Skocz do zawartości

podłączenie akumulatora w Knaus TF 450


luka76

Rekomendowane odpowiedzi

Zaznaczyłem na rysunku.

 

attachicon.gifRys z wył.jpg

 

Wpinasz się w wolne wyprowadzenia zasilacza (+ Eingang oraz - Eingang/Ausgang).

Aby podłączyć accu do zasilacza (włącznik) musiałbyś najpierw przełączyć lodówkę na gaz oraz odłączyć przyczepę od samochodu. Przed jazdą: odłączyć accu od zasilacza (wyłącznik), później podłączyć przyczepę do samochodu i przełączyć lodówkę na zasilanie z 12 V.

To trochę uciążliwe.

Ok.

Tak zrobię.

Czy uciążliwe? Dla mnie chyba nie.

Zawsze na postoju lodówkę przełączam na gaz. A odłączenie dniazda 13 pin od auta i przełączenie włącznika aku w przyczepie na ON to żaden problem.

Teraz tylko zakupić w sklepie elektrycznym przełącznik 20A, bezpiecznik 10A i kable 4mm.

Dzięki Kristofer.

Jak zaczynałem temat to byłem ciemny jak tabaka i nie wiedziałem o co kaman.

Dzięki twojej pomocy w tym i wcześniejszym temacie nastąpiła światłość :))))))

Pozdrawiam i jak tylko się spotkamy to browarka masz gwarantowanego a może i flaszkę zrobimy ;).

Mój zestaw zgodny jest z profilem więc jak tylko go zobaczysz to pukaj na zasadzie " Dzień dobry, ja po obiecaną flaszkę i browarka" ;)))

Chyba, że ja wcześniej zlokalizuję ciebie na kempingu to impeza będzie u CIEBIE ;)

Pozdrawiam

Łukasz z rodzinką :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Myślę, że okazja do spotkania zawsze może się zdarzyć :ok:

 

Wracając jeszcze na moment do tematu. Skoro zdecydowałeś się na wyłącznik, to mam jeszcze inną, dużo bardziej funkcjonalną propozycję. Łatwiej będzie to wykonać: zamiast przewodu 4mm², wystarczą przewody 2,5 mm², tylko podwójne, tak, jak masz w rozwiązaniu fabrycznym, jeden podwójny przełącznik stabilny i kilka konektorów na przewody (wsuwek samochodowych 6,3).

Rysunek:

 

post-8228-0-13741500-1419260376_thumb.jpg

 

Od zasilacza trzeba tylko odłączyć dwa zaznaczone, niebieskie przewody i podłączyć je w/g rysunku do przełącznika oraz wykonać pozostałe podłączenia.

 

Przykładowe aukcje z przełącznikami ( przełączniki trochę słabsze, niż proponowałem, ale w tym zastosowaniu powinny być ok., chyba że znajdziesz gdzieś "mocniejsze"):

 

http://allegro.pl/przelacznik-klawiszowy-c1560abbb-on-on-i4857649614.html

 

http://allegro.pl/przelacznik-klawiszowy-c1570albb-on-off-on-i4857680779.html

 

Pierwsza aukcja, to przełącznik typu "ON/ON"

Zastosowanie tego przełącznika powoduje, że w jednej pozycji masz podłączone zasilanie z samochodu, a w drugiej jest podłączony tylko accu przyczepy.

 

natomiast aukcja druga, to przełącznik "ON / OFF/ ON"

 

Jeśli zastosujesz ten ostatni, to w pozycji środkowej "OFF" będziesz miał odłączony zarówno akumulator, jak i zasilanie z accu samochodu. Polecam właśnie to rozwiązanie, ponieważ nie będziesz już musiał odłączać wtyku z gniazda samochodu.

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

na początku przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam ale byłmem w górach i szukałem śniegu - znalazłem w Białym Jarze, w Pecu i na Puchatku. Do nauki młodej wystarczyło ;)

W kontekście dalszej rozmowy podoba mi się pomysł z przełącznikiem ON/OFF/ON, jak niżej,  ale mam parę pytań.

