Skocz do zawartości

podłączenie akumulatora w Knaus TF 450


luka76

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

zamontowałem sobie mover enduro w Kanausie TF 450 z 2000r i przy okazji chciałbym wykorzysywać akumulator do postoju na dziko (oświetlenie, pompki etc). Aku planuję kupić żelowy 100 Ah

Proszę o pomoc w podłączeniu aku do instalacji 12V.

Do elektryki mi daleko więc proszę o łopatologiczne tłumaczenie ;).

 

Zastanawiałem się aby podłączyć akumulator do dodatkowego gniazda 13Pin, które zamontuję na dyszlu.

Na postoju wtykę wypinałbym z auta i zapinał do dodatkowego gniazda aku.

 

Może są jakieś inne rozwiązania wpięcia się w instalację elektryczną przyczepy.

Zastanawia mnie tylko jak to zrobić aby w trakcie jazdy przyczepa brała en. z auta a na postoju z tego dodatkowego aku?

 

W załączeniu zamieszczam zdjęcia instalacji elektrycznej z instrukcji oraz zdjęcia mojej rozdzielki w przyczepie.

 

Ps.

Proszę jeszcze o informację czy odłączać aku od movera i instalacji w trakcie łądowania ładowarką z mikroprocesorem czy po prostu podłączyć łądowarkę bez żadnego odpinania klem?

 

Czy można łądowarkę z mikroprocesorem pozostawić stale podłączoną do aku gdy przyczepa jest podłączona do 230V

 

Z góry dziękuję za pomoc i odwdzięczę się browarkiem przy spotkaniu w terenie.

 

Pozdrawiam

Łukasz

 

3389_0001.pdf

post-18548-0-25959200-1419108623_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 50
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam !
Zasilacz ten i jego możliwości były już kilka razy omawiane, musisz poszukać.
W przypadku Twojej przyczepy, sprawa nie powinna być skomplikowana i nie sądzę, aby trzeba było montować jakieś dodatkowe gniazda 13-pin. Przejrzyj forumowe tematy w dziale "Elektryka i elektronika".

Napisz, czy przy obecnym połączeniu samochód - przyczepa, masz działające w niej oświetlenie oraz czy zasilana jest lodówka (12 V), gdy pracuje silnik?

Typ zasilacza oraz schemat połączeń wskazuje, że tak być powinno, a jest to ważne dla ustalenia "co dalej".

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załączniku masz to o co prosisz. Jeżeli, jak piszesz daleko Ci do elektryki, to najlepiej poproś kogoś kto ma dobre pojęcie o tej dziedzinie. Jako diodę ze schematu zastosuj diodę Schottkiego na 10 A jeżeli będzie się grzała to daj ją na radiator.

instalacja w Hobby z dokładka....pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może są jakieś inne rozwiązania wpięcia się w instalację elektryczną przyczepy.

 

W Twojej instalacji jest trochę inaczej, niż by to wynikało ze schematu podanego przez Kolegę, dlatego napisałem wcześniej, że nie będzie to zbyt skomplikowana operacja, potrzebne są jednak odpowiedzi na pytania, które zadałem.

Oczywiście akumulator będziesz mógł wykorzystać dla opisanych potrzeb, nie będzie potrzebne dodatkowe gniazdo "Jaeger", w czasie jazdy będzie zasilanie lodówki z samochodu, a w chwili podłączenia przyczepy pod 230 V - automatyczne odłączanie akumulatora zamontowanego w przyczepie i zasilanie z posiadanego zasilacza.  To wszystko wymaga pewnych modyfikacji, więc na początek postaraj się sprawdzić działanie w stanie obecnym. Uzupełnij profil, będzie łatwiej. Napisz, jakie masz holownik, jakie jest gniazdo haka, czy hak był fabrycznym wyposażeniem, czy był dokładany oraz czy w instalacji gniazda (jeśli to 13-pin) wykorzystano wszystkie jego zestyki zgodnie z normą ?

Czy można łądowarkę z mikroprocesorem pozostawić stale podłączoną do aku gdy przyczepa jest podłączona do 230V

 

Generalnie tak, może być przyłączona na stałe, jednak dla pewności powinieneś napisać, jakie są parametry tej ładowarki, typ, model lub chociaż zamieścić fotkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

Zasilacz ten i jego możliwości były już kilka razy omawiane, musisz poszukać.

W przypadku Twojej przyczepy, sprawa nie powinna być skomplikowana i nie sądzę, aby trzeba było montować jakieś dodatkowe gniazda 13-pin. Przejrzyj forumowe tematy w dziale "Elektryka i elektronika".

