Jump to content
MKJ

Wymiana gniazda 13 pin

Recommended Posts

maciejek34

A czy to są światła DRL?

Pytam pod kątem czy nie gasną jak zapalisz światła ręcznie?

Jeżeli sa to światła DRL ale pozostają włączone po włączeniu mijania i pełnią też funkcję pozycyjnych to pomysł wydaje się ok.

Nie, to "normalne" światła ;)

 

wystukane palcem

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

a, coś na zasadzie wersji skandynawskiej tylko bez tyłu :).

OK, tak też jest gicio jeżeli światła działają "all time". :).

 

Przekaźnik kup sobie w sklepie motoryzacyjnym. Może być np przekaźnik nr "87", w sklepie będą wiedzieć o cho chodzi.

Lub każdy inny ze stykami NO

Share this post


Link to post
Share on other sites
maciejek34

a, coś na zasadzie wersji skandynawskiej tylko bez tyłu :).

OK, tak też jest gicio jeżeli światła działają "all time". :).

 

Przekaźnik kup sobie w sklepie motoryzacyjnym. Może być np przekaźnik nr "87", w sklepie będą wiedzieć o cho chodzi.

Lub każdy inny ze stykami NO

światła włączają się z silnikiem, wszystkie, przód i tył

 

wystukane palcem

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
LASZLO10

witam

nie będę zakładał nowego tematu zapytam tutaj powiedzcie mi czy mając dedykowaną instalację 13 pin z modułem can  mogę spokojnie załączyć lodówkę podczas jazdy tak aby chłodziła czy jest konieczność przerabiania na grube kable min 4mm², obecnie piny 10 i 11 prowadzone są przewodami 2,5mm² oczywiście po zapłonie 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Będzie chodziła. Przeróbka na większe przekroje ma służyć temu, żeby zmniejszyć opory na przewodach, ale standardowe przewody też "podadzą prąd". Problem tylko w tym, że na dłuższej trasie lodówka może nie osiągać odpowiednich parametrów i piwko będzie słabo schłodzone.

Share this post


Link to post
Share on other sites
LASZLO10

No trudno jakoś to zniosę aczkolwiek za ciepłym piwem nie przepadam  :(  dodam że w przyczepie jak robiłem instalacje dałem przewody 6mm²

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Jest spora szansa, że spadki prądu po stronie samochodu będą na tyle nieduże, że zrekompensuje je dobry przekrój po stronie przyczepy. W końcu straty są na całej długości przewodu. Jeśli więc większe będziesz miał na początku, ale za to mniejsze na drugiej części, nie wykluczone że piwko będzie chłodne :) Musisz po prostu pojeździć i sprawdzić. Chyba, że chcesz wiedzieć wcześniej, to wtedy warto podłączyć przyczepkę do auta, odpalić auto i zmierzyć prąd przy samej lodówce. Jak będzie ok. 13V, to masz dobre osiągi i piwo będzie chłodne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
LASZLO10

Dzięki za pomoc spotkamy się w Dziećkowicach to sprawdzimy czy odpowiednio będzie schłodzone :pub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
elvis52

U mnie przy 2.5 przy lodówce mam 14.6. Chyba że te 13 to po włączeniu jej ma być

Share this post


Link to post
Share on other sites
Michalc3

Oczywiście, że po włączeniu :) Przy wyłączonym odbiorze, to napięcie może podejść bardzo wysoko, ale jak się pojawi odbiór, nagle może się okazać, że napięcie zdecydowanie spada...

Share this post


Link to post
Share on other sites
mprzygoda

Jestem na etapie przerabiania swojego gniazda 7pin na 13pin w podstawowym holowniku. Po określeniu swoich oczekiwań ustaliłem z człowiekiem z warsztatu, który będzie to robił, że konieczna jest wymiana wiązki na 13-to kablową, zmiana gniazda oraz dołożenie dodatkowego przekaźnika, w tym wypadku będzie on sterowany mikroporocesorowo, który będzie załączał obwód ładowania przyczepy na podstawie napięcia na akumulatorze holownika. Ma to działać w ten sposób, że będzie zaprogramowany określony próg napięcia, np 13V, który będzie poziomem przełączania. Jeśli napięcie będzie >13V, czyli pracuje alternator holownika, wtedy podawane jest napięcie ładowania do przyczepy. Jeśli napięcie spadnie poniżej 13V, wtedy przekaźnik odłącza napięcie ładowania i zapobiega rozładowaniu akumulatora holownika. Wszystko ma być zabezpieczone niezależnymi bezpiecznikami. Nowa wiązka ma być w przekroju 2,5mm2, nie ma możliwości zwiększenia do 4mm2. Czy jest coś na co powinienem zwrócić dodatkową uwagę? Czy obwód zasilania lodówki przyczepy i ładowania akumulatora w przyczepie to ten sam obwód czy dwa różne obwody? Przyczepa to LMC Favorit 520 RHD, wygląda, że nic nie było w niej motane, ma standardową 13-to pinową wtyczkę, oświetlenie działa poprawnie na przejściówce 13/7pin.

Edited by mprzygoda (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

Ile za to zaśpiewali?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mprzygoda

Ile za to zaśpiewali?

wiązka 13 z gniazdem - 400zł, przekaźnik mikroprocesorowy 170zł, robocizna 150zł. Dużo/mało? A jesteś w stanie odpowiedzieć na któreś z moich pytań?

Share this post


Link to post
Share on other sites
strus251

Obwód ładowania akku powinien być tak samo odłączany przekaźnikiem.

Można do tego wykorzystać stały "+" z pinu 9 ale dać przekaźnik.

Czemu tak: lodówka weźmie około 10A co na przewodzie 2,5mm2 będzie juz bezpiecznym max. Dokładając do tego kilka A dla akku będzie już niebezpiecznie.

Przekaźnik po to aby odseparować akku od siebie po zgaszeniu auta ponieważ będą one dążyć podczas połączonej wtyczki bez przekaźnika do wyrównania potencjału między sobą co w przypadku zużycia jednego z nich będzie efektem niepożądanym.

 

Kolejna sprawa to masa. O ile zostawiasz masę w cepce to masę w aucia (tą od pin dla akku i lodówki) podłącz może dodatkowym kablem 4mm2 blisko gniazda do karoserii (dobre, mocne połączenie).

Masa to kabel którym wraca suma prądów więc warto aby była porządna.

 

Wiem, ze do akku w tym momencie wykorzystasz stały "+" który teoretycznie ma za zadanie zasilać oświetlenie i pompkę podczas postoju z akku auta, ale skoro masz akku pokładowy w cepce to można sobie na to pozwolić.

Gybyś kiedyć miał zamiar się go pozbyc i potrzebowałbyś stałego "+" z auta to demontujesz przekaźnik i kable łączysz na stałe. Będzie wtedy stały "+".

 

 

P.S.

Bardzo interesuje mnie ten przekaźnik. Możesz zasięgnąć informacji o nim i podać co to??

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

wiązka 13 z gniazdem - 400zł, przekaźnik mikroprocesorowy 170zł, robocizna 150zł. Dużo/mało? A jesteś w stanie odpowiedzieć na któreś z moich pytań?

Coś Ty ja jestem noga z elektryki, pytam bo  bo mnie powiedzieli 300zł za wszystko i chciałem porównać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...