Skocz do zawartości

Wymiana gniazda 13 pin


MKJ

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 207
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Podepnę się pod temat, w niedalekiej przyszłości będę przerabiał w aucie gniazdo 7 pin na 13, wiem ,że jeden z plusów ma być ''po kluczyku'' i zasila on w czasie jazdy lodówke , w instrukcji budki oba plusy z akumulatora idą przez bezpiecznik (25A) bezpośrednio do gniazda przyczepy, bez przekaźników, tzn. jeden plus do lodówki a drugi zasila Cers-a ,czy przekaźnik na kablu ''lodówkowym'' zabezpiecza mnie tylko przed całkowitym rozładowaniem aku w aucie ? czy ma też inną funkcję ?, jeśli tylko przed rozładowaniem to wygodniej jest mi puścic plus bez przekaźnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpiecznik nie zabezpiecza nigdy akumulatora przed rozładowaniem (chyba, że będzie zwarcie). Właściwie lodówkę należy podłączyć przez przekaźnik zasilany po stacyjce - on uchroni Ci akumulator przed rozładowanie w czasie postoju. Na Forum było sporo  na ten temat poszukaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezpiecznik nie zabezpiecza nigdy akumulatora przed rozładowaniem (chyba, że będzie zwarcie). Właściwie lodówkę należy podłączyć przez przekaźnik zasilany po stacyjce - on uchroni Ci akumulator przed rozładowanie w czasie postoju. Na Forum było sporo na ten temat poszukaj.

Nie napisałem ,że bezpiecznik zabezpiecza przed rozładowaniem akumulatora,dopytuje tylko czy jedyna funkcją przekaźnika jest właśnie zabezpieczenie akumulatora w takim sensie ze odcina prąd po wyłączeniu stacyjki, skoro tak to oba plusy dam bezpośrednio z aku do gniazda

 

wystukane palcem

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jedyna funkcja przekaźnika, odcina zasilanie lodówki z akumulatora gdy wyłączysz kluczyk stacyjki. Jak chcesz  dać "oba plusy bezpośrednio z aku do gniazda" to daj - Twoja przyczepa i samochód. Życzę powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jedyna funkcja przekaźnika, odcina zasilanie lodówki z akumulatora gdy wyłączysz kluczyk stacyjki. Jak chcesz dać "oba plusy bezpośrednio z aku do gniazda" to daj - Twoja przyczepa i samochód. Życzę powodzenia.

Żeby nie było ,ze coś cuduje, taki schemat połączenia jest w instrukcji budki

 

wystukane palcem

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maciek, daj sobie z akku ale z przekaźnikiem. Masz sporo możliwosci aby przekaźnik byl pod maską i aby sterować go jakimś plusem po stacyjce (jest tam ich trochę). W sumie to z 5 minut dodatkowej pracy pod maską i już.

 

Tomek, załóż 13pin i podłącz nawet tylko te 7 które masz a resztę w wolniejszej chwili ;). Gniazdo i wtyczka juz będzie.

 

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie było ,ze coś cuduje, taki schemat połączenia jest w instrukcji budki

 

wystukane palcem

 

Skoro pytasz ...

Tak, masz na schemacie przyczepy (nie samochodu), a ten schemat jest pewnie sprzed dwudziestu kilku lat :hmm:

Przeczytaj np. post #29 na poprzedniej stronie tego tematu.

Napisałeś, że masz zamiar montować nie wtyk przyczepy, tylko gniazdo Jaeger w samochodzie, więc zrób to nie tak, jak Ci wygodniej, tylko poprawnie. Jestem przekonany, że z czasem docenisz zalety takiego rozkładu podłączeń. Pamiętaj również o prawidłowo dobranych zabezpieczeniach umieszczonych w odpowiednich miejscach instalacji oraz wymaganych przekrojach przewodów (zależnie od ich długości i przeznaczenia) - wszystko na forum wielokrotnie omawiano, a Kol. ed wiele razy to wyjaśniał podając przykłady.

 

post-8228-0-34806500-1489681846_thumb.jpg

 

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyczepie również rozdzielić obwód dla "zasilania lodówki" oraz "plus const".

 

PS

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/12451-problem-z-dodatkowym-zasilaniem/

http://forum.karawaning.pl/topic/121-lodowka-w-przyczepie/

http://forum.karawaning.pl/topic/11234-wiazka-7-pin-13pin/

http://forum.karawaning.pl/topic/10888-brak-pinow-w-gniazdku-auta/

http://forum.karawaning.pl/topic/10892-lodowka-na-12-v-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/12108-chlodzenie-lodowki-podczas-jazdy-podpiecie/

http://forum.karawaning.pl/topic/3430-lodowka-zasilana-12v-z-akumulatora/

http://forum.karawaning.pl/topic/304-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/4821-zasilanie-lodowki-skad/

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/1207-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/11480-napiecie-na-pinie-9-staly-dopiero-po-podlaczeniu-przyczepy/

http://forum.karawaning.pl/topic/697-uzywanie-gazu-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/7476-haki-holownicze-wiazki-7-lub-13-pin/page__p__193146?do=findComment&comment=193146

http://forum.karawaning.pl/topic/7401-angielskie-wtyczki-x-2/

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro pytasz ...