Napisz, czy przy obecnym połączeniu samochód - przyczepa, masz działające w niej oświetlenie oraz czy zasilana jest lodówka (12 V), gdy pracuje silnik?

Typ zasilacza oraz schemat połączeń wskazuje, że tak być powinno, a jest to ważne dla ustalenia "co dalej".

Witam,

odpowiadam:

 

* W trakcie jazdy lub na postoju mam zasilanie lodówki, pompki oraz oświetlenie z akumulatora samochodu.

 

W porównaniu do linka jak niżej w moim zasilaczu zajęte są 2 wtyki z lewej strony w skrajnie górnej i dolnej pozycji (eing. bat +, eng -).

Pozostawałoby zatem wpięcie się z aku w środkowe wolne miejsca. Czy ma to znaczenie?

 

Odwołuję się do schematu Kristofera z linka jak niżej

Dla zinteresownych podaję link b.podoby, który znalazłem w późniejszym czasie (http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/page-3).

 

Czy mam zastosować bezpiecznik topikowy  15A na kablu + pomiędzy akumulatorem a zasilaczem ?

Kolega Ed chyba proponuje coś innego (10A dioda Schottkiego)albo czegoś nie zrozumiałem. :(

 

Jakiej grubości kable zastosować do podłączenia akumulatora przyczepy z energoblokiem/zasilaczem?

 

      Tak jak Kristofer pisałeś nie ma problemu jak podłącze się pod 230V na kempingu bo wtedy energoblok odłączy mi 12V.

 

Martwi mnie natomiast sutuacja w trakcie jazdy lub postoju na dziko:

* Nie chciałbym aby na postoju (bez podłączenia do 230V) zamiast z akumulatora przyczepy prąd pobierany był z akumulatora auta.

* Druga niekorzystna sutuacja byłaby gdyby w trakcie jazdy lodówka zasilana byłaby z akumulatora przyczepy zamiast z akumulatora auta co doprowadziłoby do całkowitego rozładowania akumulatora przyczepy.

 

Wpadłem na pomysł, że wpinam/łącze na stałe akumulator przyczepy z zasilaczem(eing. bat+, eing. -) i na kablu + montuję przełącznik on/off.

W związku z tym problemy jak wyżej rozwiązałbym w następujący sposób:

* W trakcie jazdy przełącznik przełączam w pozycję OFF i mam pewność że lodówka i inne odbiorniki nie będą pobierały prądu a akumulatora przyczepy.

* Na postoju (na dziko lub parkingu) przełącznik przełączam w pozycję ON. Dodatkowo odłączam wtykę przyczepy 13PIN z gniazda auta. Wtedy mam pewność, że nie będzie poboru prądu z akumulatora auta.

 

Tak sobie wydedukowałem ale może znowu coś przekombinowałem jak z tym gniazdem 13pin na dyszlu.

 

W temacie prosotwnika, który chciałem na stałe zamontować to PROSTOWNIK SENA DO AKUMULATORÓW Z MIKROPROCESOREM

6V DC 0,8A / 12V DC 4,2A jak na allegro:

http://allegro.pl/impulsowy-prostownik-cyfrowy-ladowarka-6v-12v-i4885915985.html.

Można go na stałe pozostawić wpiętego, w instalację bez zdejmowania klem, w celu doładowywania akumulatora przy podłączeniu przyczepy pod 230V

 

 

Uzupełnie profil natomiast na szybko udzielam odpowiedzi:

ciągnik: audi A4 1,9 Tdi - 2004r

podłączenie cepka-auto: przyczepa wtyka 13pin oryginalna a na aucie wykonane zostało gniazdo zgodnie z schematami a sieci i forum. Hak polski o nacisku max 80kg

przyczepa: Knaus TF 450 z 2000r.

 

Ps.

Dzisiaj zakończyłem montaż enduro em 203 z sukcesem - działa :))))))))). Teraz tylko muszę poszukać jakiegoś fajnego akumulatora (żelowy lub AMG) w dobrej cenie.

 

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

Łukasz

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W temacie prosotwnika, który chciałem na stałe zamontować to PROSTOWNIK SENA DO AKUMULATORÓW Z MIKROPROCESOREM

6V DC 0,8A / 12V DC 4,2A jak na allegro:

http://allegro.pl/impulsowy-prostownik-cyfrowy-ladowarka-6v-12v-i4885915985.html.

