Skocz do zawartości

Hobby 495 excellent :)


Jaśki

Rekomendowane odpowiedzi

11 minut temu, Erestes napisał(a):

Dziękuję za wyczerpujące informacje:)

Zestaw Juli przed chwilą wrócił do sklepu, kupuję inny zestaw, nieco droższy ale mono z lepszym regulatorem, o takie coś : https://ekowolt.pl/5718/zestaw-solarny-170w-12v-victron-mppt-15a-bt

Do tego zakupiłem 6 uchwytów i będę zabierał się za lepienie całości. Jedyne co mnie dziś trochę zmartwiło to uchwyty przy przyczepach niby trzeba poza klejeniem przykręcać... Nie wiem na ile to przezorność producenta, ja raczej skłaniam się ku sami klejeniu jak robi tu większość - szalec na drodze nie będę.

Ja osobiście kupił bym ten regulator + panel solarny Victrona 170w. Po pierwsze 5 lat gwarancji :) a to dość istotne … 2 Victron to Victron. :) a tak będzie jak z tą Julą … zresztą sam to oddawałem do sklepu :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wystarczy tego dokładania i  wydatków na ten sezon :), dopiero co kupiłem ako, wjeżdża nowa podłoga przedsionka, nowy prostownik, pv... a niewykluczone że w sierpniu po skandynawskiej wyprawie będę chciał przyczepę sprzedać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Erestes napisał(a):

Już wystarczy tego dokładania i  wydatków na ten sezon :), dopiero co kupiłem ako, wjeżdża nowa podłoga przedsionka, nowy prostownik, pv... a niewykluczone że w sierpniu po skandynawskiej wyprawie będę chciał przyczepę sprzedać.

Oczywista oczywistość :) ale to tylko moja sugestia :) jak to tylko na chwilę i jeszcze pójdzie do klienta …CCC :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.06.2024 o 20:13, Erestes napisał(a):

Do tego zakupiłem 6 uchwytów i będę zabierał się za lepienie całości. Jedyne co mnie dziś trochę zmartwiło to uchwyty przy przyczepach niby trzeba poza klejeniem przykręcać... Nie wiem na ile to przezorność producenta, ja raczej skłaniam się ku sami klejeniu jak robi tu większość - szalec na drodze nie będę.

nie wiem jakie uchwyty kupiłeś, ale generalna zasada jest taka, że uchwyty do dachu powinno się tylko kleić bez dodatkowego dziurawienia dachu. Oczywiście sam panel do uchwytów trzeba przykręcić :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Starałem się szukać możliwie dobrych, kupiłem te importowane przez VOLTA

https://www.hermesplus.pl/pl/p/Zestaw-6-uchwytow-montazowych-do-turystycznych-paneli-solarnych-od-100W-110W-140W-180W-dzialka%2C-kamper%2C-balkon/23123477

Planuje jak większość, tylko kleić do dachu, panel do mocowań oczywiści przykrece na wkręty 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Erestes napisał(a):

Starałem się szukać możliwie dobrych, kupiłem te importowane przez VOLTA

https://www.hermesplus.pl/pl/p/Zestaw-6-uchwytow-montazowych-do-turystycznych-paneli-solarnych-od-100W-110W-140W-180W-dzialka%2C-kamper%2C-balkon/23123477

Planuje jak większość, tylko kleić do dachu, panel do mocowań oczywiści przykrece na wkręty 

Mój to już jest drugi zestaw flexów … jakieś doświadczenie jest :). Weź pod uwagę klejenie na 3M i to z kilku powodów - sztywność konstrukcji, przez to że nie jest to „ramka” tylko płaskowniki pod panele dostaje się powietrze które „drobną” ale mimo wszystko cyrkulację powietrza powoduje i najważniejsze w przypadku reklamacji panel bezproblemowo wycinasz struną :). Oczywiście jak wpadłem na to rozwiązanie były głosy w stylu „na mrozie odpadnie” etc …Buda zimuje na zewnątrz, temp były w minusie - nic się nie stało. Taśma trzyma idealnie 🤩… szpara za duża a pod panelem nie ma możliwości by tworzył się „zbiornik wody” który po zamarznięciu rozsadzi konstrukcje :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje przykręcić panel do podstawek, a podstawki przykleić na sikadlex 252 (+primer 207) kładąc tego tyle by grubość kleju była 3-4mm po dociśnięciu, więc a) panel w razie czego odkrece od podpór, b) kleju będzie na tyle że struna w razie czego mam nadzieję wejdzie, c) mam nadzieję że nie będzie konieczne zdejmowanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Erestes napisał(a):