Tak, masz na schemacie przyczepy (nie samochodu), a ten schemat jest pewnie sprzed dwudziestu kilku lat :hmm:

Przeczytaj np. post #29 na poprzedniej stronie tego tematu.

Napisałeś, że masz zamiar montować nie wtyk przyczepy, tylko gniazdo Jaeger w samochodzie, więc zrób to nie tak, jak Ci wygodniej, tylko poprawnie. Jestem przekonany, że z czasem docenisz zalety takiego rozkładu podłączeń. Pamiętaj również o prawidłowo dobranych zabezpieczeniach umieszczonych w odpowiednich miejscach instalacji oraz wymaganych przekrojach przewodów (zależnie od ich długości i przeznaczenia) - wszystko na forum wielokrotnie omawiano, a Kol. ed wiele razy to wyjaśniał podając przykłady.

 

{style_image_url}/attachicon.gif wtyk przyczepy pin 9_10_11_13.jpg

 

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyczepie również rozdzielić obwód dla "zasilania lodówki" oraz "plus const".

 

PS

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/12451-problem-z-dodatkowym-zasilaniem/

http://forum.karawaning.pl/topic/121-lodowka-w-przyczepie/

http://forum.karawaning.pl/topic/11234-wiazka-7-pin-13pin/

http://forum.karawaning.pl/topic/10888-brak-pinow-w-gniazdku-auta/

http://forum.karawaning.pl/topic/10892-lodowka-na-12-v-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/12108-chlodzenie-lodowki-podczas-jazdy-podpiecie/

http://forum.karawaning.pl/topic/3430-lodowka-zasilana-12v-z-akumulatora/

http://forum.karawaning.pl/topic/304-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/4821-zasilanie-lodowki-skad/

http://forum.karawaning.pl/topic/5423-gdzie-podlaczona-jest-lodowka-na-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/1207-lodowka-12v/

http://forum.karawaning.pl/topic/11480-napiecie-na-pinie-9-staly-dopiero-po-podlaczeniu-przyczepy/

http://forum.karawaning.pl/topic/697-uzywanie-gazu-podczas-jazdy/

http://forum.karawaning.pl/topic/7476-haki-holownicze-wiazki-7-lub-13-pin/page__p__193146?do=findComment&comment=193146

http://forum.karawaning.pl/topic/7401-angielskie-wtyczki-x-2/

Jeszcze to przemyśle ,takie podłączenie mam na schemacie w instrukcji przyczepy ale to dotyczy auta i jest tam wszystko ładnie rozrysowane ,ale nie ma nic o plusie po stacyjce dlatego pytam

 

wystukane palcem

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz tak zapisane ponieważ instrukcja cepki nie przewiduje ze mozesz miec sytację gdzie zatrzymasz się na posiłek w trasie (jakis bar a lodówka pracuje na 12V), idziesz i jesz. O ile zajmie to z 30 minut to luz jak masz dobry akku ale np. zjesz i idziesz coś wiedzić bo jest fajne miejsce a czasami posiłek trwa dłużej.

Wracasz do auta a tam lodówka cały czas pobiera prąd z akku i okazuje się że nie masz już prądu aby odpalić auto bo lodówka zeżarła :(.

Gdyby był przekaźnik to by się rozłączyło samo i ponownie załączyło po zapłonie ale tego nie było.

 

Można tez zawsze pamiętać aby wchodzić do budki i wyłączać ręcznie lodówkę. Tylko co jak zapomnisz włączyc i jedzenie trafi do kosza bo lodówka wyłączona po drodze.

Można też rozłączać wtyk/gniazdo tylko możesz zapomnieć podłączyc i jedziesz bez świateł (szczególnie STOPu).

Druga sprawa ze podłączanie wtyczki gdzy masz tam około 10A nie wróży długiego życia samej wtycznie/gniazdu bo przeskok napięcia na styku jest nie mały i w końcu się podda.

 

Ale jak napisałeś, masz starą instrukcję i masz w niej inaczej. W końcu my tylko doradzamy dodatkowy przekaźnik za 8zł i 5 minut więcej pracy a to przecież może być kolosalna oszczędność czasu i kasy.

Ale po co słuchać ludzi z praktyką jak odpowiedź nie satysfakcjonuje pytającego.

Uczono mnie że jeżeli odpowiedź może Ci się nie podobać to nie pytaj.

 

 

Miales to już napisane wcześniej i podane gotowe linki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz tak zapisane ponieważ instrukcja cepki nie przewiduje ze mozesz miec sytację gdzie zatrzymasz się na posiłek w trasie (jakis bar a lodówka pracuje na 12V), idziesz i jesz. O ile zajmie to z 30 minut to luz jak masz dobry akku ale np. zjesz i idziesz coś wiedzić bo jest fajne miejsce a czasami posiłek trwa dłużej.

Wracasz do auta a tam lodówka cały czas pobiera prąd z akku i okazuje się że nie masz już prądu aby odpalić auto bo lodówka zeżarła :(.