Można go na stałe pozostawić wpiętego, w instalację bez zdejmowania klem, w celu doładowywania akumulatora przy podłączeniu przyczepy pod 230V

 

To miało być pytanie ale coś mi nie wyszło ;)

"Czy można go na stałe pozostawić wpiętego, w instalację bez zdejmowania klem, w celu doładowywania akumulatora przy podłączeniu przyczepy pod 230V?"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możesz wpinać się do zasilacza z accu, bez wcześniejszej analizy pozostałych podłączeń !
Dużo pytań i nie po kolei, bo zrobi się chaos.
Z Twoich słów wynika, że dla zasilania 12 V lodówki nie ma znaczenia praca silnika - lodówka pracuje zawsze po podłączeniu wtyku przyczepy do gniazda haka. To nie jest prawidłowe zachowanie, czy jesteś pewien, że tak jest ?
Schemat z diodą nie będzie miał u Ciebie zastosowania.
Czy posiadasz schemat, w/g którego są wykonane podłączenia gniazda haka ?

Ładowarka może być przyłączona na stałe do akumulatora, oczywiście w czasie dłuższych okresów, kiedy przyczepa nie będzie przyłączona do sieci 230 V, czyli ładowarka nie będzie mogła ładować i podtrzymywać naładowania akumulatora, trzeba ją odłączyć lub najlepiej przenieść razem z akumulatorem na cały okres zimowy do ciepłego pomieszczenia. Akumulator żelowy wystarczy naładować i później tylko sprawdzać stan naładowania (napięcie) np. raz na trzy miesiące. W razie potrzeby można podładować. Gdy accu nie jest używany, nie ma potrzeby podtrzymywania non stop przez ładowarkę. W tym przypadku ładowarka musi być odłączona od accu, ponieważ podłączona pobiera niewielki prąd, który mimo wszystko niepotrzebnie rozładowywał by akumulator.

 

Rozumiem Twoje pytania i wątpliwości, ale musimy to zrobić po kolei :skromny:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Twoich słów wynika, że dla zasilania 12 V lodówki nie ma znaczenia praca silnika - lodówka pracuje zawsze po podłączeniu wtyku przyczepy do gniazda haka. To nie jest prawidłowe zachowanie, czy jesteś pewien, że tak jest ?

 

Schemat z diodą nie będzie miał u Ciebie zastosowania.

Czy posiadasz schemat, w/g którego są wykonane podłączenia gniazda haka ?

Miałem gniazdo 7pin w aucie, które jeden z lepszych elektryków we Wrocławiu przerobił na 13pin.

Przeróbkę zrobił zgodnie z właściwymi schematami z sieci i forum jeden z lepszych elektryków samochodowych we Wrocławiu. Temat sprawdziłem dokładnie i byłem przy montażu gniazda 13pin. Elektryk podłączył stałe zasilanie z akumulatora przez skrzynkę bezpieczników do pinu 9

 

Lodówka ma stałę zasilanie z akumulatora auta niezależnie od tego czy silnik auta pracuje czy jest na postoju.

 

Nie wiem czym jest schemat z diodą.

 

Kieruję się twoim schematem z przywołanego tematu z bezpiecznikiem B2 15A.

post-18548-0-91209400-1419184690_thumb.jpg

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem gniazdo 7pin w aucie, które jeden z lepszych elektryków we Wrocławiu przerobił na 13pin.

Przeróbkę zrobił zgodnie z właściwymi schematami z sieci i forum jeden z lepszych elektryków samochodowych we Wrocławiu.

Sorki za te powtórzenia z elektrykiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazdo "Jaeger" 13-pin zapewnia funkcję zasilania prądożernych urządzeń przyczepy (np. lodówka) oraz zasilanie urządzeń potrzebujących mniej prądu, a dodatkowo, w odróżnieniu od lodówki, uruchamianych tylko wtedy, gdy przebywamy w przyczepie (podczas jazdy są wyłączone). Te dwie funkcje nie są tożsame i dlatego piny 9/13 są przeznaczone do zasilania np. oświetlenia wnętrza, zasilania pompek wody i spłuczki oraz dmuchawy, natomiast piny 10/11 do zasilania lodówki.
Różnica w pracy każdej z par pinów (9/13 oraz 10/11) polega na tym, że na pin 9 występuje tzw. "stały plus", a na pin 10, plus "po zapłonie", czyli pojawia się po uruchomieniu silnika. Takie rozwiązanie zapobiega rozładowaniu akumulatora pojazdu holującego, przez pracującą na postoju lodówkę.
W praktyce realizuje się to najczęściej przez zastosowanie odpowiedniego przekaźnika, i podłączenie go do instalacji samochodu w taki sposób, aby włączał plus na pin 10 gniazda dopiero podczas włączenia silnika samochodu.
Jeśli elektryk tak właśnie wykonał omawiane podłączenia, to możemy temat prowadzić dalej.

