Skocz do zawartości

pożar przyczepy - sprawdzcie swoje instalacje !


ianuszs

Rekomendowane odpowiedzi

no dobra to teraz wiem że instalacja była źle zrobiona i dlaczego bezpieczniki nie spełniły swojej roli. zastanawiam sie tylko jak rozwiązać problem suszarki (150W), która przepalała 10A bezpiecznik, który był przy aku a kabel do suszarki miał ok 4 m 2x1,5

 

Pomijając, że zaciekawiła mnie suszarka o tak niewielkiej mocy, to już z bardzo pobieżnego liczenia wychodzi, że prąd pobierany podczas pracy suszarki wynosi ok. 12,5 A (mógł się wahać od ok. 11,5 do ok. 13,8 A).

Bezpiecznik 10 A był za słaby, przewody również.

Przewody do suszarki,ok. 150 W, przy tej długości, powinny mieć przekrój ok., 4 mm²

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

No proszę :ok:

Kiedyś szukałem, ale jak widzę, słabo mi to wychodziło.

To działa pewnie tak samo jak i te czajniki na 12V -> czyli nie działa w ogóle...

12Vx10A= 120W w wielkim skrócie czyli mało.

Chinol zrobi wszystko jak jest na to klient tylko czy jest to bezpieczne?Czy to urządzenie posiada jakąś aprobate dozoru technicznego?TUV?

pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chinol zrobi wszystko jak jest na to klient tylko czy jest to bezpieczne?Czy to urządzenie posiada jakąś aprobate dozoru technicznego?TUV?

pozdro.

 

To też prawda, dlatego w końcu zrezygnowałem z poszukiwań i zabieram tradycyjną suszarkę o zmniejszonej mocy i na nap. 230 V. W przyczepie zamontowałem przetwornicę i jest OK.

 

Wracając do instalacji w przyczepach. Polecam zakładanie wyłączników głównych w obwodach 12 V, odłączających wszystko.

U mnie był fabrycznie jeden, a drugi dołożyłem dodatkowo do urządzeń potrzebnych tylko podczas ustawiania przyczepy (ECS i mover).

 

post-8228-0-52073900-1377219331_thumb.jpg

 

Wychodząc z przyczepy, wystarczy przekręcić "hebel" i mamy spokój.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

To też prawda, dlatego w końcu zrezygnowałem z poszukiwań i zabieram tradycyjną suszarkę o zmniejszonej mocy i na nap. 230 V. W przyczepie zamontowałem przetwornicę i jest OK.

 

Wracając do instalacji w przyczepach. Polecam zakładanie wyłączników głównych w obwodach 12 V, odłączających wszystko.

U mnie był fabrycznie jeden, a drugi dołożyłem dodatkowo do urządzeń potrzebnych tylko podczas ustawiania przyczepy (ECS i mover).

 

attachicon.gifWył. główny 12 V.JPG

 

Wychodząc z przyczepy, wystarczy przekręcić "hebel" i mamy spokój.

 

a gdzie konkretnie wchodziłby taki główny wyłącznik obwodu 12V ? Przecież za trafem idą już konkretne kable na konkretne odbiorniki, a rozejścia są na płytce drukowanej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

 

a gdzie konkretnie wchodziłby taki główny wyłącznik obwodu 12V ? Przecież za trafem idą już konkretne kable na konkretne odbiorniki, a rozejścia są na płytce drukowanej.

 

Pozdrawiam

 

Tomek, chodziło mi o przyczepki z własnym accu (jak omawiana w tym temacie).

W przypadku, o którym piszesz nie miało by to sensu. Jedynie może wyłącznik odłączający sam zasilacz, aby nie odłączać 230 V gdy jest potrzebne :hmm:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak przy okazji bo jestem na etapie oglądania przyczep i czasami te zasilacze przyczepowe to takie trochę atrapy. Kto produkuje dobre markowe zasilacze takie co załatwiają ładowanie accu żelowego, oświetlenie ledowe, ew łatwe dopięcie instalacji solarnej. Podrzućcie jakiegoś producenta lub link. Moc nie musi być duża dwie pompki, trochę ledów, accu ok 60 Ah. Markowe typowo karawaningowe rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko ok, ale małe sprostowanie. Ogromne znaczenie ma długość przewodów.