 

Wracając jeszcze na moment do tematu. Skoro zdecydowałeś się na wyłącznik, to mam jeszcze inną, dużo bardziej funkcjonalną propozycję. Łatwiej będzie to wykonać: zamiast przewodu 4mm², wystarczą przewody 2,5 mm², tylko podwójne, tak, jak masz w rozwiązaniu fabrycznym, jeden podwójny przełącznik stabilny i kilka konektorów na przewody (wsuwek samochodowych 6,3).

 

Konektory 6,3 już kupiłem a przełącznik kupię z allegro ON/OFF/ON jak proponujesz.

 

Czy mógłbyś mi wskazać na allegro jaki bezpiecznik 10A i kable kupić?

Jakie oczka zaciskane na kablach mam kupić do podłączenia kabli z klemami i kabli z bezpiecznikiem?

 

Nie wiem jak zgodnie z stosowanym nazewnictwem zadać pytanie w wyszukiwarce na allegro :(, dlatego prośba o pomoc

 

attachicon.gifPrzykład z przełącznikiem.JPG

 

Od zasilacza trzeba tylko odłączyć dwa zaznaczone, niebieskie przewody i podłączyć je w/g rysunku do przełącznika oraz wykonać pozostałe podłączenia.

 

OK.

Od zasilacza odłączę dwa niebieskie wtyki "+" i przyłączę do przełącznika pod pozycję I (przyjmuję w pozycji I  podłączenie akumulatora auta, w pozycji II - podłączenie akumulatora przyczepy). Według załącznika "on off on"

Dla orientacji w zakresie podłączenia przyjmuję ustawie przełącznika w pozycji pionowej z oznaczeniem pozycja I u góry.

Czy ma to znaczenie jak przepnę wtyki niebeiskie " + " z zasilacza.

Czy górny niebieski kabel z mojego zasilacza mam wcisnąć z lewej czy prawej strony przełącznika? Ja bym przyłączył górny wtyk odłączony z zasilacza do lewej strony przełącznika a potem lewą stronę OFF - pozycja "0"  przełącznika połączył z górną pozycją w zasilaczu. Dobrze kąbinuję?

Co mam zrobić z dwoma wtykami/kablami brązowymi "EING -" w moim zasilaczu. 

Nie widzę na schemacie czy mam je pozostawić w zasilaczu czy gdzieś przepiąć?

Widzę natomiast, że w ich miejsce na moim zasilaczu na schemacie wpiołeś dwa kable czarne "-" z akumulatora  w przyczepie.

 

Mam pytanie jak podłączyć przewód 2x2,5 do klem. Klemy mam zaciskowe jak w załączeniu. Czy do jednej śruby mam przyłączyć "+" z centralki movera a do drugiej śruby mam podłączyć 2 przewody 2,5.

 

Jak podłączyć te przewody do bezpiecznika? Nie znalazłem na allegro takiego topikowego bezpiecznika 10A do którego podłączam się śrubą na bezpieczniku przez oczko zaciskane na kablu. Tak  jak na połączeniu na klemach przy akumulatorze kabli z centralki movera.

 

Przykładowe aukcje z przełącznikami ( przełączniki trochę słabsze, niż proponowałem, ale w tym zastosowaniu powinny być ok., chyba że znajdziesz gdzieś "mocniejsze"):

 

http://allegro.pl/przelacznik-klawiszowy-c1560abbb-on-on-i4857649614.html

 

http://allegro.pl/przelacznik-klawiszowy-c1570albb-on-off-on-i4857680779.html

 

Pierwsza aukcja, to przełącznik typu "ON/ON"

Zastosowanie tego przełącznika powoduje, że w jednej pozycji masz podłączone zasilanie z samochodu, a w drugiej jest podłączony tylko accu przyczepy.

