Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Przeglądałem różne tematy, ale takiego jak mój przypadku nie namierzyłem więc pisze z prośbą o poradę. W mojej przyczepce, Eriba Hymer Living 505 2005r, planuje zamontować mover a zasilający go akumulator podpiąć również do instalacji przyczepy. Mój zasilacz to DOMETIC EBL MK 240/S (takiego też tu nie znalazłem). Na chwilę obecną instalacja przyczepy to: ww zasilacz, obwody  12V (odbiorniki: pompka wody, oświetlenie wew + zewn., lodówka, napęd wyciągu nad kuchenką);  230V (odbiorniki: trumvent, lodówka, boiler, gniazda). Oczywiście 230V ma swoje zabezpieczenia fabryczne. Instalacja w samochodzie to gniazdo 13pin. Zasilanie stałe (pin 9,13) podłączony. Zasilanie „po zapłonie” (pin 10,11) w planach na najbliższy tydzień. 

Docelowo planuje również montaż solarów.  Wspominam o tym na tym etapie bo może istnieje jakieś sprytne „urządzonko”  które ułatwi spięcie wszystkiego w całość.

Mój zasilacz, przynajmniej z tego co się zorientowałem nie posiada osobnego wejścia na podłączenie aku. Z wiedzy zdobytej na forum wnioskuje że będzie on podpięty pod:

1’ stały plus z auta-czyli wejście 12V na zasilacz,

2’ –pod zasilanie „po zapłonie” dla ładowania aku podczas jazdy i praca lodówki podczas jazdy,

3’ –mover –tu sprawa wydaje się prosta,

4’ –ładowarka akumulatora, j.w.

5’ –przetwornica (głównie na potrzeby trumavent 230V) raczej nie będzie podłączana w pierwszym etapie ale od razu chce ją uwzględnić.

O ile, (przynajmniej tak mi się wydaje) obwody 1-4 powinny działać wg mojego schematu to wpięcie przetwornicy już może tam wprowadzać jakieś zamieszanie i "zapętlenie".  Wygląda na to że ten obwód musiałby się załączać tylko w pewnych stanach tj.: brak zasilania z auta i brak podłączenia do 230V. Dodatkowo, nie bardzo mam pomysły na to jak zabezpieczyć akumulator przed nadmiernym rozładowaniem . Poza tym nie do końca jestem przekonany czy wpinanie przetwornicy do całego obwodu 230V jest dobrym pomysłem zwłaszcza że to ma być głównie do obsługi nawiewu.

Może ktoś rozpracowywał już coś podobnego i będzie w stanie podpowiedzieć mi jakieś rozwiązanie problemu?

Z góry dziękuje.

 

Co do sprzętu to planuje:

Akumulator –AGM lub GEL ~80-100Ah

Ładowarka automatyczna –pewnie CETEK 5.0 lub podobna.

Przetwornica (???) tu jeszcze nie wiem-może jakieś sugestie.

post-20321-0-97642300-1462390228_thumb.jpg

post-20321-0-97933000-1462390706_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ponawiam prośbę o pomoc. W przyszłym tygodniu mam w planie montowanie tego zestawu i nie chciałbym "narozrabiać" w instalacji. 

 

Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy to ma sens, będzie działać i nie narobi żadnych szkód? 

Z góry dziękuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, tak na szybko z telefonu.

Jeżeli ma być solar to według mnie:

- odetnij zasilanie cepki od auta całkowicie (poza zasilaniem lodówki na 12V na czas drogi).

- solar załatwia temat doładowywania akku a ładowanie akku AGM lub GEL z auta tylko go zabije (one są ładowane inaczej).

- ceteka lub inne tańsze (jak już jest solar to szkoda kady według mnie) podpinasz bezpośrednio do akku.

- przetwornica w razie "W" też pod akku

- przyczepę podpinasz (możesz w tym momencie wykorzystać piny energobloku które pozostaną po odłączeniu zasilania z auta) jako wyjście z regulatora ładowania z solarów. Regulator załatwi sprawę zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem.

- mover podpinasz bezpośrednio pod akku (oczywiście hebel i bezpieczniki osobne dla tego obwodu)

 

W ten sposób powinno to wszystko zadziałać.

Piszę trochę na ślepo bo nie mogę otworzyć załączonych jpg w telefonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strus, dzięki za odpowiedź i za "oświecenie"/przypomnienie w temacie prawidłowego ładowania akumulatora. 

 

Przed chwilą wygrzebałem, dokładnie tutaj:

http://forum.karawaning.pl/topic/13530-akumulator-żelowy-i-kwasowy-równolegle-ładowane/?p=317946

...że temat prawidłowego ładowania aku żelowego z auta, najprościej/najpewniej (?) będzie załatwić poprzez regulator ładowania i to mi również zabezpieczy go przed rozładowaniem.

Czyli,... jak nie mam solara to do wejścia regulatora podłączam zasilenie "po zapłonie" z auta i regulator dba o prawidłową pracę akumulatora. A jak już będzie solar to wypinam zasilanie z auta i wpinam w to miejsce solar. 

Dobrze to zrozumiałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
On 13.05.2016 at 8:41 AM, Woytek said:

Ponawiam prośbę o pomoc. W przyszłym tygodniu mam w planie montowanie tego zestawu i nie chciałbym "narozrabiać" w instalacji. 

 

Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć czy to ma sens, będzie działać i nie narobi żadnych szkód? 

Z góry dziękuje.

 

Witam  wszystkich !

Woytek, czy udało się wszystko podłączyć?       Też mam Hymer Eriba Living 2006, Wyposażony w dometic mk 240/s. Planuje podpięć ładowanie z auta pod czas jazdy,  ładowarkę, oraz mover.  Czy mogę liczyć na twoją pomoc? :)

 Pozdrawiam!

61262A15-F8B1-44ED-B393-025F03930967.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Sorki że dopiero teraz ale ostatnio nie czesto tu bywam :).

Ja u siebie zrobiłem wersję okrojoną (na chwilę obecja)  wg schematu z pierwszego posta. Odpuścilem sobie przetwornice i ładowarke -mam solar i to zaspokaja moje potrzeby (w wiekszości).

Patrząc na załączone zdjęcie, jak wepniesz akumulator w dwa pierwsze styki-czerwone kółko (odpowiednio "+" i "-"0 ) to bedziesz miał zasilanie z akumulatowa. Są to też styki pod które masz podłączone stałe zasilanie z samochodu. Zielone kółko-zasilanie z auta "po zapłonie" i widać też tam gróbsze kabeli -jest to podłączenie zasilania lodówki (z auta "po zapłonie"). Jak masz w aucie "aktywnie" zasilanie "po zapłonie" to lodowka powinna działać. 

A... i jeszcze tej diody przy bezpieczniku 15A nie mam zamontowanej- doładowuje sobie w ten sposób aku przyczepy podczas jazdy.

Nie wiem czy jest to najlepsze połączenie, ale dział. 

Oczywiście u siebie musisz sam jeszcze to posprawdzać, żeby nie było... ;)

 

1.bmp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.