Gdyby był przekaźnik to by się rozłączyło samo i ponownie załączyło po zapłonie ale tego nie było.

 

Można tez zawsze pamiętać aby wchodzić do budki i wyłączać ręcznie lodówkę. Tylko co jak zapomnisz włączyc i jedzenie trafi do kosza bo lodówka wyłączona po drodze.

Można też rozłączać wtyk/gniazdo tylko możesz zapomnieć podłączyc i jedziesz bez świateł (szczególnie STOPu).

Druga sprawa ze podłączanie wtyczki gdzy masz tam około 10A nie wróży długiego życia samej wtycznie/gniazdu bo przeskok napięcia na styku jest nie mały i w końcu się podda.

 

Ale jak napisałeś, masz starą instrukcję i masz w niej inaczej. W końcu my tylko doradzamy dodatkowy przekaźnik za 8zł i 5 minut więcej pracy a to przecież może być kolosalna oszczędność czasu i kasy.

Ale po co słuchać ludzi z praktyką jak odpowiedź nie satysfakcjonuje pytającego.

Uczono mnie że jeżeli odpowiedź może Ci się nie podobać to nie pytaj.

 

 

Miales to już napisane wcześniej i podane gotowe linki.

Ja tylko Wasze informacje weryfikuje z instrukcją ,dzięki za pomoc

 

PS .Odpowiedź nie musi się podobać ,ma być trafna ;)

 

wystukane palcem

 

Edytowane przez maciejek34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz tak zapisane ponieważ instrukcja cepki nie przewiduje ze mozesz miec sytację gdzie zatrzymasz się na posiłek w trasie (jakis bar a lodówka pracuje na 12V), idziesz i jesz. O ile zajmie to z 30 minut to luz jak masz dobry akku ale np. zjesz i idziesz coś wiedzić bo jest fajne miejsce a czasami posiłek trwa dłużej.

Wracasz do auta a tam lodówka cały czas pobiera prąd z akku i okazuje się że nie masz już prądu aby odpalić auto bo lodówka zeżarła :(.

Gdyby był przekaźnik to by się rozłączyło samo i ponownie załączyło po zapłonie ale tego nie było.

 

Można tez zawsze pamiętać aby wchodzić do budki i wyłączać ręcznie lodówkę. Tylko co jak zapomnisz włączyc i jedzenie trafi do kosza bo lodówka wyłączona po drodze.

Można też rozłączać wtyk/gniazdo tylko możesz zapomnieć podłączyc i jedziesz bez świateł (szczególnie STOPu).

Druga sprawa ze podłączanie wtyczki gdzy masz tam około 10A nie wróży długiego życia samej wtycznie/gniazdu bo przeskok napięcia na styku jest nie mały i w końcu się podda.

 

Ale jak napisałeś, masz starą instrukcję i masz w niej inaczej. W końcu my tylko doradzamy dodatkowy przekaźnik za 8zł i 5 minut więcej pracy a to przecież może być kolosalna oszczędność czasu i kasy.

Ale po co słuchać ludzi z praktyką jak odpowiedź nie satysfakcjonuje pytającego.

Uczono mnie że jeżeli odpowiedź może Ci się nie podobać to nie pytaj.

 

 

Miales to już napisane wcześniej i podane gotowe linki.

 

Dokładnie :ok:

Do mojego poprzedniego posta mogę jeszcze dodać, że gdyby samochód był kupowany obecnie w salonie i miał fabrycznie zamontowany hak, to rozkład wyprowadzeń oraz działanie gniazda dla przyczepy były by takie, jak tutaj opisujemy.

To nie jest nasz wymysł, tylko przyjęty obecnie standard, mający zresztą przewagę nad poprzednim rozwiązaniem i mający swoje racjonalne wytłumaczenie (wyjaśnienie choćby post #41).

 

PS

Przekaźnik jest montowany w instalacji samochodu (nie w inst. przyczepy), więc dotyczy to połączeń prowadzących do gniazda haka, które zamierzasz zmodernizować.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie :ok:

Do mojego poprzedniego posta mogę jeszcze dodać, że gdyby samochód był kupowany obecnie w salonie i miał fabrycznie zamontowany hak, to rozkład wyprowadzeń oraz działanie gniazda dla przyczepy były by takie, jak tutaj opisujemy.

To nie jest nasz wymysł, tylko przyjęty obecnie standard, mający zresztą przewagę nad poprzednim rozwiązaniem i mający swoje racjonalne wytłumaczenie (wyjaśnienie choćby post #41).

 

PS

Przekaźnik jest montowany w instalacji samochodu (nie w inst. przyczepy), więc dotyczy to połączeń prowadzących do gniazda haka, które zamierzasz zmodernizować.

Dołączona grafika

 

Ok, zrobię jak radzicie, sygnał do przekaźnika wezmę ze świateł przednich ,uruchamiają się z silnikiem

 

wystukane palcem

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy to są światła DRL?

Pytam pod kątem czy nie gasną jak zapalisz światła ręcznie?

Jeżeli sa to światła DRL ale pozostają włączone po włączeniu mijania i pełnią też funkcję pozycyjnych to pomysł wydaje się ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.