Reasumując:
1) lodówka ma pracować z pinów 10 (plus) i 11 (minus) gniazda, ale napięcie pojawia się dopiero po włączeniu zapłonu
2) oświetlenie, dmuchawa, pompki wody i spłuczki działają bez względu na to, czy "zapłon" jest włączony, czy wyłączony

Co powiesz o powyższym ? Tak jest u Ciebie ? Możesz to sprawdzić ?

 

P.S.

Z praktyki wynika, że do pinów 10/11 powinny być przewody chociaż 4 mm²

Przy zastosowaniu 2,5 mm² można zaobserwować w pewnych sytuacjach zbyt duży spadek napięcia.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gniazdo "Jaeger" 13-pin zapewnia funkcję zasilania prądożernych urządzeń przyczepy (np. lodówka) oraz zasilanie urządzeń potrzebujących mniej prądu, a dodatkowo, w odróżnieniu od lodówki, uruchamianych tylko wtedy, gdy przebywamy w przyczepie (podczas jazdy są wyłączone). Te dwie funkcje nie są tożsame i dlatego piny 9/13 są przeznaczone do zasilania np. oświetlenia wnętrza, zasilania pompek wody i spłuczki oraz dmuchawy, natomiast piny 10/11 do zasilania lodówki.

Różnica w pracy każdej z par pinów (9/13 oraz 10/11) polega na tym, że na pin 9 występuje tzw. "stały plus", a na pin 10, plus "po zapłonie", czyli pojawia się po uruchomieniu silnika. Takie rozwiązanie zapobiega rozładowaniu akumulatora pojazdu holującego, przez pracującą na postoju lodówkę.

W praktyce realizuje się to najczęściej przez zastosowanie odpowiedniego przekaźnika, i podłączenie go do instalacji samochodu w taki sposób, aby włączał plus na pin 10 gniazda dopiero podczas włączenia silnika samochodu.

Jeśli elektryk tak właśnie wykonał omawiane podłączenia, to możemy temat prowadzić dalej.

 

Reasumując:

1) lodówka ma pracować z pinów 10 (plus) i 11 (minus) gniazda, ale napięcie pojawia się dopiero po włączeniu zapłonu

2) oświetlenie, dmuchawa, pompki wody i spłuczki działają bez względu na to, czy "zapłon" jest włączony, czy wyłączony

 

Co powiesz o powyższym ? Tak jest u Ciebie ? Możesz to sprawdzić ?

 

P.S.

Z praktyki wynika, że do pinów 10/11 powinny być przewody chociaż 4 mm²

Przy zastosowaniu 2,5 mm² można zaobserwować w pewnych sytuacjach zbyt duży spadek napięcia.

Mi najprawdopodobniej elektryk podłączył stałe zasilanie wszysktich urządzeń do pina 9 zdognie z schematem:

 

Ja mam natomiast nawyk, że jak tylko staję np. na spanko na parkingu, to lodówkę przełączam na gaz więc zagrożenia rozładowani aku auta nie ma.

Dodatkowo zawsze na postoju odłączam wtyk 13pin od gniazda auta - tak na wszelki wypadek ;)

 

Do tej pory nie miałem zadnych problemów z instalacją w trakcie wyjazdów nawet do 1300 km (Viganj, Peljesac).

Jakiej natomiast grubości elektryk zastosował kabel to nie pamiętam ale liczę, że mając wiedzę co będzie zasilana to zastosował właściwy. Chociaż w schemacie jest 2,5 więc zaczynam mieć wątpliwości.

Pocieszam się natomist, że do tej pory wszystko działało bez zarzutów

 

A powiedz mi Kristofer jak z tym podłączeniem akumulatora do energobloku/zasilacza z zastosowaniem przełącznika on/off na kablu + ?

No i jakiej grubości kable zastosować?

I jeszcze jedno pytanko jaki bezpiecznik zastosować na kablu + z aku do zasilacza/energobloku?

post-18548-0-02522700-1419193503_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz, to jest tak: napisałeś "Do elektryki mi daleko więc proszę o łopatologiczne tłumaczenie"
Musimy uporządkować pewne sprawy, abym mógł Cię poprowadzić dalej, krok po kroku, więc do wszystkiego dojdziemy (mam nadzieję).
Sprawa jest stosunkowo prosta, ale w instalacji wszystko powinno się zgadzać, nie ma dowolności, inaczej rodzą się problemy.
Czy jest taka możliwość, aby elektryk poprawił to podłączenie na prawidłowe ?

