Skocz do zawartości

DWA przewody do auta


gator

Rekomendowane odpowiedzi

40 minut temu, danielpoz napisał:

No i sam sobie odpowiedziałeś:D

No ale AGM żelowy musi mieć kontroler jak żelówka...

A gdy jest płynny kwas (w AGM), to może być doładowany bez dodatkowej elektroniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, padło tu wiele mądrych wywodów ale taki laik jak ja nie rozumie wciąż czy mogę bezpiecznie podłączyć żelowy lub AGM pod bezpośredni kabel z alternatora. Za miesiąc czeka mnie zakup nowego aku i pewnie kupię zwykły. Dziekuję kolegom za próby wyjaśnienia mi tego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się może najprościej. Wszystkie akumulatory tzn. zwykłe z elektrolitem w stanie ciekłym, żelowe i AGM to akumulatory kwasowe, jednak o innej konstrukcji wewnętrznej i do innego zastosowania. Tak jak koledzy napisali, akumulatory żelowe i AGM wymagają odpowiedniego ładowania, czego nie zapewni układ ładowania samochodu przystosowany do zasilania akumulatorów tradycyjnych, czyli tych z płynnym elektrolitem.
Najprościej, aby nie popełnić błędu sprawdź w instrukcji Twojego samochodu, czy można (albo nawet trzeba) stosować w nim akumulator AGM. Jeśli tak, to znaczy że instalacja zasilająca jest do takich akumulatorów przystosowana i możesz kupić AGM. W przeciwnym razie kupuj zwykły z ciekłym elektrolitem. Przypuszczalnie w angielce masz zewnętrzny schowek na akumulator wiec nie musisz się obawiać o niebezpieczne opary, odpowiednie obudowy itd.
Osobną kwestią są akumulatory żelowe, dla których zapewnienie odpowiednich warunkow ładowania z reguły wymaga zastosowania dedykowanych ładowarek.

Wszystko tak naprawdę sprowadza się do sposobu wykorzystania akumulatora i pod to dobiera się jego rodzaj, a następnie odpowiednie ladowanie, ale tu już odsyłam Cię do lektury forum. Były na ten temat całe doktoraty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marcinie za łopatologiczne i sensowne naprowadzanie mnie na trop. Jak rozumiem najprościej będzie kupić zwykły ale gdyby samochód był przystosowany do AGM to i AGM tez można wsadzić do przyczepy. Tak, masz rację aku w angielce mieści się w osobnej skrytce a holownik to skoda Octavia pierwszy model TDI 110. Czy jest przystosowana do AGM tego nie wiem, być może ktoś na forum wie? Jeśli tak to proszę o podpowiedź. Gra wydaje mi się warta świeczki bo jednak AGM ma dłuższą żywotność więc jeśli by moja Octavka była do takich aku przystosowana to serio bym się nad tym zastanowił. I jeszcze jedna kwestia, sorry jeśli wprowadzam zamieszanie w tematach ale jeśli już wspomniałeś o osobnej skrzynce do aku w przyczepach angielskich to podpytam czy k

toś na forum wie gdzie znaleźć uszczelki do drzwiczek tej skrzynki? Klaja nie ma, center-camp nie ma, allegro nie ma. Może ktoś podpowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Dwie strony tematu, a w co drugim poscie mylenie, mieszanie pojęć i błędne informacje, a przecież, jak napisał Marcin :ok: w swoim poscie (jeden z nilicznych tu postów, podających prawdziwe informacje) - wszystko na forum od kilku lat jest opisane i to w "tomach" tekstów, o tym mówiących.
Przy okazji przypomnę, że Wikipedia nie jest autorytatywnym źródłem wiedzy, mimo, że w wielu miejscach zawiera prawdziwe informacje.
Kolejny raz podkreślę: akumulator AGM nie jest akumulatorem żelowym i odwrotnie również, czyli żelowy (GEL) nie jest akumulatorem AGM! Nie istnieją akumulatory żelowe AGM! Jedna technologia wyklucza drugą. Zarówno akumulator rozruchowy (standardowy), jak i akumulator AGM, GEL, czy Ca, to akumulatory kwasowe. Poza standardowym akumulatorem rozruchowym (tzw. mokrym, czyli z płynnym elektrolitem wewnątrz) wszystkie inne wymagają specyficznych parametrów ładowania, akumulatory dla systemów "start/stop" również. Samochody z systemem "start/stop" posiadają odmienną w konstrukcji instalację ładowania, niż ta, która jest w "standardowym" samochodzie - również było o tym na forum. Systemy takie uwzględniają specyfikę ładowania danego typu akumulatora zamontowanego w samochodzie fabrycznie. Napięcie ładowania dla accu AGM w takim aucie wynosi często 14,8 - 14,9 V. Systemy kontrolują nie tylko sposób ładowania takiego akumulatora, ale również sposób jego rozładowywania, temperaturę i wiele innych parametrów, więc błędne jest twierdzenie, że wystarczy włożyć do standardowego auta np. akumulator AGM przeznaczony do pracy w sys. "start/stop" i wszystko będzie OK.
Wszystko jest na forum - mógłbym przytoczyć przynajmniej kilkanaście odnośników do tematów z informacjami o akumulatorach, ale chyba nietrudno będzie je znaleźć.
Dla przykładu, fragment instalacji (schemat blokowy) samochodu popularnej marki z sys. "start/stop":

 

5ac288fb0288f_Kontrolaaccuwsamochodzie.jpg.7a7591ba2612ff7177f097444dfa5078.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.