 

natomiast aukcja druga, to przełącznik "ON / OFF/ ON"

 

Jeśli zastosujesz ten ostatni, to w pozycji środkowej "OFF" będziesz miał odłączony zarówno akumulator, jak i zasilanie z accu samochodu. Polecam właśnie to rozwiązanie, ponieważ nie będziesz już musiał odłączać wtyku z gniazda samochodu.

 

Ok. Według założenia na przełączniku jak wyżej przyjmę:

1)*W pozycji ON- I będzie podłączony akumulatora auta a odłączony akumulator przyczepy. Czyli przewody niebieskie " + " z mojego zasilacza przepiąć pod pozycję I w przełączniku

2)*W pozycji ON - II będzie podłączony akumulator przyczepy a odłączony akumulator auta (bez konieczności odłączenia wtyczki 13 PIN od auta). Czyli nowe przewody czerwone 2x2,5 " + "z akumulatora przyczepymojego zasilacza przepiąć pod pozycję II w przełączniku

3)*W pozycji OFF - "0" będą odłączone akumulatory przyczepy auta i przyczepy. Kiedy będzie mi to potrzebne z praktycznego punktu widzenia?

 

A jak mam ustawić przełącznik jak będę na kempingu podłączony pod 230V ?

 

Pozdrawiam Łukasz

post-18548-0-11475100-1419870512_thumb.jpeg

post-18548-0-45705500-1419872195_thumb.jpeg

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i pochwal się chociaż budką :)

Budka zgodnie z profilem Knaus TF 450 z 2000r. Pojechaliśmy do znajomych do Holandii i przy okazji na haku A4 1.9Tdi avant do Polski przyjechała budka. Bardzo zadbana i kompletnie wyposażona. Dla rodzinki 2+2 fajnie się sprawdza. Jedynie co, to holownik trzeba będzie przy najbliższej okazji zmienić. Planowana jest Suzuki Grand Vitara 4x4 1,9Tdi. Optymalne rozwiązanie bo nie przekroczę 3,5t - DMC 1300+1190 :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kontekście dalszej rozmowy podoba mi się pomysł z przełącznikiem ON/OFF/ON, jak niżej,  ale mam parę pytań.

Konektory 6,3 już kupiłem a przełącznik kupię z allegro ON/OFF/ON jak proponujesz.

Czy mógłbyś mi wskazać na allegro jaki bezpiecznik 10A i kable kupić?

Jakie oczka zaciskane na kablach mam kupić do podłączenia kabli z klemami i kabli z bezpiecznikiem?

Nie wiem jak zgodnie z stosowanym nazewnictwem zadać pytanie w wyszukiwarce na allegro :(, dlatego prośba o pomoc

 

Od zasilacza odłączę dwa niebieskie wtyki "+" i przyłączę do przełącznika pod pozycję I (przyjmuję w pozycji I  podłączenie akumulatora auta, w pozycji II - podłączenie akumulatora przyczepy). Według załącznika "on off on"

Dla orientacji w zakresie podłączenia przyjmuję ustawie przełącznika w pozycji pionowej z oznaczeniem pozycja I u góry.

Czy ma to znaczenie jak przepnę wtyki niebeiskie " + " z zasilacza.

Czy górny niebieski kabel z mojego zasilacza mam wcisnąć z lewej czy prawej strony przełącznika? Ja bym przyłączył górny wtyk odłączony z zasilacza do lewej strony przełącznika a potem lewą stronę OFF - pozycja "0"  przełącznika połączył z górną pozycją w zasilaczu. Dobrze kąbinuję?

Co mam zrobić z dwoma wtykami/kablami brązowymi "EING -" w moim zasilaczu. 

Nie widzę na schemacie czy mam je pozostawić w zasilaczu czy gdzieś przepiąć?

Widzę natomiast, że w ich miejsce na moim zasilaczu na schemacie wpiołeś dwa kable czarne "-" z akumulatora  w przyczepie.