Na pin 9 stały plus oczywiście zostaje.

Napisałeś: "Dodatkowo zawsze na postoju odłączam wtyk 13pin od gniazda auta - tak na wszelki wypadek"
Jak w takim razie uruchamiałeś pompkę spłuczki, wody i oświetlenie ?

W jakiej odległości od zasilacza będzie zamontowany akumulator ?

 

Bezpiecznik bezpośrednio przy plusowym zacisku accu (B2) 10 A.

Bezpiecznik napędu (B1) 120 A  (nie wiem, jaki napęd)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz, to jest tak: napisałeś "Do elektryki mi daleko więc proszę o łopatologiczne tłumaczenie"

Musimy uporządkować pewne sprawy, abym mógł Cię poprowadzić dalej, krok po kroku, więc do wszystkiego dojdziemy (mam nadzieję).

Sprawa jest stosunkowo prosta, ale w instalacji wszystko powinno się zgadzać, nie ma dowolności, inaczej rodzą się problemy.

Czy jest taka możliwość, aby elektryk poprawił to podłączenie na prawidłowe ?

 

 

Na pin 9 stały plus oczywiście zostaje.

 

 

TAK :) . Pozostawmy stan obecny.

 

Napisałeś: "Dodatkowo zawsze na postoju odłączam wtyk 13pin od gniazda auta - tak na wszelki wypadek"

Jak w takim razie uruchamiałeś pompkę spłuczki, wody i oświetlenie ?

 

He he. Nie uruchamiałęm. A oświetlenie na postoju w przyczepie było z oświetlenia akumulatorowego. Trochę prostackie ale tak rzeźbiłem ;(

 

W jakiej odległości od zasilacza będzie zamontowany akumulator ?

 

ok 25 cm

 

Bezpiecznik bezpośrednio przy plusowym zacisku accu (B2) 10 A.

 

ok. TAK ZASTOSUJĘ.

 

Bezpiecznik napędu (B1) 120 A  (nie wiem, jaki napęd)

 

Napęd enduro II. Bezpiecznik 80A (topikowy) był w zestawie. Jest już zamontowany.

 

DZIĘKI WIELKIE KRISTOFER TO TOLEROWANIE MOJEJ INDOLENCJI ELEKTYCZNEJ :)

 

Czyli wpinam się w środkowe wtyki w energobloku i nie ma to znaczenia?

A zastosować ten przełącznik on/off na kablu +  dla bezpieczeństwa?

Edytowane przez luka76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... czyli przewody 2,5 mm² spokojnie wystarczą, choć osobiście dałbym 4 mm² :skromny:

 

Idąc po najmniejszej linii oporu, mógłbyś zrobić tak, jak na moim wcześniejszym rysunku (był przeznaczony dla innego rozwiązania), ale nie będzie to rozwiązanie zbyt komfortowe (wyłącznik min. 20 A DC na przewodzie plusowym od accu).
Jeśli zapomnisz przełączyć lodówkę na gaz, to rozładujesz do zera (zniszczysz accu przyczepy).
Robiąc to prawidłowo, mógłbyś mieć zasilanie lodówki w czasie jazdy samochodem i bez obaw o rozładowanie accu holownika podczas postoju (mimo Twoich przyzwyczajeń), akumulator przyczepy byłby automatycznie odłączany podczas pracy zasilacza, a oświetlenie, pompki i dmuchawa mogły by działać bez względu na fakt połączenia (lub nie) samochodu z przyczepą i bez obaw, że lodówka rozładuje accu przyczepy. Układ z wyłącznikiem też będzie taką "rzeźbą".
Wybór oczywiście należy do Ciebie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zastosować ten przełącznik on/off na kablu +  dla bezpieczeństwa?

Czyli wpinam się w środkowe wtyki w energobloku i nie ma to znaczenia?

 

Zaznaczyłem na rysunku.

 

post-8228-0-27651100-1419201721_thumb.jpg

 

Wpinasz się w wolne wyprowadzenia zasilacza (+ Eingang oraz - Eingang/Ausgang).

Aby podłączyć accu do zasilacza (włącznik) musiałbyś najpierw przełączyć lodówkę na gaz oraz odłączyć przyczepę od samochodu. Przed jazdą: odłączyć accu od zasilacza (wyłącznik), później podłączyć przyczepę do samochodu i przełączyć lodówkę na zasilanie z 12 V.

To trochę uciążliwe.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.