Skocz do zawartości

Nowe przewody do gniazda 13pin.


Jaskółki

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Chcę używać lodówki na 12v w czasie jazdy, wg opisów na forum przewody to minimum 4mm2.

Czy można poprowadzić te kable pod podwoziem?  W środku auta  ich jakoś nie widzę.

Drugie pytanie o przekaźnik sterujący "+ po stacyjce" w środku czy w komorze silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chcę używać lodówki na 12v w czasie jazdy, wg opisów na forum przewody to minimum 4mm2.

Czy można poprowadzić te kable pod podwoziem?  W środku auta  ich jakoś nie widzę.

Drugie pytanie o przekaźnik sterujący "+ po stacyjce" w środku czy w komorze silnika?

Średnica raczej minimum. Jeśli poprowadzisz je pod podwoziem to tylko w ochronnym szczelnym peszlu w sposób taki aby nie był narażony na uszkodzenia mechaniczne.

Przekaźnik jak najbliżej źródła zasilania w komorze silnika może być ale także pamiętaj o tym aby nie był narażony na wilgoć lub był na nią odporny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też miałem ten dylemat, zdecydowałem jednak poprowadzić przewody wewnątrz - nie bardzo widząc sposób na bezpieczne poprowadzenie pod autem.

 

ze względu na dużo ruchomych elementów (zawieszenie), gorący wydech, oraz narażenie na uszkodzenia (krawężniki, gałęzie, dziury, kamienie spod kół)
 

 

Nie jest to takie trudne - demontaż tapicerki (np nad drzwiami, lub na dole pod tapicerką przy progach ?

 

do tego kabel poleciłbym jednak 8mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewody poprowadź wewnątrz samochodu, a przejście z komory silnika do kabiny na pewno znajdziesz. Najpierw przeciągnij sztywny drut np szprychę rowerową do niej przewód pilota i dopiero właściwe przewody- na wszelki wypadek warto wciągnąć jeden przewód więcej, będzie w sam raz przy następnych pracach. Ja w swojej instalacji przekaźnik umieściłem w kabinie, a przewody mam 6 mm2 . Dopiero one dały oczekiwany rezultat jeżeli chodzi o wartość napięcia na grzałce lodówki. Jeżeli sam nie dasz rady z przewodem podjedź na stację Fiata i za piwo elektryk CI to zrobi - oni mają swoje sposoby. Schemat podłączenia już kiedyś na forum wrzuciłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W środku miejsce bym znalazł, problemem jest przejście z komory silnika do wnętrza.

 

 

Witam

 

Sebastian ja nie widze problemu wiertarka z wiertłem i naprzód ( i jesteś w środku )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, bardzo dokładnie obejrzyj podszybie. Powinny być tam zaślepki z gumy (np. w okolicy linki do otwierania maski). Wyjmujesz taką zaślepkę, delikatnie nakłuwasz wkrętakiem i przepychasz przewód. Wyjdziesz wtedy w okolicach deski/zegarów, schodzisz na dół i już progiem do bagażnika a potem kolejna zaślepka lub tym samym otworem co masz wiązkę do haka.

 

P.S.

Jest jeszcze jedna kwestia którą należy mieć na uwadze.

- moc alternatora. Niestety praca na 100% jego możliwości negatywnie pływa na jego części (diody, regulator napięcia, bieżnie dla szczotek). W poprzednim aucie jak zakładałem sprzęt audio (mocno rozbudowany) musiałem wymienić altka bo fabryczny nie dawał rady (maiła tylko 65A a założyłem 90A).

Weź pod uwagę czy twój wytrzyma długie (czas dalszych podróży) obciążenie lodówką. Ona ma ze 120-160Watt i może się okazać, że bardzo szybko zabijesz alternator a to mogą być niemałe wydatki.

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedzi, te z wiertarką też.

Wiem gdzie jest przejście do środka, sam przeciągałem kabel do CB. Mało miejsca tam jest, idzie oryginalna wiązka. 

A może zasilanie wziąść z kabelka plusowego dochodzącego do skrzynki bezpieczników?

To z linką do klapy muszę zobaczyć. Alternator ma chyba 120A.

Żeby odciążyć alternator planuję światełka do jazdy dziennej.

Co do elektryka w ASO "Reiski", gdy był jeszcze na Białych Błotach, to lepiej żebym publicznie się nie wyrażał o jego wiedzy.

Edytowane przez turystasj (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby odciążyć alternator planuję światełka do jazdy dziennej.