 

Mam pytanie jak podłączyć przewód 2x2,5 do klem. Klemy mam zaciskowe jak w załączeniu. Czy do jednej śruby mam przyłączyć "+" z centralki movera a do drugiej śruby mam podłączyć 2 przewody 2,5.

 

Jak podłączyć te przewody do bezpiecznika? Nie znalazłem na allegro takiego topikowego bezpiecznika 10A do którego podłączam się śrubą na bezpieczniku przez oczko zaciskane na kablu. Tak  jak na połączeniu na klemach przy akumulatorze kabli z centralki movera.

 

Ok. Według założenia na przełączniku jak wyżej przyjmę:

1)*W pozycji ON- I będzie podłączony akumulatora auta a odłączony akumulator przyczepy. Czyli przewody niebieskie " + " z mojego zasilacza przepiąć pod pozycję I w przełączniku

2)*W pozycji ON - II będzie podłączony akumulator przyczepy a odłączony akumulator auta (bez konieczności odłączenia wtyczki 13 PIN od auta). Czyli nowe przewody czerwone 2x2,5 " + "z akumulatora przyczepymojego zasilacza przepiąć pod pozycję II w przełączniku

3)*W pozycji OFF - "0" będą odłączone akumulatory przyczepy auta i przyczepy. Kiedy będzie mi to potrzebne z praktycznego punktu widzenia?

 

A jak mam ustawić przełącznik jak będę na kempingu podłączony pod 230V ?

 

Cztery strony różnych konektorów, coś dobierzesz:

 

http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6-p-sm-isqm-2-e-1218&department=wszystkie+dzia%C5%82y&order=m&p=3&search_scope=wszystkie+dzia%C5%82y&string=konektory+oczkowe

 

http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6-p-sm-isqm-2-e-1218&department=wszystkie+dzia%C5%82y&order=m&search_scope=wszystkie+dzia%C5%82y&string=konektory+oczkowe

 

Konektory oczkowe wybierasz pod kątem rozmiaru śrub na klemach akumulatora, średnicy przewodów i sposobu zagniatania na przewodach. Do zagniatania musisz mieć specjalną zagniatarkę. Kombinerki nie nadają się do tego. Jeśli nie masz zagniatarki to kup konektorki przystosowane do lutowania.

W tym temacie jest trochę o konektorkach, zaciskaniu, łączeniu, bezpiecznikach itd., ale musisz poczytać, bo jest w kilku miejscach i nie pamiętam dokładnie:

http://forum.karawaning.pl/topic/16249-mover-czyli-nap%C4%99d-do-przyczepy-uwagi-do-samodzielnego-monta%C5%BCu/

 

Nie ma znaczenia, z której strony przełącznika (lewej, czy prawej) podepniesz niebieskie przewody odłączone od zasilacza. Podobnie z tymi od przełącznika do zasilacza. Ważne tylko, aby zgodnie z oznaczeniem pracy par zestyków, jak oznaczyłem na rysunku - dobrze to opisałeś (dobrze "kombinujesz").

Z brązowymi przewodami nic nie robisz, pozostawiasz wpięte do zasilacza ! W tej samej grupie tych wyprowadzeń (w pionie: "Eingang -") na pewno masz jeszcze wolne piny i właśnie do nich wpinasz dwa czarne przewody od accu. Nie ma znaczenia w które, byle w grupie "Eingang -" !!!

 

Generalnie z przełącznikami bywa różnie i nie wiem, jakie konkretnie dostaniesz.

Zalecam, abyś koniecznie je sprawdził wcześniej miernikiem, lub choćby baterią z żaróweczką i potwierdził, w jaki sposób łączą się poszczególne wyprowadzenia.

Na tym rysunku narysowałem najczęściej spotykane możliwości:

 

post-8228-0-39672100-1419887500_thumb.jpg

Przewody do klem podpinasz pod istniejące śrubki, po wcześniejszym zakończeniu przewodów odpowiednimi konektorami oczkowymi.