 

Możesz wyjaśnić dlaczego?  Bo moim zdaniem, dla wielkości zabezpieczeń, nie ma żadnego.

 

Kolejna ważna sprawa: przykłady są dla obwodów prądu zmiennego, a nie stałego.

W omawianym przypadku mamy do czynienia z prądem stałym, to taka "mała" różnica, a jak wiemy, ma pierwszorzędne znaczenie.

 

Możesz wyjaśnić różnicę? Moim zdaniem nie ma żadnej różnicy.

Powiem więcej: oporność przewodów to obciążenie czysto rezystancyjne, dla którego cosinus fi=1 Więc nie ma żadnej różnicy, czy płynie prąd przemienny czy stały.

 

Np. przewód 1,5 mm², to max 4,5 A !!! ... i to do długości 5 m. Powyżej i do 10 m, to już tylko 2,3 A.

Możesz podać źródło tej wiedzy?

Jeśli przewód 1,5mm2 miałby mieć obciążalność - tak jak piszesz - na poziomie 2,3A, to w instalacjach samochodowych miałbyś albo bezpieczniki 2A, albo przewody 10mm2 a do rozrusznika to już w ogóle kosmos;

Tymczasem, żeby nie być gołosłownym, w instalacji movera firmy truma stosowane są przewody 6mm2. Cytaty z instrukcji instalacji:

Do każdego silnika są wstępnie zamontowane dwa przewody

silnikowe wysokiej wydajności (6 mm2).

Przy czym prąd płynący to max 60A na jeden silnik

Zużycie prądu przez system

manewrowania Mover® wynosi przy maksymalnym nachyleniu

i ciężarze maks. do 120 A.

Jak widać, producent markowych urządzeń, dbający o bezpieczeństwo użytkownika uznał, że obciążalność przewodu wynosi 10A/mm2. Przypominam, że piszemy o prądzie stałym, napięciu 12V.

 

Wydaje mi się, że dla przewodu 1,5 mm² do 5m długiego, bezpiecznik powinien być max 4 A

Przy 15 A, to tak, jakby go nie było

Dla 1,5mm2 bezpiecznik 15A jest prawidłowy.

Jeszcze jeden przykład: schemat montażowy urządzenia webasto z zaznaczonymi przekrojami żył i dobranymi przez producenta zabezpieczeniami:

post-2484-0-92489900-1377295071_thumb.jpg

Cały czas mowa jest to prądzie stałym, napięciu 12v;

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szdok, pierunie, jestem w szoku . :blagac:

Przikry przipadek  być flekowanym  :boks:  przez Ciebie, jeśli to wszystko richtig prowda – robisz w prundzie, czy na kopalnia ?

Tak, czy siak wytłumaczyłeś sprawę, poglądowo i przyswajalnie.

Przypomniało mi się, że zrobiłem nawet bezpiecznik na kablu idącym od solara do regulatora ale chodziło mi chyba o możliwość sprawdzenia, czy tam coś „płynie”.

Dzięki temu moja buda ma aż  :thank:  dwa bezpieczniki, co uważam za wielkość optymalną.

Problem w tym, że gdyby coś „fukło” i zgasło , to nie wiem gdzie i co. :swieca:

W nowej budzie, co ją zbuduję w trzecim życiu wszystko będzie glantz ordnung i bezpieczników nie poskąpię !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilacze i bezpieczniki w szafach to jest kiepskie rozwiązanie. Czemu producenci tak robią ? Bardzo łatwo zawalić je ciuchami, reklamówkami, bzdurkami. Ja miałem w kanapie dodatkowo zaglądać do niego mogłem przez klapę serwisową boczną. Otwarta klapa zapewniała mi wentylację podczas ładowania akumulatora, w kolejnej przyczepie zrobię podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.