Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, kupiłem przyczepę w angli. Przyczepa posiada dwa kable do podłączenia w aucie. Jeden wtyk na którym jechałem wygląda tak:

 

O

@O@

@O@

 

natomiast ten dodatkowy wygląda tak:

 

O

@@@ - ten środkowy męski jest jeszcze dodatkowo wypuszczony do przodu jakies 3mm.

@O@

 

@ - męski

O - damski

 

Dodatkowy przewód prowadzi do przyczepy trzy żyły: biała, czarna, żólta i czerwona. Czy ktoś może mi wytłumaczyć do czego służy ten dodatkowy przewód ?

Serdeczne dzięki.

Opublikowano

Myślę, że jeden z tych kabli to zwykły 7-pinowy kabel oświetlenia drogowego, drugi to dodatkowe zasilanie do urządzeń 12V w przyczepie (popmpki wody, oświetlenie, lodówka ...).

 

Teraz stosuje się juz raczej inne - nowsze połączenia auto-przyczepa za pomocą 13-pinowych gniazd. Spotyka sie również kombinacje wykorzystujące niektóre piny z drogowego gniazda 7-pinowego do wewnętrznego zasilania przyczepy (ale w tym przypadku raczej nie ma juz standardu).

Opublikowano

1 wtyczka to swiatla a 2 ta inne to 12V z samochodu. ewnetualnie jakies wsteczne swiatla moga w nim byc czy cos ale generalnie chodzi o 12V do lodowki itp

  • 9 lat później...
Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów, jestem posiadaczem nowej starej cepy angielskiej, która ma dwie wtyczki. Nie chcę zakładac nowego wątku więc podepnę się pod ten. Otóż samochód mam również angielski i on posiada dwa gniazda. Gniazdo czarne typowe na światła drogowe. Drugie gniazdo jest szare i przez to właśnie gniazdo można zasilać lodówkę w czasie jazdy, ładować aku oraz utrzymywać oświetlenie wewnętrzne (swoją drogą to nie rozumiem po co komu oświetlenie w czasie jazdy) i co ważniejsze to włąśnie z tej wtyczki idzie prąd na światło cofania. Nurtuje mnie pewien problem. Otóż jak już napisałem to szare gniazdo zasila ładowanie aku z alternatora w czasie jazdy. Tak sie składa, że muszę dokupić nowy aku do tej przyczepy i o ile dobrze rozumiem to w tym przzypadku jestem zdany tylko na aku kwasowo-ołowiowy bo tylko taki moze byc dobrze ładowany z alternatora. Odpadają AGM i żelowe. Czy dobrze rozumuję?

Opublikowano

Nie ma to znaczenia.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Słyszałem, że aku żelowe wymagają specjalnych ładowarek. Jęśli uważasz, że nie ma to znaczenia to może wytłumaczysz dlaczego?

 

Opublikowano

Bo aku AGM można używać w samochodach, zatem również ładować w cepie z alternatora.

A jak masz obawy, to puść ładowanie przez sterownik MPT i styknie ;-)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Nie każdy AGM można tak wprost z alternatora - ale właśnie te samochodowe, np start-stop można.

Żelowe już powinny być zawsze przez odpowiedni sterownik ładowane...

Opublikowano
50 minut temu, Misio napisał:

Nie każdy AGM można tak wprost z alternatora - ale właśnie te samochodowe, np start-stop można.

Żelowe już powinny być zawsze przez odpowiedni sterownik ładowane...

AGM, to też żelowe, tylko dodatkowo elektrolit skupiony jest w separatorach (matach) wykonanych ze specjalnego włókna szklanego, umieszczonych pomiędzy ołowiowymi płytami akumulatora.

Porady dotyczące ładowania ze strony: https://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/bezpieczne-ladowanie-baterii-n-52.html

  1. Standardowa metoda ładowania: Parametry ładowania IU dla akumulatora AGM: I = 25 % pojemności nominalnej, Vmax = 14,8 V Konwencjonalnego: I = 10 % pojemności nominalnej, Vmax = 14,4 V GC: I = 10 –15 % pojemności nominalnej, Vmax = 2,47 V/ogniwo
  2. Ładowanie stałe: Ograniczyć napięcie ładowania na ogniwo do 2,3 V (AGM), 2,23 V (konwencjonalny) i 2,20 V (GC) Alternatywnie można ładować z zachowaniem charakterystyki IUoU, gdzie I = 10 % pojemności nominalnej
  3. Doładowanie konserwujące (nie dotyczy akumulatorów AGM): Używać ładowarki o parametrach IU i wyższego napięcia ładowania (2,6 V/ogniwo) Aby zapobiec utratom wody, tego typu doładowanie można stosować tylko przez krótki czas Napięcie spoczynkowe po naładowaniu powinno wynosić 2,12 – 2,13 V/ogniwo Nigdy nie ładować zamarzniętego akumulatora lub akumulatora o temperaturze przekraczającej 40 °C Podłączyć dodatni zacisk akumulatora (+) do dodatniego zacisku ładowarki, a ujemny zacisk akumulatora do ujemnego zacisku ładowarki Nie wyłączać ładowarki, dopóki akumulator nie będzie w pełni podłączony Po zakończeniu ładowania, najpierw wyłączyć ładowarkę Przerwać ładowanie, jeśli akumulator rozgrzeje się lub w przypadku wycieku kwasu! Podczas ładowania zapewnić dobrą wentylację.
Opublikowano

I tak jest realizowane ładowanie w autach z systemem start-stop?

Chyba nie zupełnie...

 

Z tego co mi wiadomo są AGMy żelowe jak i kwasowe...i te w start stopie to kwasówki...tylko właśnie z tymi matami stabilizującymi ten kwas...

Opublikowano
42 minuty temu, Misio napisał:

I

 

Z tego co mi wiadomo są AGMy żelowe jak i kwasowe...i te w start stopie to kwasówki...tylko właśnie z tymi matami stabilizującymi ten kwas...

AGMy i żelowe to są akumulatory kwasowe.

Opublikowano

Tak ale AGM to technologia wykonania akumulatora gdzie kwas jest zżelowany lub płynny...

Opublikowano
6 godzin temu, Misio napisał:

Tak ale AGM to technologia wykonania akumulatora gdzie kwas jest zżelowany lub płynny...

No i sam sobie odpowiedziałeś:D

5 godzin temu, S&A napisał:

http:// https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Akumulator_%C5%BCelowy

Bo nie dojdziecie do porozumienia ;-)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Sprawa była jasna i klarowna :smirk:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.