Jak najbliżej klemy plusowej dajesz najpierw oprawkę z bezpiecznikiem 15 A.

Przewód od oprawki bezpiecznika łączysz z pozostałymi dwoma przewodami plusowymi (czerwonymi) np. przez lutowanie, po uprzednim założeniu kilkucentymetrowego odcinka rurki termokurczliwej, aby później to miejsce zaizolować (w ostateczności możesz użyć dobrej taśmy izolacyjnej).

Jeden odcinek przewodu 4 mm² zastępujesz dwoma przewodami 2,5 mm², więc przewody czerwone przy bezpieczniku oraz czarne przy klemie minusowej, są z jednej strony złączone z sobą - tak, jak jest na rysunku. Rozdzielają się na dwa, dopiero na zasilaczu oraz przełączniku.

 

Na kempingu, podczas podłączenia przyczepy pod 230 V, pozycja przełącznika może być dowolna, ponieważ ten model zasilacza i tak automatycznie odłączy wszystko, co jest podpięte pod wejście "Eingang".

 

Bezpiecznik daj 15 A, na rysunku zapomniałem poprawić, dlatego jest 10-tka:

http://allegro.pl/bezpiecznik-plytkowy-unival-uni-val-19mm-15a-2szt-i4913429351.html

 

Gniazdo bezpiecznika kup takie (nie inne, nie podobne):

http://allegro.pl/gniazdo-bezpiecznika-unival-szczelne-kabel-5mm2-i4909755416.html

 

Przewody 2,5 mm² :

czerwony

http://allegro.pl/przewod-samochodowy-lgy-2-5-mm2-czerwony-h07v-k-i4868860640.html

 

czarny

http://allegro.pl/przewod-samochodowy-lgy-2-5-mm2-czarny-h07v-k-i4868860668.html

 

niebieski

http://allegro.pl/przewod-samochodowy-lgy-2-5-mm2-niebieski-h07v-k-i4868860721.html

 

Mam nadzieję, że już teraz wyjaśniłem Ci wszystkie wątpliwości :skromny:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej zastosować przekażnik zwierno-rozwierny i będzie sam przełączał akumulatory(nie trzeba pamiętac o przełączeniach w czasie postoju).Przekażnik jest zamontowany przy akumulatorze samochodowym sterowany po kluczyku, bezpiecznik ,przewody 6mm2 (na cięższych za duże spadki) i wszystko działa :skromny: a jak nie to :swieca:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Była taka propozycja (post #14 i odp. post #15).
Kolega "luka76" chce to jednak wykonać w/g własnych upodobań, więc do tych wymagań (wyłącznik/przełącznik) dostosowałem rozwiązanie.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Knaus TF 450 z 2000r.

...

A4 1.9Tdi avant do Polski przyjechała budka

...

Sorry za OT równolegle pisany, mam nadzieję że nie przeszkodzę w Waszych konwersacjach.

Miałem dokładnie taką i z powodu ponad 3,5t (wówczas '2005 T&C) targałem tą budkę roboczowozem Mondeo automat LPG.

Nie martw się o TDi - jest lepszy.

Tylko urlopy na kempingach, poza tym dzicz a w związku z tym wracam do tematu i ostrzegam by nie próbować e-blokiem jaki tam masz ładować akumulatora bo go zabijesz.

Ja swój gruntownie przerabiałem. Tam nie ma klasycznego układu Graetza, tam jest "dwudioda" i zero (minus) po środku.

Nie ważne to, ważne że napięcie było zbyt wysokie (13,5 zmiennego)  po wyprostowaniu natychmiast mordowało akumulator bo rosło do 17,0V

Trzeba odwinąć po 3 zwoje na wtórnym po obu stronach a potem już z górki.

Aku na stałe, czy to w lesie (energia z aku) czy na kempie pod 230V (ładowanie aku) - o niczym pamiętać nie trzeba było.

