Skocz do zawartości

podłączenie akumulatora w Knaus TF 450


luka76

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 miesiąc temu...
  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeszcze jeden rysunek:

 

attachicon.gifrys połączeń z przek C.jpg

Witam

 

Wprawdzie nie zamierzam podłączać akumulatora ale tak żeby nie tworzyć nowego tematu pozwolę sobie podpiąć się bod obecny. Mam Knausa Sudwinda z 1998 roku. Mam zasilacz Miko 375 jak w zacytowanym poście. W samochodzie właśnie montują mi wiązkę 13 pin i ja żeby nie być zdziwionym stwierdziłem że posprawdzam co mam w przyczepie.

Zacząłem od "kostki" w puszce pod podłogą do której idzie przewód z 13 pinowej wtyczki (podpięta zgodnie z dostępnymi na forum zasadami). I tu już moim zdaniem pojawiają się pierwsze kwiatki. Ale po kolei przedstawię co tam zastałem i poproszę o komentarze.

 

Jest tam kostka z takimi oznaczeniami:

 

3: 13: 4: 3: 2: 1: 13: 3

5:  9:  5: 8: 6: 7: 10: 7

 

Do tej kostki podpięta jest wiązka 13 pin w następującym porządku:

1. żółty

2. niebieski

3. biały

4. zielony

5. brązowy

6. czerwony

7. czarny

8. szary

9. biało-niebieski

10. biało-czerwony

11. brak oznaczenia w kostce

12. brak oznaczenia w kostce

13. biało-czarny

 

z kostki w stronę przyczepy wychodzą trzy wtyczki:

 

3:5 (lewa strona kostki) biało i brązowy przewód dają pozycje prawe przód

3:7 (prawa strona kostki) biały i czarny przewód dają pozycje lewe przód

4: 3: 2: 1

5: 8: 6: 7  (środek kostki) tu wychodzi jedna wtyczka i podaje pozostałe oświetlenie zewnętrzne na tyle przyczepy

13:9 (druga wtyczka od lewej w kostce) brązowy i niebieski przewód podłączony do zasilacza Miko 375 w przyczepie.

13:10 nic nie jest tu podłączone

 

przewody pomarańczowy i różowy były zaizolowane i nie były używane.

 

w kostce wychodzącej na oświetlenie mam takie przewody:

 

4: 3: 2: 1

5: 8: 6: 7

 

4. zielony

3. biały

2. niebieski

1. żółty

5. brązowy

8. ....... pusty

6. czerwony

7. czarny

 

No i teraz wchodzimy do środka przyczepy po przewodach Brązowy i Niebieski (2,5mm2) które kończą swój bieg w zasilaczu Miko

 

Teraz jak wygląda kwestia podłączeń w zasilaczu pozwolę sobie przedstawić grafiką:

 

Eing      Eing/Ausg          12V=          A1       A2         A3

Batt                           2 amp Stab

  +           -        -                +              +           +          +

 

N3          B3      x               x               x            x          x

 

x             x        B1             x               x            x          x

 

N0         B0      B2             x               x             x          x

 

x              x        x              x               x             x          x

 

x              x       B4            x              N4           N2        N1

 

 

I teraz wyjaśnieni do poszczególnych par przewodów:

 

N0B0 - przewody idące z puszki pod podłogą gdzie dociągnięta jest wiązka 13 pin i są one wpięte kostką do 13:9 (odpinałem je przed zrobieniem notatek i mogły być podpięte wyżej lub niżej ale w tych pionach)

N1B1 - przewody zasilają lampkę nad łóżkiem

N2B2 - przewody zasilają lampkę nad kuchenką

N3B3 - przewody zasilają lodówkę

N4B4 - przewody zasilają pompki wody w dwóch kranach i spłuczkę w toalecie.

 

Chyba mi się udało mam nadzieję przedstawić dosyć obrazowo stan faktyczny instalacji 12 V w przyczepie.

 

A teraz czas na pytania:

 

1. Czy w tej kostce pod podłogą nie powinno być tak, że w 9 powinien być przewód z pinu 9 pomarańczowy i w związku z tym w 13 przewód z pinu 13 biało czerwony ??

2. czy mogę w tej kostce wykorzystać nr 10 do podłączenia pinu 12 (biało niebieski) i zmostkować go z pinem 3 (biały) celem poinformowania pojazdu o podpiętej przyczepie ??

3. Piny 10 i 11 (szary i biało czarny) planuje puścić bezpośrednio od wtyczki do lodówki z pominięciem kostki pod podłogą i zasilacza w przyczepie - czy mogę tak ?? (nie mam pojęcia po co jest podpięta lodówka pod zasilacz ??)

 

 

Teraz kilka pytań odnośnie zasilacza:

4. Czy jest jakaś instrukcja obsługi Miko MK 375 ??

5. Czy w danym pionie ma znaczenie w którym miejscu wsuniemy wsuwkę czy nie ??

6. Czy jest jakieś uzasadnienie podpięcia przewodów z lodówki do zasilacza ??

7. Czy te przewody od lodówki mam zaizolować z obydwu końców i zostawić czy coś z nimi zrobić ??

8 Czy pozostałe przewody są podpięte prawidłowo ??

9. W jakim ustawieniu mam mieć główny włącznik zasilacza i w jakiej sytuacji się go używa (kiedy się ustawia na AUS - w jakiej sytuacji) ??

10. Czy jak stoję na postoju np. parking w nocy w podróży to mogę korzystać z wewnętrznych urządzeń będąc podpiętym do samochodu (oczywiście bez lodówki która będzie na oddzielnym zasilaniu po zapłonie) ??

 

Mam nadzieję że nie zamotałem strasznie.

 

Celem tego wszystkiego jest prawidłowe i sprawne działanie instalacji w przyczepie z działającym oświetleniem i pompkami w trakcie jazdy samochodem i na postoju (jak długim ??) i działająca lodówka na 12V w trakcie jazdy.

 

Proszę o podpowiedzi czy dobrze się po orientowałem czy coś sknociłem w mich przemyśleniach.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Zastanawiam się czy tak zamotałem temat, czy nikt nie ma czasu przez długi weekend czy coś innego?? No i pewnie zostanie mi zrobić tak jak wymyśliłem i się okaże :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...

Dzień dobry jestem tutaj nowy i zaczynam przygodę z przerabianiem swojej nowej przyczepy knaus 550 nowa w sensie 2003r. Chcę skorzystać z jednego ze schematów kKristofera do podłączenia w przyczepie akumulatora aby prąd mieć na postoju niezależnie od pojazdu i moje pytanie jest takie do gniazda w aucie podprowadziłem przewody z akumulatora 2,5 a na schemacie z którego chcę skorzystać instalacja już w przyczepie pokazuje 5 mm czy to będzie poprawnie i jak te 5 mm wpiąć we tyczkę te złącza są na tyle małe że nie bardzo idzie to zrobić czy wystarczy jak odepnę też dwa i pół do lodówki i do reszty instalacji z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5mm2 to raczej nawet ciężko kupić, masz zazwyczaj 1,5, 2,5, 4 albo 6 mm2 . Daj nawet 4mm2 i będzie na pewno lepiej niż 2,5 (mniejsze spadki napięcia [a o to przecież chodzi] i powinien się mieścić bez problemu w złączu w gnieździe/wtyku (z 6mm2 jest już problem, hak z -3-pinowym złączem zakładałem całkiem niedawno, ten sam problem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.