadzwonić do nich I im tłumaczyć, ale wiem że wielkość ma znaczenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, krzall napisał:

Teraz w hondzie mojej małżonki będzie montowany hak i poproszę zeby podano zasilania po stacyjce i to stałe koniecznie 6mm. Już widzę jak będą szczęśliwi gdy to usłyszą. Szczególnie gdy będą montować przewody w gnieździe ?✌. Fajny temat . Taki ... "praktyczny". Pozdrawiam 

Robiłem to u siebie niedawno, i nie było żadnego problemu. Przecież tam tylko cztery grubsze kable trzeba założyć (2x6mm2 i 2x2,5mm2 ) a reszta normalnie. Ze względu że 6mm2 nie dało się zamontować ze względu na średnicę  w oryginalnych bolcach zastosowałem takie tulejki:

image.png.e5c9dba8bc29010d52a5e8971111eec7.png

Więcej takich przewodów było by może już ciężko zmieścić.

Większy problem był aby dopasować podstawę przekaźnika, przekaźnik i obudowy bezpieczników, żeby wszędzie te grube kable były dobrze pozarabiane. 

No i wszystkie wsuwki, konektory itp. lutowane. 

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Robiłem to u siebie niedawno, i nie było żadnego problemu. Przecież tam tylko cztery grubsze kable trzeba założyć (2x6mm2 i 2x2,5mm2 ) a reszta normalnie. Ze względu że 6mm2 nie dało się zamontować ze względu na średnicę  w oryginalnych bolcach zastosowałem takie tulejki:

image.png.e5c9dba8bc29010d52a5e8971111eec7.png

Więcej takich przewodów było by może już ciężko zmieścić.

Większy problem był aby dopasować podstawę przekaźnika, przekaźnik i obudowy bezpieczników, żeby wszędzie te grube kable były dobrze pozarabiane. 

No i wszystkie wsuwki, konektory itp. lutowane. 

Bardzo dziękuję. Mam nadzieję że posiadają takowe. Ale powiem im wcześniej żeby się przygotowali. ✌

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.04.2021 o 11:24, ed napisał:

Wszystko jest w peszlu dobranym na mały luz.

Jednak pojawiły się pytania.

Najgrubszy "peszel" jaki znalazłem na Allegro ma 10mm średnicy. Kabel sobie wybrałem 7x1,5mm2, który podobno ma też 10mm średnicy. Gdzie w takim razie wcisnę jeszcze dodatkowe kable 2x6mm2 oraz 2x2,5mm2?

Czy ja źle szukam peszla, czy przesadziłem z tym kablem  7x1,5mm2 i wystarczyło by na przykład 7x0,7 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Jednak pojawiły się pytania.

Najgrubszy "peszel" jaki znalazłem na Allegro ma 10mm średnicy. Kabel sobie wybrałem 7x1,5mm2, który podobno ma też 10mm średnicy. Gdzie w takim razie wcisnę jeszcze dodatkowe kable 2x6mm2 oraz 2x2,5mm2?

Czy ja źle szukam peszla, czy przesadziłem z tym kablem  7x1,5mm2 i wystarczyło by na przykład 7x0,7 ?

0,7 gdyby było oświetlenie na ledach to OK ale na żarówki to 1mm/2 

przesadziłeś z tym 7x1,5  kup 6x1 + 1x1,5 to jest siedmiożyłowy o sześciu żyłach po 1mm plus jedna żyła 1,5 mm na masę  ewentualnie taki sam ale 8x1mm/2 + 1 x1,5mm/2

ten 8 żyłowy mogę Ci zmierzyć jaką ma średnicę :)   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.