Planuje przykręcić panel do podstawek, a podstawki przykleić na sikadlex 252 (+primer 207) kładąc tego tyle by grubość kleju była 3-4mm po dociśnięciu, więc a) panel w razie czego odkrece od podpór, b) kleju będzie na tyle że struna w razie czego mam nadzieję wejdzie, c) mam nadzieję że nie będzie konieczne zdejmowanie :)

Pamiętaj aby klej rozprowadzać "zygzakiem". Wtedy dociskając przerwy w kleju same się domkną i wyprą powietrze. Na poprzedniej stronie jest zdjęcie jak ja to zrobiłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowałem panel na dachu (dodam relację) ale mam pytanie - czy mover ma być podpięty na wyjściu regulatora "LOAD" czy pod "BATTERY"? Pytam bo mover może mieć za duży apetyt na prąd i zastanawiam się czy może być pod LOAD skoro tam jest określony jakiś max A. Jak to u was?

 

Edytowane przez Erestes
Błąd (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Erestes napisał(a):

Zamontowałem panel na dachu (dodam relację) ale mam pytanie - czy mover ma być podpięty na wyjściu regulatora "LOAD" czy pod "BATTERY"? Pytam bo mover może mieć za duży apetyt na prąd i zastanawiam się czy może być pod LOAD skoro tam jest określony jakiś max A. Jak to u was?

Mover podpinasz bezpośrednio do akumulatora i to przewodami odpowiedniej średnicy i nie zapomnij o założeniu odpowiedniego bezpiecznika ok 15-20cm za klemą + (ja z tego co pamiętam mam bezpiecznik blaszkowy 80A)

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam już wszystko zainstalowane i podłączone, w piątek rano wyjazd na Skandynawie zanim jednak gdziekolwiek ruszę musze rozwiać jeszcze wątpliwości. 

W przyczepie  (Hobby z 2008) przed położeniem PV miałem elektroblok, Akumulator i zewnetrzny prostownik do ładowania akumulatora. 

Po podłączeniu PV Podłączyłem to tak:

1. Panel PV  -> Regulator (SmartSolar Victron) - wejscie PV

2. Akumulator -> Regulator - Wyjscie BATTERY

3. Elektroblok -> Regulator - Wyjscie LOAD

4. Mover -> bezpośrednio do Akumulatora

Pytania:

1. Czy w powyższym należy coś zmienić? Czy Elektroblok może być podpięty pod LOAD czy lepiej bezpośrednio do Akumulatora - jeśli miałbym przełączyć pod ako to co wówczas podłączyć do LOAD?

2. Czy bez obaw mogę podpinać się pod słupek 230 AC i czy nie będzie problemem jak Elektroblok przełączy na pobór 12v ze swojej przetwornicy?

3. Co z zewnętrznym prostownikiem? Może być gdzieś podłączony czy bez specjalnych cudów lepiej go nie łączyć żeby się coś nie popsuło?

4. Czy na czas jazdy autem należy coś rozłączać? Czy jest jakieś niebezpieczeństwo ze podczas jazdy napięcie z auta "pokłuci" się z tym z PV albo co gorsza ze auto zacznie dostawać napięcie z PV? Holownik to BMW,  w którym jest masa elektroniki i nie chcę kłopotów, pomyślałem sobie  ze może na czas podróży będę rozłączał PV bezpiecznikiem

5. Czy dla Panelu PV jest jakimś problem jak będzie sobie na słońcu ale będzie odłączony od regulatora?

Dołączam prosty rysunek :)

Z góry dziękuje za odpowiedzi. 