Nawet jak bezpieczniki na kempie wywalały to ja nawet o tym nie wiedziałem, no ale ten komfort zrobiłem bardziej dla ukochanej by nic ją nie musiało obchodzić podczas mojej nieobecności.

Trzeba jednak trochę się na tym znać, więc przyjmij koncepcję omawianą z Krzyśkiem.

Radochy.

Edytowane przez WojtEwa (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie z przełącznikami bywa różnie i nie wiem, jakie konkretnie dostaniesz.

Zalecam, abyś koniecznie je sprawdził wcześniej miernikiem, lub choćby baterią z żaróweczką i potwierdził, w jaki sposób łączą się poszczególne wyprowadzenia.

Na tym rysunku narysowałem najczęściej spotykane możliwości:

 

attachicon.gifmożliwe warianty podł.JPG

 

 Poprosiłem aby sprzedawca wysłał mi schemat podłączenia przełącznika :

http://allegro.pl/przelacznik-klawiszowy-c1570albb-on-off-on-i4857680779.html

Moje manewry z miernikiem, żaróweczką i baterią niczego dobrego nie wróżą ;(.

 

Mam natomiast pytanie w temacie montażu movera.

Czy różnica w długości kabli pomiędzy jednym silnikiem a drugim silnikiem od centralki w ilości 8 cm ma duże znaczenie?

Czy będzie ściągać przyczepę?

Mover kręci ale nie sprawdzałem jak napędza przyczepę, bo cepka stoi w stodole na kobyłkach.

 

Instrukcję miałem tylko w j.niemieckim więc szczegóły do mnie nie dotarły :(

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"wracam do tematu i ostrzegam by nie próbować e-blokiem jaki tam masz ładować akumulatora bo go zabijesz."

 

 

Czytałem o dywagacjach aby jeszcze w trakcie jazdy doładowywać aku przyczepy ale uważam, że alternator auta w takcie jazdy jest tak obciążony lodówką że doładowywanie dodatkowo aku przyczepy w trakcie jazdy to zły pomysł. Oczywiście moja analiza jest czysto intuicyjna bez analiz w zakresie przeliczeń elektrycznych ;).

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Mam natomiast pytanie w temacie montażu movera.

Czy różnica w długości kabli pomiędzy jednym silnikiem a drugim silnikiem od centralki w ilości 8 cm ma duże znaczenie?

Czy będzie ściągać przyczepę?

 

...

 

Na odcinku 300m pewno pojedzie w bok ale na pewno nie przez 8cm różnicy długości kabla.

Spokojna głowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 cm., to nie jest bardzo znacząca różnica. Elektrycznie tak, ale w praktyce możesz tego nie zauważyć, przynajmniej nie na krótkim odcinku poruszania się przyczepy.

Mimo wszystko, zakres pracy przełącznika najlepiej sprawdzić praktycznie, nie miałbym 100 % pewności nie znając się na tych sprawach i gdybym miał ufać wyłącznie informacji od sprzedającego. Może jakiś elektryk samochodowy w pobliżu lub jakiś Twój znajomy ?

Sprawdzenie jest bardzo proste. Masz miernik ?


 

"wracam do tematu i ostrzegam by nie próbować e-blokiem jaki tam masz ładować akumulatora bo go zabijesz."
 
 
Czytałem o dywagacjach aby jeszcze w trakcie jazdy doładowywać aku przyczepy ale uważam, że alternator auta w takcie jazdy jest tak obciążony lodówką że doładowywanie dodatkowo aku przyczepy w trakcie jazdy to zły pomysł. Oczywiście moja analiza jest czysto intuicyjna bez analiz w zakresie przeliczeń elektrycznych ;).

 

 

I słusznie, jeśli Twój akumulator, to akumulator żelowy. Bez dodatkowych opcji, tylko z alternatora, to byłby niezbyt dobry pomysł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.