To na pewno rozwiąże Ci problemy przeciążania alternatora. Moja Toyota z takimi już jeździ od 2 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nawet jak alternator ma 90A to myślę, że da sobie spokojnie radę. W moim aktualnym holowniku jest 120A, ale nawet bez planów na holowanie na forum doradzają przy 1 awarii wymienić na 150A - był też w tych autach - ale podobno daje znaki (dźwiękowe) 5000-10000km przed śmiercią więc na razie jeżdżę.

 

Ed jak zwykle dobrze doradza - nie rób nowych dziur, wykorzystaj istniejące przejście przez ściankę grodziową - tak będzie najzdrowiej dla auta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kolejne pytanie.

Zasilanie lodówki i ładowanie akumulatora może być na jednym przewodzie + 6mm2?

Jeżeli jednak nie to chociaż może masa po stronie auta wspólna dla tych urządzeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne pytanie.

Zasilanie lodówki i ładowanie akumulatora może być na jednym przewodzie + 6mm2?

Jeżeli jednak nie to chociaż może masa po stronie auta wspólna dla tych urządzeń?

Możesz wykorzystać po stronie samochodu jego masę. Ja w swojej instalacji pociągnąłem przewód masy od akumulatora do gniazda przy haku (6 mm2). Co miedź to miedź. Tym bardziej, że masą wraca suma wszystkich prądów - po drodze kupę styków które śniedzieją i pogarszają sprawę. To samo w przyczepie do lodówki osobne kable o przekroju jak wyżej i tą masę wykorzystuję również w przyczepie. Wg mnie jak ciągniesz przewód plusa to już przy jednej robocie warto pociągnąć dwa - taką instalację mam od 5 lat i lodówka działa bardzo dobrze a i jaśniej świecą światła z tyłu przyczepy. Oczywiście z przewodu do lodówki możesz ładować akumulator w przyczepie tylko musisz włączyć w szereg z akumulatorem diodę - najlepiej Schottkiego 15A na 30V (koszt ok 3 zł) umieść ją na radiatorze. Zapobiegnie  ona  przed poborem prądu z akumulatora gdy wyłączysz silnik. Oczywiście dioda trochę (0,3V) obniży napięcie ładownia, ale coś za coś.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Chcę pociągnąć 3 przewody.

2 x 6mm2 i 1 x 4 mm2.

6mm2 do zasilania lodówki i ładowania aku.

4mm2 stały plus.

6mm2 masa do powyższych.

Generalnie stały plus mi nie potrzebny, mam aku w przyczepie ale zgodnie ze sztuką połączenia 13pin by było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ze chcesz pociagnac 3 od aku uwazam.ze to bez sesu, kup kable do car audio sa lepszej jakosci bardziej elastyczne i w zupelnosci tobie stykna tylko dwa a rozdzielenie na gniazdo zrob w bagazniku mase z budy np ze sruby pasa bezpieczenstwa z tylnej kanapy kabel pradowy musisz ciagnac z przeciwnej strony niz kable od glosnikow inaczej mozesz moiec zakłócenia w glosnikach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem ze chcesz pociagnac 3 od aku uwazam.ze to bez sesu, kup kable do car audio sa lepszej jakosci bardziej elastyczne i w zupelnosci tobie stykna tylko dwa a rozdzielenie na gniazdo zrob w bagazniku mase z budy np ze sruby pasa bezpieczenstwa z tylnej kanapy kabel pradowy musisz ciagnac z przeciwnej strony niz kable od glosnikow inaczej mozesz moiec zakłócenia w glosnikach

Tak bym tego nie robił. Przewody do lodówki kup w hurtowni elektrycznej. Ciekawy jestem ile razy droższe są przewody w car-audio. Od akumulatora poprowadź dwa przewody szóstki i jeżeli przekaźnik umieścisz w kabinie to przed przekaźnikiem podłącz ten 2,5 i poprowadź do gniazda Tak jak poprzednio pisałem miedź to nie to samo co karoseria samochodu. W załączniku masz schemat jak to zrobiłem ja. Są tam też przekroje przewodów - ten ze stałym zasilaniem wystarczy Ci o przekroju 2,5 mm2 . Dodatkowo w swojej instalacji wszystkie końcówki przewodów mocowanych w zaciskach gniazda czy wtyczki zakończyłem tulejkami lutując je . Masz ich zdjęcie w załączniku.

Lodówka zasilanie.pdf

post-740-0-61994600-1375448479_thumb.jpg

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.