 

Podlaczen ie PV - przyczepa2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Erestes napisał(a):

1. Czy w powyższym należy coś zmienić? Czy Elektroblok może być podpięty pod LOAD czy lepiej bezpośrednio do Akumulatora

Jeżeli nie będzie większego obciążenia, niż moc regulatora to lepsze jest podłączenie pod Load. Będziesz miał zabezpieczenie przed rozładowaniem, statystyki i bieżące zużycie it.

51 minut temu, Erestes napisał(a):

jeśli miałbym przełączyć pod ako to co wówczas podłączyć do LOAD?

Nic

52 minuty temu, Erestes napisał(a):

2. Czy bez obaw mogę podpinać się pod słupek 230 AC i czy nie będzie problemem jak Elektroblok przełączy na pobór 12v ze swojej przetwornicy?

Energobloki są do tego przystosowane, sam tak mam w Hobby 500 KMFE z 2007r.

53 minuty temu, Erestes napisał(a):

3. Co z zewnętrznym prostownikiem? Może być gdzieś podłączony czy bez specjalnych cudów lepiej go nie łączyć żeby się coś nie popsuło?

Podłączasz go do akumulatora (bezpiecznik) i jak podłączysz się pod 230V to sam zacznie doładowywać (jeżeli będzie miał pamięć ustawień).

54 minuty temu, Erestes napisał(a):

4. Czy na czas jazdy autem należy coś rozłączać? Czy jest jakieś niebezpieczeństwo ze podczas jazdy napięcie z auta "pokłuci" się z tym z PV albo co gorsza ze auto zacznie dostawać napięcie z PV? Holownik to BMW,  w którym jest masa elektroniki i nie chcę kłopotów, pomyślałem sobie  ze może na czas podróży będę rozłączał PV bezpiecznikiem

Nie chcę mi się szukać w historii, czy to opisałeś, ale gdzie masz podpięte przewody z holownika (stały plus)?

55 minut temu, Erestes napisał(a):

5. Czy dla Panelu PV jest jakimś problem jak będzie sobie na słońcu ale będzie odłączony od regulatora?

Wydaje mi sie, że nie. Było zalecenie, żeby lepiej zasłaniać solar jak nie jest podłączony, ale nie wiem, jaka była przyczyna. Być może bezpieczeństwo (przypadkowe zwarcie przewodów).

Istotna jest kolejność podłączania/odłączania, lepiej nie dopuszczać do sytuacji, gdzie panel jest podłączony do regulatora a akumulator odłączony. Tak samo lepiej jest przed wszystkimi operacjami powyłączać odbiorniki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie zacząłem pisać i widzę, że w tym samym czasie @lbuster już odpisał :)

jeżeli mogę to tylko dodam kila "drobnych" moich uwag. To co tutaj nazywany "energoblokiem" to jest tylko zasilacz. Cały układ tzn:. ten zasilacz, regulator mppt i ładowarka procesorowa (nie prostownik) będzie łącznie tworzyła "ENERGOBLOK"

Przy podpinaniu ( a właściwie odpinaniu zasilania 12V z zasilacza dokładnie sprawdź, który to + a który - (Hobby ma swój własny system kolorów i np u mnie + był czarny).i oznacz sobie dokładnie plus i minus!!! @lbuster może coś na ten temat napisać :miga:

Przewody, które teraz tam się znajdują ( w tym zasilaczu) są najprawdopodobniej ze "stałego plusa" z holownika. Można je odpiąć i ODPOWIEDNIO ZAIZOLOWAĆ i tak zostawić, albo zrobić jakiś rodzaj przełączników - ja akurat mam to na przekaźnikach, tak że przy podłączeniu holownika automatycznie przestawia się na pobór z holownika, a przy odłączeniu holownika automatycznie przestawia się na akumulator przyczepy. Kilka zdjęć ja to wygląda masz tutaj

Odnośnie pytania 5. to tutaj nie powinno być problemu - większy problem będzie jak odłączysz akumulator od regulatora a panel będzie podpięty, wtedy prąd nie będzie miał "gdzie uciec" i możesz rozwalić regulator. Więc przy odpinaniu akumulatora od regulatora ZAWSZE najpierw odpinamy panele (ja zastosowałem do tego hebel

 

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.